Νέυ

Μήπως γνωρίζετε κάποια μέθοδο εκμάθησης γραμμένη στα ελληνικά;

www.neyzen.com θα μπεις σε αυτη τη σελίδα αδερφέ θα πατήσεις “αγγλικά” κ μετα “ney method” αν καταλαβαινεις αγγλικα διαβασε προσεκτικά τις σελίδες κ θα δεις… ειναι μια παρα πολυ καλή βοήθεια για όσους θέλουν να ξεκινήσουν νέυ…
:088::088::088:

Και για όποιον πιάνει το χέρι του και θέλει να πειραματιστεί φτιάχνοντας το δικό του Νέυ(γιατί όχι και απο άλλο υλικό) ,εδώ μπορεί να βρεί μετρήσεις απο διαφορετικούς τύπους Νέυ (τούρκικα και αράβικα) διαφόρων γνωστών κατασκευαστών…

Νίκος

Υ.Γ. το αρχείο το στέλνω ζιπαρισμένο γιατί το μέγεθος του ξεπερνούσε το επιτρεπτό όριο του φόρουμ.Απλά ξεζιπάρετέ το και ανοίξτε το με Εxcel.

Και για οποιον θελει να αγορασει κορυφαια νευ απο ελλαδα ενας ειναι ο κατασκευαστης!!!Γιωργος Αποστολακης αριστος μαστορας και εξαιρετικος ανθρωπος,μπορεις να παρεις οτι πληροφοριες θελεις για το οργανακι και εχει και πολυ υλικο.

1 «Μου αρέσει»

Γνωρίζω τον Πέτρο Ζαράνη,όχι όμως τον Γιώργο Αποστολάκη.Κάποια περαιτέρω ίσως στοιχεία για τον εν λόγω κατασκευαστή;

Ο Γιωργος ειναι πολυ γνωστος κατασκευαστης,στο χωρο του νευ στην ελλαδα.Οργανα του εχουν πολλοι γνωστοι μουσικοι(και μη) οπως ο Τσιαμουλης(δεν χρειαζονται συστασεις)η’ ο Νικος Παραουλακης(το νευ του σχηματος του Μαλαμα).Eιναι λιγο δυσκολο να τον βρεις γιατι ειναι μεταξυ Αλιμου και Αυλιδας (οπου μενει)και τηλ.δεν εχω αυτη τη στιγμη.Παντως αν θες να αγορασεις η’ να φτιαξεις προτεινω με τα χιλια να τον βρεις ,θα εκπλαγεις!!!

1 «Μου αρέσει»

Συγνωμη ξεχασα και τον Λαμπρακη (γνωστος και αυτος)οπου και αυτος εχει καλαμια του
Αποστολακη.Του εχω κανει τρελη διαφημιση αλλα του αξιζει.

σβησιμο … λαθος… νομιζα οτι ειναι ενχορδο… χαχαχα !

Φίλε Alex εσύ παίζεις νέυ ?
Ή κάποιος φίλος εδώ μέσα ?
Ρωτάω απλά γιατί εγώ παίζω ούτι και μ’ αρέσει ο συνδυασμός!

Φιλε corto θα σε απογοητευσω,δεν παιζω νευ ειμαι παραδοσιακος τριχορδακιας απλα ολοι
μου οι φιλοι μου βγηκαν λιγο πιο παραδοσιακοι.Οσο για το συνδιασμο οργανων που αναφερεσαι
ειναι πραγματικα ενα πολυ καλο ντουετο.

Γεια σας παιδιά
Εγώ παίζω Ούτι αλλά ξέρω τον Πέτρο, (εμένα μου έχει αλλάξει το καπάκι από το Ούι που έσπασε),και οι φίλοι μου που παίζουν Νευ μου έχουν πεί ότι είναι πολύ καλός στα Νευ.
Χρησιμοποιεί ενιαίο κομμάτι καλάμι και όχι συναρμολογημένα κομμάτι κομμάτι όπως άλλοι, Βάζει στα δαχτυλίδια αλπακά λεπτό και όχι Χαλκό που είναι βαρύ και κιτρινίζει, και χρησιμοποιεί και μπασπαρέδες αυτούς που έχει και ο Mehmet Yucel (www.neyzen.com) από Υλικό Delrin ,οι Νευζεν λένε ότι είναι το καλύτερο Υλικό μετά το Κέρατο. Επίσης είναι και πολύ καλός Μουσικός, έχει και συνθέσεις στην σελίδα του
http://www.p-zaranis.gr
Αυτά από εμένα

