Μπράβο στον κ. Φέρρη (Αφιέρωμα στον Π. Τούντα - Αφιέρωμα στον Τσιτσάνη)

Μπράβο στον Κ. Φερρη για το αφιέρωμα στον Π. Τούντα!! Καταπληκτική εκπομπή! Επιτέλους ένα αφιέρωμα στον μεγάλο αυτό δημιουργό! Ελπίζω να κατεβάσει κάποιος το link για να μπορέσουν να το δουν όσοι το έχασαν.

Δεν ξέρω αν ήταν πια τόσο(?) καλό το αφιέρωμα στον Τούντα, ξέρω όμως με απόλυτη βεβαιότητα το πόσο απαράδεκτο ήταν το αφιέρωμα του στον Τσιτσάνη.

Το αφιέρωμα στον Τσιτσάνη από το «Ονείρου Ελλάς» του Κώστα Φέρρη για όσους θέλουν να το δουν,
εδώ. (ο σύνδεσμος δεν λειτουργεί πια)

Για να συνεχίσουμε κάπως τη συζήτηση και να μη σταθούμε μόνο σε αφορισμούς, ας αναρωτηθούμε.

  1. Πώς να χωρέσει και τι να πρωτοειπωθεί για ένα δημιουργό του βεληνεκούς του Τσιτσάνη σε μια εκπομπή – αφιέρωμα πάνω - κάτω μιας ώρας ;;;

  2. Γενικότερα, τι προσδοκίες έχουμε από ένα αφιέρωμα σε ένα δημιουργό;

Μήπως να αποτελέσει το έναυσμα για δική μας έρευνα, για να ξανακούσουμε τα τραγούδια του, για να διαβάσουμε καμιά βιογραφία του ή γενικότερα την ιστορία της εποχής, μια και το αφιέρωμα δίνει τα εναύσματα, αφού πολύ σωστά ο Φέρρης αναφέρεται και σε πρόσωπα της εποχής, π.χ. στο Μουσχουντή;

Την είδα την εκπομπή ψάχνοντας την στο διαδίκτυο και βρίσκω πως αυτά που έπρεπε να ακουστούν για τον Τσιτσάνη, ειπώθηκαν.
Πρώτα - πρώτα η μουσική του πορεία: από το άταστο βιολί στο μαντολομπούζουκο και στο μπουζούκι μετέπειτα, η διαδρομή του από τα πανηγύρια, η παραμονή του στη Σαλονίκη και οι εκεί γνωριμίες του, στην Αθήνα η συνεργασία του με το Μάρκο, μέχρι ποια ήταν η Ελβίρα Κάκη που είχε ερμηνεύσει δυο τραγούδια του, ο θαυμασμός του προς τον Παπάζογλου, οι μινόρε καντάδες που συνέθεσε πριν τη λογοκρισία, η γνωριμία με τη Μ. Νίνου…
όπως και η επιλογή των τραγουδιών του που ακούστηκαν…
Όπως και η απαγγελία - παρουσία του Ηλία Λογοθέτη…

Έναυσμα; Έρευνα; Μάλλον ο κος. Φέρρης έχει μείνει πίσω στις έρευνές του. Του δίνω λοιπόν το λινκ

για να φρεσκάρει τις πηγές του.

Εδώ και χρόνια, πολλοί από αυτούς που ασχολούνται με πραγματική αγάπη για το ρεμπέτικο, γνωρίζουν πάρα πολύ καλά ποια είναι η Ελβίρα Κάκκη και ποια είναι η Ελβίρα Ντε Ιντάλγκο και το πόσο δεν έχουν καμία σχέση η μία με την άλλη.
Το θέμα της τραγουδίστριας Ελβίρας αποτελούσε πάντα ένα είδος μύθου, ο οποίος έχει εδώ και καιρό καταριφθεί.
Είναι όμως πιασάρικος (αυτός ο μύθος) για τον κόσμο που δεν ασχολείται, και χωρούσε άνετα σε ένα μικρό και ταπεινο ωριαίο αφιέρωμα για τον Βασίλη Τσιτσάνη.
Επίσης σας παραπέμπω στο λινκ του sealabs

http://rebetiko.sealabs.net/forum/viewtopic.php?t=1863

όπου υπάρχει επιστολή του Φρέντερικ Κάκις, γιου της Ελβίρας Κάκκη, προς τον συλλέκτη Τσαρλς Χάουαρντ, δίνοντάς του βιογραφικά στοιχεία της μητέρας του.
Ας είμαστε πολύ προσεκτικοί ΌΛΟΙ όταν μιλάμε για έρευνα και έναυσμα.

