Η όλη κατασκευή ξενίνησε από ένα μαντολίνο γερμανικής κατασκευής της δεκαετίας του 1950 (αγνώστου κατασκευαστή). Αγοράστηκε από ebay σε κακή κατάσταση με σκοπό να χρησιμοποιηθεί για μετασκευή. Για να μπορέσει να γίνει η μετασκευή έπρεπε να ανοιχτεί το σκάφος και να ενισχυθεί. Μεγάλωσα τον τάκο, ενίσχυσα με επιπλέον παραπέτι το στεφάνι του σκάφους, κολληθήκανε οι ξεκολλημένες και η σπασμένη ντούγια. Το όλο σκάφος ενισχύθηκε με γάζα και έγινε νέο χάρτωμα.
Στο καπάκι κολλήθηκαν ενισχύθηκαν τα σχισίματα, αποκαταστάθηκε η ροζέτα και η πεναριά με προσθήκη των οστράκων που έλειπαν αλλά και του φόντου (σκόνη παλίσανδρου με κόλλα), επανακολλήθηκαν τα σπασμένα μέρη από κόκκαλο. Αντικαταστάθηκε το περιφεριακό φιλέτο με νέο, μεταποιήθηκε ο αρχικός καβαλάρης.
Για την μετατροπή αφαιρέθηκε το μάνικο και φτιάχτηκε νέο με προσαρμογή για 63αρα κλίμακα. Το σχήμα του καράολου αντιγράφηκε και φτιάχτηκε καινούργιο. Ταστιέρα καινούργια από έβενο με εξωτερικό φιλέτο κελεμπέκι.
Κατασκευή νέας χορδιέρας από τυπική μπαγλαμά με ξύλινο καπάκι.
Βασικά χαρακτηριστικά:
Σκάφος: Κελεμπέκι μουαρέ με μαύρα φιλέτα σε διαστάσεις, μήκος 32 εκ., μεγ. πλάτος 19.5 εκ., μέγιστος βάθος 13.4 εκ. Η γραβάτα από μακασάρ (δεν υπήρχε στο αρχικό σκάφος)
Καπάκι: Έλατο.Πεναριά και ροζέτα ενιαία. Όμορφη φιγούρα από όστρακο και κόκκαλο (του αρχικού κατασκευαστή). Τα λεπτά φιλέτα συνθετικά (σελουλόιντ). Κλασσικό καπάκι με τσάκιση. Περιμετρικά φιλέτα μαύρο/ασπρο/μαύρο/ασπρόμαυρο (έτοιμο)/μαόνι.
Καβαλάρης: παλίσανδρος(ανοιχτόχρωμος) που προστέθηκε στον αρχικό, έβενος (αρχικός), κόκκαλο - μήκος 9 εκ. ύψος 16 χιλ.
Χορδιέρα: ιδιοκατασκευή με ξύλινο καπάκι (γαλλ. μουριά, φιλέτα άσπρο/μαύρο,κελεμπέκι μουαρέ,φιλέτα μαύρο/άσπρο, γαλλ. μουριά. Διακόσμηση με φιλέτο κελεμπεκι και όστρακο (abalon)
Μάνικο: Φλαμούρι/ελληνική καρυδιά/έβενος (δίχρωμος)/ελληνική καρυδιά/φλαμούρι
Ταστιέρα: έβενος με φιλετα εξωτερικά κελεμπέκι μουαρέ. -26 τάστα, ένωση 21ο τάστο. Κλίμακα 63 εκ. Τσαμπουκάδες όστρακο (abalon) κι οι πλαϊνοί σελουλόιντ.
Καράολο: Φλαμούρι, φιλέτα ξύλινα ασπρο/μαύρο, γαλλική καρυδιά.
Κλειδιά: μπρούτζινα μαντολίνου (τα αυθεντικά μετά από συντήρηση - επισκευή)
Λούστρα: σήλερ νίτρου/λούστρο μπάλας
Περισσότερες λεπτομέρειες για την μετασκευή στο luthier.gr
Μετασκευή μαντολίνου σε μισομπούζουκο
Και ένα πρώτο πρόχειρο βίντεο από κινητό που αδικεί τον ήχο.
https://www.youtube.com/watch?v=aZ0GmZmgayg
Οι χορδές κανονικά θέλουν αλλαγή και ένα μικρό τρίξιμο ακούγεται.
Γεια στα χέρια σου μάστορα.
Ευχαριστώ Νικόλα.
Επέλεξα να κρατήσω όσα πιο πολλά αυθεντικά μέρη μπορούσα (βασικά το πολυταλαιπωρημένο καπάκι με την όμορφη φιγούρα) αλλά ακόμα και τα ταλαιπωρημένα κλειδιά, τον καβαλάρη και το κόκκαλο.
Η επιλογή της κλίμακας με ποια λογική επιλέχθηκε;
Στην αρχη το σκεφτομουνα για 67αρα σαν μπουζουκι. Ακομα και τζουραδες εχω κανει 65 εκ ομως πηγε στο μυαλο μου πως τα καποια απο τα πρωτα μπουζουκια ειχανε 63αρα κλιμακα και ειπα να το δοκιμασω. Το αποτελεσμα με ικανοποιησε τελικα. Ο ηχος ειναι πολυ κοντα στα προπολεμικα μπουζουκια που ακουμε στις πρωτες ηχογραφησεις. Θυμιζει τζουρα αλλα με πςρισσοτερο ογκο.
Μπράβο Δημήτρη, βλέπω εξελίσσεσαι και παιχτικά και οργανοποιητικά! Θα χαρώ να σε δω στην επόμενη μάζωξη, μαζί φυσικά με το φρέσκο οργανάκι.
(+2 για τις επιλογές από Χειμερινούς)
Νικο (Liga Riosa) ευχαριστω για τα καλα σου λογια αν και υπερβαλλεις. Παιχτικα αστα να πανε. 30 χρονια παιζω αλλα αν δεν μελετας δεν πας πουθενα. Οσο για την οργανοποιια το παλευω φιλοτιμα και προχωραω σιγα σιγα. Το μισομπουζουκο το δουλευα μαζι με μια νεα κατασκευη, τριχορδο με τσακιση και σκαφος με σκαφτες ντουγες. Το εχω τελειωσει και σε λιγες μερες θα το παρουσιασω και αυτο.
Οσον αφορα τις μαζωξεις, εχω πολλα χρονια να ερθω. Οι καθημερινες που κανονιζονται μου ειναι δυσκολες, για αυτο και στο luthier μαζευομαστε σαββατοκυριακα. Παντως αν ερθω θα κατσω σιωπηλος σιγουρα. Υπολειπομαι παρασαγγας απο το μεσο επιπεδο των παιχτων του ρεμπετικου φορουμ.
ΥΓ
Οι χειμερινοι κολυμβητες πολυαγαπημενοι! Τον Οκτωβρη στους βραχους εννοειται πως ημουνα εκει, αλλωστε ο Βυρωνας ειναι κι η γειτονια μου.
Μια χαρά και οι μαζώξεις του luthier, ωραία παρέα! Αλλά γιατί σιωπηλός ρε φίλε, όλοι παίζουμε για να γουστάρουμε.
Αναμενουμε και το τρίχορδο.
Έλα, τώρα! Αν εσύ υπολείπεσαι παρασάγγας, εγώ υπολείπομαι χιλιόμετρα ολόκληρα. Και στις μαζώξεις, παίζω. Κανείς δεν μας βάζει απαγορευτικά όρια…
Ο Παρασάγγης ήταν αρχαίο μέτρο μήκους που κατά τις περισσότερο συγκλίνουσες απόψεις προς τις αρχαίες μαρτυρίες, ισοδυναμούσε με μήκος 30 σταδίων, δηλαδή 30 Χ 185,15 = 5.554,5 σημερινών μέτρων, όσα δηλαδή διατρέχει ένας πεζός βαδίζοντας κανονικά σε διάστημα περίπου μιας ώρας.
Φαίνεται όμως πως το μήκος του παρασάγγου δεν ήταν σταθερό, αφού αντιπροσώπευε άλλες αποστάσεις κατά διάφορες περιόδους. Σ΄ αυτό οφείλονται και οι πληροφορίες μεταγενέστερων Ελλήνων συγγραφέων όπου αυτό ισοδυναμούσε άλλοτε προς 60, άλλοτε προς 40, άλλοτε προς 30 και άλλοτε προς 21 στάδια. Συνηθέστερα δια του παρασάγγου υπολογίζονταν κυρίως το μήκος των βασιλικών οδών.
Μάλιστα! Οπότε αυτό:
το διορθώνουμε σε :
Αν εσύ υπολείπεσαι παρασάγγας, εγώ υπολείπομαι δεκάδες παρασαγγών.
(που, και εκατοντάδες να βάζαμε, το νόημα παραμένει…)
Έφτιαξα ένα ακόμα πρόχειρο βιντεάκι στην κουζίνα μου για σύγκριση του ήχου.
Το πρώτο που ακούγεται είναι τζουράς (κελεμπέκι παλίσανδρος με καπάκι σίτκα) κλίμακας 65 εκ.
Το δέυτερο αυτό το μισοπούζουκο από την μετασκευή κλιμακα 63 εκ.
Το τρίτο μπουζούκι με τσάκιση στο καπάκι (κελεμπέκι καρυδιά με καπάκι έλατο κλίμακα 68εκ.
Τα όργανα φαίνονται στην μικρογραφία του βίντεο.