Ψεύτη Ντουνιά εκτέλεση με την Ρόζα Εσκενάζυ

Για να πω την αλήθεια την εκτέλεση της Εσκενάζυ σε αυτή την τραγουδάρα του Χατζηχρήστου δεν την είχα ακούσει.
Γνωστή εκτέλεση (σε μένα):

Άγνωστη εκτέλεση (σε μένα):

3 «Μου αρέσει»

Τι καρατουρκιά είν’ αυτό!! Διασκευή με τα όλα της. That’s what I call διασκευή, και δε νομίζω ποτέ να έχω ξανακούσει ανάλογη διασκευή από ρεμπέτικο σε ρεμπέτικο.

Βέβαια για να τα λέμε όλα, δε μου πολυαρέσει. Αλλά αυτό είναι υποκειμένικό. Δεν παύει να είναι εμπνευσμένη, τολμηρή, και δεξιοτεχνική. Το γλουγλούκισμα της φωνής της Ρόζας στην προτελευταία συλλαβή (και παλιοκοινωνία - σε κάθε στροφή) απίστευτο.

Είναι δυνατόν να έφαγαν τον ένατο χτύπο στο πρώτο «παλιοζωή, ψεύτη ντουνιά»; Ή είναι κάποιο πηδηματάκι της βελόνας που κατά σατανική σύμπτωση τρώει ακριβώς έναν χρόνο του μέτρου;

5 «Μου αρέσει»

Το θέμα είναι ότι κάπου είχα διαβάσει δεν το βρίσκω τώρα ότι το λέει μαζί με τον Χατζηχρήστο, ότι της κάνει δεύτερη. Άρα αν ισχύει αυτό είχε άμεση γνώση για τις διαφορές στην εκτέλεση και είχε όχι απλά την έγκρισή του αλλά ίσως να ήταν και δική του επιλογή.

Μήπως ήταν ηχογράφηση απ’ την Πόλη: Σε ποιάν εταιρία έγιναν οι ηχογραφήσεις της Πόλης, Μπαλκάν ή λίμπερτι;

Ούτε κι εμένα μ’ αρέσει βεβαίως, όταν το συγκρίνω με το λιτό, δωρικό ύφος της «κλασικής» εκτέλεσης….

1 «Μου αρέσει»

Οι Ηχογραφήσεις της Κων/πολης (1954)

https://www.amazon.com/ηχογραφήσεις-της-Κωνσταντινούπολης-Ρόζα-Εσκενάζυ/dp/B06X9SGQ1X

1 «Μου αρέσει»

Η κλασική εκτέλεση και για εμένα είναι πολυ καλύτερη.
Ίσως αν το ακούγαμε πρώτη φορά σε αυτήν την εκτέλεση να μας άρεσε όμως. Η ενορχήστρωση όντως τουρκογενης αλλα δεν μπορώ όμως να παραβλέψω την φωνάρα της Ρόζας.
Μιλάμε για δυο διαφορετικές σχολές, την πειραιώτικη και την σμυρνεικη. Ο Χατζηχρήστος μου αρέσει πολυ και σαν συνθέτης αλλα και σαν ερμηνευτής, την φωνή της Ρόζας δεν την πιάνει με τίποτα.
Τώρα αν αυτή η εκτέλεση ήτανε της αποδοχής του Χατζηχρήστου ποιος το ξέρει; Πάντως σαν Σμυρνιός σίγουρα τα ακούσματα αυτά του ηταν σίγουρα γνωστά και παρόλο που αυτός ηχογράφησε μόνο ´πειραιωτικά´ μπορεί και να του άρεσε. Πάντως και ο Ρούκουνας που δεν ηταν της πειραιωτικης σχολής τραγούδησε σε πολλά τραγούδια ´πειραιωτικά ´ και αν μη τι άλλο ήτανε εξαιρετικός.
Το τραγούδι δεν είναι μεταπολεμικό; Με το σκεπτικό αυτό δεν παίζει η ηχογράφηση να έγινε στην Ελλάδα. Τα σμυρνέικα τότε, θες η λογοκρισία, θες ο εκμοντερνισμος είχανε δυστυχώς σβήσει. Δεν πρέπει να έγινε καμία ηχογράφηση σμυρνεικου μεταπολεμικά στην Ελλάδα. Αν θυμαμαι καλά όμως πρέπει να εχω ακούσει ανάλογου ύφους τραγούδια σε μεταπολεμικές ηχογραφήσεις στην Αμερική.

Με πρόλαβε όσο έγραφα ο Ανθιμος. Είναι τελικά απο Τουρκία

1 «Μου αρέσει»

Ας αντιπαραβάλλουμε και τα στοιχεία της αρχικής εκτέλεσης εδώ:

Από τα στοιχεία που ανάρτησε ο @Ανθιμος φαίνεται ότι η εκτέλεση με την Εσκενάζυ ηχογραφήθηκε 3 χρόνια αργότερα…

(ίσως από λάθος μου, η δημοσίευση αυτή φαίνεται να απαντά στον sakkalis)

Το άλμπουμ που παραθέτει ο Άνθιμος, δεν περιέχει όλες τις (“ρεμπέτικες”) ηχογραφήσεις της Ρόζας. Χρήστο, έχεις στοιχεία για τη συγκεκριμένη ηχογράφηση;

1 «Μου αρέσει»

Όχι, ούτε στο sealabs υπάρχει… Το μόνο στοιχείο που κράτησα σχετικά με το κομμάτι είναι το ότι ο δίσκος γράφει πάνω 1954. Όντως δεν είναι απαραίτητο να είναι και η ημερομηνία ηχογράφησης…

Το θέμα δεν είναι τόσο ότι γενικά υπάρχουν δύο προσεγγίσεις του ρεμπέτικου, ούτε το αν μας αρέσουν τα τουρκοπρεπή, ούτε αν προτιμάμε τη δεξιοτεχνική φωνάρα της Ρόζας ή τη λιτή και ταπεινή του Χατζηχρήστου. Είναι ότι η μελωδία είναι γραμμένη σε πειραιώτικο ύφος, από έναν που η μουσική του σκέψη είναι πειραιώτικη. Αν όλο το εκτελεστικό ύφος είναι της ίδιας σχολής, μιλάμε για κάτι κλασικό, ομοιογενές και συνεπές. Αν είναι σε τουρκο-μικρασιάτικο ύφος, μιλάμε για την έκπληξη, την ανατροπή, ή, στη χειρότερη, για το αταίριαστο ταίριασμα.

Από αυτό το σημείο και μετά ο καθένας διαλέγει και παίρνει.

2 «Μου αρέσει»

Ο Μανιάτης δυστυχώς έχει ελάχιστες ημερομηνίες για την Balkan. Μόνο τρεις περιπτώσεις υπάρχουν για σύγκριση (825, 805, 822) , όλες με ημερομηνία 1/1/1948. Πρωτοχρονιά δεν δούλευε βεβαίως καμμία δισκογραφική στις ΗΠΑ και δεν μπορούμε να το θεωρήσουμε σωστό. Άλλωστε, Τομπούλης και Ρόζα ήταν στην Πόλη το ΄54. Και στην Αμερική ηχογράφησαν, αλλά ήταν μετά την Πόλη.

Άλλο η Πειραιώτικη σχολή, άλλο η Σμυρναίικη και άλλο αυτό που ακούμε στο δίσκο 831 της Μπαλκάν. Τούρκικο άκουσμα δεκαετίας ΄50 και μάλιστα, έχω την εντύπωση, με Τσιγγάνους μουσικούς.

Εμένα μου αρέσουν και οι 2. Η κάθε μια με το ύφος της και την ομορφιά της.

Φαντάζομαι και ο μέγιστος Χατζηχρήστος μπορεί να είχε φανταστεί και την ανατολίτικη εκτέλεση κάπως και απλά του δόθηκε η ευκαιρία να την ηχογραφήσει με τη Ροζα.

2 «Μου αρέσει»

Παιδιά γειά σας,
δεν νομίζω ότι την Ρόζα την συνοδεύει ο Χατζηχρήστος, είναι εμφανώς άλλος τραγουδιστής. Το ότι στην περιγραφη του βίντεο το γράφει , δε σημαίνει κάτι, δεν τραγουδάει ο Χατζηχρήστος.

Επίης, δεν νομίζω η ΑΕΠΙ να ήξερε τι ηχογραφεί κάθε μικρή εταιρία στην Τουρκία και να ζητάει άδεια από τον Δημιουργό, να του στέλνει να ακούσει σε ντέμο την ηχογράφηση και αυτός να δίνει το ΟΚ. Πιο πιθανό είναι να έγινε στην ζούλα…

τώρα εκτέλεση, εμένα μου βγάζει ένα “όπως μπορούσανε” -αυτό συμβαίνει και με κάποιες Αμερικάνικες εκτελέσεις- και ξενερώνω, με χαλάει. Δεν το θεωρώ καθόλου “άποψη”, απλά η Ρόζα δεν μπορούσε να τους το “δείξει” καλύτερα…

ενδιαφέρον το “συνοδεία από λεπτά όργανα” στην ετικέτα της Balkan αν δεν κάνω λάθος είναι μετάφραση του Ince saz που χρησιμοποιείται στην λόγια τουρκική μουική

3 «Μου αρέσει»

18 posts were split to a new topic: «Λεπτά - χοντρά όργανα» και άλλα λεξιλογικά

Εμένα πάντα μου άρεσε πολύ η εκτέλεση της Ρόζας, και το παίξιμο της κομπανίας από πίσω! Είναι στα νερά της και το ερμηνεύει με ένταση. Σε αντίθεση με την πρώτη εκτέλεση του Πασατέμπου, που ούτε αυτή μπορεί να βγάλει το λαϊκό ύφος του Χιώτη ούτε ο Κασιμάτης τις δεύτερες…

Εκεί έφαγαν το τελευταίο δέκατο έκτο (στα 9/8), επίσης έχουν φάει το τελευταίο όγδοο στο πρώτο μέτρο της εισαγωγής. Μάλλον μπερδεύτηκαν με την παύση και το μπάσιμο που κάνει το τουμπελέκι.

Και προς το τέλος που λέει με έμφαση “την σάπια κοινωνία”!

Η Ρόζα είναι τρομερή!!
Νομίζω σε αυτές τις ηχογραφήσεις παιζει κλαρίνο ο Sukru Tunar ( Στη Διαμαντούλα μάλιστα λέει "Υaşa Σουκρή μου! Yaşa) και σε κάποιες παίζει και ο Λάμπρος.
Έχω την εντύπωση πως είναι ζωντανές ηχογραφήσεις οπότε τυχών ρυθμικές ασάφειες ίσως δικαιολογούνται απο το κέφι της στιγμής.

Σχετικά με το Ζουρνά.Υπάρχουν ελαχιστες πληροφορίες για τον Zurnazen Ibrahim Aga, του οποίου υπάρχουν πάνω απο 20 συνθεσεις στη συλλογή του Καντεμίρη, αν δεν κάνω λάθος. Μάλλον εκείνος έπαιξε για παλατιανο κοινό αλλά δεν ξέρουμε πολλές λεπτομέριες.