ρυθμός 5/8 ή 5/4

Ψάχνω μέρικούς τίτλους τραγουδιών σε ρυθμό 5/8 ή 5/4.
Σας ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων για την βοήθειά σας.

τζαμάϊκα, του Μ.Λοίζου
Περιμπανού, του Μ.Χατζηδάκη
Πυκνή ομίχλη στο λιμάνι, του Μπιθικώτση
Κιόρογλου, Παραδοσιακό Λέσβου
Που θα πάει που θα βγεί, με τον Μητσιά

Μέγα μέρος των ποντιακών(3+2) και των θρακιώτικων (2+3) παραδοσιακών τραγουδιών.

και βεβαίως το πασίγνωστο “Σου 'πα μάνα, πάντρεψέ με”, ο Τσακώνικος χορός.

Τραγούδια σε ρεμπέτικο ύφο όπως ο “κιόρογλού” δεν υπάρχουν περισσότερα?

Το Ερηνάκι του Σκαρβέλη το πρώτο μέρος 5άρι 3+2 και το δεύτερο μέρος διάρι και το καταπληκτικό Καρδιοκλέφτρα του Ογδοντάκη 5/8 (3+2)

Ευχαριστώ πολύ για όλες τις πληροφορίες!
Τώρα που πήγα στο μαγαζί Καρδιοκλέφτρα θα ήταν μεγάλη χαρά ν’ ακούσω το καταπληκτικό τραγούδι που έδωσε το όνομα σ’ αυτό το μαγαζί.

Βρήκα το τραγούδι, χαίρομαι πάρα πολύ. Στο μαγαζί τα μπουκάλια έχουν ένα ωραίο ετικέτο που δείχνει τον δίσκο της “καρδιοκλέφτρας”. Γι 'αυτό πήρα ένα μπουκάλι μαζί μου για ανάμνηση αλλά η καθαρίστρια στο ξενοδοχείο το πέταξε στα σκουπίδια, μάλλον νόμισε ότι είμαι ένας μπεκρής που πίνει τη νύχτα στο δωμάτιο. Τώρα έχω το τραγούδι, που επίσης είναι μια καλή και ωρραία ανάνμηση. Ευχαριστώ πάρα πολύ!

μια που ξεθάφτηκε το θέμα, ας διορθώσουμε ότι τόσο η καρδιοκλέφτρα όσο και το ερηνάκι είναι αργά τριάρια και όχι πεντάρια.

3 Likes

… κι ακόμα: και τα πέντε όγδοα, και τα πέντε τέταρτα, πεντάσημα είναι!

Το σαλβάρι του κιορογλου δεν είναι το καλύτερο 5ρι για μελέτη.Το οργανικό μέρος μου ακουγεται ως τζούρτζουνα 10ρι

1 Like

Στα ρεμπέτικα δεν υπάρχουν τέτοιοι ρυθμοί. Ο Κιόρογλου είναι τούρκικο δημοτικό, που το ‘βγαλε και στα ελληνικά η Ρόζα. Κατ’ εξαίρεση υπάρχει ένα καθαρά ρεμπέτικο που είναι πεντάρι: Είμαι φίνος μάγκας του Περιστέρη, στο οργανικό του μέρος. Το τραγούδι είναι σε καρσιλαμά 2-3-2-2, οπότε μπορούμε να θεωρήσουμε ότι στο οργανικό προσθέτουν άλλο ένα όγδοο στο τέλος και το 2-3-2-2 γίνεται 2-3-2-3, οπότε είναι δύο ίδια μικρά πεντάσημα μέτρα αντί για ένα μεγάλο εννιάσημο. Μπορεί να είναι μοναδική περίπτωση σ’ όλο το ρεμπέτικο (αλλιώς, και πάλι σπάνια).

Αντίθετα τα πεντάρια ήταν πολύ προσφιλή στον Χατζιδάκι και στους συνθέτες του Νέου Κύματος (και των λαϊκών του προεκτάσεων), όπως φαίνεται και από τα παραδείγματα που αναφέρθηκαν στην παλιά συζήτηση:

Πεντάρια του Χατζιδάκι είναι, ενδεικτικά, και ο Γλάρος και το Μυστικό (δεν είναι από τα τραγούδια που δικαιολογούν το μέγεθος του συνθέτη, είναι όμως από τα πιο γνωστά). Στην ίδια αισθητική βρίσκουμε και άλλα σύνθετα μέτρα από δυάρια και τριάρια σε διάφορους συνδυασμούς, όπως το δεκάρι στα Άσπρα καράβια τα όνειρά μας (3-3-2-2) του Σπανού και τον Χορό σε 11/8 (χωρίς άλλο τίτλο! 3-2-2-2-2) του Χατζιδάκι.

Είμαι της γνώμης ότι μάλλον οι συνθέτες εκείνοι πρέπει να παρατήρησαν τη λογική του συνδυασμού δυαριών και τριαριών σε παραδοσιακούς ρυθμούς (καλαματιανά, καρσιλαμάδες, παϊντούσκες, ο Τσακώνικος κλπ.) που θα τους έγιναν γνωστά από Δ. Σαμίου, την ανέλυσαν σύμφωνα με τη δική τους (εντελώς διαφορετική) μουσική παιδεία, και την ανασυνέθεσαν με τρόπους καινούργιους, διαφορετικούς από τους παραδοσιακούς.

Παγκοσμίως γνωστές συνθέσεις με την ίδια λογική, που μπορεί κι αυτές να τους επηρέασαν, είναι και οι δύο στο περίφημο σιγκλάκι του Ντέιβ Μπρούμπεκ, Take five (2-3) και Blue rondo alla Turk (πολύ σύνθετο: 2-2-2-3 + 2-2-2-3 + 2-2-2-3 + 3-3-3 !), αρχές '60.

Ο Χατζιδάκις έχει βέβαια και τον Τσάμικο, που είναι σε κανονικό ρυθμό τσάμικου. Περισσότερους παραδοσιακούς ρυθμούς, περίπου αυτούσιους, έχει ο Σαββόπουλος (π.χ. ο δικός του Τσάμικος, που ρυθμικά ταυτίζεται με τον παραδοσιακό αλλά συνολικά βέβαια ήταν εντελώς καινούργιο πράγμα), έχει κάνει όμως κι εκείνος παιχνίδι με τα δυάρια και τα τριάρια στο γνωστό πονηρό σημείο του Ας κρατήσουν οι χοροί, που μοιάζει καλαματιανό αλλά δεν είναι! Στην περίπτωση του Σαββόπουλου η επιρροή από ευρήματα της Σαμίου είναι δεδομένη, από κάποια στιγμή και πέρα. Αντίθετα, στα παλιά του έχει λ.χ. το Μη μιλάς άλλο γι’ αγάπη (2-2-2-3), που εντάσσεται στην αισθητική των προηγούμενων συνθετών που αναφέρθηκαν.

2 Likes

Ο «Τεκετζής» του μεγάλου Σπύρου Περιστέρη και του Ζαχαρία Κασιμάτη είναι ένα ακόμη κομμάτι με εισαγωγή-ρεφρέν σε 5/8 και στίχο σε 9/8 Καρσιλαμά.

Το ίδιο εννοούσα. …