Ο.Κ. για την Ελβίρα Κάκη.
Άλλο ένα λάθος - εκ παραδρομής αυτό - όταν αναφέρθηκε η Ευαγγελία Μαργαρώνη ως κόρη του Παπάζογλου.

Πάμε, όμως, παρακάτω, Σταυρούλα ;

Πόσα να καταπιούμε ακόμα, ρε Ελένη; Πόσα;

Κι εν πάση περιπτώσει, πρόκειται για ζωντανή εκπομπή; Δε μπορεί να διορθώσει στο μοντάζ;

Τα πλήκτρα(???!!) στο “Βόλτα στην Ελλάδα” ήταν ένα λάθος κι αυτό;

Το μόνο για το οποίο θέλω να ζητήσω συγγνώμη είναι ότι απαντάω μέσα στο ποστ της tountas priest. Tountas, ζητώ συγγνώμη. :slight_smile:

με αφορμή το παραπάνω post παραθέτω copy paste από το blogaκι μου
"Δευτέρα, 9 Μάρτιος 2009 “Το λαϊκό δημιούργημα είναι εκφραστικά τέλειο όχι μόνο γιατί η μακρόχρονη επεξεργασία του από γενιά σε γενιά το σχηματίζει και το στρογγυλεύει, όπως στρογγυλεύει και λειαίνει ο ποταμός τα χαλίκια που παρασέρνει προς τα κάτω μέχρι να τους δώσει το άψογο σχήμα της κροκάλας, αλλά και γιατί ακριβώς μέσα από αυτή τη συλλογική επεξεργασία ενεργούν οι δυνάμεις της αέναης προσαρμογής του στην κοινή αισθητική.”
Στάθης Δαμιανάκος, 2001, «Κοινωνιολογία του ρεμπέτικου», νέα έκδοση Πλέθρον, Αθήνα

Το παραπάνω υπέροχο απόσπασμα αφιερώνω στον κ. Φέρρη για το σχόλιό του για τον Στάθη Δαμιανάκο στην σημερινή, (9-3-09), εκπομπή της ΝΕΤ “έχει γούστο”.
Αναρτήθηκε από theos1960 στις 1:27 μμ 0 σχόλια"
όσοι είδαν την εκπομπή θα καταλάβουν…
Σταυρούλα να υποθέσω ότι την είδες;

Πόσα αφιερώματα έχουμε δεί για τον Τούντα για να σνομπάρουμε το συγκεκριμένο της μιας ώρας?? Δεν είδα το αφιέρωμα στον Τσιτσάνη και για κάποιες από τις εκπομπές που είδα μπορεί προσωπικά να είχα κάποιες ενστάσεις, αλλά θεωρώ ότι είναι τόσο λίγες οι εκπομπές της τηλεόρασης που ασχολούνται με το παραδοσιακό και το ρεμπέτικο τραγούδι που δεν έχουμε την πολυτέλεια να τις πυροβολούμε επειδή κάτι δεν ταιριάζει στην αισθητική μας ή ειπώθηκε κάτι λάθος! Στο φινάλε δεν είναι διδακτορική διατριβή, μία πρώτη προσέγγιση των συνθετών και της εποχής τους είναι και γνωριμία τους στο ευρύτερο κοινό της τηλεόρασης και όπως πολύ σωστά λεει και η Ελένη έναυσμα για παραπέρα έρευνα.

Πόσα χρόνια πρέπει να περάσουν ακόμη για να συνεχίζουμε να μιλάμε για μια πρώτη προσέγγιση σε τέτοιους μεγάλους συνθέτες, παιδιά; Κανείς δεν ανησυχεί ή εγώ είμαι απλά γραφική επειδή δεν τους αφήνω στο απυρόβλητο;

Δεν είναι κανείς στο απυρόβλητο εφόσον εκτίθεται δημόσια και αν θυμάσαι πολλοί φίλοι εκφράσανε διάφορες ενστάσεις σ αυτό το φόρουμ για τη συγκεκριμένη εκπομπή (που μέχρι τώρα την είχα δεί αποσπασματικά). Ωστόσο λόγω του θέματος (Τούντας!) φίλοι και γνωστοί με ενημερώσανε εγκαίρως ώστε να μη χάσω το συγκεκριμένο αφιέρωμα το οποίο σαφώς μου άρεσε (άλλωστε μόνο ο Σαββόπουλος και ο Κουνάδης νομίζω έχουν μιλήσει στην τηλεόραση για τον Τούντα ά, ναι, και η Τσουκαλά)!

