Πεντατονικές & Blues κλίμακες

Ένα αναλυτικό άρθρο που θα σας βοηθήσει στον αυτοσχεδιασμό (Ειδικά τους αρχάριους). ΕΔΩ:

http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3380

πολυ καλο αρθρο Στεφανε ευχαριστώ για το αρθρο , θα μπορουσες να μου εξηγήσεις γιατι πολλες φορες οι κλιμακες ειναι με την μορφή ΤΟΝΟΣ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ γιατι δεν το καταλαβαίνω .

Στο σημείο όπου μια “κανονική” (διατονική) κλίμακα θα είχε τόνο-ημιτόνιο ή το αντίστροφο, μια 5τονική παραλείπει τη μεσαία νότα. Το διάστημα των 2 ακριανών από τις τρεις νότες είναι αθροιστικά 3ημιτόνιο.

Οπτικά γίνεται πολύ σαφές αυτό στην κλίμακα που αποτελείται μόνο από μαύρα πλήκτρα.

Όπως γίνεται φανερό από το όνομά του, το Τριημιτόνιο είναι μία μουσική απόσταση ( ένα μελωδικό διάστημα) που ισοδυναμεί με 3 ημιτόνια.
Ανιμητονική (anhemitonic ) κλίμακα δηλαδή κλίμακα χωρίς ημιτόνια που δίνει ιδιαίτερο πάθος.
Το ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ το συναντάμε κατά κόρον στους αμανέδες
Οι ματζόρε πεντατονικές δεν έχουν ημιτόνια (anhemitonic) αλλά παράγονται , αρχίζοντας από οποιαδήποτε νότα με τη σειρά : ΤΟΝΟΣ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ.

αναφέρομαι στο εξης

Οι μινόρε πεντατονικές παράγονται , αρχίζοντας από οποιαδήποτε νότα με τη σειρά : ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟΣ-ΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟΣ.

γνωριζω οτι το ημιτονιο ειναι πχ οι διεσεις η υφεσεις (αλλοιωσεις) τι θελεις να πεις ομως με το παραγονται απο οποιαδηποτε νοτα με την σειρα τριημιτονιο? δηλαδη πρεπει να ξεκιναει παντα σαν μια μικρή χρωματική που αποτελειτε απο 3 νοτες? sorry αλλα δεν στροφαρω σήμερα χαχαχα!

Λάθος (θεωρητικά!!).
Διότι, τριημιτόνιο είναι το διάστημα 2ας αυξημένο (Π.χ. ντο-ρε#) και όχι το διάστημα 3ης μικρό (Π.χ. μι-σολ)
Η 5τονική κλίμακα από Ντο είναι: Ντο-Ρε-Μι-Σολ-Λα-Ντο. (Ούτε ημιτόνια, ούτε τριημιτόνια)

Υπάρχει και η 5τονική Ντο-Ρε-Φα-Σολ-Λα-Ντο που ελλείψει της 3ης δεν είναι ούτε ματζόρε, ούτε μινόρε. Παρ’ όλ’ αυτά, έχει χροιά ματζόρε λόγω του Λα. Χρησιμοποιείται στα ηπειρώτικα μοιρολόγια.

Ούτε οι 5τονικές μινόρε έχουν ημιτόνια.

ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΜΙΝΟΡΕ ΠΕΝΤΑΤΟΝΙΚΗΣ
Τονική -3η μικρή - 4η καθαρή - 5η καθαρή - 7η μικρή

Πχ χωρίς διεσεις ή υφεσεις

A-C-D-E-G-A (Α-C = Τριημιτόνιο) – Μινόρε πεντατονική Α
D-F-G-A-C-D (D-F = Τριημιτόνιο ) – Μινόρε πεντατονική D

κλπ (δείτε τη φωτογραφία)

Αν μελετήσεις προσεκτικά τα παραστατικά διαγράμματα και φωτογραφίες θα γίνει πλήρως κατανοητό.

Ε, εντάξει. Και πάλι τρία ημιτόνια είναι.

Οχτάχορδε, ημιτόνιο είναι το διάστημα ανάμεσα σε δύο νότες που απέχουν μεταξύ τους ένα τάστο. Τόνος είναι τα δύο τάστα, και τριημιτόνιο τα τρία τάστα.
Αν παίξεις μια κλίμακα που να μην περιέχει χρωματικά διαστήματα (όχι π.χ. χιτζάζ ή σαμπάχ), και σε κάθε σημείο όπου δυο νότες απέχουν ένα ημιτόνιο μεταξύ τους παραλείψεις τη μία, έχεις μια 5τονική ή ορθότερα ανημίτονη κλίμακα.

Π.Χ.:

Ντο - [τόνος] Ρε - [τόνος] - Μι - [ημιτ.] - Φα - [τόνος] - Σολ - [τόνος] - Λα - [τόνος] - Σι - [ημιτ.] - Ντο

Τα διαστήματα Μι-Φα και Σι-Ντο είναι ημιτόνια. Αφαιρώ το Μι και το Σι, και μένει:

Ντο - [τόνος] - Ρε - [3 ημιτόνια] - Φα - [τόνος] - Σολ - [τόνος] - Λα - [3 ημ.] - Ντο

Αυτή η κλίμακα λέγεται 5τονική, γιατί έχει μόνο 5 διαφορετικές νότες, ή ανημίτονη γιατί δεν έχει ημιτόνια.

Μην μπερδεύεσαι με το αν υπάρχουν διέσεις ή υφέσεις ή τίποτε. Δεν παίζει ρόλο. Και μην ξεχνάς ότι διάστημα (τόνος, ημιτόνιο ή οτιδήποτε άλλο) δεν είναι μια νότα αλλά η απόσταση ανάμεσα σε δύο νότες.

Το τόνισα και πρωτύτερα. Είναι θεωρητικό λάθος να λες την 3η μικρή τριημιτόνιο. Τώρα εσείς πες τε το και …“Βαγγέλη”.

Όταν όμως, φιλοδοξούμε να διαβάσει πολύς κόσμος την εργασία μας οφείλουμε να είμαστε σε όλα σωστοί και ακριβείς.

Επί της ουσίας του άρθρου δεν έχω κάποια σοβαρή αντίρρηση. Ορθώς βέβαια επισημαίνει ο Δημήτρης ορισμένες λεπτομέρειες, αλλά είναι μικρά λάθη με τα οποία μπορεί κανείς να ζήσει χωρίς να πάθει κάτι.

Εγώ όμως θα ήθελα να σταθώ σ’ ένα άλλο σημείο. Νομίζω ότι το έχω ξαναθίξει με αφορμή κάποιο άλλο σας άρθρο κ. Στέφανε. Γιατί γράφετε δίγλωσσα; Διάφορες λέξεις μες στη μέση του ελληνικού κειμένου ξαφνικά είναι στα αγγλικά, ενώ όρους που εκ των πραγμάτων δεν υπάρχουν στα ελληνικά τους έχετε μια στα αγγλικά και μια στα ιταλικά.

Παραδείγματα:

Το ροκ και το σόλο είναι ξένες λέξεις που τις έχουμε υιοθετήσει στα ελληνικά. Την κιθάρα όμως κανείς δεν τη λέει guitar, παρεκτός σε αγγλόφωνα κείμενα.

Λέει κανείς «pentatonic» αντί για «πεντατονική»; Και κυριότατα, λέει κανείς ποτέ «scale»;

??? Το ελληνικό πεντατονικός βγαίνει από το ελληνικό πέντε και το ελληνικό [i]τόνος /i. Κάθε άλλη εξήγηση μέσω τρίτων γλωσσών πιο πολύ μπερδεύει παρά εξηγεί. Καταλαβαίνω ότι σε κάποιο αρχικό αγγλόφωνο κείμενο μπορεί να υπήρχε μια εξήγηση τύπου [i]Pentatonic < penta /i[i] + tone /i, αλλά αυτό προφανώς απευθυνόταν σε ανθρώπους που δεν ξέρουν ελληνικά. Ο ελληνόφωνος καταλαβαίνει χωρίς καμιά εξήγηση από πού βγαίνει η λέξη, άλλη βοήθεια χρειάζεται: πιθανώς να μην καταλαβαίνει γιατί «πέντε τόνοι» αφού τα διαστήματα είναι τρεις τόνοι και δύο μικρές τρίτες.

Εδώ λοιπόν επισημαίνω μια αβλεψία στην ουσιαστική, κριτική μετάφραση της ξένης πηγής. (Επ’ ευκαιρία επισημαίνω και την απουσία βιβλιογραφίας.) Αν πάλι δεν υπάρχει πηγή -απίθανο για τόσο ενδελεχή και μακρόπνοη εργασία- τότε είναι απλώς μια περιττή και λανθασμένη περιπλοκή εύκολων πραγμάτων.

Δικαίωμα! Μπορεί οι μπλουζίστες να είναι πιο εξοικειωμένοι με το αγγλικό C major ενώ οι ρεμπέτες με το ιταλικό Ντο ματζόρε, αλλά ή έτσι ή αλλιώς. C ματζόρε δε γίνεται. Πώς θα το εκφωνήσω προφορικά αυτό, Σι ματζόρε;

Γενικά στο ζήτημα της ορολογίας απαιτείται απλότητα, σαφήνεια, και συνέπεια. Η αβεβαιότητα ως προς την ορολογία, οι παλινδρομήσεις μεταξύ αγγλικού και ιταλικού συστήματος ονομασίας των φθόγγων και μεταξύ αγγλικής και ελληνικής γλώσσας, το «εντάξει μωρέ» που εγώ ο ίδιος είπα (αλλά το παίρνω πίσω) μεταξύ τριημιτονίου και 3ης μικρής κλπ., δεν διευκολύνουν τον μαθητευόμενο που προσπαθεί να φτιάξει στο μυαλό του ένα θεωρητικό σκελετό για να εντάξει τις νέες πληροφορίες.

Και κάτι που δεν αφορά τη γλώσσα:

Ίσως εγώ κάτι δεν κατάλαβα, αλλά το «Σχήμα 1ον» δείχνει τον κύκλο των 5ων. Δε βλέπω κάτι σχετικό ούτε με 5τονικές ούτε με μπλουζ κλίμακες. Στη συνέχεια δε του παραπάνω αποσπάσματος δίνεται ένα παράδειγμα σχετικών 5τονικών κλιμάκων, όπου και πάλι δε γίνεται λόγος ούτε για μπλουζ κλίμακες ούτε βέβαια για πέμπτες. Ωστόσο η θεωρία περί σχετικών κλιμάκων (την οποία εικονογραφεί το παράδειγμα) περιγράφεται στο «Σχήμα 2ον» και στο κείμενο που έχει πάλι τίτλο «Σχήμα 2ον». Το «Σχήμα 3ον» παρουσιάζει και πάλι το ζήτημα των σχετικών κλιμάκων, με ένα αντίστροφο παράδειγμα, αλλά το κείμενο που του αντιστοιχεί μιλάει για αλληλουχίες διαστημάτων με ένα τρόπο πο μάλλον θα έπρεπε να έχει μπει κάπου νωρίτερα.
Και στα υπόλοιπα σχήματα γενικότερα παρατηρώ κάποια αναντιστοιχία με τα κείμενα, η οποία μέχρι το τέλος δεν αποκαθίσταται.

Αγαπητέ Pepe

Το είπα και σε προγενέστερη συζήτηση μας ότι η χρήση αγγλικών όρων έχει μοναδικό σκοπό να βοηθήσει τους επισκέπτες να κάνουν Googling για περαιτέρω ψάξιμο στο διαδίκτυο (Internet).

Μου λέτε ʽʼΓιατί γράφετε δίγλωσσα; Διάφορες λέξεις μες στη μέση του ελληνικού κειμένου ξαφνικά είναι στα αγγλικά, ενώ όρους που εκ των πραγμάτων δεν υπάρχουν στα ελληνικά τους έχετε μια στα αγγλικά και μια στα ιταλικά.ʼʼ
Μα επειδή το συγκεκριμένο video έχει αυτόν τον τίτλο

Λέτε επίσης: ʽʼ Ίσως εγώ κάτι δεν κατάλαβα, αλλά το «Σχήμα 1ον» δείχνει τον κύκλο των 5ων. Δε βλέπω κάτι σχετικό ούτε με 5τονικές ούτε με μπλουζ κλίμακες.ʼʼ

Η 1η φωτογραφία περιλαμβάνει 7 σκαριφήματα που όλα έχουν σχέση με την πεντατονική.

Πχ στο κείμενο του άρθρου λέω:

ʽʼΈνας απλός τρόπος κατασκευής της Ματζόρε Πεντατονικής από τον ΄΄Κύκλο των 5ων ΄΄ είναι παίρνοντας 5 νότες και αρχίζοντας από την C ,{C, G, D, A, E}.ʼ

Γι αυτό βάζω το σχεδιάγραμμα με τον Κύκλο των 5ων επειδή έχει σχέση με την κατασκευή των πεντατονικών…

Συγνώμη, αλλά με την ίδια λογική θα έλεγα κι εγώ: "Για να φτιάξουμε 5τονική παίρνουμε την εισαγωγή της Φραγκοσυριανής και ξεδιαλέγουμε τις νότες της κλίμακας.

Ή παπάς παπάς ή ζευγάς ζευγάς.

Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί αυτή η επιθετικότητα και το άσχημο ύφος.
Ακόμα και κάτι να είναι λάθος αναφέρω στην αρχή του άρθρου: ʽʼ……… οι δε καλοί γνώστες του θέματος να μας δώσουν περισσότερες πληροφορίες ή να διορθώσουν τυχόν ασάφειες.ʼʼ

Τώρα για το συγκεκριμένο

  1. Όποιος μελετήσει ή απλά ρίξει μια σκέτη ματιά στο σχήμα 1ον με τον κύκλο των 5ων και πάει ανά μια πεντάδα ξεκινώντας από το C (εξωτερικά του κύκλου) θα πάρει όλες τις Πεντατονικές Ματζόρε που δείχνω στο σχήμα 6ον .

  2. στο ΤΙΡ : ‘‘Η γνώμη μου είναι, η πρακτική εξάσκηση να γίνεται σʼ αυτούς τους 5 δρόμους της πεντατονικής - που όλοι έχουν τις ίδιες νότες- και όχι στις κλίμακες του σχήματος 7 που τις αναφέρω σαν θεωρητική προσέγγιση του θέματος’’ αναφέρω το λέω αυτό για να μη παιδευτεί ο αρχάριος να μαθαίνει άπασες τις πεντατονικές κλίμακες ματζόρε αλλά να μάθει μόνο τις:
    1. DE GA C,
    2. E GA CD,
    3. GA CDE ,
    4. A CDE G,
    [b]5. CDE GA.

[/b]έτσι ώστε οι φθόγγοι αυτής της κλίμακας μπορούν να παιχθούν με οποιαδήποτε σειρά χωρίς να υπάρχει παραφωνία.

Ειλικρινά λυπάμαι για το συγκεκριμένο ύφος και σ’ αυτό αλλά και στο νεώτερο μου post που δεν το αναφέρω για να μη θεωρηθεί διαφημιστικό γεγονός.

ΣΤΕΦΑΝΟΣ

κ.Στέφανε, δεν υπάρχει καμία επιθετικότητα και κανένα άσχημο ύφος. Κουβέντα κάνουμε. Απλά διαφωνώ σε σημεία.
Τόσο κακό είναι αυτό; Και μην ξεχνάς ότι ο γραπτός λόγος είναι άχρωμος:089:

Βάσει αυτού έκανα κι εγώ την παρεμβολή μου (τριημιτόνιο) αλλά την προσπεράσατε ως μη λεχθείσα. Και έχω την εντύπωση ότι γράφτηκε μόνο και μόνο για να χρησιμοποιείται ως άλλοθι στα λάθη σου.

Καλή η ιντερνετική έρευνα αλλά δεν πρέπει να στηρίζεται μόνο σε copy-paste. Πρέπει να έχουμε και τις ειδικές γνώσεις του θέματος ως υπόβαθρο.
Εκεί κόλλαγε η παροιμία.

Το μεράκι δεν φτάνει από μόνο του για το σωστό αποτέλεσμα.

Αγαπητέ Δημήτρη
Πάλι εξακολουθείς να θίγεις λέγοντας αυθαίρετα copy/paste…

Γιατί μπορεί οι φωτογραφίες και τα πεντάγραμμα να είναι πράγματι copy/paste αλλά όλα τα κείμενα είναι επεξεργασμένα , τριπλοελεγμένα και τεκμηριωμένα- έτσι τουλάχιστον πιστεύω εγώ και προϊόν πολύμηνης προσπάθειας και φτιαγμένα με κέφι και διάθεση για προσφορά τουλάχιστον στους αδαείς και αρχάριους.

Φυσικά δεν υποστηρίζω ότι κατά την επεξεργασία μπορεί να μην έχω κάνει κάπου και κάποιο λάθος. Γι αυτό και ζητώ τυχόν ασάφειες να διορθωθούν στο μέλλον.

Όμως σου απέδειξα:

  1.   με τις 2 φωτογραφίες του κύκλου και όλων των πεντατονικών κλιμάκων του άρθρου ότι έχεις άδικο -άσχετα αν δεν συμφωνείς ([b]Δείτε την απάντηση μου υπʼ αριθμʼ #13 [/b][b]και ότι αυτά που αναφέρεις για ʽΦραγκοσυριανή[/b][b]…[/b]ʼ είναι τουλάχιστον αστεία)
    
  2.   Όσον αφορά για το Τριημιτόνιο εκτός της αναλυτικής περιγραφής στο άρθρο απάντησα και περιληπτικά στην απάντηση [b]αριθμʼ 7[/b].
    

Είμαι ερασιτέχνης (έρως + τέχνη = Ο εραστής της τέχνης = Ο φιλότεχνος = Ο ασχολούμενος με την τέχνη επειδή τον ψυχαγωγεί…) που πριν λίγο καιρό δεν είχα γνώσεις για τα συγκεκριμένα αντικείμενα που αναφέρω στα 3 τελευταία μου άρθρα και ο λόγος που άρχισα να αρθρογραφώ ήταν μετά την ʽʼΑνακάλυψηʼʼ των διατονικών φυσαρμόνικων που παίζουν τα ρεμπέτικα και παραδοσιακά μας τραγούδια που στο πλείστον –όπως διαπίστωσα είναι σε χιτζάζ & Ουσάκ.
Αυτή η ʽʼΑνακάλυψηʼʼ δεν ήρθε τυχαία αλλά με μελέτη όλων όσων αναφέρω στα 3 τελευταία μου άρθρα γι αυτό θέλησα να μεταλαμπαδεύσω αυτές τις γνώσεις και σε άλλους –τόσα απλά, εξ άλλου η ηλικία μου δεν προσδοκά κάτι το παραπάνω….

Διαπίστωσα ότι τέτοια πλήρη άρθρα έλειπαν από το διαδίκτυο –κάτι που θα έπρεπε από καιρό να έχει γίνει από επαγγελματίες όπως εσύ.

Βέβαια δεν ζητώ επαίνους , αλλά η αγάπη μου γι αυτό που προσφέρω –έστω και με μερικά λάθη κατά την άποψη σου – θα έπρεπε μάλλον να συγκινεί παρά να υπόκειται τόσο στη βάσανο της κριτικής και μάλιστα με τέτοια επιθετικότητα.

Όλοι μας – και εγώ- περιμένω από πτυχιούχους , επαγγελματίες μουσικούς να δώσετε την τέχνη που υπηρετείτε απλοϊκά και κατανοητά στους επισκέπτες των ιστοσελίδων και ειδικά στους αδαείς και αυτοί αφού κατανοήσουν τα βασικά θα δείτε ότι θα ζητήσουν και τη βοήθεια από δάσκαλο , ωδεία , μουσικά βιβλία…

Τα 3 αυτά άρθρα μου –που υπερασπίζομαι- ας γίνουν η αφορμή ώστε οι ΕΙΔΙΚΟΙ ΜΗ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΕΣ-όπως εσύ, να γίνουν ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΕΣ-όπως εγώ.

Αμ τώρα κατάλαβα!! Εγώ διάβαζα:

Έβλεπα δηλαδή μια ενότητα, με τίτλο «Σχήμα 1ον», η οποία βρίσκεται σε αναντιστοιχία με το πραγματινό Σχήμα 1ον της φτγρ. Ενώ προφανώς θα έπρεπε να διαβάσω:

Δηλ. το «Σχήμα 1ον, 2ον κλπ.» δεν είναι τίτλος της ενότητας που ακολουθεί, αλλά κλείσιμο εκείνης που προηγήθηκε!

Έτσι βγάζει περισσότερο νόημα. Πρέπει να πω ότι για μένα δεν ήταν καθόλου σαφές, καθώς οι λέξεις «Σχήμα 1ον» κλπ. μέσα στο κείμενο μοιάζουν σαφώς σαν τίτλοι, αλλά εντάξει, το κατάλαβα τώρα.

Ωστόσο και πάλι, η συγκεκριμένη ενότητα (από «Όταν παίζεις τη Μινόρε Πεντατονική…» μέχρι «Σχήμα 2ον») είναι ανακόλουθη. Στη θεωρία γίνεται λόγος για τη σχέση μινόρε 5τονικής κλίμακας και κλίμακας μπλουζ, ενώ στο παράδειγμα και στο Σχήμα 2ον της εικόνας παρουσιάζεται η μινόρε 5τονική και η σχετική της ματζόρε 5τονική.

Γενικά, θα μείνω σ’ αυτό που είπα και πρωτύτερα:

Για το θέμα της γλώσσας, κατανοώ την ανάγκη γκουγκλαρίσματος αλλά δεν είναι σωστή η λύση. Επιφυλάσσομαι για επόμενο μήνυμα…

Αγαπητέ Pepe
Είναι η πρώτη φορά που συμπεριέλαβα τόσα πολλά σχήματα σε μια και μόνο μία φωτογραφία , ενώ συνήθως τοποθετώ σε κάθε ενότητα και το σχήμα της.
Έτσι εδώ προτίμησα να θέσω τα 7 σχήματα σε 1 μόνο φωτογραφία και αν το μέγεθος ήταν τέτοιο που να ήταν ευκρινές θα τοποθετούσα και τα υπόλοιπα σχήματα της 2ης φωτογραφίας στην ίδια, απλά διότι όλα αυτά έχουν μια κοντινή συνάφεια μεταξύ τους και ο αναγνώστης ,πιστεύω, είναι καλύτερα να τα βλέπει όλα μαζί ώστε να συγκρίνει παρά μεμονωμένα.
Στα σχήμα1 …… απλώς περιγράφω κάποιο από τα χαρακτηριστικά του αντίστοιχου σχήματος το οποίο δεν παύει να ισχύει και σε μερικά απʼ τα υπόλοιπα σχήματα.

Για το θέμα της γλώσσας , σέβομαι την γνώμη σου όμως πίστεψε με είναι πολύ βοηθητικά και μερικές φορές ξεδιαλύνουν μια σύγχυση. Πάντως δεν το θεωρώ μείζων καθότι αφού δίνω στο κείμενο την κυριολεξία και την περιφραστικότητα της λέξης δεν νομίζω ότι υπάρχει πρόβλημα.

Θα σου δώσω ένα παράδειγμα: πχ στη θεωρία της μουσικής χρησιμοποιούμε τις λέξεις:
Τονικότητα , κλειδί και άλλοτε εννοούμε το ίδιο πράγμα και άλλοτε όχι.
Οι αντίστοιχες αγγλικές:
Key = τονικότητα ,
clef = κλειδί (του G , F κλπ) ,
Tonality = Μια κλίμακα ή ένα σύστημα τόνων

Τα πολλά σχήματα από μόνα τους δεν είναι πρόβλημα.Ίσως γράφοντας ακριβώς αυτά που γράφετε, αλλά με διαφορετική διαχείριση των μεγαλύτερων / μικρότερων / μαύρων / έγχωμων κλπ. στοιχείων, των διαστίχων, γενικά της εμφάνισης του κειμένου, να ήταν πιο σαφές πού αρχίζει και πού τελειώνει η κάθε ενότητα. Εκτός αν είναι ήδη σαφές σε όλους εκτός από μένα, οπότε πάω πάσο.

Δεν είναι έτσι. Κλειδί στα ελληνικά σημαίνει το κλειδί του Σολ και του Φα, δε σημαίνει σε καμία περίπτωση τονικότητα. Εάν κάποιος πει «κλειδί» εννοώντας «key, τονικότητα», είναι απλά ένας ασυνείδητος αγγλισμός, που εντός της ελληνικής ορολογίας είναι λάθος. Ακριβώς όπως ακούμε καμιά φορά «να έχετε μια καλή μέρα» (have a good day) αντί «καλημέρα», ή «απολογούμαι» (I apologise) αντί «ζητώ συγγνώμη». Είναι λάθος: το γεγονός ότι κάποιος κάποτε το είπε επειδή του ξέφυγε δε σημαίνει ότι «το λέμε κι έτσι».

Από την άλλη, κάποια πράγματα όντως λέγονται με πολλούς τρόπους. Παράδειγμα, οι ονομασίες A minor / Λα μινόρε / Λα ελάσσων. Εκεί οι λύσεις για να μη δημιουργηθεί σύγχυση είναι είτε να επιλέξουμε ένα μόνο σύστημα και να το ακολουθούμε απ’ αρχής μέχρι τέλους, είτε να αναφέρουμε κάθε φορά (ή μια φορά στην αρχή ή στο τέλος συγκεντρωτικά) όλες τις εναλλακτικές. Όχι όμως να το λέμε μια έτσι και μια αλλιώς. Και πάντως σίγουρα όχι να χρησιμοποιούμε μισό από το ένα σύστημα και μισό από το άλλο, όπως στο «C ματζόρε».
Πολύ απλά, φανταστείτε δυο φίλους μουσικούς που μελετάν το κείμενό σας. Ο ένας το έχει μπροστά του και το διαβάζει δυνατά για να το ακούει και ο άλλος. Και φτάνει στο σημείο «C ματζόρε». Ο άλλος τι θα πρέπει να παίξει; Σι ματζόρε ή Ντο ματζόρε;
Τι θα κάναμε σε μια ακόμη χειρότερη περίπτωση, όπου σε δύο διαφορετικά συστήματα οι ίδιοι όροι σημαίνουν αντίθετα πράγματα; Θυμίζω τη γνωστή και πολυσυζητημένη περίπτωση σεγκιάχ - χουζάμ (όπου ο δρόμος χουζάμ είναι το μακάμ σεγκιάχ και αντιστρόφως). Θα ήταν δυνατόν να γράφει κανείς ακολουθώντας μια το ένα σύστημα και μια το άλλο; Εδώ το ένα ακολουθεί και πάλι δεν είναι σίγουρος αν γίνεται σαφής!

Έχεις δίκιο – όμως η έκφραση πχ ʽʼ παίζω με φυσαρμόνικα σε κλειδί του Cʼʼ χρησιμοποιείται – έστω λανθασμένα , ενώ το σωστό είναι ʽʼ παίζω με φυσαρμόνικα τονικότητας Cʼʼ.
Ίσως επειδή μεταφράζεται η λέξη Key σαν κλειδί –όπως είναι περισσότερο γνωστή σαν μετάφραση και όχι Key = τονικότητα.
Τα λέω αυτά γιατί , δυστυχώς η Ελλάδα πχ δεν παράγει πχ φυσαρμόνικες , τρομπέτες ….και όταν αγοράζουμε κάποιο απʼ αυτά το φυλλάδιο πχ λέει Bb trumpet και θα πρέπει να το μεταφράσουμε ʽʼτρομπέτα τονικότητας Bbʼʼ….

Επίσης όταν λέμε C η λέξη ματζόρε είναι πλεονασμός …

Δυστυχώς ο κειμενογράφος της συγκεκριμένης ιστοσελίδας δεν δίνει δυνατότητες εμφάνισης κειμένου αλλά ούτε και έχω την πρόσβαση ούτε μου παραχωρείται η άδεια να κάνω editing για να ικανοποιήσω έστω τη δική σου πρόταση για να γίνει το κείμενο πιο σαφές. Απλώς αν θέλω να κάνω κάποια διόρθωση το γράφω σε σχόλιο επί του άρθρου.

Πάντως ευχαριστώ για τις προτάσεις που πιστεύω ότι όσοι μας παρακολούθησαν κάτι παραπάνω αποκόμισαν. Και αυτός είναι ο σκοπός των Forums

Ας ξανά βάλω την προηγούμενή μου τοποθέτηση μπας και έτσι καταλάβεις κ.Στέφανε, τι λέω και μάλιστα, όχι επιθετικά.

Ακριβώς. Επεξεργασμένα από σένα και όχι γραμμένα. Κάνω λάθος;

Μπορώ να έχω μία άλλη γνώμη, παρακαλώ; χωρίς να με χαρακτηρίζεις επιθετικό!!

Είδα πόσο άκουσες κι έμενα και τον Πέπε. Και πώς να ακούσεις όταν τα έχεις τριπλοελέγξει και τεκμηριώσει μόνος σου.

:241:

Και φτάνουμε στις μομφές κατά ημών των επαγγελματιών που δεν βάζουμε στο ίντερνετ κάθε πιθανή ανάλυση μαθήματος!!!

Γιατί θα έπρεπε δηλαδή;

Πρέπει να σου είναι τρομερά δύσκολο να δεχθείς ότι κάπου κάνεις λάθος, ε;!!!

κ.Στέφανε, πώς έχεις την αξίωση να μην δέχεσαι κριτική σε μία εργασία που μόνος σου εκθέτεις, δηλαδή; και επιτέλους,κατάλαβε ότι δεν γράφω επιθετικά.

Γιατί το περιμένεις από έναν επαγγελματία μουσικό να το κάνει; Το ίδιο αξιώνεις και από γιατρούς,δικηγόρους, εφοριακούς κ.λ.π.;

Ας αφήσω κι ένα ασχολίαστο. Ήταν πολύ βαρύ για μένα.:246:

υ.γ. Και μιας και είναι ελεγμένα και τεκμηριωμένα (αλλά αρνητική κριτική δεν θέλουμε), ποια από αυτές είναι σωστή;

Τέλος από μένα.