Αγορά ταμπουρά για μουσικό σχολείο

Καλησπέρα. Είμαι και εγώ ένας από τους πολλούς γονείς που τέτοια εποχή ψάχνουμε ταμπουρά για το παιδί μας καθώς είναι απαραίτητο όργανο διδασκαλίας στα μουσικά Γυμνάσια. Προφανώς δεν ψάχνω κάτι επαγγελματικό και γρήγορα εγκατέλειψα την ιδέα να απευθυνθώ σε τοπικό οργανοποιό καθώς το κόστος είναι πολύ υψηλό. Απολύτως λογικό. Ψάχνοντας λοιπόν πληροφορίες στο διαδίκτυο και προσπαθώντας να καταλάβω τις διαφορές μεταξύ διαφόρων οργάνων που βρίσκω με τιμές από 100 μέχρι 150 περίπου Ευρώ πέτυχα και αυτό φόρουμ.
Ενθουσιάστηκα με όσα διάβασα και κατανόησα αρκετά θέματα αλλά και πάλι νιώθω ότι ίσως θα έπρεπε για μας τους γονείς να κάνετε έναν οδηγό αγοράς σε σχέση με αυτούς τους μαθητικούς ταμπουράδες. Δεν είναι όλοι ίδιοι φαντάζομαι και εσείς σαν πιο ειδικοί θα μπορείτε να αξιολογήσετε τις διαφορές τους. Με παλιό μαθητή που μίλησα μου είπε ότι το γεγονός της φτηνής ποιότητας έχει ως αποτέλεσμα ακόμα και όργανα με λίγη χρήση να παρουσιάζουν μικροπροβλήματα. Έτσι εγκατέλειψα την ιδέα του μεταχειρισμένου . Άλλωστε η διαφορά στην τιμή δεν είναι και ιδιαίτερη.
Αν το θεωρείτε και σεις σκόπιμο ίσως μία λίστα με τους 3 καλύτερους ταμπουράδες σε κάθε κατηγορία τιμής (100-120 / 130-150 / 160 -180) θα ήταν χρήσιμη.
Εγώ για την ώρα είμαι ανάμεσα σε:

  • MASTERWORK MOD.2 Green Forest
  • ZARANIKAS KT02 (υπάρχει αντίστοιχο και MUSICLAND)
  • Tambura Makam Müzik MΤ-1 Upgrade
    Γενικά σκέφτηκα να κινηθώ στην μεσαία κατηγορία γιατί πιθανόν το όργανο να χρησιμοποιηθεί στο μέλλον και από δεύτερο παιδί.

Ευχαριστώ και καλή συνέχεια…

1 «Μου αρέσει»

Καλή ιδέα, αλλά ο ιδανικός για να κάνει αυτή τη δουλειά δε θα ήταν ένας δάσκαλος ταμπουρά; Αν υπάρχει κανείς στο φόρουμ, θα ήταν ο καταλληλότερος.

Αλλιώς, σίγουρα υπάρχουν μέλη με μεγάλη εμπειρία σε διάφορα θέματα, πολύ πιθανόν και σ’ αυτό.

Πιστεύω πως η μουσική με την οποία ασχολείται το παιδί(α) η που θα θελήσει να ασχοληθεί παίζει κάποιο ρόλο. Ρυθμίστε τις επιλογές σας ανάλογα με τους στόχους του θα έλεγα. Πάντως θα στρεφομουν εδώparadosiakaorgana.gr

**Δεν είμαι ειδικός στο ζήτημα, απλά πέτυχα αυτό το θέμα και είπα να βοηθήσω λέγοντας την άποψη μου.

Ο πρώτος και ο τρίτος έχουν το ίδιο βιντεάκι!

Όλα τα παιδιά στα μουσικά σχολεία χρησιμοποιούν τον ταμπουρά για την βασική εκμάθηση της Βυζαντινής μουσικής. Το συγκεκριμένο μαγαζί μας το πρότειναν από το σχολείο αλλά δεν ξέρω αν αυτό έγινε για τις χαμηλές τιμές ή για την ποιότητα των οργάνων. Η αλήθεια είναι ότι την μάρκα που πουλάει (Tambura Makam Müzik) δεν την βρήκα σε άλλο κατάστημα.

