Σου 'χει λάχει

Ρε παιδιά μήπως ξέρει κανείς (που σίγουρα θα υπάρχει κάποιος) τους στίχους από το “Σου 'χει λάχει” του Μπάτη; Γιατί δεν μπορώ να καταλάβω ακριβώς τι λέει λόγο της παλιαότητος της ηχογράφησης. Ευχαριστώ προκαταβολικά.

<FONT FACE=“Courier New”>ΣΟΥ 'ΧΕΙ ΛΑΧΕΙ

Γιώργος Τσορός ή Αμπάτης ή Μπάτης.
Στο μπουζούκι ο Μάρκος Βαμβακάρης.
1932.

Η πρώτη ηχογράφηση μπουζουκιού από την ρεμπέτικη κομπανία.
Προηγήθηκαν οι Μανέτας και Λειβαδίτης με σαντούρι και μπουζούκι.

Αχ, σούχει λάχει (τρις)
σού ‘χει λάχει,
ε, ρε να το φας απ’ το σελάχι (ο Μπάτης λέει “σιλάχι”)
ωχ, να το φας απ’ το σελάχι
αχ, τιποτις για να μη λάχει
ως τίποτις για να μη λάχει
ε, ρε να σε πιάσει - αχ - το στομάχι
ε, ρε σουχει λάχει, σούχει λάχει
αχ - να σε πιάσει το στομάχι.

Ωχ να σε κυνηγούν οι βλάχοι
αχ και να χάσεις και τ’ αυλάκι
ε, ρε σουχει λάχει, σούχει λάχει
αχ, να σε κυνηγούν οι βλάχοι

Κάτω στην Αγια Μαρίνααα- αχ,
κάτου στην Αγιαμαρίνα
αχ, τάχω ψήσει με μια φίνα.

Αχ, παναγιά μου, ωχ δώστου - δώστου
αχ, παναγιά μου δώστου - δώστου
αχ μαχαιριές και 'γω γιατρός του

Ωχ μου παρήγγειλε τ’ αηδόνι
αχ, μου παρήγγειλε τ’ αηδόνι
αντε με το πετροχελιδόνι (ο Μπάτης λέει “πετροχιλιδόνι”)
</FONT>

<FONT FACE=“Courier New”>Γεια σου ρε Κουρουνη μεγαλε κι ας μην εχουμε πιει ενα κρασι ακομα μαζι.Ετσι που τα λεει ο μεγαλος ειναι Μπαγιαντερα παιδι μου.</FONT>

None KOUROUNH !!
Emeis pote 8a to pioume re meyale to krasi yamw thn Aepi mou mesa;
Tzwrtzopoule to “o Meyalos” mou 8umise mia tainia me to Fwtopoulo pou ena tsiraki tou eleye:
“Amaaaaan!! Etsi kai r8ei oMeyalos 8a mas kanei olous aloifh!!”

<FONT FACE=“Courier New”>Μάγκες, από το νέο χρόνο - έχω μάθει απ’ το δημοτικό οτι ο χρόνος μετράει από καλοκαίρι σε καλοκαίρι και όχι από πρωτοχρονιά σε πρωτοχρονιά - θα τα πούμε. Και κρασιά και όλα τα καλά του κόσμου θα πιούμε.

Καλή ξεκούραση όσοι την έχουν ανάγκη και καλό τρέξιμο σε όσους δεν μπορούν να κάνουν διαφορετικά.

Εγώ θα είμαι με το μπαγλαμά μου σε ένα νησάκι που τόχαν οι συνεργάτες των γερμανών και αργότερα των Αγγλων και των γιάνκιδων για εξουρία. Και αφού το ανέφερα και επειδή τόχω τάμα στον αγιο-Βλαδήμιρο: Σκατά στο λάκκο τους αμα ψώφησαν και σκατά να γίνουν τα λεφτά τους άμα ζούνε.

Γειά σας βλάμηδες για την ώρα.
</FONT>

ΑΙΝΤΕ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΦΟΥΡΝΟΥΣ ΣΤΟΥ ΜΑΝΩΛΗ
ΑΙΝΤΕ ΒΕΡΕΣΕ ΓΛΕΝΤΑΜΕ ΟΛΟΙ

ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ BAGLAMAN

Geia sou re Kourounman!!!
Stathis
(stathis kai stauros einai o idios)

