Μπαγλαμάς γόνατο

Δεν εχω βρει πληροφοριες πολλες για το μπαγλαμα-γονατο.
Γονατο,απο ότι ξέρω, το ελεγαν επειδη το πίσω μέρος του ηχείου έκανε γωνια οπως το γονατο στο ποδι οταν καποιος καθεται.
Επίσης οτι τον εφτιαχναν στην φυλακη απο απλά υλικα ακομα και καρυδες .

Ξερει κανεις που μπορω να βρω περισσοτερες πληροφοριες?
Για το μηκος χορδης, το κουρδισμα π.χ. ηταν το ιδιο με τον μπαγλαμα (ρε-λα-ρε) κτλ…
Έχει πιο πριμάτο ήχο απο τον μπαγλαμά? πιο μπάσο?
Επισης η σωστη ονομασία ειναι μπαγλαμας - γονατο η τζουρας -γονατο? :090:

Εχουμε προσπαθήσει πολλές φορές να βρούμε άκρη για το πόσα και ποιά είναι τα τρίχορδα αλλα πάντα καταλήγουμε οτι, αφού πολλά ήταν κατασκευές απο ερασιτέχνες δεν υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες φόρμες. Το ίδιο με το μισομπούζουκο-τζουρομπούζουκο-τζουρά… τρέχα γύρευε.
Το ποιό γνωστό “γόνατο” στην πιάτσα μάλλον θα είναι αυτό του Γεννίτσαρη. Υπάρχουν βιντεάκια στο ίντερνετ, κυρίως απο το μινόρε της αυγης. ΓΕνικότερα, το ηχείο θα είχε περίπου μέγεθος μπαγλαμά(όχι οτι υπάρχει στάνταρ ηχείο μπαγλαμά) και το μανίκι μήκος τζουρά(όχι οτι υπάρχει στάνταρ μήκος μανικιού τζουρά) Υποθέτω, μήκος χορδής γύρω στο 64 η λίγο παρακάτω. Επίσης υποθέτω οτι διάφοροι θα πειραματίστηκαν αρκετά με το μήκος χορδής και το μέγεθος του ηχείου και αυτό είναι και το ενδιαφέρον: Υπάρχει γενικότερα μεγάλη ποικιλία ηχοχρωμάτων σε όργανα που παίζουν στην ίδια έκταση. Ακρη πάντως δεν θα βρεις για το τι είναι το καθε τρίχορδο.

Το γόνατο έχει μήκος χορδής τζουρά και σκάφος μπαγλαμά.
Ο ήχος είναι βαρύτερος (στην πρώτη οκτάβα), λόγω μήκους χορδής.
Στη δεύτερη οκτάβα, ακούγεται σαν μπαγλαμάς.

2 «Μου αρέσει»

καλημέρα. Έχω φτιάξει ένα τέτοιο όργανο βασισμένο ως προς την κλίμακα ακριβώς σ’ αυτό του Γενίτσαρη (μεταφέροντας αναλογικά τις αποστάσεις από φωτογραφία). Δες αν θες στο παρακάτω link, έχει και πληροφορίες για το ψάξιμο που έκανα τότε με τις χορδές.

για τις ενδιάμεσες κλίμακες (ούτε τζουράς ούτε μπαγλαμάς) δεν είναι καθόλου εύκολο να βρεθούν κατάλληλες χορδές. Που να έχουν δηλαδή αρκετή τάση για “ζωντανό” ήχο αλλά και να μην σπάνε. Είναι πιο ασφαλές να κινηθεί κανείς σε κλίμακα μικρού τζουρά (π.χ. 55-56-57 εκ.) και πιθανολογώ ότι ο ήχος θα είναι ανάλογος, ίσως ακόμα πιο βραχνός λόγω ακόμα πιο χαλαρών χορδών (μικρής τάσης σε σχέση με το μήκος).

3 «Μου αρέσει»

Εγώ θα πρότεινα όταν λέμε γόνατο, να εννοούμε τζουρά-γόνατο, διότι το όργανο πιο πολύ σε τζουρά μοιάζει.
έχω κι εγώ ένα τέτοιο οργανάκι και είναι άκρως απολαυστικό, για παλιά πράγματα.
Το είχα με 10ρες και μετά έβαλα 9ρες, αλλά μαλάκωσε πολύ και θα το ξαναγυρίσω σε 10ρες.

2 «Μου αρέσει»

Ναι συμφωνώ ότι τζουρά γόνατο θα ήταν το ιδανικό αν αναφερόμαστε σε μεγάλο μάνικο. Αλλά η ιδιαιτερότητα του “γόνατου” είναι η κοφτή καμπύλη του σκάφους και όχι το πόσο μακρύ ειναι το μάνικο. Οπότε θα μπορουσε να είναι τζουράς γόνατο και μπαγλαμάς (κοντο μάνικο) γόνατο.

2 «Μου αρέσει»

κι εγω για γονατο ξερω αυτο με το βαθυ σκαφος που μοιαζει σαν διπλωμενο γονατο… αλλιως γιατι να το λενε γονατο? ποια η διαφορα με τα υπολοιπα?

Γιατί το ακουμπάς στο γόνατο?

Γιατί να το λένε γιογκάρι; Γιατί να το λένε μπουλγαρί; Γιατί να το λένε τζιβούρι; Γιατί να το λένε καβόρο;

(στο γόνατο πάντως, Σπύρο, κανείς δεν το ακουμπάει, δεν είναι λύρα)