Νίκος Καρακώστας (1881-1954)

Το μήνυμα διαγράφηκε μετά από αίτηση του συγγραφέα

Ακούγεται επίσης ο Νίκος Καρακώστας με το κλαρίνο του στο τραγούδι του Μάρκου (1948) “Τέτοια ζωή με βάσανα”

(Μήπως άραγε και στον “καϊξή” του Χατζηχρήστου την ίδια χρονιά;)

φχαριστώ, Άγη, αυτό δεν το ξέρω… είναι διασταυρωμένο αυτό ? είναι σίγουρο ; πηγή ;

πηγή sealabs

(εννοώ, έτσι είναι καταχωρημένο στο αρχείο του sealabs: “Ζεϊμπέκικο. Στο κλαρίνο ο Ν. Καρακώστας και διεύθυνση ορχήστρας ο Σπύρος Περιστέρης. Δίσκος ODEON GA 7424”)

Είναι η πρώτη φορά που ακούω στη δισκογραφία, να παίζεται ζεϊμπέκικο με κλαρίνο. Αναμφισβήτητα ο Νίκος Καρακώστας ήταν ένας από τους διασημότερους κλαρινίστες της προπολεμικής εποχής, που είχε συνεργαστεί με τα μεγαλύτερα ονόματα της περιόδου εκείνης τόσο στην δισκογραφία όσο και στο πάλκο. Υπήρξαν όμως και αρκετοί άλλοι αξιόλογοι κλαρινίστες που διακρίθηκαν την εποχή εκείνη, όπως οι: Κώστας Γιαούζος, Γιάννης Κυριακάτης, Χαράλαμπος Μαργιέλης, Θεόδωρος Αγαπητός, Γιώργος Ανεστόπουλος, Κώστας Καραγιάννης, Νίκος Τζάρας, Κώστας Μόσχος, Γιώργος Μιχαλόπουλος, Νίκος Ρέλλιας, Βασίλης Μπατζής, Βασίλης Σαλέας (Θείος του σημερινού Βασίλη Σαλέα), Αθανάσιος Λαβίδας, Βάϊος Μαλλιάρας, Βασίλης Μπεσίρης, Κίτσος Χαρισιάδης, Φίλιππας Ρούντας, όπως και κάποιες οικογένειες Χαλιγιανναίων και Χαλκιάδων, και αρκετοί άλλοι πιο άγνωστοι αλλά εξίσου σημαντικοί.

Κάποιοι από αυτούς αρνήθηκαν πεισματικά να ηχογραφήσουν, γιατί είχαν μια νοοτροπία τότε κάπως ιδιότροπη, δεν ήθελαν να κυκλοφορήσει η τέχνη τους πέρα από την ζωντανή εκτέλεση, γιατί το θεωρούσαν εκμεταλλεύσιμο και υποτιμητικό, και πίστευαν ότι δεν θα είχαν την ίδια απήχηση απέναντι στο κοινό τους αλλά και ότι θα ήταν εις βάρος της μελλοντικής επαγγελματικής τους πορείας.

