Toπos Καταγωγής

Θα ήθελα απλά να μάθω τον τόπο καταγωγής των προγονων σας αλλα και σε ποιο μέρος κατοικιτε αυτή την στιγμή.Απαντηστε όσοι πιο πολλοι μπορειτε.Για παράδειγμα εγώ μένω στην Πτολεμαιδα και οι προπαπποι μου ήταν απο Γιαλι Τσυφλικ Βιθυνίας,Κωνσταντινούπολη,Ικόνιο.Γενικα όπως καταλαβένεται είμαι μικρασιάτης στην καταγωγή.Θα μου πείτε γιατί το ρωταω αυτό και τι σε νοιαζει εσενα.Επειδη τα ρεμπέτικα τραγουδια έχουν πολύ μεγάλη σχέση με τα μικρασιατικα τραγουδια για πολλους λόγους που δεν χρειαζεται να αναφέρω τώρα ,πιστέυω πως αυτή την μουσική ως ένα βαθμό την τραβάει το αίμα.Δηλαδη τα ακούω και μου βγαίνει να σηκωθω να χορέψω.Ενω ένας κερκυραιος δύσκολα θα έκανε κάτι τετοιο.Περιμένω τις απαντήσεις σας.

Ρέ κύριε Gilles , είμαι μιστούρα φίνα :089:: Σμύρνη και Φόκες (Μικρά Ασία , επόνιμα Βρεττός και Νικολαΐδης) ,Μαραθόκαμπο (Σάμος ,επόνιμο Γιαγάς ) Ἁγιά Μαρίνα (Κάσος επόνιμο Μαυρολέον) Ασκίφου (Κρήτη , Σφακιά επόνιμο Γλυνιάς) .¨Οταν έμενα στην Ελλάδα : Νίκαια (Κοκηννιά) και Κορηδαλλός ,στον Περαία . Τώρα μένω στη Σαν Πάουλο , Βραζιλία …(Τί σε μένει εσένανε και ὁλο μ’αροτάς ,από ποιό χοριό είμαι γώ ,αφού δεν μ΄αγαπάς:106: …)

Φίλε Gilles δεν συμφωνώ μαζί σου. Κι όχι μόνο επειδή δεν έχω καταγωγή από την Μικρασία αλλά και επειδή στ΄αυτιά μου τα μικρασιάτικα τραγούδια δεν έχουν μεγάλη σχέση με το (πειραιώτικο) ρεμπέτικο. Κι εννοώ μ΄αυτό το μουσικό ύφος κι όχι τους δρόμους.

Δηλαδή, σα να λέμε…“Πες μου την καταγωγή σου, να σου πω τα γούστα σου”. Δε νομίζω…

Δεν είπα οτι επειδή κάποιος δεν είναι Μικρασιάτης δεν μπορει να ακούει και να του αρέσουν τα ρεμπέτικα.Απλώς η παρατήρηση μου είναι πως οι περισσότεροι που ακούνε αυτη την μουσική είναι και Μικρασιάτες.Έτσι βέβαια νομίζω εγώ.Και ναι,το ύφος είναι διαφορετικό αλλα είναι σίγουρα μία συνέχεια των μικρασιάτικων τραγουδιών καθως οι περισσοτεροι τραγουδιστές και συνθέτες ήταν πρόσφυγες και έφεραν από τα μέρη τους μουσικές που δεν συνηθίζονταν στον Ελλαδικό χώρο.

Ο άνθρωπος μόνο μας ρωτάει ποιά είναι η καταγωγή μας Μάνο , έχει την εντύποση ο Gilles και συνφωνώ μαζί του πως οι απόγωνοι των μικρασιάτων έχουν μεγαλήτερη ερέθηση με αυτά που σήμερα ονομάζωντε ρεμπέτικα γιατί όχι μόνο τα ακούμε από πολύ μικρά παιδεία αλλά γιατί έχουν σχέσεις με την ἱστορία των προγόνων μας . Αυτό δεν πάει να πεί πως αρέσουν σε όλους τούς μικρασιάτες ή μόνο σε μικρασιάτες , η περιέργια του Gilles , μου φαίνετε, είναι να δεί το ποσοστό από άλλη καταγωγή μέσα στο ρεμπέτικο κόσμο , που σύγουρα θα είναι πολύ μεγάλο .

