Μεθοδος να μαθω μπασο για συνοδεια σε ρεμπετικα


#1

Καλησπέρα σε ολους…θελω να ρωτησω το εξης

Ενδιαφέρομαι να μάθω να παίζω μπάσο με στόχο να συνοδεύομαι απλά αλλα ομορφα ενα μπουζουκι και μια κιθαρα στα δικα μας τα ρεμπετικα και ισως και τα λαικα…δε ξερω ομως απο που να ξεκινησω…παιζω κιθαρα και μπουζουκι ( δε ξερω αν βοηθαει σα πληροφορια)

Δεν ενδιαφερομαι για κοντρα μπασο που συνηθίζεται αλλα για το απλό το ακουστικο μπάσο…οποτε τι πρότεινετε να κανω??? Υπάρχει κάποια μέθοδος?? να πάω με τη μια σε δάσκαλο??

Και όσον αφορά το μπάσο π προφανώς δεν εχω…σκεφτόμουνα να παω να πάρω κανενα παμφθηνο απο τον ηλεκτρικό και αν δω οτι μ αρεσει και το χω να προχωρησω σε κατι πιο καλο…

αυτα

σας ευχαριστω εκ των προτερων για τον χρονο σας


(Νίκος Πολίτης) #2

Πριν καταλήξεις σε όλα αυτά τα γενικώς ενδιαφέροντα, αναρωτήθηκες καθόλου για ποιό λόγο χρειάζεται μπάσο στη συνοδεία των ρεμπέτικων; Μήπως προβληματίστηκες από το διαπιστωμένο γεγονός ότι Σμυρναίικα και Πειραιώτικα έγιναν mainstream (που λένε στα χωριά) στον Μεσοπόλεμο, χωρίς αυτή τη συνοδεία και παρά το ότι μπάσα και μουσικοί που τα έπαιζαν, υπήρχαν αρκετοί τότε, και μάλιστα ότι αυτό συνεχίστηκε απρόσκωπτα καθ’ όλη τη διάρκεια της μετεξέλιξης του (αρχικά πειραιώτικου) ρεμπέτικου και της ανάδειξής του σε σχεδόν πανελλήνιο μουσικό ρεύμα της λαϊκής μουσικής, μετά τον 2ο Παγκόσμιο, κάτι που συνεχίστηκε έτσι και κατά την εποχή όπου επεκράτησαν τα “λαϊκά” και σάρωσε ο Καζαντζίδης; Έχεις συνειδητοποιήσει ότι σε ολόκληρη την εξελικτική πορεία του αστικού λαϊκού τραγουδιού, καθ’ όλη την περίοδο όπου στην Ελλάδα (και σε όλη την Ευρώπη), σε άλλα είδη μουσικής το μπάσο ήταν απαραίτητο, στο είδος αυτό (στα ρεμπέτικα δηλαδή, και αργότερα στα λαϊκά) ποτέ, κανείς, δεν σκέφτηκε να προσθέσει συνοδεία με μπάσο;


#3

Να προσθέσω κάτι σ’ αυτά που είπε ο Νίκος. Αυτά που λες πως θες να κάνεις με το μπάσο στο ρεμπέτικο τα έκανε η κιθάρα και με πολύ ενδιαφέρον τρόπο (επίσης εκτός απ’ το μπάσο κρατούσε και ρυθμό, πράμα που σε μοντέρνες ορχήστρες το κάνουν τα τύμπανα/κρουστά). Είσαι σίγουρος πως έχεις εξαντλήσει το κιθαριστικό κομμάτι του ρεμπέτικου και θες να βάλεις κι άλλο όργανο;


(Νίκος Σαρηγιάννης) #4

ισχύει ότι δεν υπήρε μπάσο στις κομπανίες, ίσως στα αστικά της σμύρνης. και πάλι δεν πέρασε στην δισκογραφία, αφού με την τεχνολογία της εποχής με το ζόρι καταγράφονταν οι συχνότητες του τσέλλου.
από την άλλη, ο ήχος και η αίσθηση του κοντραμπάσου (ή ενός ακουστκού μπάσου) είναι επιβλητικός και δίνει τρομερή δύναμη στο σύνολο. μετά από μια περίοδο με κόντρα στο σχήμα, τα παιξίματα χωρίς μου φαίνονταν άδεια…
νομίζω όμως ότι αν κάτι χρειάζεται μια ρεμπέτικη κομπανία για να δέσει, αυτό είναι ο παρεξηγημένος μπαγλαμάς. κυρίως ακκόρντα, όχι μόνο μελωδία (όλοι θέλουν να γίνουν σολίστες). αλλά και ντουζένια, όπου πραγματικά ξεδιπλώνονται όλες οι δυνατότητες του οργάνου.
αν επιμένεις στο μπάσο, τότε απόφυγε τα πάμφθηνα (πεταμένα λεφτά και θα σε απογοητεύσουν) καθώς και τα ηλεκτρικά (γαμάτο όργανο αλλά εντελώς αταίριαστο με το είδος). κράτα τα λεφτά σου για κανένα μπαγλαμά!


#5

Ειναι καθαρα θεμα περιεργειας η ενασχοληση μου με το συγκεκριμενο ζητημα


(Νίκος Σαρηγιάννης) #6

ε, τότε δανείσου ένα μπάσο και δες τί γίνεται. αν θες δάσκαλο πάντως έχω να σου προτείνω 2-3.


#7

Δε νομίζω ότι τα διδάγματα της ιστορίας είναι ομόφωνα καταδικαστικά γα το μπάσο.* Σε κάποιες παλιές ηχογραφήσεις υπήρχαν οι κιθάρες με τις έξτρα μπάσες χορδές. Όσο για το ακαλαίσθητο μπάσο (συνήθως συνδυασμένο με ντραμς) των λαϊκών που μπήκε και στις επανεκτελέσεις ρεμπέτικων χαλώντας τα πάντα, ήταν ηλεκτρικό.

Το απλό ακουστικό μπάσο δεν ξέρω πώς ακούγεται. Σ’ όλη μου τη ζωή το έχω δει μια-δυο φορές, σε βιτρίνες καταστημάτων. Αφού είναι κιθαροειδές όργανο, θα μπορούσε ενδεχομένως να δέσει.

Το θέμα είναι πιο πολύ ότι ένας άρτιος κιθαρίστας σ’ ένα ρεμπέτικο σχήμα τα καλύπτει ήδη αυτά. Μπορεί να μην έχει τόσο χαμηλές συχνότητες, το ρόλο όμως τον παίζει ήδη, με τις μπασογραμμές του. Τι μένει να προσθέσει ο μπασίστας; Ίσως κάποιες λίγες, αραιές νότες, τον εντελώς στοιχειώδη σκελετό του ρυθμού - σχεδόν τόσα μόνο όσα θα 'παιζε κι ένας 9χορδος κιθαρίστας στις 3 έξτρα χορδές του.

Πάνο, λες ότι παίζεις κιθάρα. Παίζεις ρεμπέτικη κιθάρα; Αν είσαι εξοικειωμένος με το στυλ αυτό που συνδυάζει μπασογραμμές με συγχορδίες (δεν ξέρω κι αν τα λέω σωστά, ελπίζω να είμαι σαφής), τότε έχεις ήδη μια αφετηρία ως προς την αισθητική του τι γίνεται σ’΄εκείνο το πιο χαμηλό στρώμα, κάτω από την κυρίαρχη μελωδία. Τον χειρισμό του οργάνου, σε καθαρά τεχνικό επίπεδο, φαντάζομαι δε θα δυσκολευτείς να τον βρεις. Βέβαια, αν αφήσεις την κιθάρα θα την πιάσει κάποιος άλλος, και πρέπει να βρεις πώς θα τον συμπληρώνεις χωρίς να τον καπακώνεις/περιορίζεις.


*Εκεί που η ιστορία θα μπορούσε να προβάλει ενστάσεις είναι το εξής:

Στα ρεμπέτικα δεν υπήρχε η αίσθηση της ανάγκης να καλυφθεί η πολύ χαμηλή περιοχή. Ναι μεν είχαμε παλιούς ρεμπέτες που έπαιζαν με κιθάρα, ακόμη και μόνο με κιθάρα χωρίς κανένα άλλο όργανο, αλλά την ίδια εποχή είχαμε και σκέτο μπουζούκι, μπουζούκι με μπαγλαμά χωρίς κιθάρα, σκέτο μπαγλαμά, ακόμη και δύο μπαγλαμάδες. Πέρα από τις παλιές ηχογραφήσεις, το μαρτυρούν και οι αφηγήσεις / φωτογραφίες, ότι τη δική μας αντίληψη για «πλούσιο» συνολικό ήχο από τα ψηλά μέχρι τα χαμηλά δεν τη συμμερίζονταν οι πρωτοπόροι του ρεμπέτικου. Και πιστεύω ότι η κιθάρα σε πολλές παλιές ηχογραφήσεις με μπουζούκι ήταν παρέμβαση της εταιρείας, όχι ανάγκη του δημιουργού.

Κάθε εξέλιξη είναι κατ’ αρχήν θεμιτή, υποχρέωση δεν υπάρχει να παίζουμε σήμερα όπως πριν 100 χρόνια, αλλά το λεπτό σημείο που πρέπει να προσέξουμε είναι να μην εξελίσσονται όλες οι μουσικές του κόσμου προς την ίδια κατεύθυνση. Τότε θα χαθεί η ποικιλία. Αν σήμερα θεωρούμε δεδομένο ότι η [κάθε] μουσική περιλαμβάνει στην ενορχήστρωσή της ένα rhythm section, αυτό δεν προέρχεται από την εμπειρία μας στα ρεμπέτικα αλλά σε άλλες μουσικές.


(Νίκος Σαρηγιάννης) #8

το ακουστικό μπάσο (που μοιάζει εξωτερικά με μεγάλη ακουστική κιθάρα) έχει ωραίο ήχο, και ταιριάζει με τα υπόλοιπα όργανα. εξάλλου είναι μόνο μια οκτάβα χαμηλότερα και όχι δύο, όπως το κόντρα-μπάσο. στην ουσία δηλαδή είναι στην περιοχή των έξτρα χορδών των harp guitars του '30. το είχα απολαύσει στην εκδήλωση του κεθεα.
με το κοντραμπάσο αλλάζει αρκετά ο ήχος, οι τόσο χαμηλές συχνότητες δεν συνεισφέρουν τόσο μουσικά όσο ψυχοακουστικά -ένα χαμηλό κύμα που αγκαλιάζει τον χώρο. αν παιχτεί σε πιο μεσαία περιοχή, τότε δίνει έναν εξαιρετικά στιβαρό ρυθμό στην κομπανία.

για την εισαγωγή της κιθάρας από τις εταιρίες στο στούντιο, τείνω κι εγώ να συμφωνήσω όσον αφορά το περαιώτικο -μήπως και το δημοτικό αντί λαούτου; όταν παίζεις μπουζουκομπαγλαμάδες με ντουζένια, η κιθάρα μάλλον περιττεύει.
και με την άλλη παρατήρηση συμφωνώ, σήμερα που οι περισσότεροι έχουμε (και) άλλες μουσικές αναφορές και καταβολές, πιο κοινά μουσικά όργανα όπως η κιθάρα (ή μη οικεία όπως το μπάσο) συνήθως μας παρασύρουν σε μίξεις με άλλα είδη. το παράδειγμα του swing νομίζω λέει πολλά. εξάλλου μόλις χτες είχα μια κουβέντα σε σχέση με τα “χιτάκια” του έθνικ και τον ομοιογενοποιημένο πλέον ήχο -σε ένα είδος που δημιουργήθηκε ακριβώς για να διαφέρει.


(ΕΕΥΡΙΠΙΔΗΣ) #9

Πεπε μπορεις να πεις μερικες ηχογραφησεις που η κιθαρα εχει εξτρα χορδες?Και μενα δεν μου τεριαζει το μπασο στα περισσοτερα ρεμπετικα αλλα πιστευω οτι θα μπορουσες να πιραματιστεις απλώς θα πρεπει να κανεις κατι δικο σου σχεδον καινουριο και να εχεις στο μιαλο σου οτι αυτο θα πρεπει να τεριαξει στα ρεμπετικα οπως τα εχεις στο μυαλο σου εσυ οχι οπως τα παιζαν τοτε ντε και καλα και να τεριαζει μετο γουστο σου δηλαδη μην αποθαρυνθεις επειδη παλια δεν βαζαν μπασο απλα εχε στο νου σου οτι μπορει και σενα να μη σου τεριαζει (το μπασο στα ρεμπετικα) στο τελος.στα λαικα ειναι πιο κομπλε (για το γουστο μου παντα).


(Takisthedog) #10

Χαρακτηριστικο παραδειγμα επιπλεον χορδων ειναι το τραγουδι "Γιατι να καθεσαι να λες’΄(ρουκουνας) το οποιο αξιζει να μελετηθει τοσο για το παιξιμο των μπασων οσο και για το παιξιμο των καντινιων. δεν ειμαι σιγουρος για το κουρδισμα των μπασων βεβαια