Ακκοπανιαμέντα Λάφτας

Αγαπητή παρέα γεια σας.
Θα ήθελα να ρωτήσω αν η Λάφτα έχει ακπανιαμέντα και που μπορώ να τα βρω αυτά;
Υπάρχει κάποιο βιβλίο η κάποιο βίντεο;.
Δεν βρήκα όσο και να έψαξα.

Ευχαριστώ
Καλημέρα, Καλή Εβδομάδα και καλές γιορτές.

Η λάφτα (πολίτικο λαούτο) είναι όργανο σχεδιασμένο για σολιστικό παίξιμο. Με κούρδισμα λα ρε λα ρε, δεν είναι καθόλου εύκολο να βρεθούν πατήματα για ακομπανιαμέντο με τρεις (ή περισσότερους) διαφορετικούς φθόγγους. Γιαυτό και δεν θα βρεις πουθενά παραδείγματα για συγχορδίες συνοδείας.

4 «Μου αρέσει»

Ευχαριστώ πολύ Νίκο.
Καλή εβδομάδα και καλές γιορτές.

Συμφωνώ με τον κ.Νίκο. Δυτικού τυπου ακορντα δεν θα παίξεις εύκολα. Η λαύτα όμως είναι ιδανική για ρυθμικούς ισοκράτες, “βούρτσες” και γενικότερα τεχνικές που δίνουν ρυθμική υφη στο παίξιμο αλλά θέλει αρκετό ψάξιμο.

2 «Μου αρέσει»

Ψάξε το παίξιμο της Μαρίας Κοτσίρη, στο γιουτιουμπ ή ακόμα καλύτερα από κοντά αν είσαι Αθήνα. Συνοδεύει την εκφραστική φωνή της με συγχορδίες στη λαφτα, όταν δεν παίζει μελωδίες ενδιάμεσα.
Αλλά όπως είπαν και οι υπόλοιποι, η λογική του οργάνου βρίσκεται στα ισοκρατηματα. Είναι ενδιαφέρον να εξερευνήσεις αυτόν τον τρόπο παιξίματος, αν φυσικά δεν το έχεις κάνει ήδη.

2 «Μου αρέσει»

Ακόμη και για τις βούρτσες θα ήμουν επιφυλακτικός. Σε σύγκριση με το «κανονικό» λαούτο, η βούρτσα σε λάφτα αδικεί και τη βούρτσα και τη λάφτα!

Παίζει όμως το άλλο: μπασοειδείς γραμμούλες κάτω από τη μελωδία, π.χ. το γνωστό ριφάκι του τσιφτετελιού που, είτε σταθερό και αταλάντευτο είτε σε διαρκείς αυτοσχέδιες μικροπαραλλαγές, μπορεί να συνοδεύει ένα ταξίμι ή, κατά περίπτωση, και ένα ολόκληρο κομμάτι.

Ο ήχος της λάφτας μπορεί να γίνει εξαιρετικά ρυθμικός, και συνδυάζοντας αυτή του την ιδιότητα με την μπάσα έκταση μπορεί κανείς να βρει πολλά για να εκφράσει την κάθετη μουσική του σκέψη, αν αυτό είναι το ζητούμενό του. Αυτό που κατ’ αρχήν δεν ευνοείται είναι το παίξιμο σε πολλές χορδές μαζί (έτσι βρίσκω τουλάχιστον εγώ, με βάση τα όσα έχω ακούσει μέχρι τώρα).

2 «Μου αρέσει»

Θα συμφωνήσω κι εγώ, σχεδόν απόλυτα, ότι «κλασικά» ακομπανιαμέντα τύπου κιθάρας (μπαρέ κλπ.) δεν βγαίνουν και δεν θα ταίριαζαν και στο ύφος του οργάνου. Θα προχωρήσω όμως και παραπέρα, «διαφωνώντας» με τον Αλέξανδρο: Ούτε «ρυθμικό ισοκράτημα» (μόνο σε λα και ρε βεβαίως), ούτε «βούρτσα» ταιριάζουν σ’ αυτό το όργανο. Ούτως ή άλλως, μόνο με πένα τύπου ουτιού παίζεται η λάφτα και μάλιστα «στο νύχι» ώστε να βγαίνει γεμάτος και στακάτος ήχος. Μαλακές ή και «διπλωμένες» πένες δεν της ταιριάζουν. Είναι όργανο σολιστικό, όπως ήδη είπαμε, και ο παίκτης πρέπει να εστιάζει ακριβώς πάνω σ’ αυτήν την ιδιότητα και να την εκμεταλλεύεται. Τεχνικές του τύπου «ανοιχτές χορδές» όπως στο μπουζούκι για «γέμισμα», προσωπικά, τουλάχιστο, ποτέ δεν δοκίμασα (η Μαρία η Κοτσίρη, κάργα!). Κάτι που της ταιριάζει ιδιαίτερα είναι ο χρωματισμός του σολαρίσματος με τη βοήθεια του αριστερού χεριού (βιμπράτο, γκλισάντο, απόηχοι κλπ.), κάτι που έμαθα (μπόλικα χρονάκια πριν…) στο Πήλιο απ’ τον Ευγένιο Βούλγαρη. Περισσότερο απ’ το ούτι, λόγω μπερντέδων.

