Gypsy κιθάρα ως ρεμπετοκίθαρο

Καλησπέρα σε όλους…

Θεωρώ πως οι gypsy κιθάρες έχουν εντελώς διαφορετική φιλοσοφία κατασκευής απο τις γνωστές ακουστικές (κρίνοντας απο τον καβαλάρη και την κλίμακα τους…). Είναι όμως όργανα που θα αποδώσουν το ηχόχρωμα που ψάχνει κάποιος απο ένα ρεμπετοόργανο; Είχε κάποιος σας εμπειρία απο live ή ηχογράφηση;

πρωτη φορα ακουω για gypsy (η gipsy?) κιθαρα. καποιο ηχητικο η οπτικο δειγμα είναι ευκολο?

Ένα δείγμα. http://m.youtube.com/watch?v=dnb0GxMoNZY
Και άλλο ένα ωραίο http://m.youtube.com/watch?v=Wi4aVqEVT_c

Καλή ερώτηση! Αλήθεια, πώς δόθηκε σε κάποιο συγκεκριμένο τύπο κιθάρας ο προσδιορισμός “gipsy”; απλά και μόνο επειδή έτυχε (όπως, τουλάχιστον, εγώ φαντάζομαι) να φωτογραφηθεί ο Django Reinhardt με μία τέτοια, ή υπάρχει άλλος λόγος; Και εν πάσει περιπτώσει, πού βρίσκονται καταγραμμένα τα χαρακτηριστικά της, να ξέρουμε κι εμείς;

Χρησιμοποίησα τον όρο “gypsy” μεταφέροντας τον απο αυτά που είδα και άκουσα στο διαδίκτυο…Δεν γνωρίζω καν αν είναι σωστός ο όρος. Αναφέρομαι στον τύπο της κιθάρας που φαίνεται στο βίντεο που παρέθεσε ο φίλος Μπότης…Μου κίνησε την περιέργεια ο κινητός καβαλάρης και η εμφανώς μεγαλύτερη κλίμακα. Να υποθέσω πως τα καμάρια είναι τοποθετημένα παράλληλα όπως της κλασσικής κιθάρας; Αν κάποιος γνωρίζει κατασκευαστικές λεπτομέρειες ας τις παραθέσει…

Φίλε mih7 mit5 απ όσο ξέρω, όταν γνώρισα τους swing shoes πριν πέντε χρόνια περίπου, ο ένας απ τους δυο κιθαρίστες του σχήματος κατασκεύαζε και τις κιθάρες του σχήματος. Επίσης κατασκεύαζε και για το Νακκα, δεν ξέρω αν συνεργάζεται ακόμα, ίσως σε κάποιο κατάστημα του Νάκκα να υπάρχει κάποια κιθάρα να δεις από κοντά.


Gypsy guitars

Συγγνώμη αλλά κόλλησα τώρα. Τι εννοείς κ. Νίκο όταν λες ότι “έτυχε” να φωτογραφηθεί ο Django με μια τέτοια κιθάρα;
Υπάρχει κάποια υποψία ότι απλά φωτογραφίθηκε με κιθάρα αλλά δεν έπαιξε;

Ε, όχι βέβαια, για όνομα του θεού! Απλά εννοούσα ότι αν πας π.χ. εδώ, θα τον δεις φωτογραφημένο με δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες κιθάρες όλων ανεξαιρέτως των τύπων που κυκλοφορούσαν στην αγορά της εποχής του. Ένας από αυτούς είναι και εκείνος που εννοείτε οι δυό σας, αλλά υπάρχουν και τόσοι άλλοι ακόμα…

… οι κιθάρες οι οποίες εμφανίζονται στο παραπάνω link (τουλάχιστον στην πρώτη σελίδα, παραπέρα δεν έψαξα) χαρακτηρίζονται όλες κιθάρες “jazz” και ανήκουν σε δύο μόνο και όχι δεκάδες τύπους, απ΄όσο είδα: “gypsy” ή “manoucheʼ και “f-hole”.
Έχουν πολλά κοινά σημεία: μεγαλύτερη κλίμακα (ειδικά η manouche), μεγάλες καμπυλότητες στο καπάκι («φούσκωμα», archtop) και μεγάλη γωνία ένωσης μπράτσου – σκάφους, με ψηλό καβαλάρη και χορδοκράτη (όχι κολλητό), διάταξη που ασκεί μεγάλη πίεση στο καπάκι. Η manouche έχει παράλληλα καμάρια (*) και «τσάκιση» στο καπάκι στην περιοχή του καβαλάρη, για την f-hole δεν γνωρίζω.
Όλα αυτά γίνονται για να αυξηθεί η περιοχή των μεσαίων και να ακούγονται τα όργανα αξιοπρεπώς μέσα στην μπάντα, η οποία έχει και πνευστά, να θυμίσω.
Τα όργανα αυτά εξελίχτηκαν από συγκεκριμένες ανάγκες που προέκυψαν παίζοντας συγκεκριμένες μουσικές με συγκεκριμένα σχήματα, εξ ου και ο χαρακτηρισμοί (από το πιο γενικό ʽjazz guitar” στα πιο ειδικά ”gypsy” και “manouche” )
Κατασκευαστικά σχέδια manouche κιθάρας υπάρχουν άφθονα στο διαδίκτυο, ένα παράδειγμα εδώ.
http://www.benoit-de-bretagne.com/forum/viewtopic.php?t=9320

Όσον αφορά στο αρχικό ερώτημα, υπάρχει στο yοutube ένα βίντεο με τον Καλαφάτη να πάιζει (ρεμπέτικα βέβαια) manouche κιθάρα στην εκπομπή του Μήτσου («τα παντελόνια είναι περίεργα ρούχα»). Εμένα μου άρεσε το αποτέλεσμα (μου αρέσει κι ο Καλαφάτης βέβαια), δεν έχει τύχει όμοως να ακούσω manouche κιθάρα «ζωντανά» σε λαϊκό σχήμα.