(Tambura Makam Müzik)
Προφανώς, από Τουρκία είναι το όργανο.

Δεν ξέρω σε τι κατάσταση είναι το όργανο, αλλά ενδεχομένως να αξίζει η υπέρβαση/διαφορά στην τιμή

Ο Θεόφιλος δεν ζει πια, αλλά και άλλος οργανοποιός θα μπορούσε να αξιολογήσει

Το ξερω nellos. Εγώ κατά βάση αναφερομουν στο αν θέλει να ασχοληθεί με τον ταμπουρά και την παραδοσιακή μουσική πέραν του μουσικού σχολείου.

1 «Μου αρέσει»

Βασικά πρέπει να αντέξει έξι χρόνια και, ιδανικά, μετά να πουλιέται κιόλας. Νομίζω ότι όποιο όργανο ανταποκρίνεται σ’ αυτό, το παίζεις και σαν… όργανο. Αν στην πορεία το παιδί δει ότι θέλει να ασχοληθεί στα σοβαρά με τον ταμπουρά και θέλει έναν καλό, υπάρχει χρόνος γι’ αυτή την απόφαση και την επένδυση.

Αλλά τέτοια επιλογή είναι σπάνια ανάμεσα στους χιλιάδες που έχουν κάνει ταμπουρά ως μάθημα, και νωρίς για να δείξει.

Εντελώς συμπτωματικά έπεσα πάνω σ’ αυτό: δύο απόφοιτοι Μουσικού παίζουν κανονική μουσική στον ταμπουρά και μιλάνε για το όργανο και τη σχέση τους μαζί του.

Αμ’ έλα που δεν παίζουν ταμπουρά, παίζουν σάζι! Ίσως να μη δείτε τη διαφορά, αλλά οι μουσικοί την καταλαβαίνουν, όπως σίγουρα πολλοί από το φόρουμ και όπως και τα ίδια τα παιδιά του βίντεο. Αν κάποιος, όπως αυτοί, ξεκινήσει με τον ταμπουρά ως υποχρεωτικό και στην πορεία τον κερδίσει το όργανο, η πιθανότερη εξέλιξη αυτή θα είναι: να πάρει ένα σάζι, ένα όργανο της Τουρκίας που έχει πολύ ισχυρή ζωντανή παρουσία, έχει τις τεχνικές του, έχει τέλος πάντων ν’ ακούσεις και να λάβεις πρότυπα, δεν είναι απλώς εργαλείο (ο ταμπουράς δεν παίζεται εκτός Μουσικών σχολείων πουθενά!), και υπάρχει και καλή πιάτσα οργάνων με ανταγωνισμό σε κάθε επίπεδο τιμών, για τις απαιτήσεις κάθε είδους μουσικών.

Για καθαυτού σχολικό ταμπουρά, υποθέτω ότι αυτοί οι δύο μαθητές θα μπορούσαν κάλλιστα να έχουν φτάσει μέχρι το απολυτήριο με τον αρχικό μαθητικό τους (πάντως δε λένε κάτι σχετικά).

Ίσως τον μαθητή / τη μαθήτρια θα τον/την ενδιέφερε να δει το βίντεο… Αυτό που θα ευχαριστηθεί στο Μουσικό είναι το αλισβερίσι και η ζύμωση μεταξύ μικρών και μεγάλων, μεταξύ δασκάλων και μαθητών…

(Εγώ είμαι μεσοτοιχία με το Μουσικό Ηρακλείου, όπου είναι πολύ δημοφιλή, φυσικά, τα κρητικά όργανα. Βλέπουμε καμιά φορά στο διάλειμμα παρέες μαθητών στην αυλή να παίζουν κρητικά, λύρα λαούτο, επειδή γουστάρουν, και γύρω τους καμιά δεκαριά να απολαμβάνουν. Είκοσι χρόνια φιλόλογος, ποτέ σε κανένα σχολείο δεν είδα να κλίνουν ρήματα στο διάλειμμα με το ίδιο κέφι.)

4 «Μου αρέσει»

Αυτό θα ήταν ευλογία για όλα τα σχολεία !

