Τραγουδωντας ΜΕ ενισχυση και παιζοντας ΧΩΡΙΣ!

Καλησπέρα παιδιά…επειδή τον τελευταίο καιρό παίζω σε μαγαζιά επαγγελματικά περισσότερο παρά ερασιτεχνικά έχω κάποιες περισσότερες απαιτήσεις απο τον εαυτό μου μουσικά,όσον αφορά ένταση και ποιότητα ήχου,απ ότι παλιότερα που το έκανα καθαρά για την πλάκα μου.Καθώς είμαι λάτρης του φυσικού ήχου και το ακρωατήριο δύσκολα θα ξεπεράσει τα 40-50 άτομα(στην καλύτερη περίπτωση) σκέφτηκα το εξής:να χρησιμοποιήσω μικρόφωνο για να ενισχύσω τη φωνή μου(και να μη ψοφήσω κιόλας) και τα όργανα να συνοδεύουν σκέτα.Αναμένω γνώμες

καλησπέρα! κατ’αρχήν δεν υπάρχει “παίζω ερασιτεχνικά σε μαγαζί”, μήπως ο μάγειρας φτιάχνει ερασιτεχνικούς μεζέδες και ο μαγαζάτορας τους πουλάει ερασιτεχνικά και πληρώνεται σε ερασιτεχνικά ευρώ;
σίγουρα πάντως είναι καλό που αρχίζεις και έχεις παραπάνω απαιτήσεις, άσχετα από το αν πληρώνεσαι ή όχι γι’αυτό. αν τα όργανα είναι αρκετά δυνατά, μπορείς να δουλέψεις την φωνή σου για να δυναμώσει κι αυτή.
αν κι αυτό δεν αρκεί σε φασαριόζικο μαγαζί (αν και 50 άτομα καλύπτονται σκέτα) τότε ούτε η ενίσχυση θα σε σώσει. όσο ανεβάζεις ένταση θα ανεβάζουν κι αυτοί, οπότε θες και για τα όργανα. αν το αποφασίσεις, έχε υπ’όψη σου πως ο καλός φυσικός ήχος κοστίζει -και οφείλει να είναι έξοδο του μαγαζιού (τουλάχιστον κονσόλα και ενισχυτές/ηχεία).

Να καταθεσω μια σχετική εμπειρία:

Κάνουμε πρόβες με μια τραγουδίστρια, η οποία σκόπευε να ζητήσει ακριβώς αυτό, λίγη ενίσχυση μόνο για τη φωνή της ενώ τα όργανα θα ήταν σκέτα. Στις πρόβες δε με έπεισε, σα να μουρμούραγε. Στο πρώτο μας παίξιμο (που ήταν και το τελευταίο) τελικά δεν υπήρχε μικρόφωνο, οπότε τραγούδησε σκέτα. Ξαφνικά έβγαλε μια ωραία, λαμπερή φωνή που δεν είχα ακούσει σε καμία πρόβα, και ακουγόταν μια χαρά. Μετά το παίξιμο σχολίασε ότι παρα ταύτα εξακολουθεί να θέλει μικρόφωνο, γιατί ο τρόπος που τραγούδησε την καταπονεί πολύ και της το 'πε και η δασκάλα της φωνητικής κλπ…

Η δική μου γνώμη ήταν ότι αν έπαιρνε μικρόφωνο και μουρμούραγε όπως στις πρόβες, θα ακουγόταν αλλά δε θα 'ταν ωραία. Αν έπαιρνε μικρόφωνο και τραγούδαγε όπως τραγούδησε, θα ακουγόταν ίσως περισσότερο (εκείνη τη μία βραδιά παίξαμε για πολύ λίγο κόσμο) αλλά την καταπόνηση δε θα τη γλίτωνε.

Δε ξέρω αν το έχει παρατηρήσει κι άλλος, γιατί δεν το έχω δει και πουθενά γραμμένο. Είναι προσωπική εμπειρία. Σε αρκετά από τα τραγούδια, όταν οι εντάσεις φωνής και οργάνου είναι σχετικά ίσες, η φωνή συγχρονίζει με το όργανα και η μελωδικότητα, πολλαπλασιάζεται. Ένα φαινόμενο σαν να ακούγονται δύο φωνές. Και η χροιά του οργάνου ακούγεται διαφορετικά. Πιο μελωδική. Αυτό χάνεται αν χαμηλώσει ή αυξηθεί η ένταση είτε της φωνής είτε του οργάνου. Είτε σκέτα είτε με ενίσχυση. Μάλιστα πρέπει να προσπαθήσω να πετύχω αυτό το αποτέλεσμα και δεν μπορώ να το πετύχω σε όλα τα τραγούδια. Και ποτέ δεν το έχω πετύχει με φασαρία.
Με ενισχυτή είναι πιο δύσκολο να το πετύχεις. Μερικές φορές σε μαγαζί ξεγελιέμαι και ανεβάζω την ένταση της φωνής. Από ηχογράφηση εξωτερική ή εσωτερική που ακούω μετά, το αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που θα ήθελα και που άκουγα όταν έπαιζα.
Ένα παράδειγμα κακής ρύθμισης εντάσεων εδώ. Ηχογράφηση εσωτερική από τη κονσόλα.

Υπάρχει και η λύση τοποθέτησης πυκνωτικού μικροφώνου σε μια Α απόσταση, με στόχο να “τσιμπάει” λίγο, όργανο και φωνές χωρίς όμως να τα ηλεκτρίζει. Το αποτέλεσμα δεν είναι τέλειο, αλλά δεν πεθαίνεις κιόλας από την κούραση του “σκέτου”. Θυμάμαι που το κάναμε σε κάποια παιξίματα και μας είχε βοηθήσει

Μπάμπη, Αν δε βάλεις πυκνωτικό Μικρόφωνο τι άλλες επιλογές υπάρχουν Για φυσικό Ήχο?? Κάψα ή και τίποτα άλλο… τι είναι προσιτό οικονομικά?

Χρησιμοποιώ για τα όργανα την κάψα Leveller με ενσωματωμένη προενίσχυση (τις φτιάχνει ο Ανδρέας Καραγιάννης στο Αγρίνιο), αν έχω μόνιτορ εκεί που παίζω και υψηλές εντάσεις, κλείνω την τρύπα του οργάνου με διαφανές αυτοκόλλητο προς αποφυγή μικροφωνισμών και σφυριγμάτων.

ισχύει αυτό που λές, κι εμένα μου αρέσει να βαράει το όργανο πάνω στη φωνή. ειδικά στα ρεμπέτικα τα ντουζενιάρικα, αλλά και στα άλλα θέλω να ακούω καθαρά την μελωδία και στο όργανο. επίσης στα χορευτικά κομμάτια η συνοδεία πρέπει να ακούγεται πάντα δυνατά για να φτάνει στους χορευτές, ακόμα κι αν σκεπάζει κάπως τα μελωδικά όργανα.
στα υπόλοιπα ίσως είναι καλό ένα πιο εκλεπτυσμένο παίξιμο όπου η μελωδία χαμηλώνει για να δώσει χώρο στη φωνή. ειδικά σε μέρος με φασαρία αυτό βοηθάει στο να “περάσει” το κομμάτι. πρώτον επειδή καθαρίζει η φωνή, και δεύτερον επειδή δεν προκαλείς επιπλέον ένταση η οποία θα κάνει τους φωνακλάδες να γκαρίζουν ακόμα περισσότερο.

Με ενισχυτή είναι πιο δύσκολο να το πετύχεις. Μερικές φορές σε μαγαζί ξεγελιέμαι και ανεβάζω την ένταση της φωνής. Από ηχογράφηση εξωτερική ή εσωτερική που ακούω μετά, το αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που θα ήθελα και που άκουγα όταν έπαιζα.

ο παίχτης ποτέ δεν έχει ακριβή αντίληψη του τί βγαίνει προς τα έξω, επειδή είναι πίσω από τα ηχεία και σε άλλη θέση. ακόμα κι αν έχει καλό ήχο στα μόνιτορ, ακόμα και αν αυτή δεν είναι ξεχωριστή μίξη από τον ήχο για το κοινό, πάλι διαφορετικά θα ακούει.
γι’αυτό υπάρχει η ειδικότητα του ηχολήπτη, και μάλιστα ιδανικά άλλος για τη σκηνή και άλλος για το ακροατήριο.

  1. To behringer PA 500 αν και δεν εμπειρία, από τα χαρακτηριστικά του, το θεωρώ καλή πρόταση.

  2. Έχω χρησιμοποιήσει το μικρότερο από το Xenyx 1204 μίξερ, το 802 για μπουζούκι, κιθάρα και 2 μικρόφωνα, σε μικρό μαγαζί με 2 αυτοενισχυόμενα Alto PAM5 και έμεινα ευχαριστημένος. Τα αυτοενισχυόμενα αν και μικρά σε όγκο, είναι πολύ δυνατά. Καλύπτουν και μεγαλύτερους χώρους άνετα. (Αίθουσες 100 ατόμων) Τοποθετώντας το κουμπί volume των ηχείων περίπου στα 3/4 (7 με 8 σε κλίμακα 10), ρυθμίζω την ένταση από το master volume της κονσόλας. Συνήθως το βάζω στο 2/10 όταν υπάρχει σχετική ησυχία και φτάνω μέχρι τα 5/10 σε σχετική φασαρία. Σε μεγαλύτερες εντάσεις, έρχεται το 100.:slight_smile:
    Εναλλακτικά χρησιμοποιώ πολλές φορές, όταν θέλω να κάνω και καλή ηχογράφηση, το Zoom R16 που είναι στην ουσία 8κάναλο Home studio, με μνήμη 16Gb (δέχεται μέχρι 32Gb), που είναι αρκετή για να ηχογραφεί για αρκετές ώρες, περισσότερες από το 4ωρο συνήθως πρόγραμμα. Με τα 2 προηγούμενα αυτοενισχυόμενα ηχεία Alto.

  3. Είναι πολύ ακριβό για τα γούστα μου, οπότε δεν το κοιτάζω καθόλου
    Ελπίζω να βοήθησα λίγο.

Μικρόφωνο για φωνή, χρησιμοποιώ πυκνωτικό, με ποιότητα πολύ καλή, αντίστοιχη δυναμικών άνω των 100?.