Τι όργανα?

Στο παρακάτω βίντεο το οποίο είναι υπέροχο βλέπω πολλά μουσικά όργανα.Μπορεί κάποιος να μου πεί το όνομα από κάθε όργανο?Επειδή βλέπω και όργανα που δεν γνωρίζω.

http://www.youtube.com/watch?v=IY9_xyL73lg&feature=related

Ωραίο βίντεο βρήκες! Βασικά αν κοιτάξεις στις πληροφορίες δίπλα από το βίντεο, δεξιά, ίσως βγάλεις μια άκρη.

Είναι μεγάλη η ορχήστρα, ποιά ακριβώς όργανα δεν αναγνωρίζεις; Η συντριπτική πλειοψηφία είναι ταμπουράδες (πανδουρίδες, θαμπούρες, σάζια, καραντουζένια, μπουλγαριά, γιογκάρια, τζιβούρια, καβόρια, μπουζούκια, γόνατα, τα έχουμε ξαναπεί). Εγώ πάντως θα ήθελα να ξέρω ποιά είναι η νόστιμη κοπελιά με ταμπουρά που τραγούδησε κιόλας, καθώς και ο απ’ ότι φαίνεται αρχηγός, που όμως δεν κατάλαβα γιατί διάλεξε τον συγκεκριμένο τόνο για τον Τσακιτζή, που του εξαφανίζει τις μπάσες.

Το ξαναείδα. Ο Χρυσόστομος Μητροπάνος που είχε την καλλιτεχνική επιμέλεια είναι πολύ καλός βετεράνος τραγουδιστής του δημοτικού. Ο Στρατής Ψαραδέλης είναι εξαιρετικός μουσικός (λάφτα κυρίως), Ειρήνη Δερέμπεη πρέπει να λέγεται η κοπελιά που τραγούδησε το χαρμάν γκερί… Άψογο στιλ στο κράτημα του ταμπουρά. Οι χορευτές είναι του Συλλόγου των εν Ελλάδι Κονιαλήδων ή κάτι τέτοιο;

Μήπως τελικά οι εκπομπές του Παπαδόπουλου πρέπει να εξαιρεθούν από εκείνες που δεν αξίζει να βλέπουμε;

1 «Μου αρέσει»

Όντως! Η κοπελιά όμως,και στ’άλλα βίντεο τα σπάει…:110:

Ειρήνη Δερέμπεη λέγεται.Τραγουδάει πάρα πολύ καλά τα κρητικά τραγούδια.Κοιτάξτε και στο youtube.Να πω την αλήθεια περίμενα την βοήθεια σας κύριε Νίκο.Πολλά από αυτά δεν τα γνωρίζω.Οπότε αν γινόταν λίγο πιο αναλυτικά θα σας ευχαριστούσα πάρα πολύ.Συγνώμη αλλα επειδή είμαι σχετικά νέος(3 χρόνια ακούω ρεμπέτικα,πιο παλιά ακουγα λαικά) στην μουσική(ακούω και δεν παιζω προς το παρόν) δεν τα γνωρίζω όλα.Γνωρίζω λίγα.Αλλά μ’αρεσουν πολύ.

Gilles, το βίντεο το κατέγραψα και αν θέλεις κάτι συγκεκριμένο, σε ότι αφορά όργανα (ή ότι άλλο που μπορώ να βοηθήσω), στείλε πμ αναφέροντας χρόνο (λεπτά:δευτερόλεπτα) και ότι άλλο βοηθάει.

Ανηψιά της Παρασκευής Δερέμπεη (79 χρονών σήμερα), η οποία έπαιζε πιάνο με τον Τσιτσάνη και την Μπέλλου, κάποια εποχή πριν γίνει μόνιμη πιανίστας η Βαγγελιώ Μαργαρώνη. (Υπάρχει αναφορά στο όνομά της στο βιβλίο της Μπέλλου).
Μου έχει δώσει και 2 cd δικά της, αλλά με κλασσική μουσική. (Beethoven -πιάνο και ορχήστρα-, Sopin).
Δυστυχώς δεν μπόρεσα να εκμαιεύσω περισσότερες πληροφορίες για Τσιτσάνη -Μπέλλου κ.α της εποχής, παρά την επιμονή μου, διότι χωρίς ποτέ να το έχει παραδεχτεί θεωρεί ότι ‘‘δεν ήτο πρέπων να ασχοληθεί με το ρεμπέτικο-λαικό’’ , ένας άνθρωπος με βαθειά κλασσική μουσική παιδεία.
Οι προσπάθειες συνεχίζονται.