(*) Τα καμάρια στις κλασσικές δεν είναι συνήθως παράλληλα, απʼ όσο ξέρω έχει επικρατήσει το “fan bracing¨.

Πράγματι με λίγη πιο προσεκτική έρευνα στο διαδίκτυο βρίσκεις αρκετά στοιχεία για τον τύπο αυτής της κιθάρας. Το ότι το καπάκι είναι καμπυλωτό είναι μια ακόμη πληροφορία που δεν γνώριζα. Αποτελεί και αυτό στοιχείο όπως φαντάζομαι της δημιουργίας επιπλέον πίεσης απο τις χορδές προς το σκάφος. Στα σχέδια που παρέθεσες φίλε Μάνο φαίνεται ξεκάθαρα η τοποθέτηση παράλληλων καμαριών…

ΥΓ1. Νόμιζα πως στις κλασσικές έχουμε επίσης παράλληλο bracing…
ΥΓ2. Αυτό που ακούω εδώ μου αρέσει αρκετά…

να προσθέσω ότι τα περισσότερα από τα παραπάνω προέρχονται απ’ ότι συνέλεξα εδώ κι εκεί στο διαδίκτυο και δικές μου ερμηνείες. Δεν διεκδικώ χρίσμα “ειδικού”, απλώς τελευταία μ΄ενδιαφέρει η οργανοκατασκευή και έτυχε - επειδή μ’ αρέσει και η Manouche μουσική - να πέσω πάνω σε σχέδια και να προσπαθήσω να τα μελετήσω λιγάκι.

είχα κι εγώ την απορία, μια που είναι φτιαγμένες για σολιστικό παίξιμο και γενικά έχουν ξερό ήχο για ακκόρντα (σε σχέση με τις αμερικάνικες ακουστικές που είναι απλά ακατάλληλες). ο ήχος που βγάζουν οι παίχτες είναι ωραίος, από την άλλη όσες φορές έπαιξα με κάποια δεν με ενθουσίασε ιδιαίτερα -μήπως φταίει που δεν κατέχω το παίξιμο τους. προσωπική μου γνώμη, αν κάποιος είναι να επενδύσει ένα τέτοιο ποσό, ας πάει κατ’ευθείαν σε λαϊκή κιθάρα.
η πάμφτηνη λύση είναι οι παλιές φτηνιάρικες ιταλικές (υπάρχουν και κάποιες κάπως πιο προσεγμένες γερμανικές) με χορδοστάτη, όπως η κόκκινη που έχω στο άβαταρ. νομίζω από εκεί ξεκίνησαν οι gypsy και εξελίχτηκαν στην συνέχεια σε πιο ποιοτικές και εξειδικευμένες κατασκευές. έχουν τρομερή ένταση και αξιόλογα καντίνια για σόλο, αλλά τα μπάσα είναι υπερβολικά ξερά και κακής ποιότητας (μετά την πρώτη βδομάδα οι χορδές δεν κρατάνε).

//youtu.be/7FFMmkZMwW4

Είναι σχέδιο του ιταλού κατασκευαστή Maccaferri ο οποίος νομίζω ότι συνεργάστηκε και με τον επίσης ιταλό Mozzani σε κάποια φάση (αυτό ίσως άσχετο με το συγκεκριμένο σχέδιο). Όπως φαίνεται στο τελευταίο βίτεο υπάρχουν δυο σχέδια, η σολίστικη με οβάλ τρύπα και η μπάσα με τρύπα σχήματος D

Χαιρετω το φορουμ μιας και ειναι το πρωτο μου ποστ και Ενα μπραβο σε ολους για την δουλεια που γινεται εδω μεσα.

Σχετικα με το θεμα, σε ενα αλλο φορουμ ειχε γινει μια παρομοια ερωτηση, δεν θυμαμαι λεπτομερειες αλλα μαλλον για ιοκονομικους λογους δεν ειχε δυνατοτητα για αλλη κιθαρα. ετσι του προταθηκε να παιξει με μια gypsy style με D hole που ειχε στη διαθεση του λογω των τονισμενων μεσαιων οπως αναφερεται πιο πανω και δυνατα μπασσα.
Επισης μια φορα που ακουσα με τα αυτια μου, εδενε ωραια με το υπολοιπο σχημα(μπουζουκι και τζουρα).
Πιστευω πολυ καλυτερα απο μια dreadnought ή τετοιου τυπου.

Φίλε Dov το σίγουρο είναι πως το αποτέλεσμα θα είναι καλύτερο απο οτιδήποτε έχει σχέση με “αμερικανιές” τύπου dreadnought ή jumbo…Κιθάρες αυτού του τύπου είναι και για μένα εντελώς ακατάλληλες για μια ρεμπέτικη ορχήστρα, ασχέτως αν για καθαρά “πρακτικούς” και “συμβιβαστικούς” λόγους χρησιμοποιούνται ευρέως…

Παιδιά, με τόσες όμορφες χειροποίητες κιθάρες που κυκλοφορούν στην πιάτσα πια (και μάλιστα σε τιμές μιας μασίφ καλής ακουστικής), δε βλέπω το λόγο να χρησιμοποιήσει κανείς κάτι τέτοιο: εκτός άμα αρχίσουν κι οι σουινγκάδες να παίζουν με κιθαρόνια!