Το πλουσιόπαιδο - τι δρόμος είναι;

Το πλουσιοπαιδο του Διονυσιου τι δρομος ειναι ??

Χωρίς να το…περάσω στο μπουζούκι μου, έχω την εντύπωση πως είναι χιτζάζ…

οκ ευχαριστω πολυ φιλε μου :slight_smile:

Του Χιωτη εννοεις; Μινορε ειναι…

ο mih7mit5 εννοεί μαλλον ρε χιτζάζ
ο guvs σολ μινόρε.

Το αποτελεσμα το ιδιο είναι, θα βγαλεις ακρη…

Σωστά φίλε georgalasg, όταν έλεγα χιτζαζ, ρε χιτζαζ ενοούσα…

Ναι ειναι μινορε που μεσα συμπεριφερεται σαν χιτζαζ… Δεν εχει και τεραστια διαφορα ειναι η αληθεια.

νομίζω έχει σημασία το αν θα το εκλάβουμε ως μινόρε ή ώς χιτζάζ. όσον αφορά την δομή, την μελωδική συμπεριφορά, αλλά και την προέλευση του μπλεξίματος αυτού. τα θεωρώ χιτζάζ που επιμένει “ξεγελώντας” μας στο μινόρε.
το χιτζάζ επειδή βασίζεται σε τετράχορδο, κάποιες φορές μπορεί να μπαίνει από την τέταρτη. αυτό στις μεταπολεμικές συνθέσεις οι νεωτεριστές χιώτης-τσιτσάνης κλπ το φτάσανε στα άκρα, σαν άσκηση σύνθεσης πιστεύω. οι κοινοί βασικοί φθόγγοι (εκτός έλξεων), η αντιστοιχία χιτζάζ-μινόρε/χιτζασκιάρ-αρμονικό μινόρε, οι διφωνίες που εμφανιστήκαν και στο χιτζάζ, σε συνδυασμό με την χρήση περισσότερων συγχορδιών από τις τρεις βασικές, ευνόησαν την “συγχώνευση” χιτζάζ-μινόρε. από πολύ ωραίο αποτέλεσμα, όταν δεν φτάνει σε αμήχανες μελωδικές ακροβασίες.

Αγαπητέ φίλε lιga rosa δηλαδή είναι χιτζάζ ή μινόρε; (η μουσική μου παιδεία βαθμολογείται κάτω της βάσεως οπότε…καταλαβαίνεις…)

Ρε παιδιά, αν η εμπειρεία σας από δρόμους και μακάμια είναι μικρή, τι σημασία θα έχει δηλαδή αν σας πεί κάποιος “Το πλουσιόπαιδο του Χιώτη είναι Χιτζάζ” και σταματήσουμε εκεί; Το παίζετε σωστά το κομμάτι; Έχετε την εμπειρεία και την αυτοπεποίθηση να το διαπιστώσετε αυτό; Αν ναι, όλα θα έρθουν αλλά ένα ένα, και στην ώρα του το καθένα. Αν όχι, βρήτε κανα δυό φιλαράκια ή γνωστούς γνωστών που να διαθέτουν αποδεδειγμένα μεγαλύτερη εμπειρεία από εσάς και επιβεβαιώστε ότι παίζεται σωστά, μελωδικά και αρμονικά, το κομμάτι, αφήνοντας τις περιέργειες για δρόμους κλπ. απ’ έξω. Όλα τα άλα θα έρθουν, το επαναλαμβάνω, μόνα τους.

σωστος!
μεγαλη υποθεση η εμπειρια…

όντως, για το πλουσιόπαιδο συμφωνώ. κακώς βιάστηκα να απαντήσω πριν ξανακούσω το κομμάτι (που δεν το έχω άλλωστε και πολύ στα αυτιά μου).
είχα περισσότερο στο νού μου κομμάτια όπως το “στρώσε μου να κοιμηθώ” κλπ, που ενώ είναι χιτζάζ κατά βάση, γυρίζουν συνέχεια στο μινόρε. ζητώ συγγνώμη για το μπέρδεμα.

Κανενα προβλημα Νικο, το θεμα στο Πλουσιοπαιδο ειναι πως τα βασικα ακορντα και η μελωδια ειναι Σολ-, Φα+, Μιb+, Ρε+, οποτε μας υποδηλωνει και το μινορισιο του θεματος…
Το στρωσε μου να κοιμηθω π.χ., ματζοριζει στην 4η βαθμιδα του χιτζαζ και ειναι τελειως προσωρινο. Ετσι δεν ειναι; Σε αυτο αναφερεσαι;

στο “στρώσε μου” εννοώ ότι μπαίνει από 4η μινόρε, στο ρεφραίν μάλιστα την κάνει ματζόρε όπως λες για να πάει στην έβδομη. καθαρά δυτική εναρμόνιση του χιτζάζ, με πολλά στοιχεία από το σχετικό μινόρε -κι όμως τόσο όμορφη. και οι στίχοι είναι συγκλονιστικοί! σε αντίθεση με το πλουσιόπαιδο…