Φυσικά, μετά από 13 χρόνια το βίντεο δεν υπάρχει πια. Πάντως η Ειρήνη Δερέμπεη, όταν δεν παίζει πνευστά ή λάφτα, μπουλγαρί παίζει (το οποίο είναι πολύ συγκεκριμένος τύπος οργάνου, ξεφεύγει από τη ρευστότητα των ταμπουροειδών), και απορώ πώς ήταν τόσο άγνωστη στο φόρουμ.

1 «Μου αρέσει»

Κρίμα, πολύ θα ήθελα να δώ πώς απέδωσαν τον Τσακιτζή και τί δεν μου είχε αρέσει. Κάποια σχέση με Ελευσίνα μου έρχεται στον νού για την ορχήστρα…

Με λίγο ψάξιμο και με τα στοιχεία του #3 θα ξαναβρίσκεται ίσως:

Οι εκπομπές του Παπαδόπουλου πώς λέγονταν; (Δεν πιστεύω να ήταν του Σπύρου Παπδόπουλου, Στην υγειά μας, έτσι;)

Υποψιάζομαι από τη περιγραφή και μόνο ότι γίνεται λόγος για αυτό το βίντεο:

Εάν έχω δίκιο είναι από εκπομπή του Σπύρου Παπαδόπουλου στην ΕΡΤ.

Καλά ακόμα και τώρα εάν δεν άκουγα τη φωνή της και δεν έβλεπα το όνομά της δε θα τη γνώριζα. Δε θυμίζει σε τίποτα από πλευρά εμφάνισης την σημερινή της εικόνα το “κοριτσάκι” στο βίντεο. Και μιλάω μόνο για την εξωτερική της εμφάνιση. Στα υπόλοιπα παραμένει εξαιρετική!
Όσο για την αναγνωρισιμότητά της στο Φόρουμ ίσως ευθύνεται ότι μέχρι τότε είχε ασχοληθεί κυρίως με τη κρητική μουσική άρα την ήξεραν πολύ λιγότεροι απ’ ό,τι σήμερα.

Πώ πω παιδιά, αυτό είναι πολύ παλιό! Δεν υπάρχει τέτοια μουσική πια, υπήρχε για ένα διάστημα περί το 1990.

Μπράβο ρε συ Αλέξανδρε!

Λοιπόν, λύνονται και οι απορίες: τα μεν όργανα, όσα ταμπουροφέρνουν, είναι όλα σάζια. Σήμερα το τούρκικο σάζι έχει τυποποιηθεί σε μια σειρά μεγέθη και τύπους (μπάγλαμα, τζουρά, μεϊντάν κλπ.), και εκείνη η παρέα -από την οποία τότε ή λίγο πρίν ή λίγο πιο μετά προέκυψαν και οι Σαζ Γκουρουπού- ασχολούνταν να τα συνδυάζει σε ορχήστρες ώστε να εκμεταλλεύεται τον πλούτο συχνοτήτων που βγαίνει όταν όργανα με διαφορετικά κουρδίσματα παίζουν στους ίδιους τόνους.

Όσο γι’ αυτό που δεν άρεσε του Νίκου, είναι ότι ο Μπαραμπούτης (ο δάσκαλός μου!), που λέει τον Τσακιτζή, όση έκταση κι αν έχει προς τα κάτω, έχει και μια νότα τόσο μπάσα που δε φτάνει να την πει καλά («Τσακιτζή παλικα-ρά»).

Αυτός ήταν ο κύκλος του Περικλή Παπαπετρόπουλου, αν και περιέργως τον ίδιον δεν τον βλέπω πουθενά. Όφσπρινγκ, φυσικά, του αρχικού κύκλου του Ρος Ντέιλι. Ο Ρος έφερε το σάζι από την Τουρκία και το μπουλγαρί από την Κρήτη, από τον ίδιο τον Φουσταλιέρη με τον οποίο είχε συνεργαστεί στα γεροντάματά του (του Φουσταλιέρη εννοώ). Επίσης έφερε την απλή, ορθολογική μέθοδο να αποκρυπτογραφηθεί το γοητευτικό, τότε, μυστήριο των ασυγκέραστων οργάνων (πιο πριν τέτοια γνώση στην Ελλάδα είχαν μόνο οι ψαλτάδες και οι περί αυτούς, κύκλος Σ. Καρά κλπ., αλλά δεν είχε τύχει ευρύτερης διάδοσης). Καθώς λοιπόν το τούρκικο σάζι είναι ασυγκέραστο, αρχικά τράβηξε περισσότερο από το μπουλγαρί που κανονικά δεν είναι (αν και του Ρος ήταν). Ο Περικλής ήταν μαθητής του Ρος στο σάζι, ο Βασίλης Μπαραμπούτης μαθητής του Περικλή. Η Ειρήνη, όπως και ο Κάρολος Κουκλάκης (το ταίρι της σε πολλά συγκροτήματα, αλλά και σύζυγός της), που τον πήρε κι αυτόν το μάτι μου στο βίντεο, ήταν επίσης στον ίδιο κύκλο, δεν ξέρω σε ποιον μαθήτευσε ο καθένας αλλά όλοι μαζί μια παρέα ήταν.

Αρχικά λοιπόν το σάζι το χρησιμοποίησαν για κανονική τούρκικη μουσική του σαζιού, καθώς και για μερικά ελληνικά που θεωρήθηκαν συμβατά: τον Τσακιτζή που είναι ελληνοτούρκικο τραγούδι, κάτι ποντιακά που με κάποιο τρόπο μπορείς να τα πεις παρόμοιας αισθητικής, καππαδόκικα, κονιαλήδικα, τέτοια πράγματα. Μ’ αυτό τον προσανατολισμό ο Περικλής, μαζί με τον Βασίλη Μπ., τον Ψαραδέλη, τη Μάρθα Μαυροειδή κ.ά., έκαναν τους Σαζ Γκουρουπού. Συγκρότημα μόνο με σάζια, αλλά φυσικά και με έναν κρουστό, που θαρρώ πως ήταν ο Μερετάκης που παίζει εδώ.

Άλλοι χρησιμοποίησαν το σάζι ως σκαλοπάτι για να προχωρήσουν αλλού. Έτσι ο Κάρολος και η Ειρήνη τελικά στράφηκαν προς το μπουλγαρί και τα κρητικά. Έκαναν τα Παλαιινά Σεφέρια με τον Ζαχάρη Σπυριδάκη λύρα, που για έναν καιρό ήταν το πιο χοτ σχήμα για συναυλιακά κρητικά μακαμίστικης προσέγγισης. Καθώς η Ειρήνη καταπιάστηκε και με τα πνευστά, αργότερα έκαναν και την ομάδα «Ξερό καλάμι πελεκώ», διότι στο μεταξύ είχε σκάσει και μια άλλη αναβίωση, που ξεκινώντας από τις κυκλαδίτικες τσαμπούνες (έναρξη περί το 2000) έφτασε, στην Κρήτη, να περιλάβει και το θιαμπόλι και τη μαντούρα καθώς και τις διάφορες παραλλαγές, παραδοσιακές ή καινοφανείς, διπλών αυλών (εδώ έναρξη 2006, μια πολύ συγκεκριμένη στιγμή με τη συναυλία στο πρώτο φεστιβάλ της Γέργερης).

Η εκπομπή λοιπόν αποτυπώνει μια πρώιμη φάση όλων αυτών των εξελίξεων, που σήμερα βρίσκονται τόσο μακριά από εκεί που ξεκίνησαν ώστε σπάνια θυμόμαστε ότι είχαν υπάρξει και σ’ αυτή τη μορφή.

2 «Μου αρέσει»

Μωρέ μπας κι είναι ο σκυφτός που η φάτσα του καλύπτεται από τη φράντζα, με το τζουρά (το μικρό σαζάκι) στο 1:27 του πρώτου βίντεο;

Η περίεργη λέξη Thria στους τίτλους πρέπει να είναι το όνομα του συγκροτήματος. Ομολογώ ότι δεν το είχα υπόψη μου, ήξερα τους ίδιους μουσικούς σε διάφορους άλλους συνδυασμούς.

Μόλις έφυγα απ’ το κομπιούτερ, χθές, θυμήθηκα το όνομα του συγκροτήματος και είπα -να, από δώ θα ξεκινήσω. Αλλά ο Αλέξανδρος το βρήκε. Θρία, εξ ου και Θριάσιον πεδίον, γιαυτό και η Ελευσίνα η δική μου…

Α ωραία, το καλύψαμε κι αυτό!

Εντωμεταξύ, κατά σατανική σύμπτωση (αλλά όχι και τόσο σπάνια - τα κάνει κάτι τέτοια ο αλγόριθμος), ταυτόχρονα ανασύρθηκε και άλλο παλιό νήμα όπου γίνεται λόγος για τον Πππετρόπουλο και τους Σαζ Γκουρουπού: