Με τί βερνίκι φτιάχνεται η γομαλάκα;

γνωριζει καποιος να μου πει με τι βερνικι φτιαχνουμε την γομαλακα και πως την εφαρμοζουμε?δεν με ενδιαφερει να γυαλιζει σαν επιπλο,απλως να προστατευει το οργανο

Αγαπητέ φίλε, στην απλή σου ερώτηση δεν υπάρχει απλή απάντηση.

Η εφαρμογή της γομαλάκας είναι ολόκληρη “επιστήμη” αλλά πολλές πληροφορίες μπορείς να πάρεις από το Internet. Μπορείς να βρεις πολλά site αλλά και βίντεο στο youtube για το πως δουλεύεται. Ψαξτο στα αγγλικά με τις λέξεις shellac (γομαλάκα) και french polishing.

Το βερνίκι γομαλάκας φτιάχνεται από … γομαλάκα. Η γομαλάκα είναι σε μορφή στερεά (συνήθως σαν λέπια ή σαν κόκκοι) την οποία διαλύουμε σε οινόπνευμα. Μια συνηθισμένη αναλογία είναι 20% γομαλάκα και 80% οινόπνευμα (κατά βάρος). Γομαλάκα βρίσκεις στα χρωματοπωλεία, στα είδη ζωγραφικής και αλλού. Προσοχή θα πρέπει να πάρεις γομαλάκα χωρίς κερί.

Το καλύτερο και πληρέστερο κείμενο με φωτογραφίες που κυκλοφορεί στο Internet θα το βρεις εδώ.

Επίσης μπορείς να βρεις άλλα site εδώ.

1 «Μου αρέσει»

θα ήθελα πολύ σύντομα να επισυνάψω την άποψη μου . Αν χρειασθεί θα επανέλθω.Τα βερνίκια γομαλάκας δεν περιέχουν κατ’ ανάγκη μόνο γομαλάκα αλλά και πολλές άλλες φυσικές ρητίνες, κόμεα και άλλα φυσικά συστατικά . Οι συνταγές που υπάρχουν είναι αναρίθμητες και η προέλευση τους χάνεται στο βάθος του χρόνου. Τα βερνίκια οινοπνεύματος όπως και αυτά του λαδιού είναι μια ολόκληρη ¨επιστήμη¨ όπως σωστά ανέφερε ο αγαπητός ο Παναγιώτης.

Το βερνίκι γομαλάκας, περιέχει μόνο γομαλάκα.Τα βερνίκια βάσεως γομαλάκας περιέχουν και άλλες φυσικές ρητίνες , με κύριο συστατικό πάντα την γομαλάκα.Αυτό γίνεται για τον πολύ " ψαγμένο " στα πράγματα, καθώς κατέχει ήδη, την τέχνη (επιστήμη) της εφαρμογής της μπάλλας, και μπαίνει στα ενδότερα των ιδιοτήτων των βερνικών,και προσπαθεί να φέρει το βερνίκι στα μέτρα του.Πάντα όμως ξεκινάμε με σκέτη γομαλάκα, και μάστορα ΔΑΣΚΑΛΟ.

[FONT=Tahoma]Για τους σκληροπυρηνικούς και αρρώστους της οργανοποιίας… :slight_smile: και για το αρχείο του φόρουμ, επισυνάπτω δύο συνταγές βερνικιού του 1845 και 1878 από την Κρεμόνα.

RAMBAUX
(1845 circa)

Lacca in grani 100gr.
Colofonia 100gr.
Mastice in lacrime 100gr.
Coma elemi 26gr.
Catrame di Norvegia 5gr.
Canfora 5gr.
Alcool 1.000gr.

WURTZ
(1878 circa)

Sandracca 105gr.
Resina lacca in grani 62gr.
Mastice in grane 31gr.
Benzoino in lacrime 31gr.
Trementina di Venezia 62gr.
Vetro polverizzato 125gr.
Alcool 2.000gr.