Χαιρετώ όλο το φόρουμ καλώς σας βρίσκω παιδιά και έυχομαι να προσθέτω κάτι στη συζήτηση για το νέυ που … μου έχει κλέψει την καρδιά από την περασμένη άνοιξη.

http://www.youtube.com/watch?v=49bsXYmKrLk

Έχω ένα μανσούρ νευ του Πέτρου Ζαράνη και μπορώ να πω ότι το προτιμώ από το πολύ καλό τούρκικο Κιζ που αγόρασα από την Πόλη. Είναι ενδιαφέρον να πάτε από το εργαστήριο του Πέτρου για να δείτε τις λεπτομέρειες της κατασκευής των νέυ. Όλο το μυστικό είναι το πόσο θα ανοίξεις τις τρύπες στους κόμπους ώστε να βγαίνει αυτό το χαρακτηριστικό τούρκικο άκουσμα.

Οι Πέρσες που δεν χρησιμοποιούν πασπαρέ τοποθετούν ζελατίνα ακτινογραφίας στη θέση του και μάλιστα τροχίζουν ένα δόντι τους ώστε να μπαίνει ανάμεσα η ταινία καθώς φυσάνε!Ακούγεται βέβαια απίστευτα. Κάπως έτσι

Σημειώστε όμως ότι είδα στην Ελληνική Τηλεόραση έναν γέρο να παίζει Βλάχικα με νέυ χωρίς πασπάρε και ακουγόταν καταπληκτικά επίσης. Ίσως το τούρκικο νέυ με το πασπαρέ και το περσικό με την ταινία είναι παραλλαγές αυτού του πλαγίαυλου χωρίς επιστόμιο.

Στο φλάουτο δεν ταιριάζει ο όρος πλαγίαυλος καθώς το κρατάμε οριζόντια και όχι πλάγια. Ο όρος πλαγίαυλος δείχνει το νέυ και είναι πολύ λογικό αυτό να ήταν ο αρχαίος πλαγίαυλος.

Για την εκμάθηση του Νέυ υπάρχει ένα βιβλίο με το οποίο μαθαίνεις παράλληλα και την τούρκική μουσική που στηρίζεται στο νέυ και το ταμπούρ.
http://www.caglaryayin.com/neymetod.htm

Βρίσκουμε στο βιβλίο τούρκικη θεωρία (πυθαγόρεια) για τις υποδιαιρέσεις των κλιμάκων, τη δημιουργία των διαφόρων τετραχόρδων και πενταχόρδων και τέλος πως αυτά λειτουργούν στα μακάμια και στα ταξίμια. Αναλύονται πάνω από 50 μακάμια με παραδείγματα από την κλασσική τούρκικη μουσική όπου συναντάμε επίσης Αρμένηδες και ¨Ελληνες συνθέτες. Περιέχεται και vcd με επιλογές από τα κομμάτια και τις ασκήσεις , αλλά και με το ακριβές άκουσμα κάθε μακαμιού, μια και στο νέυ η συχνότητα (ο τόνος) μεταβάλεται με το παραμικρό και μπορεί να φυσάμε πχ σι αλλά όχι το σι που θέλει το συγκεκριμένο μακάμι που μελετάμε. Παράδειγμα από το vcd (τρίλος).

Τo βιβλίo είναι φυσικά στα τούρκικα αλλά μια και οι Τούρκοι χρησιμοποιούν την ευρωπαική σημειογραφία κάνουμε μια χαρά την δουλειά μας με τα μουσικά κείμενα που κυρίως περιέχει. Υπάρχει και το vcd. Οι τίτλοι δίνονται και στα αγγλικά και στο τέλος υπάρχει ένα γλωσσάρι με τους βασικούς τούρκικους μουσικούς όρους και την αγγλική τους μετάφραση.

Για αγορά του μπορείτε να γλιτώσετε το ταξίδι στην τουρκία …
http://www.tulumba.com/storeItem.asp?ic=zBK324655BG870

Τις ιδιαιτερότητες βέβαια του παιξίματος μπορούμε να τις μάθουμε μόνο δίπλα σε καλό νευτζή αν γίνεται τούρκο ή μαθητή του.

Το βλάχικο νέυ που αναφέρεις πρέπει να ήταν η μακρυά φλογέρα που παίζουν στην Ήπειρο και την λένε τζαμάρα.

Αριστερά τρεις τζαμάρες (δύο ξύλινες, μία μεταλλική), δεξιά δύο φλογέρες)

Ας μη ξεχνάμε και το Αραβικό Νέυ που παίζεται σέ όλη την Μέση Ανατολή, καί την Βόρεια Αφρική. Δημοτικό καί κλασσικό όργανο. Χρησιμοποιεί την Αραβική μουσική θεωρεία που διαφέρει και απο την Τουρκική και απο την Περσική.

Όχι δεν ήταν τέτοια φλογέρα καθώς το έβλεπα ήμουν σίγουρος ότι ήταν νευ. Οι τρύπες ήταν χαμηλά και τα χέρια τεντωμένα για να τις φτάνουν ενώ στις τζαμάρες είναι στη μέση και μένει αρκετό μήκος μέχρι την έξοδο του αέρα.

Πάντως μέσα σε παρόμοια καλάμια νομίζω είδα και ένα τέτοιο νευ στο μουσείο του Φοίβου Ανωγειανάκη στην Πλάκα χωρίς πασπάρε αλλά με τις 6 τρύπες ανά δυο τριάδες χαμηλά και την άλλη από κάτω πλάγια όπως το τούρκικο το αράβικο και το πέρσικο που διαφέρουν μονο στο επιστόμιο.

Δεν μπορώ να είμαι σίγουρος, πιθανόν να κάνω λάθος, αν όχι θα βρεθούν και άλλα στοιχεία. Θέλω να ξαναπάω και από το μουσείο να σιγουρευτώ τι είδα, τότε όμως αν και μου έκανε εντύπωση σκέφτηκα ότι θα ξέπεσε και ένα τουρκικο καλάμι μαζί με τις φλογέρες. Οταν όμως είδα τον γέρο το ξαναθυμηθηκα.

Μια και μιλάμε για την διδασκαλία του νευ (και όχι μόνο) θα ήθελα να σας γνωρίσω τον παρακάτω κύριο (αν δεν τον ξέρετε ήδη σας λέει κάτι το … Βόσπορος)

http://www.omererdogdular.com/dersler.htm

Στο παραπάνω λινκ δεξιά υπάρχουν βίντεο από τα βασικά μαθήματα στο όργανο και τις βασικές νότες. Βλέποντας το τελευταίο βίντεο μπορείτε να καταλάβετε τι εννοούσα πριν όταν έλεγα ότι ο δάσκαλος χρειάζεται για τις ιδιαιτερότητες του παιξίματος. Την παρτιτούρα στο τελευταίο αυτό πεσρέφι μπορείτε να την παρακολουθήσετε από εδώ.


(Στο www.neyzen.com θα έχετε δεί υπάρχει μια τεράστια βιβλιοθήκη από κομμάτια χωρισμένα σε μακάμια, πηγή για όλους τους μουσικούς και όχι μόνο για το νέυ αφού και οι συνθέτες δεν είναι μόνο neyzen αλλά και tamburi, lavtaci, santuri, kemani κτλ)

Ο Ομέρ συνεργάζεται με το μουσικό εργαστήριο Λαβύρινθος του Ρος Ντέιλυ και έρχεται 1-2 φορές το χρόνο στην Κρήτη και την Λευκάδα όπου δίνει σεμινάρια διάρκειας 6 ημερών με 6+ ώρες καθημερινά. Οι συμμετέχοντες διαμένουν εκεί αλλά τα έξοδα δεν είναι τρελλά.
http://labyrinthmusic.gr/laby/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=4&id=29&Itemid=70

Τέλος …
πολύ διδακτικά για ταξίμι σε διάφορα μακάμια είναι και τα παρακάτω βίντεο όπου ακούμε αυθεντικό παραδοσιακό παίξιμο του νέυ βλέποντας παράλληλα την παρτιτούρα.

Καλή μελέτη λοιπόν ή μάλλον … καλό φύσημα :085:

Γειά σας παιδιά, είμαι ο νιούφης του φόρουμ και ελπίζω να περάσω όμορφα εδώ μέσα όπως αρμόζει σε τέτοιο φόρουμ.
Θα ήθελα να ρωτήσω πάνω στην κατασκευή του νέυ. Μου έχει κολλήσει εδώ και καιρό η ιδέα να αγοράσω νέυ, αλλά τελευταία σκέφτομαι ακόμα πιο σοβαρά …γιατί όχι, να κατασκευάσω ένα!!!
Και η μεγαλύτερη απορία μου, είναι το επιστόμιο. Πως θα το κατασκευάσω; Είμαι άπειρος αλλά αν μου μπει κάτι στο μυαλό, δε βγένει. :241:

Καλώς ήρθες fallacia

Εγώ αρχικά αγόρασα ένα τούρκικο νέυ Κιζ. Επειδή αυτό παίζει ένα τόνο πάνω είπα να κατασκευάσω ένα Μανσουρ που είναι πιο μεγάλο και παίζει ότι διαβάζει.

