"Ottoman Past in Balkan Present: Music and Mediation"

Γεια σας,

Παραθέτω το πρόγραμμα ενός συνεδρίου που θα λάβει μέρος στην Αθήνα στα τέλη Σεπτεμβρίου-αρχές Οκτωβρίου:

http://conf2010.turkmas.uoa.gr/pics/preliminary_programme.pdf

Εμένα τουλάχιστο μου φαίνονται πολύ ενδιαφέροντα τα θέματα.

Εύα

Με ενδιαφέρει ιδιαίτερα η παρουσίαση του Χριστοφορίδη για τις εστουδιαντίνες. Ο συγκεκριμένος ακαδημαϊκός έχει δώσει μια πολύ ενδιαφέρουσα ερμηνεία του όρου εστουδιαντίνα: http://www.buywell.com/booklets/4763389.pdf

These ensembles first came into vogue in the 1880s after the enormous success of the serenading Spanish students (or estudiantinas)in Paris during the Carnival celebrations of 1878.

Σωστός ο κ. Χριστοφορίδης! Και στα ελληνικά, estudiantinas ήταν Ισπανοί φοιτητές στο Παρίσι, δεκαετία 1880, που τις απόκρηες του 1878 έκαναν σερενάτες στους δρόμους της πόλης με μεγάλη επιτυχία, καθιερώνοντας τον όρο κατά τις επόμενες δεκαετίες για ορχήστρες νυκτών οργάνων. Πειστικόν.

Γεια σας,

Σίγουρα ο κ. Χριστοφορίδης θα έχει να πει περισσότερα, αλλά στο Google βρήκα ενδιαφέρουσες πληροφορίες με ένα μικρό ψάξιμο. Το παρακάτω αφορά μια συζήτηση για “Ισπανούς φοιτητές” στην Αμερική, κάτι παρόμοιο με τους Ισπανούς φοιτητές στο Παρίσι:

Spanish Students:

A group of 15 bandurria, guitar and violin-playing Spaniards arrived in America in the beginning of January, 1880. In their homeland, they were known as “Estudiantina Española Fígaro.” In the U.S., they were billed as “The Spanish Students.”

These Spanish Students are legitimately credited with starting the mandolin craze in America, even though they played no mandolins. The instrumentation of these Spanish Students was bandurrias, guitars (perhaps bandolas), a violin, and a cello.

Their first American performances were in held early in January, in Boston and Providence. On Feb 3, 1880 the Spanish Students debuted in New York City. Their success prompted the formation of an imitator group.

Suggested by evidence that I found, it appears that a imposter “Spanish Students” ensemble began performing in public by mid-February.

The second “Spanish Students” were Italian immigrants who played mandolins and guitars instead of bandurrias. I have not found positive evidence about other “Spanish Student” imposter groups regarding what instruments they played. There apparently were several more ensembles that called themselves “the Spanish Students.”

Several of the original Italian “Spanish Students” mentioned above successfully parlayed their fraud into nice careers as musicians and music teachers.

After the Spaniards went home in 1881, they came back a few years later, with some different personnel for a Latin tour that included South America. This “Student” visit started an Estudiantina movement in several Western Hemisphere, Latin countries.

The names that Bruce mentioned, Fachutar, Valisi, and Colombo were all charter members of the Italian “Spanish Students.” Instruments Bohmann made for any of them was done well after their “Spanish Student” days. It is pretty clear that initially they all played mandolins that were brought to America from Italy.

The picture that Paul Hotstetter shared is great. I have never seen a guitar-shaped mando-bass with a scroll top before. Very classy bunch. What is known about the group in the picture?

Επίσης λίγα από το Wikipedia:

According to various sources, it seems that the mandolin was first introduced in the late 19th century, thanks to “a group of touring young European musicians known as the Estudiantina Figaro, or in the United States, simply the “Spanish Students.”
The success of the Figaro Spanish Students spawned several groups who imitated their musical style and colorful costumes. In many cases, the players in these new musical ensembles were Italian-born Americans who had brought mandolins from their native land.” (Wikipedia)

Και ένα άρθρο για τις Εστουδιαντίνες της Αμερικής:

http://wings.buffalo.edu/research/anthrogis/JWA/V2N2/Dickson-art.pdf

Αν πάτε στο youtube και ψάξετε για Estudiantinas θα βρείτε πολλά σύγχρονα κλιπάκια με ορχήστρες της Λατινικής Αμερικής.

Εύα

Και λίγα ακόμα…

http://www.mandolinobrixia.it/info%20dischi/booklet%20bg.pdf

Εύα

Οι περιλήψεις έχουν δημοσιευτεί http://conf2010.turkmas.uoa.gr/gr/Abstracts/abstracts.html

Η περίληψη του Χριστοφορίδη επαναλαμβάνει σχεδόν κατα λέξη το απόσπασμα που παράθεσα πιο πάνω, και τον ενδιαφέρει η επιρροή της ευρωπαϊκής εστουδιαντίνας στη διαμόρφωση κυρίως του ήχου του σμυρνέικου και ρεμπέτικου τραγουδιού, και την επακόλουθη ταύτιση του “ελληνικού ήχου” με τα νυκτά έγχορδα. Προσωπικά θα προχωρούσα ακόμα ένα βήμα λέγοντας ότι η αρμονία και η ενορχήστρωση του ρεμπέτικου με την κιθάρα να παίζει μπάσα και συγχορδίες προέρχεται από τις εστουδιαντίνες και τις μαντολινάτες.

Πράγματι, τρομερό ενδιαφέρον παρουσιάζει το συνέδριο αυτό! Με μεγάλη αγωνία περιμένουμε (εμείς που λόγω απόστασης κυρίως δεν μπορέσαμε να πάρουμε μέρος) τα αποτελέσματα, και σε σχέση με τη music αλλά κυρίως με τη Mediation!
Φαντάζομαι ότι παρόμοιο συνέδριο θα οργανωθεί σίγουρα και σε κάποιο κορυφαίο πανεπιστήμιο της Τουρκίας με ανάλογο θέμα. “Η παρουσία του αρχαιοελληνικού και βυζαντινού πολιτισμού και σκέψης στην Οθωμανική αυτοκρατορία και στα σημερινά Βαλκάνια” …ή κάπως έτσι, τέλος πάντων!
Μήπως γνωρίζει κάποιος περισσότερα… έχει ανακοινωθεί κάτι;