Πράγματι. Κάπου τα είχα διαβάσει όλα αυτά, ή τα είχα δει σε κάποιο βιντεάκι. Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για έναν πολύ περίεργο ελληνικό νησιώτικο σκοπό -θυμάμαι πόσον καιρό προσπαθούσα να τον απομνημονεύσω, αντίθετα από τόσους άλλους που όταν ξέρεις το στυλ τούς μαθαίνεις με την πρώτη- και εδώ, στο δεύτερο και το τρίτο βιντεάκι που το ακούμε παιγμένο λίγο-πολύ όπως πρωτογράφτηκε, βγάζει πολύ περισσότερο και σαφέστερο νόημα ως μελωδία.
Μια άλλη ελληνική παραλλαγή είναι η καρπάθικη. Το λένε «μαρσάκι», που σημαίνει εμβατήριο, αλλά δεν είναι ούτε δρομικός σκοπός ούτε γαμήλιο, είναι η αρχή του καθιστού γλεντιού στην Κάτω Κάρπαθο:
Διαφορετικό, αλλά με μια προσπάθεια αναγνωρίσιμο. Κι αυτό είναι τελείως περίεργος σκοπός μέσα στο καρπάθικο πλαίσιο. Οι ντόπιοι λένε ότι το έφερε ο Τάδε παλιός λυράρης, που είχε κάνει μετανάστης στην Περσία. Στην Περσία όντως πήγαιναν έναν καιρό πολλοί Καρπάθιοι, αλλά με ποια λογική ένα κομμάτι φερτό από την Περσία να λέγεται Μαρσάκι;
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Πάμε παραπέρα:
Λοιπόν, «Πατινάδα του γάμου», έτσι; Σε αρκετά Κυκλαδονήσια το χορεύουν κιόλας, αλλά η βασική του χρήση είναι στη γαμήλια πομπή. Πατινάδα σημαίνει μουσική που παίζεται (μπορεί και να τραγουδιέται) περπατώντας. Αλλά δεν είναι περίεργο, ένα τελετουργικό κομμάτι να είναι ξένο;
Της γαμήλιας πομπής είναι και το πολύ γνωστό Εμβατήριο της Σμύρνης:
Δεν ξέρω αν κι αυτό είναι ξένο, αλλά πάντως είναι κατά βάση ένα ευρωπαϊκού τύπου εμβατήριο. Φυσικά, το ότι έχει μείνει με την ονομασία Εμβατήριο έχει οδηγήσει διάφορους σήμερα να το θεωρούν στρατιωτικό εμβατήριο, όπως μπορείτε να διαπιστώσετε αν αναζητήσετε τον τίτλο του στο ΥΤ. Αλλά ήταν της γαμήλιας πομπής, και είναι ακόμη σε κάποια μέρη:
Υπάρχει επίσης το γαμήλιο «Μαρσάκι» της Καλύμνου (δεν το βρίσκω στο ΥΤ), που παρά τον τίτλο του είναι βαλσάκι, επίσης έντονα δυτικότροπο.
Και σε πολλά άλλα μέρη της Ελλάδας η γαμήλια πομπή συνοδεύεται από δυτικότροπα ή ξένα κομμάτια, που συχνά λέγονται μαρσάκια, και συχνά όντως είναι μαρσάκια. Ακόμη κι αν πούμε ότι στην ανοιχτή, προοδευτική και εν πάση περιπτώσει πολυεθνική Σμύρνη αυτό δεν εκπλήσσει, το να γίνεται συστηματικά σε τόσα μικρά μέρη κάνει κάποια εντύπωση. Κατά γενικό κανόνα τα έθιμα στον κύκλο της ζωής, όπως είναι τα γαμήλια, παραμένουν συντηρητικά. Κάπου θα έτυχε να αλλάξουν τον παραδοσιακό σκοπό της γαμήλιας πατινάδας μ’ ένα ξένο εμβατήριο, αλλά διάβολε, παντού; Και μάλιστα με διαφορετικά κατά τόπους κομμάτια;
Δηλαδή πιο πριν τι έπαιζαν;
Αυτό το ερώτημα βρέθηκε μπροστά μας όταν ήμασταν με τον Δημήτρη @kepem σε μια έρευνα στην Ικαρία, όπου επίσης η μουσική της γαμήλιας πομπής είναι κάποιο εμβατήριο (δε θυμάμαι πλέον ποιο). Μέχρι που συνειδητοποιήσαμε ότι η ίδια η γαμήλια πομπή δεν είναι και τόσο παλιό έθιμο. Οι γάμοι δε γίνονταν στην εκκλησία, όπως δε γίνονταν και οι βαφτίσεις. Γίνονταν στο σπίτι, επομένως δεν υπήρχε πομπή. Κάποιοι είναι πιθανόν να το έχετε ακούσει κι από τους παππούδες και τις γιαγιάδες σας, δεν είναι και τόσο αρχαία ιστορία. Ή πάντως, σίγουρα από βιβλία. Οι γάμοι στην εκκλησία ήρθαν κάποτε ως νέα μόδα, η οποία ξεκίνησε από τις πόλεις και επεκτάθηκε και στα χωριά, μέχρι πλήρους επικρατήσεως. Πιθανόν πριν να φτάσει καν στις πόλεις να είχε ξεκινήσει στις ευρωπαϊκές χώρες (ή εκεί να γινόταν ανέκαθεν έτσι, δεν ξέρω) και να το πρωτοέφεραν στην Ελλάδα κοσμοπολίτες αστοί.
Ο νέος λοιπόν θεσμός της γαμήλιας πομπής έπρεπε να καλυφθεί μουσικά από κάτι που δεν είχε ξαναϋπάρξει στο παρελθόν, άρα γιατί όχι με ξένα εμβατήρια, ένδειξη μοντερνιάς.