Στέλιος Βαμβακάρης

Οι απρεπείς χαρακτηρισμοί δεν αρμόζουν γενικά σε μία ευπρεπή συζήτηση, αυτονόητο είναι. Για την έλλειψη δυνατότητας αντιλόγου δεν συμφωνώ, ο καθένας έχει το δικαίωμα, αν πληροφορηθεί κάτι που τον αφορά, να μπεί στο φόρουμ και να εκφράσει την άποψή του. Πολλοί το έχουν κάνει ήδη, στο παρελθόν, και χαιρόμαστε γι αυτό. Επίσης, δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζεις προσωπικά έναν καλλιτέχνη, που βεβαίως δρά και εκφράζεται δημόσια, προκειμένου να κρίνεις δημόσια το έργο και τις επιδόσεις του.

Μα, Νίκο, δεν αναφέρθηκα σε κρίση ενός δημιουργού που εκθέτει το έργο του δημοσίως και αυτονόητο είναι πως θα κριθεί σε κάθε περίσταση και με κάθε ευκαιρία. Κι έχεις δίκιο πως μπορεί ο καθένας να πληροφορηθεί την κριτική που του γίνεται σε ένα συγκεκριμένο χώρο, φυσικό ή διαδικτυακό, και να πράξει αναλόγως αλλά ας αναλογιστούμε πως δεν έχει ο καθένας την ευκαιρία ή/και την δυνατότητα να έχει πρόσβαση του Διαδικτύου.

Αναφέρθηκα ξεκάθαρα και σαφέστατα σε απρεπείς χαρακτηρισμούς όπως “υφάκι σαν πρεζόνι” ή " ο Μαρκος μερικες φορες με κουραζει απιστευτα,βρηκε να γραψει τραγουδι για την μαρικα" του φίλου arxarios, με τον οποίο δεν έχω τίποτα, απλά τυγχάνει να διαφωνώ στην παρούσα φάση με την τοποθέτησή του επί του θέματος.

Αφενός, ο καθένας έχει δικαίωμα να έχει όποιο ύφος θέλει και, αφ’ ετέρου, σιγά μην ασχοληθούμε με το ύφος του μουσικού, τις γκριμάτσες, τις εκφράσεις, τον τρόπο που μιλάει. Όσον αφορά τον Μάρκο, αν για κάτι είναι γενικότερα αποδεκτός, είναι η αυθεντικότητα και η αμεσότητα των στίχων του και της μουσικής του, μιλάει πάντα βιωματικά νομίζω, δεν έχει λόγιο λόγο σχεδόν ποτέ. Οπότε, για Μαρίκα ήθελε να γράψει, για Μαρίκα έγραψε και μάλιστα, ταίριαξε τους στίχους σε ένα καμηλιέρικο βαρβάτο που θερίζει. Από εκεί και έπειτα, αδυνατώ να καταλάβω μια δήλωση του τύπου “με κουράζει”. Νομίζω ότι αρμόζει ένα απλό και περιεκτικό “δεν μου αρέσει”.

Εν τέλει, μιας και το θέμα παραμένει ο Στέλιος, θα πρότεινα να ακούσετε, εφ’ όσον διατίθεστε, τραγούδια του, υπάρχουν αρκετά στο Youtube, καθώς και παιξίματα του, κι έπειτα, να υπάρξει μια όμορφη κουβέντα περί του Στέλιου. Και για να μην παρεξηγηθώ, νοιώθω και θεωρώ πως είναι από τους πλέον άγνωστους και αδικημένους συνθέτες αλλά και παίκτες στο σύνολο του έργου του από τον πολύ κόσμο.

1 «Μου αρέσει»

Γεια σου Στέφανε, άκουσε και την δική μου γνώμη …

'Οσο κι αν προτείνεις να ακούσουμε τραγούδια ή παιξίματα και μετά να μιλήσουμε
για την πορεία και το έργο του Στέλιου Βαμβακάρη, θα σου πω πως μάταια ελπίζεις
να αλλάξουν γνώμη κάποιοι, που για τον άλφα βήτα λόγο δεν τους αρέσει !!!

Διότι, για τον απλούστατο λόγο δεν θα τους αρέσει ποτέ, όπως λόγου χάρη δεν τους
αρέσει ο Τσιτσάνης, ο Παπαϊωάννου, ο Ροβερτάκης, ο Κερομύτης, ο Μίγκος και άλλοι .

Αυτά είναι γούστα και κανείς δεν θα μπει στην λογική να μελετήσει τον Στέλιο για να
καταλάβει τον λόγο που δεν του αρέσει ! πάει και τελείωσε !

Από μένα καλές γιορτές με υγεία , δημιουργία και γιατί όχι και Στέλιο !!! :089:

Ο Στέλιος είναι ενας πού γνώρισε τί πάει νά πεί μαγκιά από πρώτο χέρι.
Αν τόν ακούσετε πώς παίζει μπουζούκι οταν είναι σε κλειστή παρέα,θά αλλάξει η γνώμη σέ πολλούς.Είμαι σίγουρος.
Θά προσπαθήσω να εκφραστώ πολύ προσεκτικά.
Κατά τήν γνώμη μου ο Στέλιος πού ακούμε στά διάφορα μαγαζιά,είναι κάποιος πού μέσα από τά μάτια του,περνούν άλλες,τελείως διαφορετικές εικόνες ,όταν παίζει τά τραγούδια τού πατέρα του.
Μάγκες πού ερχόντουσαν μέσα στήν αυλή τού Μάρκου καί επαιζαν μαζί αυτά τά τραγούδια.Τήν στιγμή πού γεννήθηκε τό ένα,ή,τό άλλο τραγούδι.Πίκρες,φτώχια καί λοιπά.Τά εζησε όλα αυτά καί δέν εχουν φύγει από τό μυαλό του.
Οταν λοιπόν ξεκινάει καί παίζει Π.Χ τό Βαθειά στήν θάλασσα θά πέσω,καί σηκώνεται μιά Μαρίτσα ( ας μού επιτραπεί η έκφραση ), μέ τό μινι,καί χορεύει ζειμπέκικο,τί αίσθημα να βγάλει ο άνθρωπος στό μπουζούκι???
Οσο γιά τά τραγούδια πού εχει φτιάξει εδώ ενα βιντεάκι μέ μιά τραγουδάρα κατά τήν γνώμη μου!!

//youtu.be/b4vXcCx44jE

Ή αυτή η κομματάρα!!!

//youtu.be/hcdDMSBbmpM

Στεφανε,εχω δικαιωμα να λεω τα πραματα οπως τα βλεπω και ας ειναι λαθος.
Ειπα για τον Στελιο οτι ειναι καλος οργανοπαικτης και στο αλλο που ειπα εβαλα το <σαν> .
Οσο για τον Μαρκο απλα απογοητευομαι γιατι οταν ο ανθρωπος γερναει αλλαζει και το γραψιμο του και δεν μιλαει για κοριτσακια κτλ.
Θα ηθελα πιο ωριμους στιχους στα τελευταια του τραγουδια,ευτυχως εγραψε το τι παθος ατελειωτο,παλι καλα.
Ισως η λεξη σαν πρεζονι ειναι υπερβολικη,σαν μαστουρης θα πηγαινε καλυτερα.:019:

Επισης ,αυτη η μυστικοτητα με τα ντουζενια που βγαινει και λεει οτι τα μαθε απτον πατερα του,ενταξει πες τα και σε μας ρε μαγκα να τα μαθουμε,στον ταφο σου θα τα παρεις,ειναι δικα σου,κτημα σου ,δεν καταλαβα .
Και αυτος και οι αλλοι που τα ξερουν να τα πουν και να μας πουν και πως παιζονται οχι μονο κουρδισμα και κοψτε τον λαιμο σας μετα,γιατι κιαυτοι απο καπου τα εμαθαν αν δεν κανω λαθος.

Μου θυμιζουν τα παλια μαστορια διαφορων τεχνων που δεν μαθαιναν πολλα τους βοηθους για να μην τους φυγουν και κανουν αλλου δικη τους δουλεια.
Ετσι μας θελουν κιαυτοι ,να τους παρακαλαμε λες και ειναι καποιοι ανωτεροι θεοι κιαυτοι να γελανε σαν γυφτικα σκεπαρνια ,τους γραφω στα …!

Η τεχνη δεν μαθαινεται,κλεβεται .

Και ο σεβασμός στο πρόσωπό μας από τους άλλους δεν είναι δεδομένος, κερδίζεται.:089:

Προς ατυχίαν μας όμως, δεν ήσουν κοντά του να τον δασκαλεύεις!..

ε οχι και να τον δασκαλευω.:230:

Εξακολουθώ να συμφωνώ με όλους, ή πάντως να κατανοώ τη θέση τους.

Ο Αρχάριος είναι σκληρός. Ναι, αλλά είναι ο αποδέκτης της μουσικής του Στέλιου, ακόμη και του Μάρκου, καθώς και της όλης δημόσιας παρουσίας του πρώτου. Και ως αποδέκτης έχει απόλυτο δικαίωμα να λέει «αυτό που μας παρουσίασες δεν το βρίσκω αρκετά καλό». Δε χρειάζεται να είμαστε καλύτεροι από τον Μάρκο για να μπορούμε να του κάνουμε κριτική, αλίμονο. Κάποιος σε άλλη συζήτηση (νομίζω Νίκο Π. εσύ πρέπει να ήσουν) είχε γράψει για έναν αμανέ του Μάρκου ότι «απλά δεν το κατέχει». Είναι πολύ σκληρή κουβέντα, αλλά αφού έτσι πιστεύει αυτός που το λέει, ασφαλώς και θα το πει. Δε νομίζω ότι συνιστά ασέβεια προς το σύνολο του Μάρκου (ή του Στέλιου ή όποιου εκάστοτε).

Ο Στέφανος πάλι, ανάμεσα σε άλλους που τάσσονται υπέρ του Στέλιου, είναι ίσως ο θερμότερος υποστηρικτής. Μέχρι σημείου που μου μοιάζει σαν να κοντεύει να απολογηθεί γι’ αυτό: «ρε παιδιά σόρι, εσείς ξέρετε καλύτερα αλλά εμένα ταπεινά μ’ αρέσει…» Πρώτον, μαγκιά σου Στέφανε που σ’ αρέσει και που υποστηρίζεις την επιλογή σου, πολύ καλά κάνεις. Δεύτερον, είχες την τιμή και την τύχη να συνεργαστείς μαζί του: έχεις άλλη οπτική από του απλού ακροατή (όσο για μένα, δεν είμαι καν απλός ακροατής, έχω ακούσει ελάχιστα από Στέλιο). Όσα ξέρει ο νοικοκύρης δεν τα ξέρει ο κόσμος όλος.

Προσωπικά τα λίγα δείγματα που ξέρω από τον Στέλιο εξακολουθούν να μη με κάνουν να θέλω ιδιαίτερα να τον μάθω πιο καλά. Αφήνω ανοιχτό το ενδεχόμενο να είναι ένας κορυφαίος που δεν τον έχω ακούσει παρά σε λιγοστές ατυχείς στιγμές. Τι να κάνουμε, θα ζήσει και χωρίς εμένα. Αλλά αφού αρέσει σε άλλους, πάντα χαίρομαι (ειλικρινά και κυριολεκτικά) όταν κάποιος βλέπει την αξία και την ποιότητα εκεί όπου εγώ δεν μπόρεσα ή δεν έτυχε να τη δω.

Δεν το έγραψα σε συζήτηση (αν και πιθανόν να το επανέλαβα σε κάποιαν), αλλά [u]στη δουλειά μου για τους αμανέδες[/u]. Και βεβαίως, με τίποτα δεν είχα τότε αισθανθεί ότι ασεβώ προς τη μνήμη του Μάρκου (honi soit qui mal y pense!), κάτι που ειδικά εγώ θα προσπαθούσα να το αποφύγω για λόγους που, όσοι με ξέρουν, τους γνωρίζουν.

Φίλε αρχαριε δεν υπάρχει Τίποτα κρυφό πια για τα ντουζενια. Όλα είναι γνωστά κι οποίος θέλει Μπορει να τα μελετήσει και να παίξει μ αυτα.
Ότι Ήταν να ειπωθεί ειπώθηκε. Ευτυχώς ότι είναι να παιχτεί δεν παίχτηκε . Αν βάλουν όλοι απο ένα χεράκι Μπορει και να το προχωρήσουμε λίγο το πράγμα. Μην τα περιμένουμε όλα απ τους άλλους.

Συγκεκριμενα για τα ντουζενια, προσφερεται αρκετο υλικο απο τον Κηρομυτη, σε παλια ραδιοφωνικη του συνεντευξη. Με μια προχειρη αναζητηση θα βρειτε και την αντιστοιχη συζητηση στο φορουμ.

[ Αρχικό μήνυμα από Δημήτρης Μυστακίδης Φίλε αρχαριε δεν υπάρχει Τίποτα κρυφό πια για τα ντουζενια. Όλα είναι γνωστά κι οποίος θέλει Μπορει να τα μελετήσει και να παίξει μ αυτα.

Ολα εκτος απο ενα ,το ραστ ντουζενι ακομα αποτελει μυστηριο,ελπιζω καποια στιγμη να αποφασισουν τα παιδια του Μαρκου να δωσουν καποιες απο τις μπομπινες στην δημοσιοτητα οπου ο Μαρκος μιλαει για τα ντουζενια και παιζει αδεσποτα .Γιατι περα απο τα κουρδισματα που τωρα τα ξερουμε υπηρχαν και κομματια πανω σε αυτα που σαφως δεν τα ξερουμε και αυτα ειναι η πραγματικη παραδοη του οργανου.

Ή αυτή η κομματάρα !!!

Είναι όντως άψογο αυτό το κομμάτι!

Το περίεργο είναι ότι, η συνολική εντύπωση από την κουβέντα για τον Στέλιο Βαμβακάρη, αν ζυγίσουμε τις τοποθετήσεις, είναι αρνητική και καταγγελτική. Σίγουρα δεν του αξίζει αυτή η πολεμική. Αυτό που φαίνεται, αν διαβάσει κάποιος άσχετος το φόρουμ, είναι ότι ο Βαμβακάρης είναι ένας ανεπαρκής μουσικός, αδιάφορος, μέτριος συνθέτης και εμπαθής άνθρωπος που κρύβει τα μυστικά του οργάνου και το μόνο που κάνει είναι να εκμεταλλεύεται το όνομα του πατέρα του.
Το φόρουμ όμως δεν είναι για άσχετους, απευθύνεται σε αυτούς που θέλουν να γίνουν σχετικοί με το αντικείμενο, με το ρεμπέτικο τραγούδι, ως ακροατές, ως φίλοι, ως μουσικοί κλπ.
Γεγονός λοιπόν είναι ότι οι γιοί των μεγάλων προσωπικοτήτων (σε όλα τα πεδία και πέραν της τέχνης) εξαφανίσθηκαν (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων) στη σκιά των γονέων τους. Πέντε - δέκα άνθρωποι στέκονται και διαγράφουν αυτόνομη πορεία, ενώ όλοι οι άλλοι γιοί και κόρες έχουν χαθεί στη λήθη της ιστορίας.
Αντίθετα, ο Βαμβακάρης υπάρχει στα πράγματα για δεκαετίες, στα στούντιο, στα μαγαζιά, στο συνθετικό πεδίο. Και είναι μουσικός αξιοπρεπής, επαρκής και κάποιες συνθέσεις τους είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες. Είναι επίσης σεμνός άνθρωπος, μετρημένος και δεν προκαλεί. Αντίθετα, πρόκληση και αμετροέπεια είναι να λέμε εδώ μέσα για τον “Φούφουτο” “τί ενδιαφέρουσα περίπτωση”, “τί σπουδαίος”, να διαφημίζουμε το ασήμαντο και να μειώνουμε από την άλλη έναν καλλιτέχνη, που δεν διεκδίκησε και τίποτα “δάφνες” και “στεφάνια”… Η αποκάλυψη ή όχι της τέχνης είναι προσωπικό θέμα (μπορεί να τον όρκισε ο Μάρκος να μην μιλήσει). Είναι δυνατόν, αν υποθετικά ισχύει αυτό και δεν το γνωρίζουμε να καταγγέλουμε κάποιον δημόσια και αβασάνιστα για ένα τόσο προσωπικό ευαίσθητο ζήτημα;;;
Ας μην χάνουμε λοιπόν το μέτρο, εδώ μέσα έχουν γραφτεί μεγαλοπρεπείς κριτικές και πανηγυρικοί “δεκάρικοι” για τον “Τυχαρπαστιδοπουλιάδη” που παίζει στο καφενείο απέναντι από το κουρείο, διαγώνια με το “προποτζίδικο”…
Δεν είμαι λάτρης του και ακροατής του αλλά και δεν δέχομαι την υποτίμηση - ισοπέδωση του… Καλές οι γνώμες μας (μου) “του ποδαριού” λοιπόν αλλά ακόμη καλύτερες οι γνώμες φτασμένων, αναγνωρισμένων, δεξιοτεχνών μπουζουξήδων, οι οποίοι εκτιμούν και σέβονται τον Στέλιο…

παντως για την ιστορια,το ελληνικο λαικο τραγουδι δεν χρωσταει τιποτα στον Στελιο ειτε μας αρεσει ειτε οχι.
αλλα τι μπορει να περιμενει κανεις απο εναν λαο που ψηφηζει γιους και κορες ανθρωπων που μας χρεοκωπησαν και
μας οδηγουν στην φτωχεια αργα και σταθερα με σημαδια ανακαμψης μετα απο 20 χρονια και αν.

Νάσαι καλά φίλε μου!!Ακριβώς τής ιδιας γνώμης.
Καί εδώ μιά ηχογράφηση παράδειγμα,και εκεί πού λεγαμε,αν παίζει μάγκικα,καί αν βγάζει νταλγκά τό παίξιμο τού Στέλιου!!!

( προσπαθώ να βάλω το βιντεάκι αλλά δέν τά κατάφερα)

Όλο μαζί το κείμενο είναι μια πολύ ωραία τοποθέτηση. Παρόλο που πιο πάνω εκφράστηκα μάλλον αντίθετα από τον Τριτσιμπίδα, χαίρομαι πολύ που αυτή η τοποθέτηση ακούστηκε.
Διαφωνώ όμως έντονα με το κομματάκι που παραθέτω. Και ο καλύτερος μπουζουξής του κόσμου δεν έχει υποχρεωτικά πιο έγκυρη γνώμη, ως ακροατής, από έναν που είναι μόνο ακροατής ή που είναι ακροατής και μουσικός της σειράς ή αρχάριος. Αλίμονο αν μόνο οι μουσικοί είχαν γνώμη για τη μουσική! Θα σήμαινε ότι η μουσική έχει χάσει το βασικό της στόχο, τον κόσμο, και αναλώνεται στο εσωτερικό μιας κλειστής ομάδας.