Το “Σου 'χει λάχει” διεκδικείται κατά το ήμισυ από το Φραγκίσκο Ζουριδάκη. Ηταν “τσιράκι” του Μπάτη και αναφέρει ότι το 'γραψαν μαζί, εκφράζοντας την πικρία του γιατί ο μεγάλος φίλος του δεν τον ανέφερε στο δίσκο ή στην καρτέλα της ΑΕΠΙ (Ακατανόμαστη Εταιρία Πουστράκια Ισως). Η μελωδία πάντως προϋπήρχε και είναι παραδοσιακή.
Ερώτηση: Γιατί ρε ΚΚ πιστεύεις ότι παίζει ο Μάρκος; Το ‘χει σημειωμένο ο Τσάρλυ; Σου λέει κάτι η πενιά; Εγώ (έτσι για ν’ ανοίξει η κουβέντα) πιστεύω ότι παίζει ο Δελιάς. Είμαι σίγουρος θα έλεγα.
Αλλη παρατήρηση: Δεν λέει “αχ” στο τέλος των πρώτων στίχων. Απλά κάνει μακρόσυρτη την κατάληξη (είναι η “φάλτσα στριγλιά” των μανιάτικων μοιρολογιών).
ΑΝ

ΥΓ. Από 16/8 ως 31/8 θα βρίσκομαι στην Τραχήλα (Μάνη). Οποιος περάσει από κει κοντά και έχει μαζί του οργανάκι είναι ευπρόσδεκτος. Για πρόσβαση δείτε στο http://www.mani.org.gr/

<FONT FACE=“Courier New”>Α.Ν., για τον Ζουριδάκη τόχω ξανακούσει, ίσως κι από σένα, αλλά - που να πάρει - από τέτοιες πληροφορίες είναι γιομάτο το ρεμπέτικο και όλη η νεώτερη ελληνική ιστορία άμα θες.

To ‘αχ’ εγώ τόβαλα. Πως διάολο να “γράψεις” μια Μπατίσια γκαρίδα όπως “κάτω στην αγιαμαρίναααααΑΑΑ…”;

Για το οτι παίζει ο Μάρκος και όχι ο Δελιάς, δεν θυμάμαι πιά από που το ξέρω. Απλά όταν έκανα συγκριτική ανάγνωση των διάφορων βιβλίων, βιβλιαρίων, τευχιδίων και λοιπών εκδόσεων, όπου άρπαζα μια πληροφορία που κόλλαγε τόγραφα στο τεφτέρι μου, απ’ όπου και τα παραπάνω στιχάκια.

Πάντως νομίζω οτι ο Κουνάδης είναι ο υπαίτιος, και αυτός δεν γράφει αβασάνιστα, ότι γράφει το παίρνει από την ΑΕΠΙ ή από το χαρτάκι του δίσκου.
Είναι πιθανόν να είναι ο Δελιάς, αλλά θα περίμενα κάτι πιό “μπουζουξίστικο” από το Δελιά.</FONT>

Καλησπέρα σε όλους τους εκλεκτούς συνφορουμίτες. Μια και είναι το πρώτο μου ποστ να πω ότι έχω μείνει έκπληκτος από την απίστευτη ποσότητα πληροφορίας και το ουσιαστικό περιεχόμενο που έχει το forum αυτό. Μου έδωσε την ευκαιρία να αναθερμάνω την παλιά μου αγάπη για τα ρεμπέτικα :slight_smile:

Ξέθαψα αυτό το παλιο post για να δω τι λέει ακριβώς ο Μπάτης στο συγκεκριμένο τραγούδι, μήπως όμως μπορεί να με διαφωτίσει κανείς και για το τι ακριβώς εννοεί με τους παραπάνω στίχους;;!!???! :78: :78:

ps. προς webadmin: γιατί η αναζήτηση για “σου 'χει λάχει” δεν έβρισκε τίποτα; (τελικά έψαξα για “Μπάτης”)…

Γιατί πολύ απλά δεν είχε βάλει κανείς ετικέτες (tags) για αυτό το θέμα. Τώρα που μπήκαν το βρίσκει. Υπενθημίζουμε στα νέα αλλά και στα παλιά μέλη να βάζουν ετικέτες σε κάθε νέο θέμα που ανοίγει για την διευκόλυνση της [b]αναζήτησης[/b].

jkap καλωσήρθες στην παρέα.:088:

Μάλλον δεν θελει να πει κάτι συγκεκριμένο.
Απλα ένα ακόμα “χιουμοριστικό” τραγουδάκι του Μπάτη.

