🎵 Τι τραγούδι ακούμε... τώρα!

Πραγματικά απίστευτοι οι Ιάπωνες. Τέτοιο πράγμα δεν έχω ξανακούσει. Για να παίζουν έτσι αυτά τα κομμάτια (3 ζωναράδικα ΚΑΙ κλώσιμο!!!) ολοφάνερα έχουν ευρύτερο ρεπερτόριο με θρακιώτικα. Πού στο διάβολο το καλλιέργησαν; Αυτές οι μουσικές θέλουν και παρέα, δε νομίζω ότι τις μαθαίνεις μόνος σου στο σπίτι.

Όντως είναι αξιοθαύμαστοι. Και καταλαβαίνω το κομμάτι των κρουστών γιατί η Ιαπωνία έχει παράδοση σε αυτό. Αλλά τσαμπούνα πώς έμαθαν τόσο καλά; Πάντως μπράβο τους γιατί εάν δεν είχαμε εικόνα δε θα καταλαβαίναμε ότι παίζει κάποιος που δεν είναι από εκείνα τα μέρη!

1 «Μου αρέσει»

Πριν καναδυό βδομάδες είχε αρκετή κίνηση μια συζήτηση για έναν ιδιαίτερο μουσικό δρόμο της Μακεδονίας και της Θράκης, που τον χρησιμοποιεί κυρίως η γκάιντα. Εκεί είχα αναφέρει κατ’ επανάληψη ότι χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα κλωσίματα της γκάιντας, αλλά ότι δεν μπορώ να βρω κανένα τέτοιο για να το ανεβάσω και να έχουμε χειροπιαστό παράδειγμα να ξέρουμε για τι πράγμα μιλάμε. Τελικά βρήκα ένα, αλλά όχι από Ελλάδα, από Β. Μακεδονία.

Το «κλώσιμο» είναι ένα είδος σόλου, εν μέρει αυτοσχέδιου, εν μέρει κανονισμένου. Σε άλλες τοπικές παραδόσεις υπάρχουν άλλου είδους οργανικά σόλα, το ταξίμι κυρίως σε μικρασιάτικα, το βέρσο σε τσάμικα και άλλα παρόμοια κλαριντζήδικα, κλπ. Το καθένα έχει δικούς του κανόνες. Το κοινό τους σημείο είναι ότι αποτελούν την κορύφωση της χορευτικής μουσικής (και του ίδιου του χορού άλλωστε) και, επίσης, το κυρίως πεδίο όπου ο μουσικός προκαλεί την κρίση των χορευτών/ακροατών, αναμετρώμενος με ό,τι πιο απαιτητικό υπάρχει.

Σήμερα είναι τόσο σπάνιο να βρεθεί γκαϊτατζής να ξέρει να κλώσει, ώστε την ειδικότερη περίπτωση όπου επιπλέον χρησιμοποιεί κι εκείνο τον δρόμο που λέγαμε δεν την εντόπισα πουθενά. Δε σημαίνει ότι δε βρίσκονται πουθενά ηχογραφημένα κλωσίματα, οπωσδήποτε όμως είναι σπάνια, οπότε τα λίγα που βρήκα δεν περιείχαν τον δρόμο αυτό. (Τελικά αυτό που έψαχνα δεν το βρήκα παρά τυχαία σε παλιά, ίσως γύρω στο '70, γιουγκοσλάβικη ηχογράφηση!!)

Έχω βρεθεί πολλές φορές με νεότερους (μετα-αναβιωτικούς) γκαϊτατζήδες, Αθηναίους με ή χωρίς καταγωγή από θρακομακεδόνικα χωριά. Πολλοί κρατάνε αρκετά ψηλό επίπεδο στην απόδοση τραγουδιών: ρυθμός, κέφι, ηχόχρωμα, όλα καλά. Κλώσιμο όμως δεν. Σπανιότατα.

Ε, ο π**στης ο Ιάπων κι αυτό το 'κανε!!!

Άσε που έβαλα αναζήτηση με τα ονόματα των δύο αυτών μουσικών και είδα τι άλλο έχουν ανεβάσει. Λίγα πράγματα , αλλά υπερψαγμένα.

Για να καταλάβετε την αντιστοιχία είναι σαν να ακούμε ταξίμι σε τρίχορδο, κουρδισμένο σε ντουζένι που να το έχουν ακουστά μόνο όσοι έχουν διαβάσει Κλίκα και Ρ. Φόρουμ τα τελευταία 10 χρόνια, και να πετυχαίνει το ύφος του Μάρκου και του Κερομύτη. Από Ιάπωνα όμως.

Και χωρίς να υπάρχει γκαϊντοφόρουμ και γκαϊντοκλίκα.