Φαίνεται πολύ καλός αλλά τα λεφτά είναι πολλά και δεν είμαι σίγουρος ότι θα χρησιμοποιηθεί γενικά πέρα του υποχρεωτικού μαθήματος. Για την ώρα το βασικό όργανο είναι το πιάνο. Ευχαριστώ πάντως για το ψάξιμο…

Πάλι με χρόνια με καιρούς θα αναβιωθεί επί το κανονικότερον ο δημοτικός ταμπουράς για όργανο μελέτης του δημοτικού και, γιατί όχι, και για παραπέρα. Δηλαδή ως «μελωδικά δίχορδο» τρίχορδο όργανο με διπλό καντίνι και με έως και τετραπλή μουργκάνα, και κουρδίσματα τύπου ρε σολ ίσο (βάσης ή 5ης ή μαζί σε αχαρακτήριση) για ραστ στην τετάρτη του καντινιού/γεγκιάχ στο ανοιχτό, και ρε λα ίσο για ραστ στο ανοιχτό καντίνι/γεγκιάχ στην ανοιχτή μεσαία, και παίξιμο που θα βλέπει περισσότερο το (μελωδικό) λαούτο ως απόγονο παρά το σάζι ως πρόγονο, ή, μάλλον, λίγο διαφορετικής κατασκευής σύγχρονο εαυτό. Άρα κυρίως τύπου ρε σολ ρε για ραστ στην 4η και ρε λα ρε για ραστ στο ανοιχτό και ισοκρατηματικές (μόνον)/«μη δακτυλοθετικές» παραλλαγές αυτών, όπως ρε λα μι για ντουγκιάχ από ραστ ανοιχτό καντίνι, ρε σολ σολ για ραστ στην 4η με σούπερ έξτρα ίσο βάσης, ρε λα ρε ως ντουζένι του ρε σολ ρε για βάση ντουγκιάχ στην 5η, etc.

Προφητεύω ότι η αρχή θα γίνει από κάποιους απόφοιτους μουσικών λυκείων ρεμπετόφιλους και ντουζενιάρηδες, οι οποίοι θα εμπνευστούν να διασκευάσουν προς αυτήν την κατεύθυνση τα παλιά τους σχολικά όργανα κάνοντάς τους τις δύο, τρεις και τις τρεις, δύο, και στη συνέχεια θα μπούνε και οργανοποιοί εμπνευσμένοι να υπηρετήσουν αυτό το όμορφο όραμα.

Τότε γιατί να μην μελετούν λαούτο; Γεωγραφικά καλύπτει και μεγαλύτερη έκταση, και τα περισσότερα νησιά και πολλές περιοχές της στεριανής Ελλάδας.

Αν η λογική είναι η προσέγγιση της παραδοσιακής μουσικής με πιο παραδοσιακό/προκλαρινικό οργανολόγιο.

Προφανώς όχι για να συνεχίσουν μια υπάρχουσα παράδοση, αλλά για εξερεύνηση.

Τα τρίχορδα όργανα έχουν μια δικιά τους μαγεία. Κάπου είδα και τρίχορδο λαούτο (εντελώς καινοτομία). Γιατί να φτιάξεις ένα λαούτο ατελέστερο από το ήδη υπάρχον; Και όμως!..

Αγαπητοί φίλοι καλημέρα!

Ασχολούμαι με τα όργανα τις οικογένειας του ταμπουρά περισσότερα από είκοσι χρόνια. Ίσως μπορώ να βοηθήσω στη συζήτησή σας. Παρακάτω θα σας αναφέρω επιγραμματικά τα σημαντικότερα σημεία για να επιλέξετε ένα όσον το δυνατότερο καλό μαθητικό όργανο. Γενικά τα όργανα που πωλούνται στην Ελλάδα από 90 έως και 200 ευρώ είναι όργανα από την Τουρκία, μέτριας ποιότητας φτιαγμένα πρόχειρα. Αν αφαιρέσετε τους φόρους, εκτελωνισμούς, κέρδος έμπορα κτλ μπορείτε να φανταστείτε την πραγματική τιμή του όπως βγαίνει από το οργανοποιείο. Παραταύτα, αν κάποιος πάει από κοντά σε ένα κατάστημα μουσικών οργάνων και προσέξει δυο τρία σημεία πιστεύω ότι μπορεί να βρει ένα καλό μαθητικό όργανο.

  • Βασική παράμετρος στα όργανα του ταμπουρά είναι το μήκος χορδής του (από καβαλάρη σε καβαλάρη). Το μήκος χορδής οριοθετεί το κούρδισμα του οργάνου. Κάθε Μουσικό Σχολείο πρέπει να δίνει τουλάχιστον την παράμετρο αυτή στους μαθητές για να μπορούν να παίξουν στο μάθημα όλοι μαζί στην ίδια τονικότητα. Στο δικό μας σχολείο προτιμούμε όργανα με μήκος χορδής από 68-72 cm ώστε η πρώτη χορδή να κουρδίζει στο Re. Δίνουμε προσοχή στη θέση του κινητού καβαλάρη γιατί έχει παρατηρηθεί να τον μετακινούν οι πωλητές για να παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα όργανα μικρότερα.
  • Θέλουμε τουλάχιστον 27-28 δεμένους μπερντέδες για να μπορούμε να παίξουμε τους βασικούς φθόγγους.
  • Προσέχουμε το ύψος της χορδής από το βραχίονα του ταμπουρά πχ όταν οι χορδές απέχουν περισσότερο από 2.5 mm στο σημείο ένωσης βραχίονα με σκάφος τότε ενδεχομένως το όργανο είναι σκεβρωμένο ή θέλουν ρύθμιση ύψους οι καβαλάρηδες.
  • Η ποιότητα κλειδιών. Σε φθηνούς ταμπουράδες τα τελευταία χρόνια τοποθετούν πλαστικά κλειδιά τα οποία με την πάροδο του χρόνου χάνουν την εφαρμογή τους και δυσκολεύουν το κούρδισμα.
  • Η θέση της τρύπας δεν παίζει κανέναν ρόλο. Είτε μπροστά είτε πίσω είτε πάνω στο ηχείο είτε και καθόλου, στην Ελλάδα τους λέμε όλους ταμπουράδες.

Επίσης, πριν αγοράσετε ρωτήστε στο σχολείο μαθητές του Λυκείου που σταματούν το μάθημα του ταμπουρά και πωλούν τους δικούς τους ταμπουράδες (ελαφρά μεταχειρισμένους) σε πολύ χαμηλή τιμή (50-70 ευρώ) ή και τους δανείζουν δωρεάν σε μαθητές της Α΄ Γυμνασίου. Ελπίζω να βοήθησα. Για περισσότερες πληροφορίες για τον ταμπουρά μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα μου www.tampouras.com Τέλος αφήνω ένα πρόχειρο βίντεο με τη δική μου οπτική στο παίξιμο και τον ήχο του ταμπουρά. https://www.youtube.com/watch?v=NqYzd3u47Ms

3 «Μου αρέσει»

Ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες και το υλικό.

Τελικά για να σας φύγει η περιέργεια :grinning: χθες αγόρασα αυτόν: https://www.zaranikas.gr/en/other/folk-strings/tampouras/tampouras-hu1c-detail έχει κλειδιά από τριανταφυλλιά και φαίνεται λίγο πιο ποιοτική κατασκευή και κάνουνε και 10% έκπτωση παραπάνω για μαθητές μουσικών σχολείων.
Αισθητικά προτιμούσα τον Masterwork αλλά μου είπαν από το μαγαζί (Νάκας) ότι τα κλειδιά του είναι πλαστικά.
Ο Makam MT-1 upgrade είναι αναβαθμισμένη έκδοση του απλού ΜΤ-1 με κλειδιά από τριανταφυλλιά και καλύτερες χορδές. Υστερεί όμως λίγο στο σώμα του οργάνου. Μου πρότειναν από το μαγαζί τον ΜΤ-2 ως καλύτερο ηχητικά. Απλά προσωπικά με χάλαγε λίγο η εμφάνιση…
Ελπίζω οι πληροφορίες αυτές να φανούν χρήσιμες και σε άλλους γονείς.