Πολιτικο λαουτο (λαφτα)

οποιος μπορει να μου δωσει πληροφορίες για το συγκεκριμενο οργανο και οτι εχει σχεση με αυτο εδω ειμαι εγω…:112::112:

απο τα ελάχιστα που ξέρω:

πρόκειται για την ελληνική εξέλιξη του κλασσικού αραβικού οργάνου ούτι.
εχει τέσσερις διπλές χορδές(εντέρινες νομίζω - δλδ νάιλον) και μπερντέδες.

διστυχώς καθως στην Τουρκία θεωρείται ελληνικό όργανο δεν έχουν ασχοληθεί τόσο οσο με το (διεθνές πια) ούτι και τους ταμπουράδες. Στην Ελλάδα… οι ακαδημαϊκοί δεν ασχολούνται με τίποτα οπότε μάταιος ο κόπος.

αναμένουμε και τους υπόλοιπους… στο φόρουμ είμαι σιγουρος υπαρχουν ανθρωποι που έχουν πολλα να προσθέσουν.

Είναι λαούτο με λίγο μικρότερο σκάφος. Η βασική του διαφορά είναι οι πλαστικές χορδές (εντέρινες παλιότερα) του ουτιού που φοράει αλλά δεν είναι άταστο όπως το ούτι. Οι χορδές ετου ίναι επτά (τρεις διπλές και μια μπουργάνα). Έχει μπερντέδες και όχι τάστα και παράγει τις ασυγκέραστες κλίμακες της βυζαντινής μουσικής. Καθαρά ελληνικό όργανο σε αντίθεση με το λαούτο που έχει επηρεαστεί από τη δυτική μουσική. Το κούρδισμα του είναι ρε λα ρε λα από τις μπάσες προς τις πρίμες, εάν δεν κάνω λάθος. Υπέροχο όργανο με ηχόχρωμα κοντά στο ούτι. Αν καταφέρω και βρω χρόνο θα ξεκινήσω μαθήματα από Σεπτέμβρη. Έπιασα πριν από λίγο καιρό ένα στα χέρια μου και από τότε έχω ξετρελαθεί. Ξεκίνησα και την κατασκευή του αντιγράφοντας αυτό το όργανο. Περισσότερες πληροφορίες και διορθώσεις στα προαναφερόμενα μπορεί να δώσει ο Ν. Πολίτης που παίζει.

Ερώτηση προς nikoskiriazis και sakkalis,

Ποιες είναι οι πηγές σας για τη λάφτα η πολίτικο λαούτο ότι είναι ελληνικό όργανο?
αν θέλετε θα με ενδιέφερε να μάθω.
Νίκο γράφεις (στην τουρκία θεωρείται ελληνικό όργανο), αυτό τούρκος σου το είπε?

Πολύ ενδιαφέρων…

Τα περί χορδών, μπερντέδων κλπ. (όπως τα λέει ο Sakkalis) είναι σωστά. Το σκάφος συχνά είναι μικρότερο από το ούτι και πιό αμυγδαλόσχημο, αλλά π.χ. το δικό μου έχει σχήμα και περίπου μέγεθος ουτιού, χωρίς βεβαίως τα δύο χαρακτηριστικά ανοίγματα δεξιά και αριστερά από την κεντρική ροζέτα. Δεν ξέρουμε από που μας ήρθε (από δύση ή από ανατολή), το όνομά του πάντως είναι σαφώς αραβικό (αλ ούτ, το ξύλο).

Όχι, δεν είναι ελληνική εξέλιξη του κλασικού ουτιού. Αντίθετα, μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα στις ορχήστρες inje saz («λεπτών οργάνων») στους Μεϊχανέδες της Πόλης αυτό ήταν το βασικό νυκτό σολιστικό όργανο και όχι το ούτι ή ο ταμπουράς που όταν εμφανιζόταν ήταν ο γιαλί ταμπουρά, με δοξάρι και τεράστιο μάνικο. Προς το τέλος του αιώνα αρχίζει σιγά αλλά σταθερά να υπάρχει ανάγκη τρανσποναρίσματος, άγνωστου ως τότε στις ορχήστρες αυτές, και εκεί το πολίτικο λαούτο που έχει πρόβλημα (δεν τρανσπονάρει παντού, χωρίς χρονοβόρα μετακίνηση μπερντέδων) αντικαταστάθηκε σταδιακά από το ούτι.

Στην Τουρκία δυστυχώς δεν ξέρω τη θέση του, σήμερα ή παλαιότερα, πάντως πράγματι δεν είναι δημοφιλές. Τέσσερις χορδές έχει αλλά κουρδισμένες εντελώς διαφορετικά από το δικό μας κούρδισμα.

Τότη, δεν έχω κάνει μελέτη μουσικολογική. Αυτά που αναφέρω παραπάνω είναι από κουβέντες που μου έχει πει ο δάσκαλος μου. Πάντως οι θέση των μπερντέδων εξυπηρετεί καθαρά τις βυζαντινές κλίμακες, παρόλο που η χρήση των μπερντέδων δίνει την δυνατότητα μεταφοράς τους και επομένως την επιλογή διαφορετικών ήχων και μακαμιών.

:082:επειδή έχει τύχει πριν από πολλά χρονιά να πιάσω στα χεριά μου αυτό το όργανο και με είχε γοητεύσει και ενθουσιάσει η “ευκολία” παιξίματος σε σχέση πάντα με το ούτι και η συγγένεια αυτών τουλάχιστον στο ηχόχρωμα τους αποφάσισα μετά από χρονιά στο κρητικό λαούτο να παραγγείλω ένα και να ασχοληθώ με αυτό:089:. μου έκανε όμως τρομερή εντύπωση που δεν κατάφερα ούτε φωτογραφία του να βρω στο google οσο και αν προσπάθησα

φίλε μου ελπίζω να είσαι εκτός απο πλούσιος στην καρδιά, πλούσιος και στα λεφτά!!!
Γιά το θέμα μας θα πάρω εν γνώση μου μία ακραία θέση και όποιος απο σας αγαπητοί μου θέλει το συζητάμε το θέμα μέχρι να έρθει εκεί που πρέπει. Και ποιός σας είπε οτι υπάρχει όργανο στον κόσμο σήμερα που είναι αποκλειστικό δημιούργημα ενός λαού ή μιάς περιοχής?Τα όργανα της περιοχής μας όπως είναι σήμερα έχουν διαμορφωθεί ταξιδεύοντας πολύ μέσα στον χώρο και στον χρόνο.
Όσο φεύγουμε πίσω στον χρόνο τα ίχνη της έξέλιξης των οργάνων χάνονται και μόνο εικασίες μπορούν να γίνονται αποδεκτές. Και ποιός είπε ότι το ούτι είναι Αραβικό όργανο? Υπάρχουν πολλές και βάσιμες ενδείξεις και πληροφορίες απο πολλές πλευρές ότι στην πρώτη του μορφή το ούτι, ο πρόγονος του ήταν κάποιο πρώϊμο Βυζαντινό λαούτο,το οποίο ενώ συνεχίζοταν να παίζεται στην Βυζαντινή επικράτεια εγκαταστάθηκε και καθιερώθηκε και ως όργανο της Πέρσικης μουσικής παράδοσης με το όνομα barbat. Σύμφωνα με αυτές τις εικασίες ο προπάτορας του ουτιού μετέπειτα εγκαταστάθηκε στον Αραβικό κόσμο . Σπουδαία βήματα στην εξέλιξη και ανάπτυξη του οργάνου φαίνεται πώς έγιναν κατα την περίοδο της Αραβικής ακμής και κυρίως μέσα στον 9ο και 10ο αιώνα.
Η λάφτα έχει κατα την γνώμη μου πρώτο βαθμό συγγένεια ς με το ούτι όπως το ξέρουμε τους τελευταίους δύο αιώνες. Απο σκόρπιες αναφορές λέγεται ότι είναι όργανο που εν πολλοίς προέρχεται απο τον Αιγαιακό νησιώτικο χώρο αλλά πιστεύω ότι η άποψη αυτή είναι υπερβολική. Ναί μεν το νησιώτικο συμπλεγμα στο αιγαίο ήταν κοιτίδα πολιτισμού όμως η λάφτα όπως και το ούτι καταγράφονται ως κατεξοχήν αστικά όργανα που άκμασαν στις μεγάλες πόλεις της περιοχής και πρώτα και κύρια στην μητρόπολη, την Κωνσταντινούπολη, απο όπου και η ονομασία “πολίτικο λαούτο”.Πρώτο βαθμό συγγένειας διατηρεί επίσης η λάφτα με το ούτι και ως προς την τεχνοτροπία και τις τεχνικές παιξίματος. Είναι θαυμαστή η ομοιότητα τους.
Επίσης και η γεωμετρία - μορφολογία και η οργανολογία και των δύο οργάνων είναι κοινή . Και τα δύο είναι όργανα “συμμετρικά εκ περιστροφής” η οργανολογία τους είναι “Πυθαγόρεια”. Χαρακτηριστική είναι η αμιγώς “Πυθαγόρεια” διαστηματική της λάφτας.
Εγώ στο ταπεινό και φτωχό μου εργαστήριο, που πλέον διατηρώ μόνο για τα “μεράκια μου”, έχω αρχισει να κατασκευάζω μια λάφτα που είναι αντιγραφή ενός εξαιρετικού οργάνου ,Τουρκικής κατασκευής, που ανήκει σε επώνυμο δεξιοτέχνη του είδους με μήκος χορδής 70 πόντους.
Με την ευκαιρία όσοι θέλετε να ξεκινήσετε να μαθαίνετε αυτό το εξαιρετικό όργανο επικοινωνήστε με το δικτυακό τόπο www. Labyrinthmusic.gr To φετινό καλοκαίρι διργανώνεται σεμινάριο για λάφτα με δάσκαλο τον πολύ καλό Περικλή Παπαπετρόπουλο.

1 «Μου αρέσει»

δυστυχώς ή ευτυχώς Κ.Αγαπιε είμαι μονό στα αισθήματα:016:.θα συμφωνήσω στην άποψη σας ότι η συγγένεια του με το ούτι είναι κάτι παραπάνω από φανερή σε ότι αφορά το ηχόχρωμα και όχι μόνο .ίσως η μόνη διαφορά του να είναι στους μπερντέδες κάτι το οποίο το κάνει κατά την ταπεινή μου άποψη το “ούτι των φτωχών”.επειδή τα έχω “πιάσει” και τα 2 από πολύ λίγο, το ούτι οφείλω να πω ότι με έκανε να νοιωσω λιγάκι ταπεινωμένος.για ένα εμπειρικό παίχτη παραδοσιακών οργάνων όπως εγώ που δεν έχω υπερβολικές απαιτήσεις από τον εαυτό μου νομίζω είναι το τέλειο όργανο να μου ανοίξει καινούργιους δρόμους.τώρα σε ότι αφορά την προέλευσή του δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω τίποτα απολύτως αλλά μπορώ να κάνω 2 πολύ απλές υποθέσεις.
1 υπόθεση… λόγω της συγγένειας του με το ούτι δε μπορεί παρά να είναι γέννημα θρέμμα της σαγηνευτικής ανατολής.
2 υπόθεση…είναι κατασκευή οργανοποιών οι οποίοι πειραματίστηκαν πάνω στην απλή υπόθεση*εάν μπορεί να παίξει χωρίς μπερντέδες γιατί όχι και με αυτούς??και με μια μικρή μετατροπή και στο σχήμα του έτοιμο το λαουτακι.

Στη διάθεσή σας οι υποθέσεις μου και δεκτές όλες οι κριτικές και οι υποθέσεις.
Υ.Γ πέτρες δε δεχόμαστε:)

Θα συμφωνήσω με τον Αγάπιο για την γεννεαλογία της λάφτας ότι ουσιαστικά κανείς δεν μπορεί να πεί με σιγουριά για τις ρίζες κανενός από τα παραδοσιακά όργανα. Η ελληνικότητα της καταγωγής πηγάζει από την χρήση του και τη δομή του (Πυθαγόρεια Διαστηματική) καθώς και το χώρο ανάπτυξης και καθιέρωσης του. Είναι πολύ μεγάλη η κουβέντα της καταγωγής και της γενίκευσης. Ας αναλογιστούμε πόσες διαφορές έχουν οι πόντιοι από τους ηπειρώτεςστην μουσική τους παράδοση ή οι κρήτες από τους μακεδόνες; Αλλωστε τα μουσικά όργανα, οι μουσικές όπως και οι ιδέες εχουν την συνήθεια να ταξιδεύουν στον χώρο και τον χρόνο.

λέει κάτι για το ζήτημα το “Folk Musical Instruments of Turkey” του Laurence Pickens ??? γνωρίζει κανείς ??

Λάφτα είναι στα τούρκικα η λέξη λαούτο (Lauta). Το όργανο προσφερότανε για την απόδοση των μουσικών λόγιων συνθέσεων που παιζόντουσαν στην Πόλη από το 16ο αιώνα.

Στο βιβλίο “ΡΩΜΗΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ” των Τσιαμούλη - Ερευνίδη έχει ωραία στοιχεία για την μουσική αυτή και τα όργανα.

Για την μελέτη της Ελληνικής μουσικής, το πολίτικο λαούτο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο λόγω της πολύ καλής απόδοσης των διαστημμάτων (μαλακό - σκληρό χρώμα - διάτονο), όπως και ο ταμπουράς με δοξάρι επίσης.

Φίλε καλησπέρα!Είμαι νέος στην παρέα!Η Λάφτα είναι όργανο μέ πολλές δυνατότητες!Ο ήχος του είναι ίδιος με ούτι σε μικρότερη ένταση!Τα διαστήματά του είναι τα ίδια ακριβώς με της θαμπούρας(tanbur)μόνο που δεν είναι τόσο μπελαλίδικο!(στρώσιμο καπάκια κτλ).Είναι το πλέον κατάλληλο όργανο εαν θέλεις να μάθεις θεωρία μακάμ κτλ και είναι ΠΑΝΕΥΚΟΛΟ!(Εχω μιλήσει με εναν οπο τους καλύτερους στην Ελλάδα στη λάφτα!Μπορείς να παίξεις απο ρεμπέτικο μέχρι κλασική μουσική και σούφι!:slight_smile:

Γεια σε ολους.Ψαχνω να βρω μια λαυτα φτηνη κ καλη ,αν βεβαια γινεται κατι τετοιο, και ρωτωντας πηρα τηλ. τον Μωυση Ασερ,ο οποιος μαλλον εισαγει απο τουρκια. Αυτος κατι εχει γυρω στα 400 ευρω,εχετε εσεις καμια καλη ιδεα ?

ddd θα ψάξεις, θα δείς και θα αποφασίσεις. Εγώ είχα πάρει από τον Ασέρ το δικό μου πολίτικο λαούτο σε πολύ καλή τιμή (επειδή τότε δεν του έφευγε εύκολα) και είμαι ευχαριστημένος, αλλά αυτά πριν δέκα χρόνια. Θα δείς και στον Ερευνίδη (Πανδώρα)

ευχαριστω για την αμεση απαντηση.

Babis καλή η ερώτηση σου. Έριξα μια σύντομη ματιά στο βιβλίο “Folk Musical Instruments of Turkey” του Laurence Pickens και δεν βρήκα καμιά αναφορά στο πολίτικο λαούτο. Αυτό πιστεύω πως κάτι λέει!!!

Το πολίτικο λαούτο είναι ένα πραγματικά υπέροχο όργανο. Θα προσθέσω μια μικρή λεπτομέρεια στα όσα γράφτηκαν παραπάνω: Αν και παίρνει τις ίδιες χορδές με το ούτι έχει μεγαλύτερο μήκος χορδής από αυτό. Άρα -νομίζω ότι οι χορδές που χρησιμοποιούνται κουρδίζονται στο ίδιο τονικό ύψος με το ούτι- λογικό είναι να έχουμε μεγολύτερη ένταση!!!

Έχω δει πολίτικα λαούτα με μεγαλύτερα και μικρότερα μπράτσα. Νομίζω όμως πως ο κλασικός τύπος είναι αυτός που έχει 10 - 11 ημιτόνια πάνω στο μπράτσο.

Χαιρετώ.:241:

Μα γιατί μπερδεύεστε είναι απλό.

Λαούτο > Λα ούτο > Λα ούτ > Ούτ > Ούτι
ή για τους Ευρωπαίους
Λαούτο > Λαούτ > Λουτ

και
Λαούτα (θυληκό δηλαδή μικρότερο λαούτο) > Λα(ο)ύτα > Λαύτα

LOL Πάντως σε ένα σαιτ ενός κρητικού λαουτιέρη διάβασα την άποψη ότι το λαούτο πήγε στην ανατολή από τους Μινωίτες. Ξανά LOL