3 «Μου αρέσει»

Τζουανάκος και κλαρινέτο Ο GUS VALI.
Οι γονείς μου κατάγονταν από το Μαρμαρά της Μικράς Ασίας κι έφθασαν στην Αμερική ως μετανάστες. Ο πατέρας μου δούλευε ζαχαροπλάστης, για να καταφέρω να σπουδάσω στο κολέγιο του Μανχάταν και να γίνω επαγγελματίας μουσικός. Άκουγα από μικρός τις μεγάλες τζαζ μπάντες τής Αμερική κι ενθουσιαζόμουν. Παρακολουθούσα όλη τη σκηνή της εποχής που έβραζε. Ταυτόχρονα όμως άκουγαν στο σπίτι οι γονείς μου ελληνική μουσική, από δίσκους 78 στροφών. Έτσι άκουσα και λαϊκά και δημοτικά τραγούδια της Ελλάδας. Εκείνη την εποχή στην Αμερική ακουγόταν πολύ η ελληνική μουσική. Υπήρχαν και τα γνωστά μαγαζιά της 8ης Λεωφόρου, όπου διασκέδαζαν οι Έλληνες. Σε αυτά όμως σύχναζαν και πολλοί Αμερικανοί, που ενθουσιάζονταν με τον ελληνικό ήχο. Έτσι δημιουργήθηκε σιγά-σιγά ένα κοινό, που ήταν έτοιμο να υποδεχθεί αυτού του είδους τη μουσική, η ψυχή τής οποίας πατάει στην Ελλάδα και η τεχνική της στην αμερικανική τζαζ

3 «Μου αρέσει»

Δεν το ήξερα ότι ο τζουανακος άκουγε και τζαζ.! Είδες τι μαθαίνεις κάθε μέρα :grinning:. Και το κομμάτι έχει ξεκάθαρες επιρροές και από τα δύο είδη. Και το ηχητικό αποτέλεσμα ει αι το κάτι άλλο!

1 «Μου αρέσει»

Στον GUS VALI έχουμε αναφερθεί και εδώ.

2 «Μου αρέσει»

ETSI DE - ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ covid19 edition - YouTube
διασκευή τραγουδιού του Ζαμπέτα από τους ετσι ντε

1 «Μου αρέσει»

Υπάρχουν ακόμα οι Έτσι Ντε ?! :thinking:
Τους είχα για άτομα του χαβαλέ που έκαναν τη γύρα τους πριν αρκετά χρόνια από την TV.

ναι αλλά δεν είναι οι ίδιοι!
Ο Χρήστος ο Βιδινιώτης δεν ήταν τότε! Τον έβαλαν γιατί τους έλειπε μπουζούκι!
ETSI DE ΕΞ ΑΓΧΙΣΤΕΙΑΣ - YouTube
εδώ είναι οι αρχικοί ετσι ντε στο mega

Δεν ξέρω αν ο τύπος είναι ενεργός στα ρεμπέτικα πράγματα, αλλά εδώ στο tribute στον Κατσαρό, πραγματικά το γλεντάει.

5 «Μου αρέσει»

he played 3 more Rebetika … omg, more… po po po ! KALOS!

1 «Μου αρέσει»

Τον Χρήστο τον είχα γνωρίσει πριν αρκετά χρόνια σε κάποιο γλέντι, από τότε γούσταρε και ψαχνόταν με τα ρεμπέτικα στην κιθάρα. Χαίρομαι που βλέπω τέτοια εξέλιξη!

1 «Μου αρέσει»

Είναι πράγματι πολύ καλός! Έχει φτάσει στο σημείο να υιοθετεί την αρρυθμία του Κατσαρού, έχοντας όμως στην πραγματικότητα πολύ σωστή αίσθηση του ρυθμού*. Και όπως λέει και ο Simon, απαντώντας στον Περικλή, ένα σωρό ρεμπέτικα παίζει.

( * ) κάτι που όπως πολλές φορές έχω πει, δεν είχε ο Κατσαρός

3 «Μου αρέσει»

Υπέροχη εκτέλεση με μόνον 2 όργανα!!!
Αν είσαι ο Χιώτης και ο Σπαγγαδώρος, όλα γίνονται.

1 «Μου αρέσει»

Δεν έχουμε κάτι γραμμένο για Σπαγγαδώρο? Ντροπή μας!
Όχι βρε έχουμε εδώ ειναι.

Μπάλος Μαστίχα. Δεν την ήξερα αυτή την ηχογράφηση.

Κατά τη γνώμη μου ο Κατσαρός όχι απλώς έχει ρυθμό, έχει και πολύ μάλιστα. Ιδίως στο τραγούδισμά του είναι ρυθμικότερος κι απ’ όσο δέχεται γενικά η στάνταρ παραδοσιακή ελληνική αισθητική (εντάξει, ένας αιώνας Αμερική είναι αυτός).

Ρυθμικότατος πράγματι και μάλιστα, με drive τζαζίστικο! Τί να πώ, επίτηδες το ΄κανε με την κιθάρα;

Ξεφυλιζωντας… Κάπου κάποιος ρώτησε γι’ αυτο. Ας το θυμηθούμε. Τι αφοσίωση και σεβασμός. Αυτός ήταν ένας “τεμπέλης” ?.
Λαγωνικά !, αντε να βρούμε τα 6χορδα εδώ.

3 «Μου αρέσει»

Ο Ζαμπέτας δεν παίζει εδώ?