Ένας από αυτούς ήταν ο περίφημος Κώστας Μόσχος από το Αγρίνιο με το ψευδώνυμο “Φουσκομπούκας” (1878 - 1952) πατέρας του γνωστού Σαντουριέρη, Αριστείδη Μόσχου, που όσοι τον άκουσαν λένε ότι ήταν το καλύτερο κλαρίνο της εποχής. Καταγόταν από μουσική οικογένεια και έπαιζε κλαρίνο από 7 χρονών, (στην αρχή με μικρό κλαρίνο 5 κλειδιών). Είχε ανοίξει στο Αγρίνιο και διατηρούσε παράλληλα για αρκετά χρόνια δυο κέντρα διασκέδασης (ένα με το όνομα “ΚΑΦΕ ΑΜΑΝ” και ένα με το όνομα “ΚΑΦΕ ΣΑΝΤΑΝ”), από τα οποία πέρασαν πολλά γνωστά ονόματα, όπως οι: Ρόζα Εσκενάζυ, Ρίτα Αμπατζή, Μήτσος Αραπάκης, Αντώνης Νταλκάς, Κάβουρας κ.α. Ήταν γνωστός και περιζήτητος στην περιοχή της Αιτωλοκαρνανίας (και όχι μόνο), με μεγάλο ρεπερτόριο. Στη διάρκεια της καριέρας του είχε δεχτεί τις πιο δελεαστικές προτάσεις από φωνογραφικές εταιρείες, αλλά ποτέ δεν ενέδωσε και συχνά τις απέφευγε ζητώντας εξωφρενικά ποσά για την εποχή εκείνη.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ακούμε ζεϊμπέκικο με κλαρίνο.Υπάρχουν και παραδοσιακά Ζεϊμπέκικα,κυρίως από Μικρά Ασία που παίζονται με κλαρίνο.Το κλαρίνο το χρησιμοποιούσαν αρκετά στην Μικρά Ασία.Όχι τόσο στην Σμύρνη.Κυρίως στην Πόλη.Μπορείς να ψάξεις στο sealabs σε τραγούδια πριν το 1929 και να βρεις μερικά ζεϊμπέκικα με κλαρίνο.Δυστυχώς υπάρχουν λίγες ηχογραφήσεις ζεϊμπέκικων που παίζονται με κλαρίνο,λύρα ή άλλα παραδοσιακά όργανα και περισσότερες με βιολί.

ΥΓ. Θεωρώ το μπουζούκι παραδοσιακό όργανο.Λυπάμαι πολύ που στις μέρες μας δεν χρησιμοποιείτε τόσο πολύ στην παραδοσιακή μουσική και αυτό ωφείλεται μάλλον στα κολλήματα μερικών μουσικών και πολλών δασκάλων παραδοσιακών χορών και παραδοσιακής μουσικής.

Ναι, Ataste, έτσι λέγεται πέρι Φουσκομπούκα και άλλων μεγάλων της περιόδου εκείνης. Κάτι αντίστοιχο δηλ. με την αντίδραση αρκετών ακόμα σήμερα για το διαδίκτυο, ε?

Πάντως χαίρομαι και μόνο που ανέφερες τα ονόματα πολύ μεγάλων δασκάλων της τέχνης του Ελληνικού κλαρίνου. Είναι κρίμα που πολλοί μουσικόφιλοι τους αγνοούν !
Κρίμα που δεν ακούγονται πια (πλην κάποιων “τρελών” μερακλήδων, μερικών ευαίσθητων νέων Μ-ουσικών, αλλά και άλλων που τους κλέβουν ασύστολα και ανομλόγητα).

Μία μικρή διόρθωση. Δεν ήταν από το Αγρίνιο αλλά από την Πεντάλοφο (ή Ποδολοβίτσα) Δήμου Οινιάδων, επαρχίας Μεσολογγίου.

μέσα σε όλους τους προαναφερθέντες κλαρινίστες να μην ξεχάσουμε για μένα τον μεγαλύτερο όλων. Βασίλης Σούκας-κάθε νότα κλάμα. Το ντουέτο με Τάκη Κάρναβα είναι το μέγιστο στην Ελληνική παραδοσιακή ,μουσική και με Πίτσο στην κιθάραhttp://www.youtube.com/watch?v=_qrkCba7ICs&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=FZXIMOzYJNo&feature=related

Φίλε Τσαουσάκη,

είναι άλλα τα προπολεμικά παιξίματα από πρωτεργάτες μουσικούς - ερμηνευτές με πηγαίο ταλέντο, και άλλα εκείνα της μεταγενέστερης περιόδου 1960 περίπου και μετά, από εξίσου ταλαντούχους μουσικούς που διαμόρφωσαν μουσικό ύφος μέσα από πολλά διαφορετικά ακούσματα.

Τα βίντεο με Σούκα και Καρναβά που από ότι φαίνεται είναι περίπου της δεκαετίας του 1970 - 1980, δεν έχουν καμιά σχέση νομίζω, με την παραδοσιακή - δημοτική μουσική. Οι παραδοσιακές ορχήστρες απαρτίζονται από κλαρίνο και άλλα πνευστά, βιολί, λαούτο, ντέφι και άλλα παραδοσιακά όργανα, ανάλογα την κάθε περιοχή, και όχι εδώ που τις φτάσανε σήμερα κάποιοι μουσικοί τις “δημοτικές ορχήστρες” με αρμόνιο, ηλεκτρικό μπασοκίθαρο, ντραμς, κ.α.

Όσο για τους κλαρινίστες “Φίρμες” του σήμερα, (εκτός κάποιων εξαιρέσεων) ακόμα και τα τσάμικα τα παίζουν αράβικα.

Στο δεύτερο βιντεάκι νομίζω αντί του ΣΟΥΚΑ παίζει ο ΚΟΚΚΩΝΗΣ.

Φίλε nikosn,

δεν είχα προσέξει καλά τα παιξίματα από τα κλαρίνα στα 2 βιντεάκια του Τσαουσάκη, αλλά πιο πολύ την περίοδο που έγιναν αυτές οι ζωντανές ηχογραφήσεις και τις ορχήστρες.

Ο Σούκας δεν παίζει σε κανένα από αυτά τα δυο βιντεάκια. Στο πρώτο παίζει ο Βασιλειάδης, και στο δεύτερο ο Κοκκώνης.

Σε κάποια άλλα βίντεο του youtube παίζει ο Σούκας στον Καρναβά. Και οι τρείς αυτοί ήταν της ίδιας γενιάς και συνεργάζονταν πολύ με τον Καρναβά.

Σε κάποια cd που έχω με οργανικά κομμάτια από τον κλαρινίστα Νίκο Καρακώστα, δεν γνωρίζω ποιός παίζει βιολί μαζί του σε κάποια από αυτά.

Μόνο σε ένα cd αναφέρονται δυο κομμάτια, που παίζει βιολί ο Χρήστος Νταράλας απ’ την Καρδίτσα (Σβαρνιάρα και Πέρα στον Πέρα Μαχαλά), οι ηχογραφήσεις αυτών των δύο έγιναν το 1934.

Στα οργανικά, “Αράχωβα και Μαριόλικο” που ακούγεται παράλληλα με το κλαρίνο και το βιολί, γνωρίζει κανείς αν είναι ο ίδιος και στα υπόλοιπα ή παίζει κάποιος άλλος; κι επίσης πότε έγιναν αυτές οι ηχογραφήσεις;

ataste,στα κομματια που λες νομιζω δεν παιζει ο Καρακωστας αλλα ο Κωστας Φιλλιπου…που μετα το θανατο του Νικου εμφανιζοταν με το παρατσουκλι Καρακωστας…αλλωστε τον μιμουταν αρκετα καλα…οι ηχογραφησεις αυτες (αν λεμε τις ιδιες) ειναι της δεκ.του '60…

Νομίζω ότι ο Αταστος αναφέρεται σε παλιότερες ηχογραφήσεις του (αληθινού) Καρακώστα.

ΥΓ Ο Κώστας Φιλίππου (ή “Καρακώστας”) έπαιζε όντως πολύ κοντά στο παίξιμο του αξεπέραστου/αμίμητου έως σήμερα/ Νίκου Καρακώστα. Να εδώ έαν μικρό δείγμα http://www.youtube.com/watch?v=oNFYEGkbh_o

δεν θυμαμαι ο Ν.Καρακωστας να εχει ηχογραφησει Αραχωβα και Μαργιολικο…

A really great point ! (δυστυχώς …)

Φίλε άταστε τι εννοείς δεν έχουν σχέση με παραδοσιακή μουσική? οι συγκεκριμένες ηχογραφήσεις ή οι συγκεκριμένοι άνθρωποι (Καρναβάς, Σούκας???). Δεν φαντάζομαι να εννοείς το δεύτερο για να μην τρελαθούμε τελείως… πες μουυ έναν τραγουδιστή σαν τον Καρναβά από προ Χριστού (επειδή γεννήθηκε το 20 όταν ηχογραφούσαν οι άλλοι δεν είναι παραδοσιακός???) πες μου έναν κλαρινίστα σαν τον Σούκα(καθαρότητα, χρώμα ,φράσεις, αναπνοές, ενασχόληση με πολλά είδη…). Είναι η ίδια κουβέντα που κάνουμε για την εξέλιξη του μπουζουκιού διαχρονικά. Στο μυαλό μου όλοι οι προαναφερθέντες τρομεροί παίχτες που ανέφερες μου μοιάζουν με τον Μπάτη ενώ ο Σούκας με τον Μπέμπη και κατ αντιστοιχία πχ ο Παπασιδέρης με τον Κατσαρό και ο Καρναβάς με Καβουρα, Νταλγκά, Στράτο, Πρόδρομο και Καζαντζίδη μαζί. Συγνώμη αν σου φαίνεται υπερβολικό αλλά δεν μπορώ να ακούω ότι ο Καρναβάς δεν είναι δημοτικός παραδοσιακός γνήσιος.
ΟΚ για τις ηχογραφήσεις συμφωνώ για το ηλεκτρικό του πράγματος αλλά απτο ολότελα καλύτερα το ηλεκτρικό. σκέψου ότι (χτυπα ξυλο) δεν υπήρχε σήμερα το τρίχορδο και οι τρομεροί παίχτες που υπάρχουν σήμερα, δεν θα πήγαινες δλδ να ακούσεις τον Χιώτη επείδή είχε ηλεκτρικό ήχο .
Για του λόγου του αληθές ένα μικρόδείγμα που αποδεικνύει το τεράστιο μέγεθος του διδύμου Καρναβάς Σούκας σε τραγούδι του Π.Τούντα παρακαλώ…


και μπουρνοβαλιός μανές http://www.youtube.com/watch?v=hzqT-L-HSdg&feature=BF&list=UL7_2t0KF0aZY&index=6

Φίλε Τσαουσάκη,

σου απάντησα και στο πρώτο μήνυμα:

  1. δεν νομίζω ότι χωράει στις παραδοσιακές ορχήστρες αρμόνιο, ντραμς, ηλεκτρική κιθάρα, που είχαν οι ηχογραφήσεις από τα προηγούμενα βίντεο που έβαλες με τον Καρναβά, αν και ο Σούκας δεν έπαιζε σε κανένα από αυτά. Αλλά και αυτοί που παίζουν (στα δύο αυτά βίντεο) υπήρξαν πολύ αξιόλογοι συνεργάτες του Καρναβά.

  2. τις φωνητικές ικανότητες του Τάκη Καρναβά και την μουσικότητα του Βασίλη Σούκα, δεν τα αμφισβήτησα ποτέ, αντίθετα τους θαυμάζω. Απλά όπως ξαναείπα, τα κλαρίνα που είχα αναφέρει στο πρώτο μήνυμα ήταν άλλης εποχής αρκετά πιο παλιάς. Εξάλλου το θέμα είναι: Ο Νίκος Καρακώστας, ο διασημότερος ίσως κλαρινίστας της προπολεμικής εποχής και γι’ αυτό δεν ανέφερα ονόματα από κλαρινίστες της μεταγενέστερης περιόδου και του σήμερα.

Φίλε Τσαουσάκη,
έχει -νομίζω- δίκιο ο φίλος Άταστος :
τα όργανα της παραδοσιακής ζυγιάς (κλαρίνο, βιολί, λαούτο, σαντούρι και δη χωρίς μικρόφωνα) αποδίδουν καλύτερα και πιστότερα το ύφος και το ήθος αυτής της μουσικής (και αισθητικώς και μουσικολογικώς) …
και
εν πάση περιπτώσει εμάς τουλάχιστον μας θέλγουν περισσότερο εκείνα τα “παλιακά” παιξίματα…Διότι άλλο είναι -ας πούμε- να παίζει κανείς π.χ. ένα προκλασικό κονσέρτο με όργανα εποχής και άλλο με σύγχρονα συνθεσαίζερ.

Από την άλλη ξερω ότι τα πράματα αλλάζουν. Όχι πάντα όμως προς το καλύτερο ! Και πολλοί από τους επαγγελματίες του χώρου -αν τους ρωτήσεις- αρέσκονται περισσότερο στα παλιά όργανα και τον μη ηλεκτρικό ήχο, αλλά …