Eastern Mediterranean Judeo-Spanish Songs from the EMI Archive Trust (1907-1912)

Σκέφτηκα ότι η παρακάτω συλλογή μπορεί να ενδιαφέρει τους φορουμίτες:

https://jewish-music.huji.ac.il/content/22952

Είναι πρώιμες ηχογραφήσεις σεφαρδίτικων τραγουδιών που, όπως σημαίνουν οι ερευνητές, είναι κοντά στα δημοφιλή “αστικά λαϊκά” ελληνόφωνα και τουρκόφωνα τραγούδια της ίδιας εποχής (αναφέρονται συγκεκριμένα στα ερωτικά “σαρκιά”). Οι καταγραφές είναι από την Θεσσαλονίκη, το Σαράγεβο και την Τουρκία, και καλύπτουν ένα αρκετά ευρύ μουσικό φάσμα.

Εδώ είναι ένα πιο εκτεταμένο άρθρο για ένα από τα τραγούδια της συλλογής, “La Galana” του Σμυρνιώτη Elie Cohen.

https://jewish-music.huji.ac.il/content/22959

7 «Μου αρέσει»

εξαιρετικα ενδιαφερων! ειναι βυζαντινη μουσικη με λατινικο στιχο! απιστευτο και σπανιοτατο!

1 «Μου αρέσει»

Πρόκειται για τη μουσική των Εβραίων της Θεσσαλονίκης (Σεφαραδίτες), που ήρθαν στην πόλη διωγμένοι από την Ισπανία. Η γλώσσα που μιλούσαν είναι παλαιά Ισπανικά, βεβαίως με πολλές Εβραϊκές λέξεις, και οι ίδιοι τη λένε Ladino. Η μουσική είναι, φυσικά, αυτή που βρήκαν στην (τότε Οθωμανική) Θεσ/κη του 15ου αιώνα, έτσι όπως εξελίχθηκε και αυτή μέχρι σήμερα.

Καλώς ήρθες στην παρέα μας, Βλάσιε!

1 «Μου αρέσει»

Ένα ενδιαφέρον project:

THE EVOLUTION OF THE JEWISH MUSIC TRADITION IN GREECE (Chryssie Scarlatos)

https://www.researchgate.net/profile/Chryssie-Scarlatos/publication/358211446_THE_EVOLUTION_OF_THE_JEWISH_MUSIC_TRADITION_IN_GREECE/links/61f5557d4393577abefade75/THE-EVOLUTION-OF-THE-JEWISH-MUSIC-TRADITION-IN-GREECE.pdf

1 «Μου αρέσει»

Βλάσιε, καλώς όρισες στην παρέα! Αν θέλεις να μάθεις περισσότερα για τη σεφαραδίτικη μουσική, υπάρχει η παρά κάτω εξαιρετική ιστοσελίδα:

https://www.sephardicmusic.org/

Ένα ωραίο παράδειγμα της σεφαραδίτικης/ρωμανιώτικης θρησκευτικής παράδοσης:

Εδώ είναι μερικά βίντεο με αυτό το piyut, με εκτελεστές από διάφορα μέρη της Εβραιοσύνης:

Μία εκτέλεση με ψάλτες (hazzanim) της Maghreb (βόρεια Αφρική) παράδοσης:

Μία παλιά ηχογράφηση με τη γνωστή Αιγυπτιακή τραγουδίστρια Laila Mourad:

Και σε μία πιο “δυτικότροπη” εκτέλεση: