Ορθογραφία στις νότες

liga rosa - 06.03.2011 14:48
“, και τα νώτα με όμικρον…”
Αυτό στάθηκε αφορμή να διατυπώσω μια ερώτηση που ίσως φανεί λίγο παράξενη.
Υπάρχει ορθογραφία στις νότες;

ναι, υπάρχει. πώς θα ομαδοποιηθούν οι αξίες, από ποιά μεριά θα μπούν τα μπαστουνάκια και τα σημεία αλλοίωσης, πώς γράφονται οι επαναλήψεις, οι διαφορετικές φωνές, και ένα σωρό ακόμα…
επίσης υπάρχει και καλλιγραφία -αλλά δεν είμαι ο κατάλληλος να σου μιλήσω γι’αυτό!
καλλιγραφία υπάρχει και στα νώτα, ειδικά της μυλωνούς

Δεν λέει για νότα όπως ντο, ρε κ.λ.π. αλλά για τα νώτα. Φύλαγε τα νώτα σου λέμε, πρόσεχε δηλαδή.

Ναι συμφωνώ και εγώ με τον αγαπητό Νίκο για την έστω “ορθογραφία” στις νότες που στην ουσία είναι σωστή γραφή. Ακόμη και στο κλειδί του σολ υπάρχει ορθογραφία

Να το βλέπαμε λιγάκι διεξοδικότερα, αυτό;

Το κλειδί του σολ, μάλλον εννοεί ο Ανδρίκος, μπαίνει -όπως γνωρίζετε- σε συγκεκριμένη θέση στο πεντάγραμμο ώστε να υποδεικνύει η μία του άκρη την νότα ΣοΛ στην δεύτερη γραμμή του πενταγράμμου. Επίσης το σχήμα του δεν είναι παρά μια καλλιγραφική αναπαράσταση του γράμματος G το οποίο συμβόλιζε και συμβολίζει τη νότα Σολ. Το ίδιο ισχύει και γα τα κλειδιά του ντο και φα (γράμματα C και F).

Το κλειδί του Φα δείχνει μεν το Φα στην τέταρτη γραμμή αλλά δεν παραπέμπει επ΄ουδενί στο γράμμα F αφού είναι ένα καθρεπτισμένο C (ή μήπως σε κατάλαβα λάθος Μπάμπη;).

Παραπέμπει (με λίγο φαντασία, αλλά μην κατηγορήσετε εμένα, αλλά αυτόν που το σκέφτηκε!!!), αφού οι δύο κάθετες γραμμές του F έχουν αντικατασταθεί με τελείες και το “κοτσάνι” έχει καμπύλη πάνω προς τα αριστερά σαν ) παρένθεση…

Αφήστε και τον Αντρίκο να μας πει τη δική του άποψη…

οι δύο τελείες στο κλειδί του φα νομίζω μπήκαν εκ των υστέρων, για να ορίσουν το φα στην δεύτερη γραμμή. έχω πακετάρει τα βιβλία μουσικής για τη μετακόμιση, και βαριέμαι να το γκουγκλάρω…

Η χρήση των διαφορετικών κλειδιών έχει να κάνει με την έκταση του κάθε οργάνου και την ελαχιστοποίηση των βοηθητικών γραμμών πάνω και κάτω απ το πεντάγραμμο. Αυτό λοιπόν σημαίνει οτι, θεωρητικά τουλάχιστον, το κάθε κλειδί μπορεί να τοποθετηθεί σε οποιαδήποτε γραμμή ανάλογα με την έκταση που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε. Στο παρελθόν λοιπόν, το κλειδί του Σολ ήταν είτε στην πρώτη είτε στην δεύτερη γραμμή. Πλέον χρησιμοποιείται μόνο στην δεύτερη.
Το κλειδί του φα πάλι, είχε διάφορες χρήσεις.Το κλειδί του Ντο ακόμα και σήμερα έχει τουλάχιστον 2 διαφορετικές θέσεις. Για τη βιόλα χρησιμοποιείται στην τρίτη γραμμή (Alto Clef) και την την ψηλή έκταση του τσέλλου στην τέταρτη (Tenor Clef). Οπως αναπτύχθηκε η οργανοποιία και μεγάλωσε η έκταση των οργάνων (αλλα και της ανθρώπινης φωνής) έτσι και η σημειογραφία ακολούθησε κάποια παράλληλη εξέλιξη. Δηλαδή το είδος του κλειδιού από μόνο του δεν είναι αρκετό για να καταλάβουμε πως θα διαβάσουμε την παρτιτούρα. Η θέση του στο πεντάγραμμο καθορίζει το πως θα διαβαστεί.
Στο θέμα μας τώρα: Θυμάμαι όταν μάθαινα τα κλειδιά,με έμαθαν να βάζω τελείες και στο κλειδί του Σολ και του Ντο, καθώς και του Φα, γιατί πρέπει να καθοριστεί με ακρίβεια σε ποια γραμμή τοποθετείται. Στις εκδόσεις πλέον, οι τελείες χρησιμοποιούνται μόνο στο κλειδί του Φα. Δεν ξέρω γιατί.
(ωραία, έγραψα όλο αυτό το κατεβατό και απάντηση δεν έδωσα…)

