Το Οθωμανικό Παρελθόν στο Βαλκανικό Παρόν

Γεια σας,

Πληροφορίες για ένα συνέδριο που μπορεί να σας ενδιαφέρει:

http://www.turkmas.uoa.gr/conf2010/

Εύα

Απόσπασμα από την πρόσκληση συμμετοχής του συνεδρίου:

«… Με δεδομένη την παρούσα πολιτική διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην περιοχή των Βαλκανίων, η διερεύνηση ζητημάτων που αφορούν στην πολιτισμική ταυτότητα και τη σχέση της περιοχής με το οθωμανικό παρελθόν αποκτούν ιδιαίτερη σημασία και απαιτούν την ύπαρξη κριτικού και διεπιστημονικού διαλόγου. Ειδικότερα, οι αλλαγές που θα επιφέρει η νέα αυτή πολιτική πραγματικότητα στις υπάρχουσες δομές των Βαλκανικών κοινωνιών, των πολιτισμών τους και της πολιτισμικής τους πολιτικής σε σχέση με τη μουσική, απομένει να διερευνηθούν…»

Δε χρειάζεται να κάνει κανείς καμιά επιστημονική έρευνα για να διαπιστώσει ότι η λαϊκή μας παράδοση έχει πάρα πολλά κοινά στοιχεία, έχει δανειστεί, έχει μπολιάσει κι έχει μπολιαστεί, έχει ζυμωθεί με τις λαϊκές παραδόσεις γειτόνων λαών των Βαλκανίων, ειδικά μέσα στην περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας (Έλληνες, Τούρκοι, Σέρβοι, Αλβανοί, Αρμένηδες κ.α.).

Εμείς με τους γείτονες λαούς μας μια χαρά τα βρίσκουμε και αντιλαμβανόμαστε τις ιδαιτερότητές μας και τα κοινά μας, στις λαϊκές μας παραδόσεις.

Από την άλλη πάλι, δεν χρειάζεται να κάνει κανείς καμιά επιστημονική έρευνα για να καταλάβει το πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν (και πώς έχουν χρησιμοποιηθεί και στο παρελθόν) αυτές οι μελέτες και τα συνέδρια ως λαβή για να γίνεται λόγος για «… διερεύνηση ζητημάτων που αφορούν στην πολιτισμική ταυτότητα…», πχ, «εθνικών» -λέω εγώ τώρα- μειονοτήτων στα Βαλκάνια, στα πλαίσια της «κοινής οθωμανικής κληρονομιάς», συνδέοντας με την σημερινή σχέση με την θέση της Τουρκίας σε Ευρώπη και Βαλκάνια κλπ. Ενδεικτικά, μόλις πριν ένα μήνα διοργανώθηκε συνδιάσκεψη στο Σαράγεβο με θέμα «οθωμανική κληρονομιά και μουσουλμανικές κοινότητες στα Βαλκάνια».

Για να τα κάνω τάλιρα: Αττίλας, διαμελισμός της Γιουγκοσλαβίας, στήσιμο τάχα γενοκτονιών (κι επιτέλεση άλλων γενοκτονιών), δημιουργία κρατών/προτεκτοράτων, παρθενογένεση ψευδοεθνοτήτων, αναψηλάφηση μειονοτικών θεμάτων, επέκταση της επιρροής ΝΑΤΟ/ΕΕ στα Βαλκάνια, ανάδειξη τεράστιων γεοστρατηγικών συμφερόντων στην περιοχή (πχ, αγωγοί φυσικού αερίου από ανατολάς των ΗΠΑ και Ρωσίας), διείσδυση μεγάλων περιφερειακών επιχειρηματικών ομίλων (Ελληνικών, Ρουμανικών κ.α.) στις Βαλκανικές αγορές, βλέψεις Τουρκίας σε ενεργειακούς κλπ πόρους σε Αιγαίο και Κύπρο, τάση χαλάρωσης και ξαναχαράγματος των συνόρων κλπ, κλπ, κλπ… λοιπόν, απού καεί με το χυλό φυσά και το γιαούρτι.
Οι λαοί των Βαλκανίων έχουν ζήσει στο πετσί τους την κτηνωδία και την βαρβαρότητα των σχεδιασμών της ευρωατλαντικής συμμορίας και των ντόπιων λακέδων και εντεταλμένων «χωροφυλάκων» τους, και ζουν με την συνεχή απειλή νέων συμφορών. Και καταλαβαίνουν πως κάτι τέτοιες φιέστες οι οποίες τάχατις ενδιαφέρονται για την πολιτιστική αδελφότητα των λαών, οι οποίες διοργανώνονται από επιστημονικούς φορείς αμφιβόλου επιστημονικότητας και σκοπιμότητας, και με τις ευλογίες της ΕΕ και Σία, μόνο με περίσσεια καχυποψία μπορούν να τις βλέπουν.

Πάνο καθώς συμφωνώ με όσα είπες,συμπληρώνω οτι απο το 1995 υπάρχει μια σύμβαση πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης για την προστασία των εθνικών μειονοτήτων.Όπου και αν δεν υπάρχουν μειονότητες τις φτιάχνουμε.θεμελιώνουνε την ξεχωριστή πολιτιστική ανάπτυξη των ομάδων μέσα στη κοινωνία.Λές και είναι παράτεροι ή κάτι το διαφορετικό.Δεν πρόκειται για σεβασμό,αλλά για διαμελισμό.Ο δικόσ σου πολιστισμός ο δικός μου.Είχα δόσει ενα μπράβο στην ανακοίνωση αλλά δεν διάβασα καθόλου το λίνκ.Συγνώμη γι αυτό.Και στο πλαίσιο της σύμβασης αυτής να μην είναι,και καμία σχέση να μην έχει με την ΕΕ το συνέδριο αυτό(χρηματοδότηση εννοώ),η πολιτική διεύρυνσης της ΕΕ στα Βαλκάνια δεν με λέει κάτι για καλό…

Με κάλυψε ο Πάνος και απορώ με τα τόσα “μπράβο”… εκτός κι αν λειτουργούν σαν ευχαριστίες για την ενημέρωση (κάτι σαν “το νου σας!” δηλαδή) της Εύας:)

Ρε, αφήστε το κόσμο να συνουσιαστεί (και πολιτιστικά) όπως γουστάρει, που πάτε να βγάλετε μερίδια και δικαιώματα στις κάθε λογής βαζελίνες:):016:

Εγώ στάθηκα στον ένα από τους φορείς που διοργανώνει αυτό το συνέδριο και που είναι
[u]η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (Τμήμα Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών) [/u]
(O άλλος είναι το Φιλανδικό Ινστιτούτο Αθηνών).

Από την άλλη, πρόσεξα τη θεματολογία που προτείνεται και η οποία είναι συγκεκριμένη και πάνω σε αυτή τη συγκεκριμένη απευθύνεται η πρόσκληση:

[i][ - Με ποιους τρόπους ο Οριενταλισμός, ο Βαλκανισμός και ο Δυτικισμός εκφράζονται μέσω της μουσικής και των αναπαραστάσεών της στα Βαλκάνια

  • Η διαμεσολάβηση του εθνικισμού μέσω της μουσικής
  • Μουσική, προπαγάνδα και MME: ραδιόφωνο, τηλεόραση, τύπος και διαδίκτυο
  • Πέρα από τη μουσική: αναλύοντας ηχοτοπία του Βαλκανικού παρελθόντος][/i]

Δεν βρίσκω τίποτε το μεμπτό στη θεματολογία στην οποία στηρίζεται το Συνέδριο αυτό.
Και εμπιστεύομαι τουλάχιστον τον ένα φορέα, μια δική μας Πανεπιστημιακή Σχολή.
Μακάρι να μπορούσα να το παρακολουθούσα, αν και απ’ ό,τι είδα θα κρατηθούν και θα δημοσιευτούν σημειώσεις.

Ελένη, σεβαστή και η άποψη και η επιλογή του καθενός.

  • Το “δική μας” είτε αναφέρεται σε σχολή, είτε σε υπουργείο, κυβέρνηση, σωματείο…δεν φτάνει για να κερδίσει την εμπιστοσύνη μου, μάλλον το αντίθετο.

- "Το Οθωμανικό Παρελθόν στο Βαλκανικό Παρόν" σαν επιμέρους (μουσικό) θέμα κι από μόνο του δεν φαντάζει προβληματικό. Γράφω “επιμέρους” γιατί απλά, στο βαλκανικό παρόν διακρίνει κανείς , εκτός του Οθωμανικού και το (Αρχαιο)Ελληνικό, Ρωμαϊκό, Βυζαντινό , Ιταλικό κ.λ.π παρελθόν!

Αλλά επειδή αναφέρεσαι στα σημεία:
"- Με ποιους τρόπους ο Οριενταλισμός, ο Βαλκανισμός και ο Δυτικισμός εκφράζονται μέσω της μουσικής και των αναπαραστάσεών της στα Βαλκάνια
- Η διαμεσολάβηση του εθνικισμού μέσω της μουσικής
- Μουσική, προπαγάνδα και MME: ραδιόφωνο, τηλεόραση, τύπος και διαδίκτυο" ,
θα σου αναφέρω τι σημαίνει Οριενταλισμός, Βαλκανισμός κ.α σχετικά,
εδώ στη Γερμανία, στη πόλη μας, στη δουλειά μας, στη γειτονιά μας, στο σχολείο, στα “πολιτιστικά” κέντρα, στους διάφορους πολυπολιτιστικούς οργανισμούς και σωματεία, στα δημοτικά συμβούλια και κέντρα αποφάσεων… ατελείωτος ο κατάλογος. Ίσως βοηθήσει αυτούς που θ΄ ασχοληθούν με τα βαλκάνια:)

Μερικά παραδείγματα από τη πόλη που ζώ:
Καμμιά 1500 περίπου Έλληνες, 20.000 χιλιάδες Τούρκοι, οι οποίοι “τα παίρνουν” απ΄ όλες τις μεριές! Παράδειγμα την ΙΦΑΚ (πολυπολιτισμικός ντινκς-οργανισμός στο τομέα μιγκρατσιον/μετανάστευση-ιντεκρατσιον/ενσωμάτωση-φιλφαλτ/πολυ…τέτοιο (εδώ γελάνε)-αντιρατσίσμους - Μπετρόιουνγκ (τάισμα, φύλαξηκαι απασχόληση των παιδιών στο σχολείο για κάποιες ώρες) κ.λ.π.
Στα 6 από τα 9 αυτά κέντρα νεότητας τα “κάνουν λάιτετ”, δηλαδή είναι αφεντικά, Τούρκοι και τα άλλα 3 Γερμανοί (Η μία κυρία είναι παντρεμένη με Τούρκο : ) Το 80 τοις εκατό του προσωπικού , που απασχολούν είναι επίσης “Τουρκικής προέλευσης”.
Το επόμενο προγραμματισμένο βήμα της ΙΦΑΚ, είναι η δημιουργία 3.000 κέντρων σε ολόκληρη την ΕΝ ΕΡ ΒΕ (περίπου 20.000.000 κόσμος, αν με εννοείται).

Η ΙΦΑΚ επίσης αναλαμβάνει τη Μπετρόιουνγκ στα δημοτικά σχολεία. Σ΄ ένα (σίγουρα δεν είναι/ήταν το μοναδικό) απ΄ αυτά (δουλεύω κι εγώ σαν καλλιτέχνης), δούλευαν μόνο Τούρκοι, μιλούσαν μόνο την Τουρκικήν, η διακόσμηση του χώρου (κάτι σαν ταπετσαρία ένα πράμα) με τουρκικές σημαίες. Όταν η διευθύντρια του σχολείου, κατάλαβε πως έτσι δεν μπορεί να συνεχιστεί η κατάσταση, επειδή ήταν αντιπαιδαγωγική και άδικη για τα άλλα παιδιά αλλά και τα ίδια τα Τουρκάκια, τα οποία δεν θα μάθουν έτσι ποτέ Γερμανικά με ό,τι συνέπειες, τους απομάκρυνε από το σχολείο και οργάνωσε τη μπετρόιουνγκ σωστά με εργαζόμενους και από άλλες εθνότητες και επίσημη γλώσσα την Γερμανικήν (Γερμανικό δημοτικό σχολείο άλλωστε). Ποιός είδε τότε τη Τουρκιά και δεν φοβήθηκε! Το τι ψέμα και προβοκάτσια, τι δημοσιογράφοι από τη Χουριέτ, από τα χαζομούλτικούλτι ράδια και τηλεοράσεις, τι λασπολογία χωρίς τέλος (παλιό και πετυχημένο κόλπο, το οποίο έχω βιώσει προσωπικά αλλά και παραδοσιακά…στην οικογένειά μου)…ζητούσαν το κεφάλι της επί πίνακι!!! …επειδή καταπιέζουν δήθεν τα Τουρκάκια …
Και το γεύμα δεν περιλαμβάνει γουρουνάκι σε κανένα σχολείο για κανένα παιδί, κόντρα στις τοπικές διατροφικές συνήθειες και παραγωγές αλλά και αυτές άλλων λαών, που συνυπάρχουν εδώ.
Το “Δωμάτιο Γλωσσών”, όπου διδάσκονται 3 Γλώσσες, ονομάστηκε “Τουρκικό Δωμάτιο” …και γαμώ τα Αφρικανάκια, τα Ελληνάκια, τα Αλβανάκια, τα Γερμανάκια…

…Λοιπόν, που είχαμε μείνει; Α ναι! Τα παίρνουν από όλες τις πάντες!
Αποφασίζει το κράτος να δώσει λεφτά για την ενσωμάτωση - οι Τούρκοι.
Αποφασίζει το κράτος να δώσει λεφτά για το πολυπολιτισμό - οι Τούρκοι
Πουλάει το Οριεντάλ - Οι Τούρκοι! Όχι οι Ινδοί, οι Ιρακινοί ή οι Πέρσες, η Συρία…καλά για Ελλάδα και την καθ΄ ημάς Ανατολή, ούτε κουβέντα!
Υπάρχουν προβλήματα με το Ισλάμ και πέφτει το χρήμα προς τα κει - Σωστά μαντέψατε πάλι οι Τούρκοι. Ναι, αυτοί που είναι έξω από την Ευρώπη.
Μου έλεγε ένας Τούρκος τις προάλλες “Σαν να είμαστε στη Τουρκία. Τα έχουμε όλα. Γιατρούς, δημοσιογράφους, δικηγόρους εμπόρους…τα πάντα”
Και το στομάχι μεγαλώνει και όλο ζητάει!
Μου έλεγε, όχι Τούρκος αυτή τη φορά αλλά Γερμανός. Υπάρχουν και Γερμανοί στη Γερμανία : )
Μου έλεγε λοιπόν, ένας ανώτερος στην ιεραρχεία δημαρχείου, μεγάλης πόλης: "Εντάξει να οργανώσουμε μια πολιτιστική Ελληνογερμανική βραδιά αλλά… να προσέξουμε πως θα το συντάξουμε για να μην αντιδράσουν ή παρεξηγηθούν οι μουσουλμάνοι, δηλαδή η Τουρκική κοινότητα (!!!). Τα πράματα έχουν αλάξει, δεν είναι όπως παλιά. Έχουν γίνει πολλοί! Αυτά που κάναμε όλοι μαζί, Έλληνες, Τούρκοι, Άραβες, Ιταλοί, Ισπανοί, Πορτογάλλοι…έχουν περάσει"(!!!)

Για τους περισσότερους στη Γερμανία orientalisch (και στη μουσική) σημαίνει τουρκικό, μοναδικοί εκπρόσωποι του Ισλάμ είναι οι Τούρκοι (μουσουλμάνος ίσον Τούρκος) και στα “Βαλκανικά” νταρα"(λ)βέρια, αν υπάρχει και κάποιος άλλος εκτός Τούρκων, παίζει το ρόλο του άλοθι…

Ταμάμ λεβέντες και λεβέντισσες; )

Ελπίζω να έκανα κατανοητό γιατί είμαι τόσο “προσεκτικός” απέναντι σε τέτοιου είδους “αθώες” εκδηλώσεις.

ΥΓ.:Και για όσους σκεφτούν να με κατηγορήσουν (έχει ξαναγίνει) για φασίστα ή ρατσιστή, έχω να πω το εξής: Κάνουν λάθος! Ας ρωτήσουν τα Τουρκάκια στο σχολείο μου:)
εκεί που δίνω τη ψυχή μου για διψασμένα παιδάκια, απ΄ όπου και να κρατάει η σκούφια τους!

Αναρωτιέμαι τι λάθος έκανα και δεν μου βγήκε εμένα η θεματολογία του συνεδρίου. Κατάφερα μόνο να διαβάσω τον (αρκετά πλούσιο και πολύ ενδιαφέροντα) κατάλογο της βιβλιοθήκης του τμήματος Τουρκικών σπουδών.

Έχει βάση βέβαια η παροιμία που αναφέρει ο Πάνος περί γιαουρτιού και χυλού που φυσιούνται, έχουν βάση και μας κάνουν να κουνάμε σκεπτικά το κεφάλι και τα όσα παραστατικότατα γράφει ο Παραδοξολόγος αλλά, άλλο το ένα και άλλο το άλλο. Για να γυρίσουμε τα κύρια επιχειρήματα πίσω, ο υπεύθυνος δηλαδή του Τμήματος Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητής να μην μπορεί να κάνει τη δουλειά του (που είναι ακριβώς η έρευνα και η διοργάνωση σχετικών συνεδρίων) επειδή θα τον κατηγορήσουν ως συνοδοιπόρο της ΕΕ και του ΝΑΤΟ στην προγραμματισμένη από το Διευθυντήριο και οροθετημένη πορεία προς εξαφάνιση όλων όσοι δεν κατοικούν Βρυξέλλες και περίχωρα; Ο στείρος αρνητισμός δεν προωθεί την κοινωνία, ούτε την έρευνα.

Ελένη: Νίκο, επειδή μπορεί να θες να συμμετέχεις στο Συνέδριο, κοίταξε [u]εδώ[/u] και θα βρεις και άλλες λεπτομέρειες για εγγραφή, διοργάνωση κ.λπ.

Αυτού του είδους η τοποθέτηση, “αυτά έχουν περάσει”, έχει πιά γίνει πολύ χαρακτηριστική.
Υπάρχει ένα είδος συντονισμένου συρφετού, “ανώτερου στην ιεραρχία” με την έννοια ότι τον βρίσκεις μπροστά σου σε όλες της τις διαβαθμίσεις, που μοναδικό του μέλημα είναι να επαναλαμβάνει σε όλες τις μορφές και σε όλους τους τόνους το ίδιο πάντα νόημα: αυτά που ξέρατε να τα ξεχάσετε.
Κι αυτό το νόημα περιλαμβάνει μιά πλατιά γκάμα καταστάσεων από τις πιο ουσιαστικές όπως ας πούμε το ωράριο και την ασφάλιση, μέχρι τις πιο συμβολικές: ακόμα και το προ-πο “έπρεπε” να πάψει να κερδίζει στο δεκατριάρι. Προσωπικά έχω τη αίσθηση ότι υπάρχει μιά εκστρατεία κλονισμού και υπόσκαψης κάθε ψυχολογικής σταθεράς, ώστε κάθε τι το δήθεν νεωτερικό να μπορεί να γίνεται αποδεκτό και κάθε αμφισβήτηση να καταγράφεται ως γραφικότητα . Εν πάση περιπτώσει…
Το “ατυχέστερο” γεγονός είναι η παθητικότητα με την οποία έχει εκχωρηθεί σχεδόν κάθε πρακτικό ενδιαφέρον “γι’ αυτά που ξέραμε” στις διαβαθμίσεις της ιεραρχιας, ακριβώς αυτής που έχει αποδυθεί στη γενικευμένη της εκστρατεία προκειμένου “να τα ξεχάσουμε”.

Κατά τα άλλα, ως καχύποπτος κι εγώ, το μόνο που θα μπορούσα να περιμένω από το συνέδριο αυτό είναι “μία ή άλλη”: Δηλαδή, είτε ότι θα κυριαρχεί η ισοπεδωτική λογική μιάς ομογενοποιητικής χοάνης, όπου τα πάντα θα καταπίνονται στο βωμό μια κατασκευαζόμενης “ευρωπαϊκής” πολιτιστικής ταυτότητας. Είτε ότι θα κυριαρχεί η οπτική γωνία των “δικών μας” εθνικιστικών βλέψεων (ως συστατικό, πάντα, του ευρωπαϊκισμού που “μας” δέρνει). Ή επίσης και τα δύο αυτά μαζί.
Είναι λυπηρό όσο και φυσικό, νομίζω, τα “δικά μας πανεπιστήμια” να ενσωματώνονται στην ιεραρχία παραγωγής της κυρίαρχης ιεδολογίας, και πράγματι ενσωματώνονται μέσω προγραμμάτων, χρηματοδοτήσεων, οργανισμών κλπ, και προσωπικά δεν έχω καμιά εμπιστοσύνη όταν θέματα όπως ο εθνικισμός, η προπαγάνδα και όλα τα συναφή ανακινούνται από την ιεραρχία παραγωγής της κυρίαρχης ιδεολογίας.
Ελπίζω να λαθεύω μα δεν το πιστεύω.

Κατά τα άλλα δεν αμφιβάλλω ότι η “ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας” αποτελεί ταυτόχρονα και την “τουρκική” πορεία της “Ευρώπης”. Σε καμιά περίπτωση δεν δίνω στη φράση αυτή εθνικιστική ή θρησκευτική έννοια. Απλά έχω την αίσθηση, ότι η ΕΕ είναι πολύ προθυμότερη να θεσμοποιήσει σαν “ευρωπαϊκό κεκτημένο” (!) τις μορφές πολιτικής και κοινωνικής κυριαρχίας που ισχύουν στην Τουρκία, παρά η Τουρκία να υιοθετήσει τις υποτιθέμενες αρχές του “ευρωπαϊκού κεκτημένου”, πάνω στο κουφάρι του οποίου έσπευσαν λχ χθες Πολωνία και Τσεχία να αναγνωρίσουν την “εκλογική” “νίκη” του σφαγέα δικτάτορα της Ονδούρας. Όμως μου φαίνεται ότι φέυγω από το θέμα: Η λατινική Αμερική δεν έχει να κάνει ούτε με “βαλκανισμό” ούτε με “οριενταλισμό”. Το μόνο που με κρατάει μέσα ακόμα είναι ο “δυτικισμός”. Θα μπορούσα να γυρίσω στο θέμα με λίγους στίχους του Ρήγα Φεραίου και του Κάλβου, αλλά φοβάμαι πως η φλυαρία μου θα τους φτηνήνει. Άλλη φορά.

Ύποπτοι οι Φινλανδοί, έδωσαν και αυτονομία στα νησιά Άαλαντ αντί να πετάξουν τον σουηδικό εχθρό στη θάλασσα. Κάτω ο φινλανδικός ιμπεριαλισμός!

Καλά πέρα από αστεία, “ύποπτοι” δεν είναι ούτε οι φινλανδοί, ούτε οι αμερικάνοι, ούτε οι τούρκοι. Ούτε καν εμείς οι έλληνες. Απλά αν μπούμε σε λεπτομέρειες δύσκολα θα βγούμε.
Αλλά μιά που το 'φερε η κουβέντα, το περσινό νόμπελ “ειρήνης” (το φετινό είναι πρόσφατο, στον κύριο Ομπάμα βεβαίως) πήγε στον φινλανδο κύριο Αχτισαάρι, εντελώς συμπτωματικά έναν άνθρωπο με ιδιαίτερη εμπειρία πάνω στον “βαλκανισμό” [li].
[/li]Επί τη ευκαιρία, που μού δόθηκε από το σχόλιο παραπάνω, ξαναφέρνω το τόπικ ψηλά, γιατί είναι κρίμα να να το καταπιεί η ροή του σάιτ και να μας μείνει μια μουτρωμένη και πικρόχολη αίσθηση.
Δεν νομίζω ότι θα απέδιδε αυτή η αίσθηση το νόημα των όσων γράφτηκαν. Απλώς συζητάμε…

[*] ειδικό θα έλεγα στο να τον αντιμετωπίζει σαν σαλάμι και να τον τεμαχίζει σε φέτες ώστε να χωρά στο στομάχι του “ευρωπαϊκού κεκτημένου”

Παιδιά, το λινκ μου το έστειλε ένας Έλληνας συνάδελφος, και το παρέθεσα εδώ γιατί σκέφτηκα ότι μπορεί να έχει ενδιαφέρον έστω για μερικούς φορουμίτες. Το συνέδριο θα γίνει το 2010…δεν περιμένουμε καλύτερα μέχρι τότε να δούμε τι πώς και το τι, για να μπορέσουμε πιο εμπειριστατωμένα να βγάλουμε τις κρίσεις μας;

Φιλικά, Εύα