Ταμπουρας ρε λα ρε καποιες αποριες πριν τον αγορασω

σημερα πηγα σε ενα φιλο ο οποιος εχει φερει κατι ταμπουραδες μαρκας saz απο τουρκια , τους δοκιμασα αρκετη ωρα μου εδιξε και εναν καλο πετυχημενο που ειχε στο παταρι και σκεφτομαι να τον αγορασω και να τον αφησω οπως εχει να μην βγαλω μορια δηλ . αυτο που με κεντρισε το ενδιαφερων ειναι οτι οι μπερντεδες ειναι απο ενα υλικο σαν αυτο που ειναι δεμενα τα καλωδια (αν καταλαβαινετε) σαν πετονια ενα πραγμα… δε ειναι σα το σαζι πχ επισεις σκεφτομουνα να παρω σαζι στην αρχη αλλα το πηρα πατριωτικα και θα αγορασω ταμπουρα :079: τωρα θα ηθελα να ρωτησω αν κουρδιστει σε ρε /λα /ρε θα μπορω να παιζω με τα μορια η χανω κατι? σε θεμα αρμονικοτητας (μακαμ κτλ μηπως γινεται ποιο δυσχρηστος ) και θα ηθελα να μου πειτε αν μπορω να βρω καπου τις κλιμακες αλλα με τα μορια , και ενα τελευταιο ερωτημα που θελω να θεσω αν ειναι κουρδισμενο ρε λα ρε το πρωτο ταστο ειναι λεμε ρε # μετα πως πανε τα μορια μεχρι την επομενη καθατη νοτα?

ποιο ειναι το stadar κουρδισμα?

Ευχαριστω.

Οχτάχορδε, αν ερχόσουνα στην Ύδρα τη μεθεπόμενη εβδομάδα θα έβλεπες ότι ταμπουράς, σάζι, μπουζούκι, μπουλγαρί, γιογγάρι, γόνατο, πανδουρίς, θαμπούρα, τρίχορδον, καραντουζένι, καβόρο και άλλα είναι το ίδιο πράγμα, τους προηγούμενους αιώνες και χιλιετίες, στην ανατολική Μεσόγειο. Διαφέρουν μόνο τα σχήματα, μεγέθη και κουρδίσματα αλλά για ένα και το αυτό όργανο πρόκειται. Δεν χρειάζεται λοιπόν να το πάρεις πατριωτικά. Τώρα, όσον αφορά τα «μόρια», αν δεν έχεις ξοδέψει κάποια χρονάκια για να μάθεις τη σχετική θεωρία, ξέχασέ τα μέχρι να την μάθεις. Θα ανήκεις και εσύ στο 99, κάτι % των παικτών αυτού του οργάνου, τις τελευταίες χιλιετίες, που το έπαιζαν ωραιότατα χωρίς να έχουν ιδέα από θεωρία μορίων. Πειραματίσου με τους μπερντέδες εκεί που τους έχει βάλει ο κατασκευαστής αρχικά, ή καλύτερα ρώτα κάποιον που ξέρει, γιατί και οι κατασκευαστές δεν προσέχουν ακριβώς που θα βάλουν τον κάθε μπερντέ. Στην ανάγκη βάλε τους όπως ακριβώς και τα τάστα της ταστιέρας ενός μπουζουκιού, αλλά θέλει τέχνη αν δεν έχει ίδιο μήκος χορδής το όργανο. Θα μπλέξεις….

Το αν θα αντέξει κούρδισμα ρε λα ρε εξαρτάται από το είδος των χορδών κυρίως. Αυτά τα όργανα είναι φτιαγμένα ώστε οι χορδές να είναι πολύ λιγότερο τεντωμένες από ότι στα γνωστά μας τρίχορδα και τετράχορδα μπουζούκια. Θα σπάσεις κάποιες χορδές αρχικά, αλλά μην τις κουρδίζεις όλες μαζί ψηλά γιατί μπορεί να σου τραβήξει πολύ το μάνικο. Αν δεν γίνεται, κούρδισε κάπου χαμηλότερα π.χ. ντο σολ ντο ή και ακόμη χαμηλότερα, ξεκινώντας από το μεσάκι ώστε να μην στρεβλώσει δεξιά ή αριστερά το μάνικο. Αν βάλεις χορδές τρίχορδου μπουζουκιού, κινδυνεύει να σπάσει το μάνικο αν τις φέρεις στη διαπασών. Και καλή τύχη, σου χρειάζεται…

Στάνταρ κούρδισμα δεν υπάρχει, υπάρχουν καμμιά δεκαριά / δεκαπέντε διαφορετικά κουρδίσματα γι αυτό, αρχικά τουλάχιστο, ρε λα ρε ή πιό κάτω όπως είπαμε.

Eυχαριστω για τις πληροφοριες, τους μπερνεδες μπορω να τους βαλω , και αν στραβωσει και κατι εχω και δικο μου ανθρωπο που τα φτιαχνει αυτα, τωρα ενας φιλος μου εχει παρει ιδιο ταμπουρα και εχει αφησει τις βασικες νοτες και το κουρδισε ρε λα ρε οπωτε σιγουρα αντεχει το κουρδισμα… επισεις για τοσο φθηνο οργανο μου εκανε εντυπωση το ποσο καλο ηχο βγαζει και αρκετα δυνατα θα ελεγα φυσικα θα ηθελα εναν ταμπουρα απο τον θεοφυλο μπρα αλλα… δε υπαρχει σαλιο τωρα… τωρα που το εψαξα λιγο παιζει να ειναι ελληνικης κατασκευης δε ξερω περισσοτερα η αυριο η δευτερα θα τον τσιμπισω!

Νομίζω πως ο ταμπουράς δεν κουρδίζεται όπως το μπουζούκι, ΡΕ - ΛΑ -ΡΕ.
Θέλει 7 ημιτόνια από χορδή σε χορδή, ΛΑ -ΜΙ - ΛΑ ή κάπως έτσι.
Οι χορδές σπάζουν πολύ εύκολα, θέλει πάρα πολύ προσοχή, πράγματι!

Συνηθισμένο (αλλά όχι μοναδικό) είναι πράγματι το κούρδισμα σε πέμπτες, όπως του λαούτου, του βιολιού η του μαντολίνου π.χ., δήλαδή 7 ημιτονίων απόσταση από χαμηλότερη χορδή σε ψηλότερη χορδή.

Το κούρδισμα ΛΑ-ΜΙ-ΛΑ , είναι παράλληλο κούρδισμα (μιά τέταρτη κάτω) του ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ, δηλαδή διάστημα πέμπτης και τέταρτης, όπως το «Ευρωπαΐκό» κούρδισμα του τρίχορδου μπουζουκιού.

Το τονικό ύψος του κάθε οργάνου έχει απόλυτη σχέση με το ελεύθερο μήκος χορδής του (από καποτάστο μέχρι καβαλάρη) και το πάχος των χορδών που χρησιμοποιούμε.