Πριν ο Χιώτης υιοθετήσει το τετράχορδο μπουζούκι, είχε παίξει σε ηχογραφήσεις τραγουδιών τόσο δικών του όσο και άλλων με τρίχορδο μπουζούκι. Μπορεί κανείς να μου πει αν έχει υπόψην του τέτοια τραγούδια;
στο μυαλό μου έρχεται το “μ’έχεις μαγεμένο” του μπαγιαντέρα, ίσως η πρώτη ηχογράφησή του. με επιφύλαξη για τη μνήμη μου, ε;
Πρόχειρα, μερικά:
“Πιο πέρα από το Τζάνειο»
«Το χρήμα δεν το λογαριάζω»
«Παρτίδες»
«Το φτωχομπούζουκο»
«Ο πασατέμπος»
«Ψιλό γαζί»
«Σε λίγα δευτερόλεπτα»
«Εσύ ʽσαι η αιτία που υποφέρω»
«Ώρες σε κρυφοκοιτάζω»
«Το πλουσιόπαιδο»
«Μπρος στα κλειστά παράθυρα»
Βέβαια έπαιξε μπουζούκι και στο “Μ’ έχεις μαγεμένο”, όπως λέει ο Liga Rosa.
Πρώτη του ηχογράφηση - αν θυμάμαι καλά και εγώ…- το “Καινούρια νιώθω τη ζωή”, το '38.
Ο Χιώτης άρχισε να παίζει τετράχορδο προς το τέλος της δεκαετίας 50, αλλά συχνά έπαιζε με τρίχορδο και μετά από αυτή την αλλαγή. Ζητώντας από το Μανιάτη λίστα δικών του συνθέσεων μέχρι το 1949, βγαίνουν 40 κομμάτια, σε κανένα από τα οποία δεν παίζει τετράχορδο. Σε μερικά βέβαια, παίζει κιθάρα. Δυστυχώς όμως δεν μπορώ να τυπώσω τις λίστες, γιατί το λογισμικό μου έχει πρόβλημα. Ίσως μπορεί να βοηθήσει κάποιος άλλος.
Συνολικά έχει ηχογραφήσει 253 τραγούδια στο όνομά του και σε πολλά άλλα παίζει ο ίδιος. Άρα, δεν είναι καθόλου λίγα τα κομμάτια που ο Χιώτης παίζει τρίχορδο.
Ακριβώς γιαυτό το λόγο και έκανα την ερώτηση αυτή. Υπάρχουν τραγούδια στα οποία κανείς δε φαντάζεται ότι παίζει ο Χιώτης μεχρί να τα ακούσει πολύ προσεχτικά. Νομίζω ότι είχε παίξει και σε μερικά τραγούδια του Τσιτσάνη σε ηλικία μικρότερη των 20 (προπολεμικά δηλαδή) αλλά δε θυμάμαι τίλους.
Λοιπόν, πράγματι ο Χιώτης παίζει τρίχορδο και τραγουδά μαζι με τον Μπαγιαντέρα το 1937 στο " μέχεις μαγεμένο " του Μπαγιαντέρα, δεν ξέρω αν είναι αυτή η πρώτη του ηχογράφηση με τρίχορδο. Επίσης έχει δίκιο η Ελένη η πρώτη συνθεση Χιώτη - Σπιτάμπελου είναι το" καινούργια νοιώθω τη ζωή " το 1938. Τέλος, όλα τα τραγούδια του μεχρι το 1957 είναι με τρίχορδο.
Εδώ ξέρει κανείς ποιός παίζει; Είμαι μεταξύ Χιώτη και Τσιτσάνη.
Η πενιά δε μου μοιάζει για Τσιτσάνης. Οπότε αν είσαι σίγουρος ότι είναι ένας από τους δύο, είναι μάλλον ο Χιώτης.
Στάσου βρε Ιάσωνα! Διδακτορικό ετοιμάζεις; Είτε Τσιτσάνης παίζει (που και εγώ δεν το νομίζω) είτε Χιώτης, είτε και Περιστέρης, που και πάλι δεν είναι σίγουρη πενιά Περιστέρη, τόση πια σημασία έχει; Να βγεί ωραία το κομμάτι δεν θέλεις; Ε, σε αυτό δεν θα βοηθήσει το να ξέρεις ποιός έπαιξε. Δεν πρόκειται για ένα κομμάτι που έχει καθοριστική σημασία ο τρόπος της πενιάς, κλασική μαρκική μελωδία είναι και αν δεν ξέραμε ότι ο Μάρκος το 1948 δεν πολυσολάριζε στους δίσκους, θα μπορούσε να παίζει και αυτός. Λαθάκια έχει αρκετά η πενιά, που για κανέναν από τους άλλους τρεις δεν δικαιολογούνται, αλλά μάλλον ήθελαν να το ξεπετάξουν το κομμάτι να τελειώνουν, μια και στο τραγούδι ο Μάρκος είναι άψογος και τσονταρίσματα δεν υπήρχαν τότε. Μάλιστα, υπάρχει και κάποιο λαθάκι στο ρυθμό στο 02.22.