έχω την εντύπωση για το συγκεκριμένο τραγούδι , ότι δεν αποτελεί “κανονικό” τραγούδι αλλά
ένωση από στιχάκια ξέμπαρκα τα οποία δεν είχαν τι να τα κάνουν και τα ένωναν σε ένα τραγούδι…

πολύ πιθανόν…η τελευταία στροφή ας πούμε είναι από ένα πασίγνωστο δημοτικό τραγούδι…
και όλα τα προηγούμενα μου φαίνονται και μένα συρραφή από ξέμπαρκα στιχάκια…τώρα αν είναι κάποια από αυτά “αδέσποτα” ή παραδοσιακά δεν ξέρω…αλλά δε νομίζω…

ευφυολογήματα του Μπάτη είναι μάλλον, κάτι θα ήθελε να πει και με το “σελάχι” ή “σιλάχι”, μόνο αυτός και η παρέα του ξέρουν

Συμφωνώ με την άποψη του giorgos_86 με μια μικρή διαφοροποίηση: Πολλά απ’ αυτά τα τραγούδια με τα φαινομενικά άσχετα δίστιχα έχουν δημιουργηθεί στους τεκέδες και στις φυλακές. Ο καθένας από τους παριστάμενους πρόσθετε ένα δίστιχο στην απλή μελωδία που έπαιζε το μπουζούκι ή ο μπαγλαμάς την ώρα που το τρίφυλλο έκοβε βόλτα…:127:

όντως, για αυτό είναι ξεχωριστά τα ρεμπέτικα τραγούδια…φτιάχτηκαν και έτσι, πάνω στην παρέα (ή στην αναγκαστική παρέα λόγω εγκλεισμού), πολλά από αυτά…τα τρίφυλλα δε χρειάζονταν βέβαια, δεν το ξέραν τότε…

κάτι παρόμοιο είναι και τα “δίστιχα του μάγκα”…

που σουν μάγκα το χειμώνα,
που την είχες την κρυψώνα
ήμουνα στη γη βελόνι,
το πατάς και σ’ αγκυλώνει κτλ κτλ…

Η πρακτική της «συρραφής» αδέσποτων δίστιχων, συχνά χωρίς νοηματική σύνδεση μεταξύ τους ήταν πολύ διαδεδομένη όχι μόνο στη φυλακή, αλλά και στη μικρασιάτικη στιχουργική. Τα λεγόμενα «μανεδάκια» (όχι οι καθεαυτού (α)μανέδες).

Ο μπάτης λέει “σιλάχι”. Υποψιάζομαι όμως, ότι εννοεί το “σαλάχι” που είναι ψάρι, που φαγώθηκε και πονάει το στομάχι.
Αν εννοεί “σελάχι”, δεν βγάζω λογικό νόημα. Σελάχι λέμε το δερμάτινο αντικείμενο που φορούσαν, στο ύψος της κοιλιάς, οι φουστανελάδες της εποχής.
Και σήμερα το φοράμε βέβαια, όχι μόνο δερμάτινο, αφού αποτελεί μέρος της αρματοσιάς.
Μπαίνουν τα μαχαίρια και τα κουμπούρια.

Μα έτσι κι αλλιώς δε βγαίνει λογικό νόημα…με οποιαδήποτε απ τις δύο εκδοχές…
μπορεί να είναι γεγονότα της καθημερινότητας που φυσικά δε μπορούμε να ξέρουμε, μπορεί να είναι τυχαίοι στίχοι, που απλά ταίριαζαν και άρεσαν στον/στους δημιουργούς…

τώρα, ας μη γίνω πιο συνωμοσιολόγος ή ιστοριοπλάστης, ότι δηλαδή κάποιος έφαγε “σαλάχι” και τον πείραξε…ή ότι “να το φας απ’ το σιλάχι” σημαίνει -εννοώντας “σελάχι”- να το φας το κεφάλι σου από κανέναν ξεχασμένο φουστανελά…
γιατί είναι εντελώς της φαντασίας μου και θα τ ακούσω και απ’ τους παλιούς…:78:

Ε, ναι, “σελάχι” εννοεί. Αλλά το φέρνει σε “σιλάχι” για να κάνει καλύτερα τη ρίμα.
Διαφορετικά δεν έχει κανένα νόημα.

Βέβαια, το συγκεκριμένο άσμα δεν αποτελεί και κορυφαίο παράδειγμα εσωτερικής λογικής συνοχής:
Ο πρώτος στίχος παραπέμπει σε γραστροεισοφαγική παλινδρόμηση λόγω του σελαχιού,
Ο δεύτερος στο κλέφτες και αστυνόμοι των αδελφών Μάρξ
Ο τρίτος στον έρωτά του κάτω στην αγιά Μαρίνα
Ο τέταρτος στην ομοιοπαθητική μέθοδο της “Παναγιά μου δώσ’ του μαχαιριά και 'γω γιατρός του”
Ο δε πέμπτος παραείναι σουρεαλιστικός για τον συνδέσω με τα προηγούμενα.