Τα κατάφερα τελικά να φτιάξω ένα και το επιστόμιο το έκανα σκαλιστό με το χέρι. Ήχο βγάζει το όργανο αλλά όχι όπως αυτό που αγόρασα.

Όταν είδα στον Πέτρο Ζαράνη ότι οι τρύπες στους κόμπους πρέπει να έχουν συγκεκριμένη διατομή κατάλαβα ότι αυτό που έφτιαξα δεν άξιζε και πολλά τελικά. Στο μεταξύ συναντάμε και νευ που τα κόβουν στους κόμπους και αλλάζουν τις διατομές από μέσα. Μετά το κολλάνε και βάζουν δακτυλίδια στα σημεία που έχουν κόψει.

Επίσης ο Πέτρος τα επιστόμια τα παραγγέλνει από την Πόλη και αυτός είναι και ο μοναδικός τρόπος για να έχεις καλό επιστόμιο. Είναι πολύ δύσκολη δουλεία διότι θέλει να το φας στον τόρνο από μέσα και να κάνεις μια ιδιαίτερη εσωτερική καμπύλη. Υπάρχουν μάλιστα διάφοροι τύποι επιστόμιων που διαφέρουν στο σχήμα της καμπύλης.
http://www.p-zaranis.gr/baspare_en.htm
http://www.neyneva.com/eng/baspare.asp

Το καλύτερο υλικό είναι το κέρατο νεροβούβαλου σπάει όμως εύκολα γιαυτό καλύτερη λύση είναι ένα είδος πλαστικού που ονομάζεται Ντέρλιν. Μπορούμε να κάνουμε και από ότι υλικό θέλουμε όπως ξύλο ή μέταλλο όμως το πιο σημαντικό είναι το σχήμα της εσωτερικής καμπύλης και όχι τόσο το υλικό. Αν κάποιος αποφασίσει να φτιάξει μόνος του πρέπει να έχει ένα τόρνο και να κάνει πολλές δοκιμές για να πετύχει κάτι στο οποίο θα καταλήξει.

Α, ναι το γνωστό στρογγυλό δύσκολο για κατασκευή επιστόμιο για νέυ. Όντως αυτό μόνο με παραγγελία.
Αν το παραγγείλω μέσω μουσικού καταστήματος εδώ στη Μυτιλήνη (2 έχουμε), θα βρω από Αθήνα ή Θεσσαλονίκη, ή “αποχαιρέτα την Αλεξάνδρεια που ονειρεύτηκες”;
Ευχαριστώ πάντως.:088:

Γεια σας παιδιά …

Τον τελευταίο χρόνο σημείωσα εξέλιξη στην κατασκευή του νέυ. Το όλο θέμα έχει να κάνει με το να φτιάξω το τέλειο όργανο για εμένα, αντί να ψάχνω για να το βρω και να το αγοράσω (τελικά δηλαδή θα πρέπει να πήγαινα μέχρι … το Ικόνιο).
Νομίζω ότι πλέον φτιάχνω αξιοπρεπή όργανα …

Ο Ομέρ ενθουσιάστηκε όταν δοκίμασε κάποια. Είπε ότι μπορεί να δώσει κονσέρτο με αυτά. Είχαν βέβαια πασπαρέ του Yucel (derlin). Τώρα όμως τα φτιάχνω εξ ολοκλήρου με … κρητικά υλικά.

Τελικά δεν είναι και τόσο τρομερό να κατασκευάσει κανείς πασπαρέδες ….

Και ένας ταπεινός ξυλότορνος των 200 ευρώ βγάζει άνετα την δουλειά.

Ακόμα …. θυμίζω δεν χρειάζεται να ξεκερατώνουμε τους φίλους μας τους Ταύρους. Υπάρχουν σκληρά ξύλα σαν σίδερο όπως αυτά που χρησιμοποιούν για τις κλάβες ή τα ξυλόφωνα, αλλά …… και το κουτσοπρίνι κάνει.

Βιντεάκι για την κατασκευή του νέυ.