Χωρίς παρεξήγηση φίλοι μου, αλλά εγώ - που δεν κατάγομαι από Μ. Ασία (πλην μιας γιαγιάς) - τα μικρασιάτικα ούτε να τα ακούω μπορώ, ούτε να ακούω ότι τα ακούνε μπορώ, ούτε καν για ρεμπέτικα δεν τα μετράω.
Σκληρό πρίμο μπουζούκι, μπάσα ζόρικη φωνή, στίχος Πειραιώτικος χωρίς λογοκρισία και τα μυαλά στα κάγκελα!
Και αν δεν είναι σκληρό λαϊκό, ας είναι ένα δυνατό ρουμελιώτικο της τάβλας.
:127:
Πράγματι, η καταγωγή παίζει ένα ρόλο στις μουσικες προτιμήσεις.
Αλλά και τα χιλιάδες άλλα μικρά & μεγάλα γεγονότα που διαμορφώνουν τον χαρακτήρα.
:slight_smile:

Η ερώτηση του φίλου (Gilles) είναι κατανοητή, όσο και το σκεπτικό του. Απλά εγώ δεν συμφωνώ, αλλά βέβαια δεν μπορώ και να πω αν η θέση του στέκει.
Στον δικό μου τον περίγυρο δεν υπήρχαν καθόλου μικρασιάτικα ακούσματα, παρότι υπήρχαν πρόσφυγες. Μεγάλωσα στην επαρχία (Κρήτη) όπου το τοπικό στοιχείο ήταν τόσο έντονο (γλώσσα, μουσική) που δεν άφηνε μεγάλα περιθώρια σε μειονότητες. Υπήρχε σχεδόν πλήρης αφομοίωση.
Σε μεγάλα αστικά κέντρα σίγουρα θα ήταν τα πράγματα διαφορετικά.

Οσο γιά την συγγένεια του ρεμπέτικου με τα μικρασιάτικα, πιστεύω ότι δεν υπάρχει ή αν θέλετε είναι τόση όση και η σχέση του Μάρκου με τον Νίκο Παπάζογλου. Δηλαδή το ένα πατάει κατά κάποιο τρόπο στο άλλο, αλλά είναι … άλλο πράγμα. Προς αποφυγήν παρεξήγησης, θεωρώ τον Παπάζογλου κορυφαίο καλλιτέχνη.

Οι επιστήμονες ξέρουν ότι κανονικά μας αρέσει αυτή η μουσική που μας είναι οικεία.

Εμένα μου φαίνεται ενδιαέρον που οι παραδοσιακοί ρυθμοί της Μικράς Ασίας είχαν και ακόμα έχουν μια τόση δυνατή συνέχεια στη σύγχρονη ελληνική μουσική (βέβαια ο ύφος και η μορφή δεν είναι ίδιοι) σε αντίθεση με τους παραδοσιακούς ρυθμούς της υπόλοιπης Ελλάδας. Γιατί ταιριάζουν καλύτερα?

Συμφωνώ οτι παίζουν ρόλο τα ακούσματα.Μην ξεχνάμε όμως ότι το ρεμπέτικο τραγούδι έχει σχέση και με το λαικό τραγούδι.Και ίσως φίλε Μάνο να είχες ακούσματα από το λαικό τραγούδι.Και δεν είναι τα ρεμπέτικα μόνο Μάρκος.Και εγώ μέχρι πριν 2 χρόνια άκουγα παλιά λαικά τραγούδια και δεν άντεχα με τίποτα να ακούσω ρεμπέτικα και παραδοσιακά.Κάποια στιγμή όμως άκουσα και ενδιαφέρθηκα να μάθω και για τα ρεμπέτικα και παραδοσιακά τραγούδια και πλέον δεν ακούω τίποτα άλλο και πιστεύω πως είναι πολύ καλύτερα από άποψη ποιότητας(το τη ζητάει δηλ. ο καθένας από τα τραγούδια που ακούει).Και το ότι δεν είστε στη καταγωγή μικρασιάτες δεν σημαίνει οτι δεν πρέπει να ακούτε και να σας αρέσου τα ρεμπέτικα.Ρεμπέτικα ακούνε όπως ξέρεται και πολλοι που δεν είναι καν Ελλήνες.Και για να εκφράσω και ένα παράπονο,δυστυχώς κάποιοι μάλλον δεν έχουν ακούσει και πολλά ρεμπέτικα ή μάλλον άκουσαν 2-3 τραγούδια που μιλούσαν για ναρκωτικές ουσίες και χωρίς να πιάσουν το νόημα τα τραγουδιού λένε <<Εμείς αυτά τα παλιοχασικλήδικα θα ακούμε?>>Οπότε σιγά σιγά χάνεται και ένα κομμάτι του Ελληνικού πολιτισμού(που δεν είναι μόνο τα ρεμπέτικα τραγούδια αλλά και τα παραδοσιακά όλης της Ελλάδας που πολλοί προφανώς δεν γνωρίζουν).

Γιατί κούκλα μου ,νέτα σκέτα : είναι ποιό ωραία …:019:.

[quote=Kostas™;161672] ρουμελιώτικο της τάβλας.

ετσι ρε Κωστα πέστα!

εγω καταγομαι απ την αμφιλοχια ή αλλιώς Καρβασαρας απο τη τουρκικη λέξη Καραβαν σαράι που σημαίνει το πέρασμα του καραβανιού

Πάνω στό θέμα που έχει ξεκινήσει .Γεννήθηκα σένα χωριουδάκι εξω από τη Λειβαδιά
70 σπίτια. 1964 περίπου πεμπτη τάξη δημοτικού.Τοτε τα ΤΕΑ είχαν αναλάβει να μας
εκπολιτήσουν. Φαίρνουν λοιπόν Καραγκιόζη.Οταν, παιδάκι πράμα ακουσα τον Σταύρακα
νά τραγουδάει επαθα…Χωρίς βέβαια αυτό να σημαινει, οτι τά τσάμικα καί τα επιτραπέζια
δε με τρελλένουν .Να λοιπόν η βασική αιτία που κολλησα με το ρεμπέτικο .
Το βάζει ο νούς σας??:242:

Βέβαια και το βάζει ο νούς μου …

Φαντάζουμε τον Μπάμπη να βλέπει από δεξειά το παλάτι του βιζίρη και αριστερά την καλίβα του Καραγκιόζη και στο κέντρο της σκηνής τον Μπάρμπα Γιώργο μαζί με τον Σταύρακα να τραγουδάνε σαραααάννντααα παλικααααααάρια από την Λειιιιιιιί-βάαααααα-δαιααααά …:019:και να ακούετε από το παλάτι του του βιζίρη ένα καρσιλαμά τσίφτηκο , και απ΄τα παράθηρα του παλατιού να φαίνοντε οι σκιές των χανούμησων … Ο Καραγκιόζης με τον Χατζιαβάτη προσπαθούν να μάθουν το Κολιτίρι να χορεύει τα δημοτικά μα το πιτσιρίκι δεν μπόρεί να προσιλοθεί γιατί ο οίχος του ντερμπακιόυ(τουμπελεκι derbak) σκεπάζει την φλογέρα του Μπαρμπα Γιώργου …Ρωτάει το Κολιτίρι τον Καραγκιόζη : Πατέλα τί εἷναι αυτά τα πλάματα που χολεύουν (γιά τις χανούμησες διλαδί); - Μορέ Κολιτίρι εἷσαι πολύ μικρός για αυτά , αυτά εἷναι Δαιμόνοι … λέει τότε το Κολιτίρι : Πλέπει να μεγαλόσω γλήγολα πατέλα , μαλέσουνε οι Δαιμόνοι …

Πραγματικά πολύ πεδαγογικό , εξευγεννιτικό και εκπολιτηκό έργο ο Καραγκιόζις :019:…
Ξέρεις κάτι Μπάπμη μου έδοσες την εμπνευση και θα γράψω τον Καραγκιόζι Μάγκα σε άλλη ευκαιρία …

Μάνο και άλλοι άπιστοι στην μικρασιάτικη επιροή στο ρεμπέτικο να κλικάρετε(ωραίο ρήμα το κλικάω , έ !) την φωτογραφία του Δάσκαλου Γιώργου Μητσάκη και θα δείτε ένα ενδιαφέρον βιντεάκι από το Υουtube … Γιατί σαν χριστιανός και ορθόδοχος θα κάνω λιτανεία για να σας κάνω ποιό πιστούς και στην Μικρά Ασία . . .

Γειά σου Νικολαρα.Το Σταύρακα να τραγουδάει τσάμικο? Χμ…κάργα σουρεάλ τό βλέπω!
Κάτι σαν το ΛεΠα νά άδει Ριγκολέτο ας πούμε?:083:

Καλημέρα Μπάμπη :088:! Πρώτα ατό όλα ο Σταύρακας συνώδευε τραγουδώντας το Μπάρπα Γιώργο που έπαιζε φλογέρα … Σουρεάλ Μπάπη θα εἷναι όταν θα γράψω τον Καραγκιόζη μάγκα , που ο Μπάρμπα Γιώργος θα βγάλει την φουστανέλα και θά φοράει στενά παντελόνια , ανάριχτο σακάκι , καβουράκι αντί για φέσι , μιτερά δυχρωμα παπούτσια και θα την βρηεί με ένα ταξήμι και θα πάρει ζεϊμπεκακι μετά που θα κολήσει χαρτούρα 100 ευρό στο πρόσοπο του Σταύρακα … Περίμενε και το μαγιρεύω:127:…

Τίτλο εχεις βρεί ?:082:

:063:Ενα Δώρο για τον Μάνο που του αρέσει ο Παπαζογλου …

Νάσαι καλά φίλε Νικολάρα που με σκέφτεσαι και που κρατάς το θέμα ζωντανό!
Βέβαια ο Βαγγέλης ο Παπάζογλου είναι από τους αγαπημένους μου ρεμπέτες (του μικρασιάτικου στυλ, αν επιτρέπεται ο όρος). Αν είναι και στα ελληνικά ακόμα καλύτερα.
Στο προηγούμενο μου μύνημα εννόησα προφανώς τον Νίκο Παπάζογλου, σύγχρονο καλλιτέχνη γιά όσους δεν γνωρίζουν.

Νικολάρα επιφυλάσσομαι να ανταποδώσω το δωράκι!