Για μένα παιδιά είναι όλα λαούτα και το ότι η μουσική μέχρι την Ινδία είναι πυθαγόρεια μου λέει ότι πήραν γνώση από τους Έλληνες. Εκτός αν αποδειχθεί ότι στην Περσία χρησιμοποιούσαν τις πυθαγόρειες διαιρέσεις πριν την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Διότι ο Μέγας Αλέξανδρος δεν άφηνε στρατό στην περιοδεία του παρά μουσικούς αρχιτέκτονες κλπ και φιλοσόφους προκειμένου να απλώσει το φως της Ελλάδας στους Βαρβάρους. Στα ελληνιστικά χρόνια όλη η λεκάνη ήταν ελληνόφωνη για αυτό και οι 70 ραβίνοι μεταφράσαν την παλαιά διαθήκη στα ελληνικά δυο αιώνες πριν το Χριστό. Καλά δεν λέει τώρα να συζητήσουμε για αυτό απλώς είναι μια άποψη όχι δική μου φυσικά. Οι τούρκοι πάντως παραδέχονται ότι η οθωμανική κλασσική μουσική ξεκίνησε μετά την εγκατάσταση στην Μικρά Ασία και την ανάμειξη με τον εκεί πληθυσμό μερικούς αιώνες πριν την άλωση. Προσοχή άλλο το τούρκικο φολκλόρ και άλλο η κλασσική οθωμανική μουσική.

Μια υπεροχή της λάφτας σε σχέση με το ούτι είναι το μπάσο της. Στην τουρκία λένε πως, "το ούτι που θα βγάζει τον ήχο του μπάσο της λάφτας θα είναι το καλύτερο ούτι του κόσμου".
Δεν ξέρω αν παίζει πιο σιγά η λάφτα από το ούτι. Οι χορδές τις είναι λιγότερο τεντωμένες αφού έχει μικρότερο μήκος και αυτό την κάνει μαλακότερη όμως και οι μπερντέδες δυναμώνουν τον ήχο σε σχέση με το ούτι. Αυτό διότι όταν η χορδή πατάει πάνω στον μπερντέ δίνει δυνατότερο ήχο (ή τουλάχιστον καθαρότερο ατάκ) από ότι όταν πατάει πάνω στην ταστιέρα που είναι πιο μαλακή.

Και κάτι που δεν βλέπω να εκτιμήθηκε στην περιοχή μας είναι το εξής.

Μπορούμε να συμπληρώσουμε τους μπερντέδες που λείπουν στην λάφτα τοποθετώντας και τους 53 μπερντέδες στην οκτάβα. Το γκλισάντο είναι ολόιδιο με το ούτι και έχουμε ακρίβεια σε 53 πυθαγόρεια διαστήματα μέσα στην οκτάβα δηλαδή 9 υποδιαιρέσεις για όλους τους τόνους και 4 ή 5 για κάθε ημιτόνιο. Και φυσικά μπορούμε έτσι να κάνουμε ότι τρανσπόρτα κάνουμε και στο ούτι. Είχα δει ένα Ιρακινό δεξιοτέχνη που είχε ένα τέτοιο ταμπουρά γεμάτο μπερντέδες. Κάπως σαν αυτό παρακάτω που όμως παίζεται πολύ δύσκολα. Εγώ τον χρησιμοποιώ για την βυζαντινή μουσική. Στη λάφτα μου (Cankaya S.Sadi) δεν μπορώ να το κάνω γιατί έχει χονδρούς μπερντέδες και ακόμα πιο χονδρούς στις θέσεις τις διατονικής κλίμακας. Επίσης έχει μήκος χορδής μόνο 60 εκατοστά.
http://www.pandoura.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=77

Η λάφτα είναι, αν το σκεφτείτε, παρόμοιας λογικής με το ταμπούρ (άρα και το τρίχορδο μπουζούκι ! ). Απλώς η τελευταία της χορδή Λα συμπληρώνει το μήκος που της λείπει.
Το ταμπούρ έχει ρε - λα(ή σολ) - ρε και η τελευταία χορδή ανεβαίνει 2 οκτάβες ενώ η λάφτα ανεβαίνει μια οκτάβα και η τελευταία χορδή συμπληρώνει κάπως το μήκος της χορδής ρε. Δεν είναι τυχαίο που συνυπήρχαν στην Οθωμανική κλασσική ορχήστρα. Εκείνη την εποχή πιστεύω και το κανονάκι που δεν είχε βέβαια τόσα μανταλάκια όσα σήμερα ακολουθούσε την διαίρεση της οκτάβας σε 53 μέρη για να είναι συμβατο με το ταμπούρ και την λάφτα. Σήμερα με το κανονάκι να ακολουθεί την διαίρεση σε 72 μέρη (κατά εμένα λάθος διαίρεση λόγω ασυμβατότητας με τον Πυθαγόρα) και το ούτι να αντικαθιστά τη λάφτα και να αυξάνει τα τυφλά όργανα … λίγο μπασταρδεμένη δείχνει η κατάσταση για αυστηρή μουσική. Μόνο η δεξιοτεχνία των μουσικών συμπληρώνει τις ατέλειες που λογικά δημιουργούνται από τα τυφλά όργανα τη λύρα και το ούτι. Μεγάλη συζήτηση για αλλού.

