Συζήτηση σχετικά με τους ρόζους σε ένα καπάκι

Ο ρόζος στο καπάκι, αποφεύγεται κύρια για αισθητικούς λόγους.

Εκτός αυτού, ο ίδιος ο ρόζος αλλά και το ξύλο στην κοντινή του, περιμετρικά, περιοχή παρουσιάζει αυξημένη σκληρότητα, σε σχέση με το υπόλοιπο καπάκι.

Αν οι ρόζοι δεν είναι συμμετρικά τοποθετημένοι (στο δεξί και αριστερό τμήμα του καπακιού), θα μπορούσαν ίσως και να συνεισφέρουν δημιουργώντας ασύμμετρους τρόπους δόνησης, κάτι που θα ενεργοποιούσε περισσότερο και τους ζυγούς τρόπους ( 2,4,6 κ.λ.π., βλέπε άρθρο στην Κλίκα) στο τελικό αποτέλεσμα. Μένει να αποδειχτεί και πειραματικά.

Τώρα , η ερώτηση είναι ποιός μάστορας θα χρησιμοποιούσε, αλλά και ποιός μουσικός θα ήθελε, ένα ακριβό όργανο με καπάκι με ρόζους !!!:slight_smile:

1 «Μου αρέσει»

Stradivarius-Corb.jpg
Marquis De Corberon Τσέλλο, Antonio Stradivari 1726, ιδιοκτησία Royal Academy of Music. Το έχω δει και απο κοντά αλλα δεν μπορούσα να θυμηθώ το όνομά του…Ο ρόζος στην πλάτη του οργάνου διακρίνεται πιστεύω καθαρά

Το νέο θέμα, δεν ξεκίνησε από εμένα !

Το μήνυμά μου αποτελεί απάντηση σε ερώτημα που τέθηκε σε άλλο θέμα, σχετικό με ρόζους που υπήρχαν σε μπουζούκι του Δημήτριου Μούρτζινου.

Δε θα ξεκίναγα ποτέ τέτοια συζήτηση, γιατί απλά την θεωρώ επουσιώδη και εξαιρετικά εξεζητημένη. Μιά και έγινε έτσι όμως, ας τη συνεχίσουμε αν υπάρχει κάποιο ενδιαφέρον.

Γενικά, πιστεύω ότι οι ρόζοι αποφεύγονται από τους κατασκευαστές - αγοραστές, και κυρίως στα ακριβά όργανα, όχι μόνο στο καπάκι αλλά και στα άλλα μέρη του οργάνου.

Και ιδίως, αν δυο ρόζοι, π.χ., δεν είναι συμμετρικά τοποθετημένοι, δεξιά και αριστερά σε ένα καπάκι, είναι πιο αντιαισθητικοί οπτικά.

Ο ρόζος που είναι ένας, στο τσέλο του Στραντιβάρι (στο παραπάνω μήνυμα του Alk), διακρίνω ότι είναι ακριβώς στην ένωση των δυο κομματιών της πλάτης, οπότε δεν δείχνει και τόσο άσχημα οπτικά για μένα. Αν ήταν όμως σε κάποιο άλλο σημείο, προς τα δεξιά ή αριστερά μόνος του, δεν θα μου άρεσε καθόλου, όπως το ίδιο και σε ένα καπάκι.

Έχω δει όμως και ρόζους πολύ επικίνδυνους σε κάποια ξύλα, που πιστεύω θα ήταν αδύνατον να χρησιμοποιηθούν από οργανοποιούς στην κατασκευή οργάνων.

Το συγκεκριμένο όργανο (με επιφύλαξη) έχει πλάτη απο 1 κομμάτι μόνο οπότε ο ρόζος που βλέπουμε δεν είναι μισός, ανοιγμένος στα 2…αλλα ολόκληρος.
Μόλις αγόρασα ένα εκπληκτικό παλιό γαλλικό δοξάρι με 3 ρόζους που παίζει υπέροχα! Θα βάλω φωτογραφίες αν βρώ κάμερα της προκοπής…
έχεις δίκιο όμως μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα

Όντως τώρα που το πρόσεξα καλύτερα, φαίνεται για μονοκόμματη πλάτη, αλλά ο μαέστρος Στραντιβάρι δούλεψε το ξύλο με τέτοια τεχνική, που τον έφερε ακριβώς στην μέση.

Καλησπέρα, υπαρχει ενα αμεσα διαθεσιμο οργανο (τζουρας) με εναν ροζο στο σκαφος (σκαφτο). μπορει αυτο να επηρεασει την αντοχη του; να το αποφυγω;

Δεν ξέρω αν επηρεάζει ή όχι, εμένα όμως μου αρέσει να υπάρχει ροζος. Μου δείχνει ότι το όργανο είναι απο ατόφιο ξυλο και όχι απο συνθετικά υλικά, που βλέπουμε και πιανουμε όλη την ώρα.

Φυσικά μου αρέσει και ενα άψογο όργανο χωρίς κανένα ψεγάδι.

Γουστα είναι αυτά

Υπάρχει εύκολος τρόπος να ελέγξεις αν το καπάκι είναι μασίφ, κοιτώντας τα νερά εκεί που είναι κομμένα στην τρύπα. Αν συνεχίζεται το νεύρο σε όλη την τομή τότε είναι μασίφ, αλλιώς θα φαίνεται η επιφανειακή στρώση και το φτηνό ξύλο από κάτω (κόντρα πλακέ).
Υπάρχουν εξαιρετικά όργανα με ρόζους, από καλούς μαστόρους, αλλά στατικά δεν είναι ό,τι πιο σταθερό (υποθέτω και ηχητικά εφόσον παράγουν τυχαίες ταλαντώσεις) και καλό είναι να αποφεύγονται.

1 «Μου αρέσει»