Πέθανε ο μουσικός-στιχουργός Φώτης Πολυμέρης.

Σε ηλικία 93 ετών πέθανε στην Αθήνα ο Φώτης Πολυμέρης, μουσικός και στιχουργός παραπάνω από 100 τραγουδιών, πολλά από τα οποία ακούστηκαν στον ελληνικό κινηματογράφο. Χαρακτηριστικές επιτυχίες του οι «Αστα τα μαλλάκια σου», «Θα γυρίσει κι ο τροχός» και «Ενας χαρούμενος αλήτης που ακούστηκε στην ταινία «Ελα στον θείο», παραγωγής 1950.

Ο πατρινός Φώτιος Παλημέρης όπως ήταν το πραγματικό όνομά του (γεννήθηκε το 1920) ηχογράφησε τον πρώτο δίσκο του το 1935 έχοντας περάσει τις «εξετάσεις» διαγωνισμού της εποχής. Στη συνέχεια συνεργάστηκε με μεγάλους δημιουργούς και τραγουδιστές. Δούλεψε επίσης με τον Βασίλη Τσιτσάνη, τον Μάρκο Βαμβακάρη και άλλους ρεμπέτες.

Κατά την διάρκεια της κατοχής, ο Πολυμέρης έλαβε μέρος στην Εθνική Αντίσταση.

Πηγή:Το Βήμα

Από τις σημαντικότερες στιγμές της καριέρας του γλυκύτατου Φώτη Πολυμέρη είναι σίγουρα οι πρώτες του εκτελέσεις των κλασικών τραγουδιών του Τσιτσάνη Αραπίνες και Το σκαλοπάτι σου. Δίπλα σ’ αυτά και το υπέροχο,αν και λιγότερο γνωστό, οριεντάλ [i]Σκλάβα του πασά.

Στην κηδεία του Φώτη Πολυμέρη παραβρέθηκε λίγος κόσμος (ούτε ένα κανάλι,ούτε μία φωτογραφία),όσοι πήγαμε όμως αν και ήμαστε από την << πλευρά >> του λαϊκού και ρεμπέτικου νιώσαμε έντονη συγκίνηση που αποχαιρετήσαμε αυτόν τον μεγάλο καλλιτέχνη και Ελληνα.Θέλω επίσης σίγουρα να πώ ότι πρέπει οι νέοι και παλιότεροι μουσικοί να περνάνε στα προγράμματά τους αρκετά κομμάτια του ελαφρού μας τραγουδιού διαμάντια πραγματικά που αγαπήθηκαν απο τον απλό Ελληνικό λαό.

http://rebetiko.sealabs.net/display.php?d=0&recid=1949 ΑΡΑΠΙΝΕΣ-ΠΟΛΥΜΕΡΗΣ-ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ (1η εκτέλεση)
http://rebetiko.sealabs.net/display.php?recid=9813 ΣΤΕΛΛΑ ΜΩΡ΄ΣΤΕΛΛΑ-ΠΟΛΥΜΕΡΗΣ
http://rebetiko.sealabs.net/display.php?recid=9811 ΣΚΛΑΒΑ ΤΟΥ ΠΑΣΑ-ΠΟΛΥΜΕΡΗΣ-ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ
http://rebetiko.sealabs.net/display.php?recid=8768 ΤΟ ΣΚΑΛΟΠΑΤΙ ΣΟΥ-ΠΟΛΥΜΕΡΗΣ-ΛΑΜΠΙΡΗ-ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ

Θα ακολουθήσουν και άλλες ετικέτες δίσκων 78 στροφών με τον Φ.Πολυμέρη.

Βλέπω δε χώραγε το επώνυμο και έγραφαν το όνομα. Εκτός και αν το όνομα ήταν Πολυμέρης και το Φώτης το επώνυμο.

Μάλλον κάτι άλλο, «πονηρότερο» θα συνέβαινε. Παντού αναφέρεται ως Π. Φώτης (γενική Φώτη), ίσως να υπήρχε κάποιο θέμα και προτιμούσε αυτή την αναγραφή και όχι φαρδιά πλατειά, Φώτης Πολυμέρης.

Σωστά παρατηρείς Peven την αναγραφή του μικρού ονόματος του Φώτη Πολυμέρη σε σχέση με το επίθετο του στις ετικέτες με τα τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη. Ας δώσουμε μία λογική εξήγηση σε συνδιασμό με το σχόλιο του Νίκου Πολίτη.

Ο Φώτης Πολυμέρης ανήκε στο λεγόμενο ελαφρύ ρεπερτόριο. Πέρα από τα δικά του τραγούδια, που είναι αρκετά, τραγούδησε και κομμάτια άλλων συνθετών. Χαιρόπουλος, Σουγιούλ, Ι.Βέλλας, Ζ.Ιακωβίδης, Μ.Πορτοκάλης, Γρ. Κωνσταντινίδης είναι μόνο μερικοί από τους συνθέτες του ελαφρού τραγουδιού που συνεργάστηκε ο Φ.Πολυμέρης. Σε όλες αυτές τις ηχογραφήσεις, το όνομα και το επίθετο του αναγράφονταν στις ετικέτες δίσκων 78 στροφών κανονικά ως Φώτης Πολυμέρης ή σκέτο Πολυμέρης. Ετικέτες από αυτές τις ηχογραφήσεις θα αναρτηθούν προσεχώς.

Πέρα όμως από αυτούς τους συνθέτες, συνεργάστηκε και με λαϊκούς δημιουργούς, όπως ο Περιστέρης, ο Τσιτσάνης και ο Χιώτης.

Σε αυτές τις ετικέτες με τους λαϊκούς συνθέτες, αναγράφονταν όπως είδαμε στην περίπτωση του Β.Τσιτσάνη, μόνο το μικρό του όνομα και το αρχικό του επιθέτου του (εκτός ελαχίστων περιπτώσεων). Γιατί συνέβαινε αυτό;

Είτε με δική του επιθυμία είτε με σύμφωνη γνώμη των εταιρειών, για να μην ταυτιστεί με το ρεμπέτικο που είχε κακό όνομα και κακή φήμη, προτίμησε(-σαν) να αναγράφεται το μικρό του όνομα και το αρχικό του επιθέτου του. Δεν θέλανε δηλαδή να ταυτιστεί 100% με τους ρεμπέτες και τα τραγούδια τους. Μέχρι τον Οκτώβριο του 1940 ο Πολυμέρης δεν είχε συνεργαστεί με του λαϊκούς συνθέτες (αν δεν μου ξέφυγε κάτι) που αναγνώρισαν την μελωδική του φωνή μόνο μετά το τέλος του Β΄Παγκοσμίου πολέμου και το άνοιγμα της Columbia στα μέσα του 1946. Ίσως ήταν και επιλογή των δισκογραφικών εταιρειών η προσέγγιση του ρεμπέτικου με φωνές τραγουδιστών ελαφράς μουσικής.

Τα παραδείγματα με ψευδώνυμα συνθετών, στιχουργών, τραγουδιστών είναι πολλά.

Α.Κωστής=Κ.Μπέζος
Σ.Ψυριώτης=Σώσος Ιωαννίδης
Ν.Δέλτας=Αιμίλιος Σαββίδης

Οι παραπάνω, είναι μερικές περιπτώσεις όσων έκαναν το δρομολόγιο ελαφρό-ρεμπέτικο. Αν και το ρεμπέτικο τους γοήτευε σαν είδος, εν τούτοις θέλανε «καθαρή» και την ταυτότητα τους ως μουσικών της ελαφράς μουσικής. Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκε και ο Φ.Πολυμέρης που όμως δεν χρησιμοποίησε ψευδώνυμο.

Στα αρχεία 1-2 ετικέτες (Περιστέρης) που ακολουθούν τον παραπάνω κανόνα και στα αρχεία 3-4 τραγούδια πάλι του Περιστέρη με το όνομα του Πολυμέρη. Δεν έχω βρει ετικέτες με τον Χιώτη.

Τα τραγούδια από το sealabs

http://rebetiko.sealabs.net/display.php?d=0&recid=9744 Για της Τσιγγάνας την καρδιά (Ο Μανιάτης αναφέρει λανθασμένα τον τίτλο ως «Για της γυναίκας την καρδιά»)
http://rebetiko.sealabs.net/display.php?recid=5926 Η Απάχισσα
http://rebetiko.sealabs.net/display.php?recid=2593 Πάμε Μάρω στην Αθήνα
http://rebetiko.sealabs.net/display.php?d=0&recid=16927 Ναουμί

αλλά και
Σαβαίμ = Αιμίλιος Σαββίδης

Νίκο νομίζω το Σαβαίμ χρησιμοποιήθηκε ως ψευδώνυμο από τον Σαββίδη, για να επικροτήσει την έναρξη της λογοκρισίας στην μουσική, στα κείμενα του και όχι στην δισκογραφία.

Ανεβάζω μερικές ετικέτες με τα ελαφρά του Φώτη Πολυμέρη.

Ε, ναι, ψευδώνυμο είναι, ό,τι θέλει το κάνει. Εγώ από κείμενά του το θυμάμαι. Προφανώς θα ήθελε μεν να μην υπογράψει κανονικά, αλλά να φαίνεται ποιος υπονοείται, ενώ με το Ν. Δέλτας δεν φαίνεται να είχε παρόμοιο σκοπό.

GA%207378%20%20A

GA%207378%20%20B

GA%207708%20%20B

Οι ετικέτες είχαν ανέβει και στο παρελθόν.