Ο λόγος που περιθωριοποιήθηκε η λάφτα στην Τουρκία είναι (πιστεύω) ότι παιζόταν κυρίως από Έλληνες που έφυγαν όμως, όπως ξέρουμε, από την μικρά Ασία.
Από την άλλη οι Τούρκοι δεν μπορούν να αφήσουν τελείως αυτό το όργανο διότι ο μεγάλος τους Cemil Bey (είχε έλληνα δάσκαλο) έχει αφήσει ηχογραφήσεις του 1915 (μηχανικές ηχογραφήσεις) με αυτό το όργανο όπως και με το ταμπούρ και την πολίτικη λύρα. Και αυτές οι ηχογραφήσεις είναι ότι πιο πολύτιμο έχουν από την παράδοση τους κάτι παρόμοιο με τους Πρωτομάστορες της Κρητικής μουσικής.

Ειπώθηκε ότι το ούτι αντικατέστησε τη λάφτα λόγω των δυνατοτήτων μεταφοράς (τρανσπόρτου). Έχω διαβάσει και εγώ αυτή την άποψη. Τα κομμάτια όμως της κλασσικής τούρκικης μουσικής είναι γραμμένα όλα από λα. Αυτό για να μπορούν να παίζονται από το κούρδισμα του Ταμπούρ της πολίτικης λύρας , της λάφτας και του Μανσούρ Νέυ. Αν ήταν να πετάξουν τη λάφτα από την ορχήστρα θα έπρεπε να κάνουν το ίδιο και με τα υπόλοιπα όργανα. Ο λόγος που αντικαταστάθηκε ήταν ότι έφυγαν οι Έλληνες δεξιοτέχνες και προτιμούσαν λογικά κάποιον δεξιοτέχνη ουτίστα παρά ένα μέτριο τούρκο λαφτατζή. Όπως μου έχει πει ο Περικλής Παπαπετρόπουλος όταν οι τούρκοι θέλουν να βάλουν λάφτα σε μια ορχήστρα για μια ιδιαίτερη περίσταση, ζητούν και σήμερα ακόμα μουσικούς από την Ελλάδα. Αυτό το είδος μουσικής δεν χρειάζεται τρανσπόρτο γιατί δεν έχει φωνή. Στη λαική μουσική με τα τραγούδια βέβαια καμιά αντίρρηση για τα πλεονεκτήματα του ουτιού στις μεταφορές.

ΥΓ: Και αν αλλάξουμε τις χορδές τι μπορεί να συμβεί …?

Ρε Πυθαγόρειε…θα μας τρελάνεις με τις αναλύσεις σου…Μου δίνεις την εντύπωση ότι προσπαθείς να αναγάγεις την προσωπική σου άποψη σε…δεδομένο.

Και ξεκινάμε…

Ναι πολύ απλό ότι όλες αυτές οι λέξεις μοιάζουν μεταξύ τους αλλά την καταγωγή της λέξης δε την ανέφερες εκτός και αν εννοείς ότι όλο αυτό προέρχεται απο την ελληνική λέξη Ούτι (γιατί η εξίσωσή σου κάπως έτσι εξηγείται)… Ενημερωτικά όλες αυτές όπως είναι γνωστό προέρχονται απο το AL UD που στα Αράβικα σημαίνει Ξύλο.

Σ αυτά περί καταγωγής δεν θα σταθώ…μου προκαλούν μια περίεργη ανατριχίλα και προτιμώ να την αποφύγω…
Αυτό που μπορώ να σου πώ με σιγουριά είναι ότι δεν υπάρχει ούτε μισός Τούρκος που να παραδέχεται σήμερα ότι η Κλασσική οθωμανική μουσική δεν είναι καθαρά Τούρκικη :slight_smile: όπως και συ εξάλλου που έχεις παρόμοιες απόψεις για την ελληνικότητα της μουσικής όλου του πλανήτη :slight_smile:

Ούτε αυτό μου κολλάει και δεν μπορώ να καταλάβω ποιός τούρκος το είπε πάλι αυτό…Γιατί αν ισχύει τότε έχω παίξει με το καλύτερο ούτι του κόσμου και δε το ξερα…γιατί υπάρχουν πολλά ούτια που έχουν και πιο δυνατό ήχο αλλά και πιο πλούσιο μπάσο απ την λάφτα…αλλά και πάλι δεν είναι τα καλύτερα.
Για παράδειγμα…παίξε αράβικο κλασσικό ούτι με μήκος χορδής 60-61εκ. να με θυμηθείς…και ένταση και μπασαδούρα που τα σπάει…αλλά δεν είναι ούτι αυτό…υπερωκεάνιο είναι.

Δεν γίνεται αυτό που λές…πώς να γίνει αφού δεν υπάρχει χώρος στην λάφτα να μπούν όλοι οι μπερντέδες.Αυτό που λές γίνεται μόνο στο Οθωμ. Ταμπούρ που δεν είναι Λαφτα…άλλο όργανο είναι αυτο.

Εδώ γίνεται χαμός…
Σχετικά με τη σχέση του ταμπούρ και της λάφτας με το τρίχορδο μπουζούκι είναι σαν να λέμε ότι η γιαγιά μου που έχει ρόδες μοιάζει με ένα ποδήλατο που έχει κι αυτό ρόδες…ε δεν γίνεται αυτό.
Και τι διαχωρισμός είναι αυτός σε τυφλά,μουγκά,κουφά όργανα? Δηλαδη μια μουσική είναι αυστηρή μόνο όταν έχει συγκερασμένα όργανα ή όργανα με τάστα? Δηλαδή και η δυτική κλασσική μουσική μπασταρδεμένη κι αυτή που έχει 800 βιολιά τυφλά και και άλλες 700 μπασαβιόλες γκαβές και τσέλα θεόστραβα? Θα μας τρελάνεις.
Δεν υπάρχουν τυφλά όργανα…καλαμπόρτζιδες οργανοπαίχτες υπάρχουν που δεν μπορούν να παίξουν σωστά σε άταστα όργανα.

Μα είναι δυνατόν να συμβαίνει αυτό το πράγμα??? Και άντε…πές ότι συνέβαινε αυτό …δεν θα έπρεπε οι έλληνες λαφτατζίδες που έφυγαν απο την Μικρασία και ήρ8αν στην Ελλάδα να γιομίσουν τον τόπο λάφτες και να συνέχιζαν να δημιουργούν με αυτό το όργανο? Αντίθετα…στην Ελλάδα αν ρωτήσεις 100 ανθρώπους στον δρόμο ποια η διαφορά του πολίτικου λαούτου με την κιθάρα θα σου πούν ότι το ένα είναι σαν βιολί που το παίζουν κάτι πόντιοι απ εκεί μωρε…απ την Θράκη… ενώ η κιθάρα είναι το όργανο που παίζει ο Μάκης στο σπίτι του.

Και πώς γίνεται αυτό το τρανσπόρτο στο ούτι μπορείς να μου πείς? Δηλαδή θές να μου πείς ότι μπορείς να παίξεις για παράδειγμα hüzzam απο κάθε τονικότητα? :slight_smile: Δεν είναι μπουζούκι το ούτι να σου λέει η τραγουδιάρα “πιάσε ένα ΣΟΛ# μαέστρο” .

Και σχετικά με αυτό που σου είπε ο Παπαπετρόπουλος (που είναι άριστος λαφτατζής και σαζίστας) πάλι δεν μπορεί να ισχύει.Γιατί απλά οι έλληνες που είναι γνωστοί μουσικοί του συγκεκριμένου οργάνου είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού…Σινόπουλος,Παπαπετρόπουλος οι πιο γνωστοί…Στην Τουρκία υπάρχει μια συνεχής παραγωγή τέτοιων οργανοπαιχτών με δασκάλους κορυφαίους στο είδος.Έτσι δεν νομίζω να τους τελειώσει ποτέ το εγχώριο προϊόν έτσι ώστε να περάσουν σε εισαγωγές…

Με κούρασες πάω για ύπνο :slight_smile:

Φιλικά

Νίκος

Ο καλύτερος ορισμός που έχω ακούσει για μουσικό όργανο! :019: