Το θαύμα του Goerlitz


(Παραδοξολόγος) #1

Είμαι χαρούμενος για την δύσκολη γέννα: http://cinema.ert.gr/news.asp?id=256286
Οι πληροφορίες που έρχονται στο φως, πραγματικός θησαυρός.
Σημαντικότερα για μένα πάντως ήσαν τα μηνύματα αυτής της έρευνας και ό,τι μεσολάβησε μέχρι την μεταφορά της στην οθόνη. Μη φανταστείτε τίποτα καινούργιο, όχι. Αυτονόητα πράγματα που γνώριζα αλλά τώρα καταλαβαίνω καλύτερα.
Πίστη και αγώνας για το δίκιο και την αλήθεια , ταπείνωση αντί του καταστροφικού εγωϊσμού και της διχόνοιας μπροστά στην όποια επιτυχία ή την προοπτική της, θάρρος για αναγνώριση των λαθών, μεγαλείο στην αποδοχή της συγνώμης.
Εύχομαι να τα κατάλαβαν και οι υπόλοιποι συντελεστές και… καλοτάξιδο!


#2

Κώστα συγχαρητήρια!


(Γιώργος Παναγιωτακόπουλος) #3

Συγχαρητήρια Κώστα και πάντοτε τέτοια… :088:


(aegeos) #4

Κώστα,
ξέρω τη “μανίκι” τράβηξες για όλοι αυτή την δουλειά
(δυο χρόνια έρευνα, υπερβολική δουλεία , έξοδα, ταξίδια, ξενύχτια, τσακωμούς, απελπισία κ.λ.π. )

Στο τέλος όμως, η αλήθεια πάντα βγαίνει στην φόρα…

Συγχαρητήρια

Κώστα, χαίρομαι που θα πιούμε το καφεδάκι μας την δευτέρα στην Αθήνα.

ΥΓ. επειδή ο τίτλος βγήκε αλαμπουρνέζικα , τον επαναλαμβάνω :

“Το θαύμα του Goerlitz”

ΥΓ. Η ταινία στην γερμανική της εκδοχή (30 " ) θα προβληθεί από το 3 Sat στης 12.10.2006 στην 21.30 το βράδυ, με τίτλο:
“Goerlitz, die Griechen und die geheime Kommission”
“Το Goerlitz, οι Έλληνες και η μυστική επιτροπή”


(Παραδοξολόγος) #5

Ευχαριστώ παιδιά, να ΄στε καλά.
Η ύπαρξη του ρεμπέτικου φόρουμ έπαιξε καθοριστικό ρόλο σ΄αυτή την ιστορία.
Εύχομαι να τον ξαναπαίξει πολλές φορές και να σταθεί αφορμή για παρόμοιες «δουλειές» στο μέλλον.


(Παραδοξολόγος) #6

…και μπορεί τη Δευτέρα να πίνουμε το καφεδάκι μας στη πατρίδα αλλά το Σάββατο προηγείται το “Rempetiko Session” 26 στο Bochum Wattenscheid. Πληροφορίες στα ελληνογερμανικά εδώ:www.ellasnet.de

Ακολουθεί θερμή παράκληση: προς τους μπανιστηριτζήδες (του φόρουμ και άλλων ιστοσελίδων) μεγαλοκαρεκλοκένταυρους, επίσημους και επίτιμους αναλυτές, να αναφέρουν τις έρμες τις πηγές τους, έτσι ώστε να εισπράττουν και οι χαμάληδες της τέχνης το ηθικόν τουλάχιστον μερίδιο που τους αναλογεί. Ευχαριστώ!

…και επειδή το συνηθίζω σε τέτοιες στιγμές ακολουθεί και ποιηματάκι που γράφτηκε τον Αύγουστο του 2006 και εισακούστη (όπως θα γραφε κι ο Μακρυγιάννης) από τον ύψιστον.

«Αχ σε πήρανε χαμπάρι
του διαόλου οι κουμπάροι
πως το αίμα σου ζεστό

(χορός)
Θεός να μας φυλάει απ΄τους Λιμοκοντόρους
κι όσους δεν τους ΄περσεύουν να ταϊζουν δικηγόρους

Νιώσανε πως είσαι μόνος
και πως της διχόνοιας γόνος
κι όλο σφίγγουν τον κλοιό

(χορός)
Θεός να μας φυλάει απ΄τη καταλαλιά τους
κι αν σπάσουν κάποια κόκκαλα να είναι τα δικά τους

Γω το ξέρω μη λυπάσαι
να παλέψεις δε φοβάσαι
μα τα χνώτα τους βρωμούν

(χορός)
Θεός να τη φυλάει την αμπλελοκουτσούρα
που κάνει τη φτωχολογιά να τα ξεχνάει ούλα»

(*το τελευταίο δίστιχο είναι παραδοσιακό)


(Ιωάννα) #7

Μπράβο Κωνσταντίνε μας! Άξιος !
Από καρδιάς, πολλά συγχαρητήρια!
Σίγουρα, το φιλμ θα είναι άψογο, γνωρίζοντας την μεθοδικότητά σου, την αισθητική σου, την αγάπη και “τρέλα” σου! Και κυρίως τον αγώνα σου !

Καλό συναπάντημα !
(και με το φιλμ και με σένα)


(yiorgosv) #8

Ετσι εξηγειται λοιπον πως σε “χασαμε” τοσο καιρο !!

Οι προσπαθειες σου οπως βλεπουμε, παρ’ολες τις αντιξοοτητες που συναντησες στην αρχη, ευωδώθηκαν και πιστευω -συμφωνωντας με τα παραπανω που λεει η Ιωαννα- οτι θα απολαυσουμε ενα εργο τεχνης !!

Απ’την αλλη αφου δημοσιοι φορεις ηδη ειναι αρωγοι σου η ταινια φανταζομαι θα εχει ευτυχη συνεχεια και πορεια !!

Καλες επιτυχιες απο δω και μπρος λοιπον και παντα τετοια !!


(Γιάννης Τ) #9

Θερμά συγχαρητήρια


(Ιωάννα) #10

Οι Αθηναίοι προφταίνουμε να πάμε στη χαρά τού φίλου μας!
Απόψε στις 8μμ, στο Ινστιτούτο Goethe (Ομήρου 14-16).


(unpektable) #11

Congratulations! Nice review here for the those English readers.

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/news/civ__4102498KathiLev&xml/&aspKath/civ.asp?fdate=02/10/2006


(Ιωάννα) #12

Κωνσταντίνε μας, και πάλι, συγχαρητήρια!
Μόλις γύρισα από την προβολή. Είμαι ακόμα όμως (για το παρασκήνιο) “εν βρασμώ” και δεν θα επεκταθώ.

Η ταινία ήταν υπόδειγμα έρευνας, με συγκινησιακή πολιτιστική και ιστορική φόρτιση (ΒΛ: προδημοσίευση της όλης έρευνας ΠΑΡΑΔΟΞΟΝ-ΓΚΕΡΛΙΤΣ)
Μαζεύτηκε πολύς κόσμος από τον μουσικό-κινηματογραφικό, καλλιτεχνικό-πολιτικό-πανεπιστημιακό χώρο, μεταξύ άλλων : Κουνάδης, Ελληνιάδης, Διονυσόπουλος, Μεταξάς, Καπετανάκης, Μανιάτης, Δραγούμης -που ήταν και ένας απ’ τους ομιλητές.
Ο κόσμος την καταχειροκρότησε και κατόπιν άρχισαν τα “παρατράγουδα”…
Η ΕΡΤ, οι ιστορικοί και οι στρατιωτικοί εντέχνως (μα προκλητικά) την καπηλεύτηκαν, την καπέλωσαν.

Εν καιρώ, τα καθέκαστα.

[b]Μα όλα αυτά, στο παραμικρό δεν μπορούν να μειώσουν την κοπιαστική εργασία, την φροντίδα, το μεράκι και το όραμα των δημιουργών.

Μπράβο τους ![/b]


(Ιωάννα) #13

Αμάν!!! ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ το πέτυχα, το βρήκα !!!
(http://users.forthnet.gr/bb/ath/physiart/forum/messages/216/1212.html?1088098814)

Να, λοιπόν, η αρχή της έρευνας! Να η αφετηρία της ταινίας.
Τελικά, φίλοι μου, η συζήτηση άρχισε εδώ, σε αυτό το φόρουμ, στις 9 [SIZE=-1]Ιανουαρίου του 2003 (όπως τονίζει, συνεχώς, ο Κωνσταντίνος Ανδρικόπουλος)

ΥΓ1:
Αδμίνορες, παρακαλώ να διασωθεί -ως κόρη οφθαλμού…
(έχει σχέση με τα “παρατράγουδα”…)

ΥΓ2:
Φρανκ, ψάξε στο αρχείο σου να δεις περί του θέματος… Ον λάιν πρόσβαση στην Ελευθεροτυπια για το σημείωμά σου (http://users.forthnet.gr/bb/ath/physiart/forum/messages/216/1212.html?1088098814#POST6799)
δεν είναι δυνατή[/SIZE]. Διαθέσιμα τα άρθρα από 1/2001

Ουφφφφφ…


(Γιώργος Παναγιωτακόπουλος) #14

Εδώ είναι όλα τα μηνύματα (στο καινούριο φόρουμ):

http://www.rembetiko.gr/forums/showthread.php?t=17528

Όλα τα μηνύματα του παλιού, έχουν περάσει στο καινούριο φόρουμ. Απλά θέλει λίγο ψάξιμο διότι έχουμε ψιλοαλλάξει τη δομή…

Γιώργος


(totis) #15

Μπράβο Κωνστα! Άξιος !


(Nikos66) #16

Τη Δευτέρα το απόγευμα ήμουν ένας από τους θεατές στο Γκαίτε. Η ταινία με απογοήτευσε. Κακή κάμερα, κινήσεις χωρίς καμία λογική, επανάληψη του ίδιου αρχειακού υλικού (θυμάμαι εκείνη την ασπρόμαυρη γενική φωτο από το στρατόπεδο την είδαμε τουλάχιστον δυο φορές), κυρίως όμως κανένα “κόνσεπτ”, παντελής απουσία φόκους. Ο σκηνοθέτης νομίζω έπεσε στην παγίδα να “τα πει όλα”, η συμπαραγωγή δυσκόλεψε ακόμη πιο πολύ τα πράγματα, γιατί ήταν σαφές ότι γινόταν προσπάθεια να κρατηθεί το ενδιαφέρον για την ελληνική και τη γερμανική πλευρά ταυτόχρονα. Έτσι ακούγαμε για την πρώτη ηχογράφηση μπουζουκιού και μετά για τον πατέρα του Χάιζενμπεργκ. Κάποια στιγμή, το ομολογώ ο χριστιανός, έχασα τη μπάλα. Ο εκπρόσωπος της ΕΡΤ μέσα στην αλαζονεία της εξουσίας του, αφού μίλησε καθισμένος πάνω στην εξέδρα σαν να βρισκόταν σε καλοκαιρινό μπαρ στη Μύκονο(δεν είμαι εναντίον της άνεσης και της αποφυγής του δήθεν αλλά ταυτόχρονα είμαι υπέρ του να σέβεσαι τους ακροατές) έχοντας την εντύπωση προφανώς ότι στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις “μίλησε για το θαύμα της ΕΡΤ”. Καμία αντίρρηση. Κι εγώ είμαι καλύτερος συνθέτης από τον Τσιτσάνη, έτσι με διαφημίζει ο εργοδότης μου, για να έλθει κανένας πελάτης στο μαγαζί και να πάρει πίσω τα λεφτά του. Το συμπέρασμά μου είναι ότι πρόκειται για μια δουλειά κινηματογραφικά κακή ακόμη και σε αποκλειστικά τηλεοπτικό επίπεδο κρινόμενη. Μια δουλειά ωστόσο στην οποία η έρευνα του κ. Ανδρικόπουλου υπερέβη προφανώς το συνολικό έργο. Να το πω αλλιώς: η έρευνα ήταν το πιο σοβαρό που είχε να επιδείξει το θαύμα του Γκέρλιτζ και είναι κρίμα που (υποπτεύομαι) ότι στο μεγαλύτερο μέρος της δεν αξιοποιήθηκε όπως θα έπρεπε. Γι’ αυτό ίσως και παραμένουν κάποια ερωτήματα. Για παράδειγμα:

  1. Πήγα να ακούσω την πρώτη ηχογράφηση μπουζουκιού. Ο σκηνοθέτης όμως την ώρα που αρχίζει η ηχογράφηση δείχνει το εξώφυλλο ενός δίσκου που γράφει απέξω “μάντολιν”.Από πού λοιπόν επιβεβαιώνεται ότι όντως πρόκειται για μπουζούκι;
  2. Πώς βρέθηκε στο Γκέρλιτζ ένας στρατιώτης να έχει μπουζούκι μαζί του; Ήταν κάτι συνηθισμένο; Επιτρεπόταν; Ήταν όργανο της στρατιωτικής μπάντας;

Αυτά ως καλοπροαίρετες επισημάνσεις. Αν κάποια πράγματα έχουν απαντηθεί στη εκδήλωση, ζητώ συγγνώμη, αλλά μετά την προβολή κάθισα κανένα μισάωρο στο φουαγιέ. Επιστρέφοντας στην αίθουσα, ο στρατός είχε αναλάβει τον έλεγχο. Αυτό ήταν γραφικά αναχρονιστικό, αλλά δεν ήταν και το χειρότερο.


(aegeos) #17

ευτυχώς υπάρχουνε και άνθρωποι που κατι κατάλαβαν…
είναι ακριβός έτσι όπως τα λες.


(Ιωάννα) #18

Βεβαίως… Η ερώτησή μου στο φινάλε της ταινίας αυτή ήταν. Γιατί “ξεφύγαμε” από την άκρη του νήματος, που είχε μουσική αφετηρία και έρευνα και επικεντρωθήκαμε στα ιστορικο-στρατιωτικά;… Και ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΗΘΗΚΕ…
(ευτυχώς έτσι, απαίτησα να πάρει το λόγο ο Κ. Ανδρικόπουλος, που τον είχαν “στην άκρη” σαν να μην πρόσφερε στην ταινία, σαν να μην ήταν δικιά του !!!..).

Να διευκρινήσουμε όμως…
Οι ηχογραφήσεις δεν ήταν για το εμπόριο, αλλά μόνο “ερευνητικές”.
Στρατιώτες ήταν οι άνθρωποι και “έτυχε” να παίξουν. (ίσως, κάποιοι θα δηλώσανε κουρείς, κάποιοι σιτιστές ωδικών πτηνών, κάποιοι μάγειροι, κάποιοι μουσικοί…). Πιθανά, με τον τρόπο του Συριανού Καλαμαρά, να έπαιζε και ο προπάππους της μάνας μου ή ο δικός σας…

Ας επικεντρωθούμε λοιπόν, στο ίδιο το ηχητικό ντοκουμέντο (τα άκουσα, αυτά τής ταινίας) σαν στοιχείο για παραπάνω έρευνα (ο ίδιος ο ερευνητής του θέματος, Κ. Ανδρικόπουλος, αυτό τονίζει) και ας μην αυτοσχεδιάζουμε…
Ο Ανδρικόπουλος δε μίλησε για αμανέδες (!!!)… Μην παραποιούμε την ιστορία… Η παραπληροφόρηση ήρθε από τον ημερήσιο τύπο και την αναπαράγουμε κι εμείς… Κακώς…
Το ότι έπαιξε ένας Συριανός (και ξέρουμε τι ήταν η Σύρα τότε) “μπουζούκι” δεν σημαίνει πως όλος ο ελλαδικός χώρος έπαιζε και άκουγε μπουζούκια…

Και οι ερωτήσεις του ΝΙΚΟΣ66 θέλουν μια τεκμηριωμένη απάντηση από ειδικούς…
Συμφωνώ.


#19

Περιμένω να δω τη ταινία η οποία λέγεται να είναι “ντοκουμεντάρ”. Δεν ξέρω τι θέλει να δείξει ο σκηνοθέτης δηλαδή τι ακριβώς είναι το χαρακτηριστικό σημείο της ταινίας. Δεν ξέρω αν μήπως ήταν σκοπός του να δείξει πρωσοπικές ιστορίες γύρω από το θέμα? Γενικά λέω χωρίς καμία αντίρρηση ότι σε κάθε περίπτωση είναι καθήκον να εξηγούνται τόσο οι συνθήκες των ηχωγρφήσεων αυτών όσο οι σκοποί των επιστήων για να μην γράφεται “ερευνητηκές”, ήταν ερευνητηκές και δεν έκαναν μόνο ηχογραφήσεις με Έλληνες. Όταν ήμουνα στο πανεπιστήμιο διάλεξα αυτό το θέμα για την παρουσίασή μου και διάβαζα σοβαρά το θέμα. Το πιο χαρούμενο για μένα ήταν ένα κεφαλαίο σ’ ένα βιβλίο της εποχής που ονομάζεται “οι οραίοι Έλληνες…” Ο συγγραφέας περιγράφει ότι οι γερμανικές γυναίκες με τους στρατιώτες τρελλάθηκαν και έχασαν εντελώς την ηθική τις!


(yiorgosv) #20

*διορθωσα καποια γραμματικα λαθη, το “Γερμανικες” ειναι “Γερμανιδες”

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 1
Αυτο θυμιζει το προβλημα που ειχε ανακυψει πριν καποια χρονια με καποιους μεταναστες στη χωρα μας, οπου οι ακραιφνεις και υποτιθεμενοι αντιρατσιτσες (με τζιπ και βιλλες) ηθελαν να πεισουν -σε αντιστοιχια- οτι το μεγαλυτερο προβλημα της Αμερικης τη δεκαετια του '10 καί ΄20 ηταν τα “εγκληματα” των Ελληνων μεταναστων !!

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 2
Καλη μου Μαρθα απο το Μοναχο, ο Τζιμης Πανουσης εχει περιγραψει σε ενα τραγουδι του, την αντιθετη ακριβως κατασταση θελοντας να διακωμωδησει την “επιθεση” των Γερμανιδων τουριστριων των δεκαετιων '70 και '80 στους ““αγνους”” Ελληνες lovers !!

Πλακα πλακα οι Ελληνιδες μετα απο τετοιου ειδους επιθεσεις (και οχι μονο απο Γερμανιδες …) αρχισαν να φροντιζουν πιο πολυ τον εαυτο τους φτανωντας πλεον τη σημερον ημερα, στο αλλα ακρο …