Αγαπητή Tountas Priest, έχω τεράστια ένσταση: όχι για την αισθητική, παρόλο που και αυτή πρέπει να σχολιάζεται, αλλά λάθη που προέρχονται από πλημμελή ερευνητική προεργασία (Ελβίρα Κάκκη) και ενσωματώνονται σε παραγωγή που φιλοδοξεί, λέει, να πληροφορήσει τον ελληνικό λαό (και την υφήλιο, βέβαια!) για πράγματα που αγνοεί, απλά δεν επιτρέπονται. Και όχι μόνο αυτό, αλλά μετά από τέτοια λάθη τίθεται υπό αμφισβήτηση και ολόκληρη η σειρά των εκπομπών του Κώστα Φέρρη. Δεν είναι παίξε – γέλασε αυτά τα πράγματα, έχεις ευθύνη όταν αναλαμβάνεις να «διδάξεις». Σημαντικότερη από διδακτορική διατριβή είναι μία τέτοια εργασία, γιατί όσοι (ελάχιστοι) διαβάσουν μία διατριβή έχουν και τους τρόπους να επισημάνουν τα τυχόν λάθη της στην υπόλοιπη επιστημονική κοινότητα, ενώ είναι αδύνατο να πληροφορήσεις εκατομμύρια τηλεθεατές ότι βλέπουν και ακούν ανακρίβειες.

Μια και μπερδέψαμε αρκετές εκπομπές από το “Ονείρου Ελλάς” ,
μερικές ακόμα:
[b]Παπάζογλου.[/b]
[b]Περιστέρης.[/b]
[b]Μάρκος.[/b]
[b]Σκαρβέλης.[/b]

Αυτήν με τον Τούντα δεν την βρήκα, ίσως να μην έχει ανέβει ακόμα.

Πάντως, το έναυσμα για προσωπικές αναζητήσεις ακόμα και για ζωηρές συζητήσεις σε φόρουμ σχετικά με το ρεμπέτικο (όπως είδα, μετά και από την παρότρυνση της Σταυρούλας για το sealambs) έδωσε η εκπομπή του Φέρρη και αυτό το θεωρώ πολύ σημαντικό.

Λάθη και παραλείψεις εντοπίσαμε
[ σε άλλη συζήτηση αναφέρθηκε και η θρυλική “Ευθαλία”, για την οποία πιστεύω πως δεν είναι ένα μόνο πρόσωπο. Όμως, από ό,τι μου ανέφεραν ο Φέρρης σε μια από αυτές τις εκπομπές υποστήριξε το αντίθετο]

όμως νομίζω πως δεν μπορούμε να χαρακτηρίζουμε “απαράδεκτη” μια τέτοια σειρά.

Θοδωρή, μια και το ανέφερες, τι σχέση έχει ο Δαμιανάκος με το “Ονείρου Ελλάς”;
Αναφέρθηκε σ’ αυτόν ο Φέρρης, μήπως;

[quote=Ελένη;176089]

Και μόνο απο την προχειρότητα σε ότι αφορά το μουσικό σκέλος , εγώ προσωπικά την χαρακτηρίζω απαράδεκτη.
Μου “χτυπάει” πολύ άσχημα το ότι τραγούδια της εμβέλειας του Τσιτσάνη του Τούντα και άλλων μεγάλων δημιουργών να λέγονται απο τραγουδιστές οι οποίοι δεν είναι ορθόφωνοι!!!
Αυτά τα τραγούδια έχουν υψηλό δείκτη τεχνικής και ερμηνείας! Δεν γίνεται λοιπόν να λέγονται απο ερασιτέχνες που εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να σηκώσουν αυτό το βάρος!
Με εξαίρεση την Θεοδοσία Στίγκα και έναν τραγουδιστή που παίζει κανονάκι (ζητώ συγνώμη που μου διαφεύγει το όνομά του) οι υπόλοιποι είναι αντικειμενικά ανεπαρκείς. (και μη μου πει κανείς ότι το “στονάρισμα” και η έλλειψη τεχνικής είναι γνωρίσματα υποκειμενικά!!!)
Τώρα στους μουσικούς σίγουρα υπάρχει αρτιότητα. Ομως κατά τη γνώμη μου (υποκειμενική σίγουρα) μου δίνουν την εντύπωση πως το ρεμπέτικο τραγούδι δεν τους απασχόλησε και πολύ…!
Δεν γίνεται για παράδειγμα να κάνεις ταξίμι που παραπέμπει σε μεταγενέστερη εποχή και να “βαζεις” μετά προπολεμικό τραγούδι!!! δεν “κουμπώνει” πως να το κάνουμε!!!
Επίσης το αν το δικαίωμα της διασκευής το έχει ο καθείς (και μάλλιστα σε πολύ μεγάλες δημιουργίες) είναι ένα θέμα που θα πρέπει να μας απασχολήσει σοβαρά! Εδώ θα με ενδιέφερε πολύ να ακούσω τις απόψεις των φίλων…

Στο www.greek-movies.com μπορείτε να βρείτε όλες τις εκπομπες της Ονείρου Ελλάς

Οι ζωηρές συζητήσεις Ελένη είναι αποτέλεσμα της προχειρότητας και της κακής αισθητικής των εκπομπών του Κ. Φέρρη!!!
θα ήταν πολύ καλύτερα να μη μας έβαζε σ΄ αυτόν τον μπελά…!!!

Πιο ακριβές λινκ
http://www.greek-movies.com/shows.php?s=200&l=&y=&c=20

μηπως ειναι ευκολο να μου πεις πως μπορω να κατεβασω αυτες τις εκπομπες?? δεν ξερω πως γινεται… ευχαριστω

κατεβάζεις το veoh player…και τα σώζεις στο library του…αν μιλάμε για το site www.greek-movies.com βέβαια…

Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου Αλκιβιάδη.Όντως η Θεοδοσία Στίγκα είναι πολύ καλή και ο τραγουδιστής που παίζει κανονάκι λέγεται Μάνος Κουτσαγγελίδης:088:(η κυματιστή φωνή του θυμίζει Νταλγκα).Το άλλο το καλό: Σε όλη την εκπομπή- αφιέρωμα στον Βαγγέλη Παπάζογλου,όλα τα τραγούδια τα έπαιζαν και με μπουζούκι:mad: ενώ ο ίδιος αν δεν κάνω λάθος δεν είχε ποτέ μπουζούκι στα τραγούδια του.

κ. Μαύρε,
Στα δεκαπέντε όλα κι όλα μηνύματά σας σ’ αυτό το forum, τα οκτώ (ποσοστό 53%) τα αφιερώσατε σε κριτικές εναντίον του κ. Φέρρη και των συνεργατών του και άλλα τρία (20%) στην γνωστή ταβέρνα “Πλ. Ηρώων” του Ψυρρή, πληροφορώντας μας και για το τηλέφωνο επικοινωνίας, για το οποίο και σας ευχαριστώ.

'Ομως αυτό που μου κίνησε την περιέργεια, είναι ότι είχατε να μας τιμήσετε με μια γραπτή εμφάνιση στο forum από τις αρχές Φεβρουαρίου, οπότε και αποκλιμακώθηκε η ένταση περί τα του κ. Φέρρη. Χθες όμως, λίγες ώρες μετά την αναθέρμανση του topic για τον κ. Φέρρη, επανήλθατε ασμένως με νέα σειρά αλλεπάλληλων μηνυμάτων που συνοψίζονται στο τελευταίο που παραθέτω αυτούσιο.

Τι να συμβαίνει άραγε;

Να υποθέσουμε ότι οι λοιπές εκπομπές περί το ρεμπέτικο σας καλύπτουν από πλευράς ερμηνευτών, ενορχηστρώσεως και τηλεσκηνοθεσίας; Και αν σας εμποδίζει να πείτε τη γνώμη σας το γεγονός ότι δεν έχουν ανοιχθεί από άλλους τέτοια topics, μήπως θα θέλατε να σας βοηθήσω στο άνοιγμα άλλων, ενδεχομένως άσχετων με τον κ. Φέρρη, θεμάτων για να αναπτύξετε την θετική ή αρνητική κριτική σας ως προς την ερμηνεία, την σκηνοθεσία και την ενορχήστρωση των ρεμπέτικων επανεκτελέσεων;