Χτικιάρης -- δρόμος;

Καλησπέρα παίδες και καλώς σας βρήκα!
Μήπως ξέρει κάποιος σε τι δρόμο παίζεται ο Χτικιάρης;

1 Like

καλώς όρισες!
ο δρόμος στο ταξίμι είναι σεγκιάχ. στο τραγούδι περνάει ραστ με αρκετό νικρίζ. όλα αυτά εξάλλου συνδυάζονται πολύ εύκολα.

4 Likes

Ευχαριστώ πολύ φίλε μου!

Ενδιαφέρων σκοπός από την άποψη των δρόμων. Περίεργος, ομολογουμένως. Κάθώς βρίσκεται στο Νιγρίζ, κάνει κάποιες στάσεις στη 2η (Λα είναι;), που σε κάνουν να λες «Α, μωρέ Χιτζάζ ήταν τελικά», και πρέπει να περιμένεις να προχωρήσει κάμποσο ακόμα ο σκοπός για να καταλάβεις ότι δεν ήταν αυτή η τονική και άρα δεν ήταν Χιτζάζ.

Προσωπικά, αν ήθελα να βγάλω αυτό το κομμάτι, θα έψαχνα να βρω εκτέλεση με λόγια. Δεν ξέρω για άλλους, εμένα πάντως σίγουρα θα με βοήθαγε.

Όσο για το ταξίμι Σεγκιάχ, που τυπικά είναι άσχετο: το βίντεο δίνει την εντύπωση ότι φτιάχτηκε μάλλον για να μας δείξει το όργανο παρά το κομμάτι. Οπότε μπορεί ο Λεωνίδας να μην έδωσε και τόση βάση στο αν το ταξίμι είναι το πιο ταιριαστό με το κομμάτι, όσο στο να ακουστεί όλη η έκταση του οργάνου.


Edit: Άλλωστε μόλις είδα ότι υπάρχει κι άλλο βίντεο με τον ίδιο τίτλο, με το ίδιο κομμάτι, π΄λι με τον Λεωνίδα, πάλι με ταξίμι στην αρχή αλλά ραστ αυτή τη φορά.

Όντως, πιθανολογώ ότι αυτός ήταν ο λόγος που φτιάχτηκε το βίντεο… σε κάθε περίπτωση είναι ένα κομμάτι που μου αρέσει πάρα πολύ και θα ήθελα να το “βγαλω”.
Έχεις δίκιο για τα λόγια, το έχω ψάξει και δεν βρήκα πουθενά τίποτα… Μόνο τα δύο βίντεο με τον Λεωνίδα και ένα τρίτο αν θυμάμαι καλά, αλλά κανένα με λόγια. Δεν ξέρω καν αν το κομμάτι είχε ποτέ λόγια. Αν ξέρει κάποιος κάτι παραπάνω, ας δώσει τα φώτα του!

μα και η στάση στο χιτζάζ, χαρακτηριστικό του νικρίζ είναι. απλά αυτή η σύνθεση είναι αρκετά παιχνιδιάρικη, με κέντρο το ραστ γυρνάει σε νικρίζ περνώντας και από χιτζάζ άμα λάχει.

Φυσικά. Αρκεί να καταλάβεις ότι είναι στάση κι όχι τελική κατάληξη. Καθώς λοιπόν η σύνθεση είναι όντως παιχνιδιάρικη, δεν το καταλαβαίνεις (εγώ τουλάχιστον) αμέσως, παρά μόνο αργότερα που γίνεται η κανονική τελική κατάληξη.

Μ’ αυτό που είπα για τα λόγια εννοούσα ότι, καθώς η μελωδική δομή του κομματιού (ποιες φράσεις αποτελούν ποιες ενότητες κλπ.) είναι αρκετά σύνθετη και όχι προφανής, και καθώς επίσης η μελωδική δομή βρίσκεται πάντοτε σε κάποια αντιστοιχία με τη στιχουργική -που είναι πάντοτε αρκετά προφανής-, αν άκουγα τις δυο μαζί, δηλαδή τα λόγια μες στη μελωδία, θα καταλάβαινα καλύτερα και την ίδια τη μελωδία.

Ωστόσο έριξα μια ματιά και δεν το βρήκα να υπάρχει στο ΥΤ. Αντίθετα βρήκα δυο άλλους κρητικούς σκοπούς (με λόγια) να φέρονται υπό το ίδιο όνομα, ο ένας πάλι ταμπαχανιώτικος (νομίζω ο Σταφιδιανός;) και ο άλλος ένα συρτό με στοιχεία που κι αυτά παραπέμπουν στη λογική των ταμπαχανιώτικων.

1 Like

κάτι τέτοιο κάνει και στο νικρίζ συρτό, προφταίνει να μπει συγχορδία βέβαια.

Αυτό δεν είναι;


Edit, δυο ακροάσεις αργότερα: ναι, αυτό είναι. Παραμένει δύσκολο, αλλά τρελά μερακλήδικος σκοπός.

1 Like

Είσαι άπαιχτος! Ρισπέκτ!!!

Όχι πως θα ‘βρισκα ποτέ μόνος μου ότι υπάρχει κάπου ένα κομμάτι «Εις τα Χανιά» που είναι το ίδιο με τον «Χτικιάρη», απλώς σ’ ένα δίσκο του Λεωνίδα με ταμπαχανιώτικα έχει κομμάτι με τους δύο τίτλους μαζί, «Εις τα Χανιά (ή Χτικιάρης)»! :slight_smile:

Οι Λαϊνάκηδες πατέρας και γιος πιστεύω ότι εκπροσωπούν ό,τι πιο έγκυρο υπάρχει αυτή τη στιγμή σχετικά με τα ταμπαχανιώτικα και με το μπουλγαρί. Ο πατέρας Στέλιος έχει μαθητεύσει με τους τελευταίους πρωταγωνιστές του είδους, Φουσταλιέρη, Τζιμάκη κ.ά., και ο Λεωνίδας με τον πατέρα του (τους παλιούς δεν ξέρω αν τους έχει προλάβει - μπορεί κιόλας). Οποιονδήποτε άλλον έχω ακούσει, απλώς ξεσηκώνει -έστω και με δημιουργική διάθεση- τις παλιές ηχογραφήσεις.

2 Likes