εγω αποτι ξερω αν μια παρτιτουρα εχει το κλειδι ΦΑ και οχι ΣΟΛ ,τοτε μπορει εμεις να βλεπουμε την νοτα ΛΑ ας πουμε, αλλα στην πραγματικοτητα ειναι αλλη νοτα.

γεια σου ρε αρχάριε! έχεις έναν μοναδικό τρόπο να κάνεις τα εύκολα δύσκολα…
το κλειδί απλά σου ορίζει τη θέση κάποιας νότας στο πεντάγραμμο (του σολ, τη νότα σολ κλπ) και ανάλογα τοποθετούνται και οι υπόλοιπες. σε κάθε κλειδί έχουμε άλλη διάταξη των νοτών στο πεντάγραμμο (και πιθανόν άλλες οκτάβες). οπότε αν εσύ έχεις συνηθίσει πχ το κλειδί του σολ, τότε τα υπόλοιπα σου φαίνονται “άλλες νότες”. στην πραγματικότητα οι νότες είναι οι ίδιες, απλά τα κλειδιά μεταβάλλουν τη θέση τους στο πεντάγραμμο.
σκέψου τις νότες σαν μια κάθετη στήλη στην ιστοσελίδα αυτή, και πεντάγραμμο την οθόνη σου. έτσι αλλάζοντας κλειδιά, σκρολλάρεις πάνω-κάτω και τις βλέπεις σε άλλο σημείο κάθε φορά.
ελπίζω να μην τα έκανα ακόμα δυσκολότερα, νυχτιάτικα τέτοιο παράδειγμα μου ήρθε.

αλκ, μάλλον στο ντο και στο σολ είναι σαφές που ορίζεται η νότα, ενώ στο φα χρειάζονται ακόμα οι τελείες.

Συγγνώμη για την καθυστέρηση για την απάντηση. Ο Μπάμπης κατάλαβε ακριβώς τι εννοούσα με το κλειδί του σολ. Κυρίως εννοούσα τη θέση στο πεντάγραμμο και τη καλλιγραφία που το διέπει. Δεν ξέρω αν είναι άστοχο απλά θυμάμαι πως ο μουσικός μου έλεγε πάντα μάθε να γράφεις σωστά τις νότες και ειδικότερα το κλειδί του σολ που ποτέ δεν το κατάφερνα

Γιατί, άμα δεν είναι καλό τι θα γίνει;

Η ορθογραφία όπως και στην γλώσσα που μιλάμε έτσι και στην γλώσσα της μουσικής υπάρχει για να εξυπηρετεί σε κάτι. Η καλλιγραφία όχι. Άλλο είναι να βάλεις την γραμμούλα στο Φα (μέσα στο πεντάγραμμο) προς τα κάτω και άλλο να κάνεις το κλειδί του ΣΟΛ λεπτό ή πολύ χοντρό. Άλλο είναι να το κάνεις στο σι αντί στο σολ και άλλο να το κάνεις λίγο λοξό.

Να κάνω και μια ερώτηση με την ευκαιρία που γράφω: Για τον λύχνο και την σπείρα ξέρετε αν σχετίζονται με το κλειδί του ΣΟΛ; Αν μπορούσα να σας ζωγραφίσω θα βοηθούσε να σας δώσω να καταλάβετε τι εννοώ και τι έχω στο μυαλό μου.

Βλέπω, χρησιμοποιείς παρελθόντα χρόνο. Πριν πόσα χρόνια συνέβαιναν αυτά που λές, Αντρίκο;

θα φαλτσαρει ο ηχος .:019:

Κύριε Πολίτη με παρτιτούρες δεν ασχολήθηκα ποτέ έντονα. Βέβαια με το μπουζούκι ασχολούμαι απο τα 8 μου, με τα μαθήματα που μου έκανε ο δάσκαλος μου, αλλά με παρτιτούρες δεν ασχοληθήκαμε. Ο άνθρωπος που με μύησε σε αυτό είναι ο μουσικός που είχα στις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού. Ναι όσο και να φαίνεται παράξενο ο κ. Κώστας ένας εξαίρετος άνθρωπος μας δίδασκε με μεγάλη χαρά. Τότε έμαθα να γράφω τις πρώτες νότες