Ισχυει, ειναι οπως τα λες, παιζει πολυ ωραια με το αντιστοιχο μινορε που προκυπτει απο το χιτζαζ. Αρα, το ενα ειναι μινορε που φερνει χιτζαζ, το αλλο ειναι χιτζαζ που ματζορο-μινοριζει (αδοκιμος ορος ξερω)…

Υ.Γ: Ο Χιωτης δυστυχως στους στιχους τα χαλουσε λιγο…προσωπικη αποψη παντα…Ο Τσιτσανης δε, μεγαλουργουσε…

δεν νομίζω ότι χρειάζεται να μιλάμε για ματζορομινορίσματα, το να μετατρέψεις την πρώτη μινόρε σε ματζόρε εβδόμης για να περάσεις στην τέταρτη (τεχνητή πέμπτη δηλαδή), είναι πολύ τυπική συμπεριφορά του μινόρε. έχω την εντύπωση πως όταν αυτό συμβαίνει μέσα σε χιτζάζ, δεν παίρνει έβδομη.

υγ: μια που πιάσαμε τις προσωπικές εκτιμήσεις, συμφωνώ μαζί σου και στο ότι ο τσιτσάνης επέλεγε καλύτερους στίχους να μελοποιήσει απ’ό,τι ο χιώτης. υπάρχουν και εξαιρέσεις πάντα, φωτεινές όπως η “παράξενη κοπέλα” και το “ψιλό γαζί”, ή σκοτεινές όπως το “όταν τα βράδια μες τα κέντρα σε πηγαίνω” και το “θα κάνω ντου(ς) βρε πονηρή”.

Με αφορμή το τελευταίο σχόλιο του Νίκου σκέφτομαι πόσο επίκαιρα ή τέλος πάντων ανεκτά ήταν τότε που γράφτηκαν τα κάπως “φαλλοκρατικά” στιχάκια του Τσιτσάνη που ανέφερε και πόσο άσχετα ή άνευ αντικειμένου είναι σήμερα που οι εραστές χωρίζουν, τσακώνονται, ζηλεύουν κλπ μέσω “facebook” ή μέσω sms…και δεν υπάρχουν τέτοιου είδους “τριβές”…

To “θα κάνω ντου” μπορεί να έχει και μια δόση ειρωνίας, δεν εκφράζει νομίζω στα σοβαρά αυτό που λέει ο στιχουργός, είναι μάλλον γραμμένο για “σουξέ”, για μαγαζιά, για γλέντι…

Επίσης, ο Τσιτσάνης ως προσωπικότητα είναι πιο ταπεινός (ζούσε στο υπόγειο στο σπίτι στην Γλυφάδα, δεν έβαλε ποτέ γραβάτα) και εκφράζει μια εποχή πιο αγνή και ταπεινή, ενώ ο Χιώτης (ακόμη και ο πρώιμος) είχε μπει σε μια λογική μικροαστικού νεοπλουτισμού. Έτσι μάλλον προέκυψαν στίχοι λίγο πιο “ελαφροί”…

Στη φωτογραφία με το υπέροχο μπουζούκι φόρεσε πάντως :089:. Καταλαβαίνω τι λες βέβαια Παναγιώτη…

Το πλουσιόπαιδο είναι μινόρε που μοιάζει με χιτζάζ γιατί δεν μπορεί να είναι χιτζάζ που μοιάζει με μινόρε, κι αυτό γιατί εκτός από χιτζάζ συμπεριφέρεται και σαν ουσάκ στις πρώτες νότες της εισαγωγής, άρα το λογικό είναι να είναι μινόρε και απλά φαίνεται είτε σαν χιτζάζ όταν είναι αρμονικό μινόρε είτε σαν ουσάκ όταν είναι φυσικό (καθαρό).

Για ουσακ δεν πολυκαταλαβαινω τον λογο, αν θες αναφερε κατι παραπανω Τρελογιωργη…

Οντως Νικο δεν αλλαζει κατι, απλα το ανεφερα σαν την διαφορα, το τονισα παραπανω για να φανει πού αλλαζει, κατα τ’αλλα δεν ειναι χτυπητη η παρουσια τους. Και σιγουρα δεν παιρνει εβδομη, καθως “χτυπαει” (=δεν κολλαει) με την 6η βαθμιδα του χιτζαζ που ειναι αλλοιωμενη σε σχεση με την 7η του μινορε που ματζοριζει στο σημειο… (Δεν ξερω αν το δινω σωστα ή κατανοητα, π.χ. σε ενα ΡΕ χιτζαζ που υπαρχει σε υφεση η ΣΙ, δεν μπορεις το ΣΟΛ που γινεται ματζορε να το κανεις σε εβδομη με ΣΙ φυσικο.)

Για τις προτιμησεις, συμφωνουμε 100%, και ισως ο μονος που μπαινει (στιχουργικα) ενδιαμεσα τους ειναι ο Μητσακης, ο οποιος εχει λιγο και την κλαψα-παραπονο, αλλα και την σοφια (sic) στους στιχους του Τσιτσανη.