Τα κουρδίσματα του μπουζουκιού και του μπαγλαμά στη δισκογραφία των 78 στροφών

Καταρχήν να δώσω συγχαρητήρια στον Σταύρο για το ομώνυμο άρθροτου στην Κλίκα. Ανοιξα αυτό το θέμα σε περίπτωση που κάποιος θέλει να σχολιάσει ή να ρωτήσει κάτι.

Εγώ έχω μια απορία Σταύρο σχετικά με το “Εγώ μαγκας φαινόμουνα” του Γενίτσαρη.
Αν έχεις παρατηρήσει στις σύγχρονες εκτελέσεις δεν παίζουμε την εισαγωγή όπως στην πρώτη.

Εχοντας κουρδίσει σε καραντουζένι λα σολ ρε (καντίνι) εχω την εντύπωση ότι η εισαγωγή βγαίνει πολύ ευκολα (παιζοντας ανοιχτή καντίνι (ρε) και μουργκάνα ντο ). Βάση είναι το λα.

Μήπως τελικά είναι σε καραντουζένι;

Σε ευχαριστω Διονυση .

Καταλαβαινω που λες και δεν ειναι λαθος ,το καραντουζενι ταιριαζει πολυ καλα στο εγω μαγκας φαινομουνα ,οπως και ολα τα ουσακ αφου ειναι ο κυριοτερος δρομος που παιζουμε πανω σε αυτο κουρδισμα
Στην συγκεκριμενη ηχογραφηση ειναι κανονικο ρε-λα-ρε ,ομως η ιδιαιτεροτητα των παλιων μπουζουκιων με τα σπαστα καπακια και τις περιεργες αρμονιες κανει το ακουσμα παραξενο πολλες φορες.
Το το κομματι το παιζει κυριως στην ρε στην πρωτη και λιγο στην μεσαια σε καποιες νοτες ,αν ηταν καραντουζενι θα επαιζε κυριως στην μεσαια ,για να ταιριαζει τονικα με την κατω
Ειναι και δυσκολο να το περιγραψω ,αλλα βαραει πολλες φορες ανοιχτες χορδες και ακουγεται πολλες φορες η ρε η καντινι η κατω ανοιχτη αν ηταν καραντουζενι θα ηταν πολυ δυσκολο για τον παιχτη να πεταγεται συνεχεια 4-5 ταστα μεταξυ πρωτης και δευτερης για να παιζει την μελωδια.
Στο τελος κανει ενα γκλισαντο απο το 5 ταστο στο πρωτο και τελειωνει με λαθος νοτα ,αν το γκλισαντο ηταν στο 7 ταστο σε καραντουζενι φανταζομαι οτι θα ηταν τρομερα δυσκολο να πηγαινοερχεται μεταξυ τριτου ταστου πρωτης χορδης και εβδομου ταστου δευτερης, τεχνικα ασυμφερο
Αν ηταν Σολ η μεσαια

Ευχαριστώ Σταύρο!!

Στο άρθροτου Σταύρου στην Kλίκα για τα ντουζένια αναφέρεται ότι το τραγούδι του Μάρκου “Σκύλα μ’ έκανες ρεζίλι” παίζεται με ρε σι σολ (μπουργάνα). Ο φίλος zabe το έχει παίξει με αυτό το ντουζένι:

//youtu.be/ue2rJLfe9lU

Εγω το χω ρε σι σολ(μπουργκανα). Ο Μαρκος με ρε σολ σι(μπουργκανα)

εγω νομιζω οτι ειναι ΡΕ-ΣΟΛ-ΡΕ και μπορει ΡΕ-ΣΟΛ-ΣΟΛ

ΡΕ -ΣΙ-ΣΟΛ ειναι στου Μαρκου την ηχογραφηση Καρατσεκαρισμενο ,οπως δηλαδη το παιζει ο Ηλιας στο Βιντεο,΄το Ρε-Σολ-Σι ειναι το αραμπιεν, δεν ταιριαζει με το συγκεκριμενο κομματι που 'ναι χιτζαζ αφου συνηθως σε αυτο το ντουζενι οι παλιοι επαιζαν μονο χουζαμ.

γιατι να κουρδισει ΣΙ την μεσαια ,δεν μπορω να καταλαβω,εγω που το εχω παιξει με ΣΟΛ την μεσαια ,μεχρι ανοιχτη ΣΟΛ παει νομιζω.
η μπουργανα στο τραγουδι δεν ακουγεται καθολου,μονο η κιθαρα που συνοδευει αν δεν κανω λαθος.

Αρχάριε μπορεί να πάει με σολ όπως λές αλλά το θέμα είναι πως έχει γίνει η ηχογράφηση. Εγώ πάντως που το έπαιξα όπως ο Ηλίας (zabe) σε ρε σι σολ μια χαρά βγαίνει (αν εξαιρέσεις βέβαια την σόλ που είναι οριακά χαλαρή…)

μα γιατι να κουρδισει ΣΙ την μεσαια,στην ουσια την αχρηστευει.
η μπουργανα που ακουγεται στην στην εκτελεση του Μαρκου;
εγω αυτο που ακουω ειναι μια κιθαρα να συνοδευει ,ισως να το μπερδευετε με την μπουργανα .

για να μην πω τωρα οτι ειναι κανονικο ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ :019:
το κομματι ειναι ΡΕ χιτχαζ πειραιοτικο αν δεν κανω λαθος

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 19:33 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 19:15 —

τελικα ειναι ΡΕ -ΣΟΛ-ΣΟΛ με το 100%
χρησιμοποιει την ΡΕ σαν βασικη χορδη ,σε ορισμενα σημεια φτανει μεχρι ΣΟΛ μεσαια ανοιχτη και με ΣΟΛ μπουργανα .
με λιγα λογια τις κοπανει και τις δυο ανοιχτα .

Φιλε Αρχαριε και εγω επι πολλα χρονια πιστευα το ιδιο με σενα οτι ηταν ρε-σολ-σολ ομως παρατηρησε δυο πραγματα

στο 1.53 η μπουργανα στις τρεις τελευταιες νοτες της φρασης

στο 3.20 αλλα και σε αλλα σημεια του κομματιου η μεσαια σι ακουγεται καθαρα οτι ειναι ανοιχτη πριν το λεγακτο και στο τελος ο Μαρκος τις ριχνει ολες τις χορδες ανοιχτα και κλεινει το κομματι.

εγω γιατι την ακουω για Σολ

Χμμμμ ειχα την εντυπωση οτι δεν ειχα ακριβως το κουρδισμα του Μαρκου, δεν το χα ψαξει κιολας το κομματι, αλλα για να λεει ετσι ο Σταυρος τον εμπιστευομαι

Στο ιδιο βιντεο του Μαρκου στο 1.55 ακουγονται πεντακαθαρα οι δυο ανοιχτες ξεκινα με την ρε κουρδισμενη σε ρε# οπως την ακουμε εμεις και την μεσαια σι σε ντο παλι οπως την ακουμε δηλαδη εχουμε ενα διαστημα 4ης μεταξυ τους ,σολ ειναι μονο η απανω ,κουρδισμενη σολ# που ακουγεται στο 1.57

ρε-σι-σολ
Τα χουρδισματα πηγεναν αναλογα με το ηχοχρομα που ηθελε να δωσει ο καθε δημιουργος αφενος, αφετερου αναλογα με την τονικοτητα που παιζαν να εχουν πιο ευκολα πιασηματα στα ακορδα(ρε σι σολ) το σολ βρισκεται ακριβως στη μεση, ποσα ακορδα πιανεται με ενα μονο πατημα?

Κι από μένα ομοίως. Αλλά και στους υπόλοιπους της συζήτησης, που έχουν κάνει τις ηχογραφήσεις φυτίλια μέχρι να βρεθούν οι απαντήσεις. Μπράβο παιδιά.

Μία παρατήρηση και μία απορία.

  1. Η αναφορά σ’ ένα ντουζένι είναι πληρέστερη, όταν αναφέρεται και ο δρόμος που παίζεται σ’ αυτό, και μάλιστα με τον τόνο του, π.χ. «Ρε ουσάκ - τονική στο τάδε τάστο της τάδε χορδής».

  2. Το «κούρδισμα Μπάτης», Ρε-Λα#-Λα# μου φαίνεται πολύ παράδοξο. Αυξημένη τέταρτη; Βέβαια αφού ο συντάκτης το άκουσε όχι μία αλλά έξι φορές, δίκιο θα έχει. Έκανα μια πρόχειρη δοκιμή στον μπαγλαμά, και είδα ότι παίζεται μεν αλλά δεν μπορώ να φανταστώ τα πλεονεκτήματά του. Δεν έκατσα, ομολογουμένως, να κάνω αντιπαραβολή με τις ηχογραφήσεις. Το δοκίμασε κανείς σας; Επιβεβαιώνεται; Πώς χρησιμοποιείται;

άμα το πάρεις σαν σι ύφεση, η ρε βγαίνει τρίτη μεγάλη.

Α!!! Μα είμαι βλάκας! λα ύφεση κούρδιζα! Άκυρη η ερώτηση.

το φαντάστηκα για το λα ύφεση, μια που έλεγες 4η αυξ. ψυχραιμία!
επίσης ένα θέμα προς ξεκαθάρισμα (παρά τις τόσες κουβέντες) είναι το λα# και ρε#, που στην πραγματικότητα είναι σιb και μιb…
περίεργες συνηχήσεις πάντως έχουμε συχνά στα ντουζένια, πχ στο συριανό που με τονική το σιb ακούγεται συχνά η ανοιχτή σολ (ειδικά μαζί με το φα στο ρε καντίνι).

ΡΕ-ΣΙ-ΣΟΛ, ΤΟ ΡΕ ΚΟΥΡΔΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΜΙ

Δεν εχω καταλαβει τι σημαινει το ρε κουρδιζεται σε μι ενω το κουρδισμα ειναι ρε σι σολ.μηπως επειδη εχει παραμορφωθει ο ηχος της με τις ηχογραφησεις;;

Είτε γι’ αυτό, είτε επειδή δε χρησιμοποιούσαν διαπασών, το αποτέλεσμα είναι ένα κούρδισμα σαν ρε-σι-σολ αλλά ένα τόνο απάνω όλο μαζί.