[/FONT]

2 «Μου αρέσει»

Χιλια Μπραβο Τασο!!!
Απλα να ρωτησω ολα αυτα τα βαλσαμα και ρετσινια που μπορουμε να τα βρουμε?εχεις καποιο μαγαζι να υποδειξεις?
εγω μπορω να βρω τα βασικα αλλα τα περισσοτερα οχι…

ABIO – Mineral Paints. Ήλιδος 41, 115 27 Αθήνα. Τηλ. 210-7707587, Fax. 210-7772280 ΑΣΣΕΡ ΜΠΡΥΝΙ
Υλικά αγιογραφίας,συντήρησης έργων τέχνης και άλλα πολλά.Στέλνει παντού.

αν δεν ειχαμε και σας εδω περα να δω τι θα καναμε…!!!
πολλα ευχαριστω προσωπικα…

να και η θεση στο διαδυκτιο που βρηκα…χορταστικο
http://www.abio.gr/index.asp?lid=1

Πήγαινε να δείς και τις τιμές. Ακόμα χορτατικότερες. Θα εκπλαγείς …δυσάρεστα.

Διαλύουμε δηλαδή 100gr. γομαλάκα σε 400ml οινόπνευμα ας πούμε.

Αυτή η αναλογία είναι για κάθε φορά που περνάμε το ξύλο;

Το πρώτο χέρι που θα περάσουμε δεν πρέπει να είναι περισσότερο αραιωμένο; (100gr – 200ml ας πούμε ???)

  1. Η αναλογία 20% που δόθηκε παραπάνω είναι κατά βάρος και για τα δύο συστατικά (γομαλάκα-οινόπνευμα) .
  2. Στην γομαλάκα, κάθε φορά που δουλεύουμε με την μπάλα, το νέο υλικό ενσωματώνεται με το προηγούμενο και άρα δεν υπάρχουν στώσεις ή χέρια.
  3. Η συνολική διαδιασία έχει αρκετά στάδια και υπάρχουν πολλές παραλλαγές. Για παράδειγμα στα τελευταία στάδια για να δώσουμε περισσότερη στιλπνότητα μπορεί να δουλεύψουμε με αραιώτερο διάλυμα (π.χ. 10%).

Για περαιτέρω λεπτομέρειες, το καλύτερο κείμενο που κυκλοφορεί στο Internet το είχα δώσει στο πρώτο μου μήνυμα. Θα το βρεις εδώ. Τα λέει “αμερικάνικα”, δηλαδή με κάθε λεπτομέρεια, με φωτογραφίες και πολλές επεξηγήσεις. Αν ακολουθήσεις πιστά τις οδηγίες, με εξάσκηση μπορείς να πετύχεις πολύ καλό αποτέλεσμα.

Βερνίκαι: Υπερασπίζωνταί τα σώματα και τα κατασταίνωσι λαμπρά και ωραία.
Βερνίκη λευκή με πνεύμα: Επαρε κόμμι του κέδρου δρ. 1, τρεμεντίναν λευκήν και καθαρήν δρ. 50 και πνεύμα του οίνου δρ. 200. Κοπάνισον τον κέδρο και ανάλυσε την εις το πνεύμα του οίνου. Έπειτα πρόσθεc την τρεμεντίναν και ανακάτωσον καλώς και ούτως άφες να καθαρισθεί το υγρόν, ύστερον σφράγισον και φύλαξον.

Βερνίκη λευκή με μαστίχην
Επάρε πνεύμα του οίνου δρ. 200, μαστίχην καθαράν δρ. 16, κόμμι του κέδρου δρ. 50, κόμμι ελέμι δρ. 8, τρεμεντίναν καλήν δρ. 32. Διάλυ-σον τα κομμία εις το πνεύμα του οίνου, άφες να κατακαθίσει η ύλη, σφράγισον και προσθέσας την ρητίνην μεταχειρίσου. Η βερνίκη αυτή αφ’ ου ξηρανθή, εμπόρει να στιλβωθεί με την κισσίριν, κάμνει την ελαφρόπετραν λεγόμενη ν

Εμπεριέχονται στο άρθρο --> http://www.ftiaxno.gr/2010/11/1.html#more

Η γομαλακα η λευκη κανει για οργανα ;;;

Και βέβαια κάνει.Εκτός του ότι δεν χρωματίζει τόσο πολύ το ξύλο, είναι πιο “σκληρή” στην εργασία της από την χρυσή.Προσοχή όμως γιατί κυκλοφορούν και χημικές λευκές γομαλάκες,όχι φυσικές.

η τεχνικη με τη γομαλακα ειναι δυσκολη και δεν πετυχαινει παντα εγω εχω καταστρεψει ενα καπακι με αυτη ο οργανοποιος δηλ που μου το προτειναι το εφαρμοσε και απετυχε γιατι δεν ψαχνεις για φυσικο βερνικι μιας και δεν θελεις πολυ λαμψη απλως να προστατευει το ξυλο στο χρωμα του ξυλου? αχρωμο ο σπουρδαλακης τα χρησιμοποιει στα οργανα του εχω ενα τριχορδο ετσι και δεν επηρεαζεται και ο ηχος με αυτα

Η τεχνική της γομαλάκας έχει τις δυσκολίες της για κάποιον που δεν το έχει ξανακάνει, αλλά μου φαίνεται σχεδόν αδύνατο να καταστρέψει κανείς ένα καπάκι, δεδομένου οτιδήποτε γίνεται με τη γομαλάκα είναι αναστρέψιμο. Σε περίπτωση πλήρους αποτυχίας κάνεις ένα απλό τρίψιμο και επανέρχεσαι στην αρχική κατάσταση. Άσε που όλα τα βερνίκια μπορούν να εφαρμοστούν και επάνω σε γομαλάκα (σαν υπόστρωμα).

1)Εχει κανεις ιδεα τι ειναι το σαντρακα και που το βρισκουμε;
2)Την κασσια αν θελουμε να δωσουμε ενταση στη γομαλακα πως τη χρησιμοποιουμε, δεδομενου οτι η κασσια διαλυεται σε χλιαρο νερο και οχι σε οινοπνευμα που διαλυεται η γομαλακα;
3) Η Ανελινη σαν συστατικο που δινει ενταση στο βερνικι μας, αν τη βαλω σε γομαλακα, η αποπνικτικη της μυρωδια, χανεται οταν στεγνωσει, ή παραμενει, οπως για παραδειγμα, η ψαροκολλα που εχει μια χαρακτηριστικη μυρωδια. Επισης την ανελινη τη χρησιμοποιουν σαν ουσια οι οργανοποιοί ή την αποφευγουν;

Καλό μήνα.

  1. Σάντρακα = ρητίνη που χρησιμοποιείτε για την κατασκευή βερνικιών.
    2)Αποφεύγουμε να δώσουμε “ένταση” στη γομαλάκα.Χρωματίζουμε το ξύλο εξ αρχής με την κάσσια,και κατόπιν εφαρμόζουμε το βερνίκι.Μας γλυτώνει από πολλές περιπέτειες.
  2. τι εννοείς ανελίνη;Την βαφή βερνικιού που κυκλοφορεί στα μπουκαλάκια τύπου μπυράλ;

Ναι αυτό εννοώ. Μου είχε πει επιπλοποιος ότι την χρησιμοποιούσαν παλιά οι επιπλοποιοι, αλλά μου είπε ότι τώρα ότι έχει αποσυρθεί λόγω καρκινογόνων ουσιών στη μυρουδια της. Επίσης ένας οργανοποιος στην Αθήνα πιο παλιά μου είχε πει να βάζω λίγες σταγόνες στη γομαλακα και θα πάρω την ένταση που θέλω, ωστόσο δν τον ρώτησα περισσότερα για την εφαρμογή της και τους περισσότερους που ρωτώ εδώ στο Ρέθυμνο, δν την ξέρουν.
Όσον αφορα την Κασσια, την επαλειφω με χλιαρό νερό πάνω στο οργανο μέχρι να σκουρηνει όσο θέλω και από πάνω βερνικωνω με τη γομαλακα;
Τέλος για το σαντρακα, πως το ζητάω και από που; Πηγα σε ένα μαγαζί εδώ στο Ρέθυμνο που έχει ήδη ζωγραφικής αλλά δν την ήξερε. Μήπως έχει κάποια άλλη ονομασία;

Ευχαριστώ πολύ για τις χρήσιμες συμβουλές σας!