Σωστά παρατηρείς Peven την αναγραφή του μικρού ονόματος του Φώτη Πολυμέρη σε σχέση με το επίθετο του στις ετικέτες με τα τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη. Ας δώσουμε μία λογική εξήγηση σε συνδιασμό με το σχόλιο του Νίκου Πολίτη.
Ο Φώτης Πολυμέρης ανήκε στο λεγόμενο ελαφρύ ρεπερτόριο. Πέρα από τα δικά του τραγούδια, που είναι αρκετά, τραγούδησε και κομμάτια άλλων συνθετών. Χαιρόπουλος, Σουγιούλ, Ι.Βέλλας, Ζ.Ιακωβίδης, Μ.Πορτοκάλης, Γρ. Κωνσταντινίδης είναι μόνο μερικοί από τους συνθέτες του ελαφρού τραγουδιού που συνεργάστηκε ο Φ.Πολυμέρης. Σε όλες αυτές τις ηχογραφήσεις, το όνομα και το επίθετο του αναγράφονταν στις ετικέτες δίσκων 78 στροφών κανονικά ως Φώτης Πολυμέρης ή σκέτο Πολυμέρης. Ετικέτες από αυτές τις ηχογραφήσεις θα αναρτηθούν προσεχώς.
Πέρα όμως από αυτούς τους συνθέτες, συνεργάστηκε και με λαϊκούς δημιουργούς, όπως ο Περιστέρης, ο Τσιτσάνης και ο Χιώτης.
Σε αυτές τις ετικέτες με τους λαϊκούς συνθέτες, αναγράφονταν όπως είδαμε στην περίπτωση του Β.Τσιτσάνη, μόνο το μικρό του όνομα και το αρχικό του επιθέτου του (εκτός ελαχίστων περιπτώσεων). Γιατί συνέβαινε αυτό;
Είτε με δική του επιθυμία είτε με σύμφωνη γνώμη των εταιρειών, για να μην ταυτιστεί με το ρεμπέτικο που είχε κακό όνομα και κακή φήμη, προτίμησε(-σαν) να αναγράφεται το μικρό του όνομα και το αρχικό του επιθέτου του. Δεν θέλανε δηλαδή να ταυτιστεί 100% με τους ρεμπέτες και τα τραγούδια τους. Μέχρι τον Οκτώβριο του 1940 ο Πολυμέρης δεν είχε συνεργαστεί με του λαϊκούς συνθέτες (αν δεν μου ξέφυγε κάτι) που αναγνώρισαν την μελωδική του φωνή μόνο μετά το τέλος του Β΄Παγκοσμίου πολέμου και το άνοιγμα της Columbia στα μέσα του 1946. Ίσως ήταν και επιλογή των δισκογραφικών εταιρειών η προσέγγιση του ρεμπέτικου με φωνές τραγουδιστών ελαφράς μουσικής.
Τα παραδείγματα με ψευδώνυμα συνθετών, στιχουργών, τραγουδιστών είναι πολλά.
Α.Κωστής=Κ.Μπέζος
Σ.Ψυριώτης=Σώσος Ιωαννίδης
Ν.Δέλτας=Αιμίλιος Σαββίδης
Οι παραπάνω, είναι μερικές περιπτώσεις όσων έκαναν το δρομολόγιο ελαφρό-ρεμπέτικο. Αν και το ρεμπέτικο τους γοήτευε σαν είδος, εν τούτοις θέλανε «καθαρή» και την ταυτότητα τους ως μουσικών της ελαφράς μουσικής. Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκε και ο Φ.Πολυμέρης που όμως δεν χρησιμοποίησε ψευδώνυμο.
Στα αρχεία 1-2 ετικέτες (Περιστέρης) που ακολουθούν τον παραπάνω κανόνα και στα αρχεία 3-4 τραγούδια πάλι του Περιστέρη με το όνομα του Πολυμέρη. Δεν έχω βρει ετικέτες με τον Χιώτη.
Τα τραγούδια από το sealabs
rebetiko.sealabs.net - Αρχική Συζητήσεων Για της Τσιγγάνας την καρδιά (Ο Μανιάτης αναφέρει λανθασμένα τον τίτλο ως «Για της γυναίκας την καρδιά»)
rebetiko.sealabs.net - Αρχική Συζητήσεων Η Απάχισσα
rebetiko.sealabs.net - Αρχική Συζητήσεων Πάμε Μάρω στην Αθήνα
rebetiko.sealabs.net - Αρχική Συζητήσεων Ναουμί