Εκτός και αν μου πεις ότι θέλεις να ξέρεις “για το ονόρε” και μόνο. Έ, όταν κάποτε, με το καλό, θα φτάσουμε να παίζουμε όπως αυτοί οι τέσσερις, τότε ίσως να έχει σημασία.
Δεν είναι τείθεται θέμα διδακτορικού κε. Νίκο και συμφωνώ πως η ουσία δεν είναι το ποιός παίζει αλλά το πως ακούγεται το κομμάτι. Ο λόγος όμως που με απασχολεί αυτό το θέμα εδώ και κάποιον καιρό, (τόσο με τον τρίχορδο Χιώτη, όσο και με το τραγούδι αυτό του Μάρκου στο οποίο η πεννιά μου μοιάζει με την πεννιά του Τσιτσάνη σε κάποια δικά του τραγούδια) είναι ότι θέλω να έχω στο μυαλό μου (ως ακροατής κυρίως, όχι ως παίχτης) της διάφορες φάσεις που πέρασαν παιχτικά στη ζωή τους Τσιτσάνης και Χιώτης (αν υπήρξαν τελικά τέτοιες).
Πολύ ενδιαφέρον, έτσι όπως το τοποθετείς, Ιάσωνα και μακάρι και άλλα νέα παιδιά να ψάχνονται κατά κάποιον ανάλογο τρόπο. Φυσικά, φαντάζομαι ότι έχεις ξεκινήσει ακούγοντας πρώτα εκείνα τα κομμάτια όπου αποδεδειγμένα παίζει ο Χιώτης ή ο Τσιτσάνης, γιαυτό και σου δημιουργήθηκε η απορία για το συγκεκριμένο με τον Μάρκο. Είναι όμως δύσκολο, για να μην πώ αδύνατο, να μάθουμε με βεβαιότητα ποιός ή ποιοί παίζουν σε συγκεκριμένες ηχογραφήσεις, όταν αυτό δεν αναφέρεται στο δίσκο, και η απάντηση μέσω υποκειμενικής αντίληψης, προσωπικής ή φίλων, είναι “επικίνδυνη”, αφού μπορεί να οδηγήσει σε λαθεμένα συμπεράσματα.
Ο μόνος τρόπος είναι να ψάξει κάποιος να βρεί (αν υπάρχουν ακόμα, που αμφιβάλλω σφόδρα) τα αρχεία της εταιρίας, αν είναι προσβάσιμα σε ερευνητές. Εκεί σημειώνονταν όλοι οι συντελεστές κάθε ηχογράφησης.
υ.γ. Έλα σε επαφή (αν δεν το έχεις κάνει ήδη) και με τον Alk, που πρέπει να έχει στα χέρια του πολύ υλικό.
Παίζει και στο “πέρασμα” του Μπαγιαντέρα ο Χιώτης,και πρεπει να είναι απο τις πρώτες του δουλειές στη δισκογραφία.
Έχω μια υποψία πως η παρθενική εμφάνιση του Χιώτη στην δισκογραφία είναι στο “πέρασμα” του Μπαγιαντέρα, και η πρώτη δική του σύνθεση “το χρήμα δεν το λογαριάζω”.
ΥΓ - Lixouritis, μαζί γράφαμε!
Μπορεί κάποιος να γραψει κάποιος σε τίτλους σε ποιους δίσκους έχει παίξει ο χιώτης?
Γιατί δεν το προσπαθείς πρώτος εσύ; Ψάξε στο γτ, γράψε πόσους δίσκους θα βρεις και δημοσίευσέ το εδώ, βάζοντας εσύ το πρώτο λιθαράκι.
μια πολύ γρήγορη και βιαστική αναζήτηση βρήκα αυτό http://rebetiko.sealabs.net/wiki/mediawiki/index.php/Ο_Χιώτης_ως_συνθέτης_-%CE%94%CE%B9%CF%83%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AF%CE%B1_78%CF%83%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CF%8E%CE%BD#.CE.A0.CF.81.CE.BF.CF.80.CE.BF.CE.BB.CE.B5.CE.BC.CE.B9.CE.BA.CE.AC
μια λίστα με το σύνολο σχεδόν της δισκογραφίας του Χιώτη ως το 57 από το τον κιθαροποιο Ηλία Μποικο…
ενδιαφερουσα η πρωτη εκτελεση του “πασατεμπου” απο ΡΟΖΑ ΕΣΚΕΝΑΖΥ - ΖΑΧΑΡΙΑ ΚΑΣΙΜΑΤΗ το 1939
ναι, είναι η μοναδική περίπτωση που η δεύτερη εκτέλεση είναι καλύτερη από την πρώτη! μου φαίνεται ότι η ρόζα δεν μπορεί να ξεφύγει από το σμυρνέικο, ενώ και ο κασιμάτης δυσκολεύεται στις δεύτερες…
Καλησπέρα νομιζω οτι ενα απο τα κορυφαια δεξιοτεχνικα και απο πλευραs ύφουs κοματια του Χιωτη με τριχωρδο ειναι το ΚΛΑΜΑ ΤΗΣ ΠΕΝΙΑΣ με τον Καζατζιδη. Με εκτιμηση.