2 «Μου αρέσει»

εχω την εντύπωση πως αυτό το όργανο φτιαχτηκε γιατι να συνοδευει, σε συγκεκριμένες τονικοτητες.Δηλαδη επαιρνες μια λαυτα, την ταίριαζες στο κουρδισμα με τη φωνή σου και κράταγες ισοκράτες και ρυθμο για φωνή όργανα και πιθανών χορό. Μεγάλο θέμα για έρευνα με δυστυχώς ελάχιστα διαθέσιμα στοιχεία

2 «Μου αρέσει»

Για τους γαλλομαθείς υπάρχει αυτή η εργασία:

Elias, Nicolas (Έλληνας;), Lavta, étude pour un luth d’Istanbul, Κωνστ/πολη 2012, διατριβή μάστερ ξαναδουλεμένη για βιβλίο. Την είχα διαβάσει παλιότερα, δεν την καλοθυμάμαι αλλά νομίζω ότι μιλάει και γι’ αυτό το ζήτημα. Και οπωσδήποτε έχουμε ακούσει λάφτα σε τέτοιο ρόλο στις ηχογραφήσεις του Τζεμίλμπεη όπου παίζει λύρα, και τις έχουμε ξανασυζητήσει (μάλλον οι ίδιοι μάλιστα!).

1 «Μου αρέσει»

Οχι Περικλη δεν υπαρχει συνοδεία λαυτας απο cemil bey. Υπαρχουν 2 ταξιμια σολο και 1 γκαζελ που συνοδευει ο ιδιος τραγουδιστή.
δυστυχώς δεν υπάρχει τιποτα περα απο φωτογραφίες του Λάμπου και των 2 Κυριαζήδων.

1 «Μου αρέσει»

Δεν έχει μια λάφτα που παίζει ρυθμό με μια αμετάβλητη συγχορδία, ως συνοδεία της λύρας στο Μυστήριο; (Ακόμα δεν έχω φτιάξει τη βλάβη στον ήχο του υπολογιστή μου ώστε να το τσεκάρω ο ίδιος, το θυμάμαι ωστόσο.)

1 «Μου αρέσει»


Συμφωνα με τη συλλογη Καλαν ειναι ο Σεβκι Εφεντι που παιζει ούτι

1 «Μου αρέσει»

Αν Περικλή εννοείς αυτό:

συνοδεύει η λάφτα, ναι, αλλά όχι με συγχορδία ρυθμικά, παρά με σολίστικη τεχνική τύπου όπως έλεγες λίγο πιο πάνω (το γνωστό ριφάκι του τσιφτετελιού).

1 «Μου αρέσει»

μα ειπαμε δεν ειναι λαυτα!!

1 «Μου αρέσει»

Σωστά Αλέξανδρε, τώρα βλέπω το δικό σου #14. Κατά τ’ άλλα όμως, ό,τι όργανο και να ΄ναι, δεν πρόκειται για οιονεί συγχορδία της τονικής χωρίς αλλαγή.

Ρε παιδιά μη με τρελαίνετε. Μπορεί να πάσχω από προσωρινή κώφωση (δηλαδή είπαμε: όχι εγώ, ο υπολογιστής μου), αλλά τη σταθερή συγχορδία -έστω κι αν είναι ούτι κι όχι λάφτα- τη θυμάμαι. Συγκεκριμένα μάλιστα έχω συγκρατήσει ξεκάθαρα ότι ακόμα και στο δεύτερο θέμα, που αρχίζει με μια επίμονη 4η (ας πούμε Ντο, αν Ραστ=Σολ), η συνοδεία παραμένει στην τονική, αντίθετα απ’ ό,τι θα έκανε κι ο πιο μινιμαλιστής ακορντοσυνοδός σήμερα.

Πλαστή ανάμνηση; Ή μήπως το έχει ηχογραφήσει πολλές φορές;

Άντε ας πούμε ανάλυση συγχορδίας, ΄δηλαδή όχι βούρτσα :smile: