Καλησπέρα στο φόρουμ

Γεια σας, ένα ακόμη νέο μέλος εδώ! Ασχολούμαι κυρίως με κλασσική μουσική, αλλά τα τελευταία χρόνια μου έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον το ρεμπέτικο και, ειδικότερα, η μουσική θεωρία του, την ορολογία της οποίας δεν γνωρίζω ιδιαίτερα. Βρήκα αυτό το φόρουμ ενώ έψαχνα πληροφορίες για τα ονόματα των διάφορων δρόμων· μου έκανε εντύπωση το βάθος των συζητήσεων και έτσι αποφάσισα να γίνω μέλος.

7 Likes

καλα έκανες .καλώς όρισες λοιπόν ! μπρατσάκια εχεις ? :sweat_drops:

3 Likes

Όχι, είμαι προετοιμασμένος για κολύμπι στα βαθιά :slight_smile:

5 Likes

Καλώς όρισες! Ό,τι θες ρώτα και θα προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε. Τί όργανο παίζεις;

2 Likes

Παίζω μπουζούκι (τρίχορδο), αλλά ό,τι ξέρω το έχω βγάλει μεταφέροντας την τεχνική της κλασσικής κιθάρας (που είναι το μόνο όργανο που σπούδασα ενδελεχώς) συν ό,τι μπορώ να πιάσω με το αυτί από ιστορικές ηχογραφήσεις ρεμπέτικων και πρώιμων λαϊκών (κυρίως τα μελίσματα, που δεν συναντώνται στο ρεπερτόριο της κλασσικής κιθάρας).

Παρεμπιπτόντως, τι σύμπτωση που μου απάντησες, μόλις τώρα διάβαζα ένα ωραίο ποστ σου στο sealabs σχετικά με τους δρόμους! Αυτό που προσπαθώ τώρα να μάθω είναι πια κουρδίσματα (ντουζένια;) αντιστοιχούν σε ποιους δρόμους ώστε να μπορώ να παίξω τα τραγούδια που ακούω πιο αυθεντικά στις ηχογραφήσεις τους.

3 Likes

Το μπουζούκι έχει άλλη τεχνική από την κιθάρα, πόσο μάλλον από την κλασσική κιθάρα. Να ξέρεις όμως ότι δεν είσαι ο μόνος που συνδυάζει αυτά τα δύο όργανα!
Για τα ντουζένια υπάρχουν κάποιες συζητήσεις εδώ που λύνουν πολλές απορίες (κι εδώ είμαστε για επιπλέον βοήθεια):
https://rembetiko.gr/search?q=%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%85%CE%B6%CE%AD%CE%BD%CE%B9
Και φυσικά το άρθρο του Σταύρου Κουρούση στην Κλίκα:

Για τους δρόμους, έχουν γίνει πολύ ωραίες κουβέντες με διαφορετικές και επιχειρηματολογημένες απόψεις με αφορμή αυτό το κείμενο αλλά και την ημερίδα:

Και αφού θέλεις να εμβαθύνεις στην τροπικότητα, πολύ χρήσιμα είναι τα βιβλία του Μαυροειδή, του Βούλγαρη, και του Ανδρίκου.

5 Likes

Ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες και τις προτάσεις!

Γνωρίζω ότι είναι διαφορετική η τεχνική, αλλά χοντρικά αν ξέρεις ένα από αυτά τα όργανα μπορείς να χαζοπαίξεις και τα υπολοιπα… Έχω και άλλα όργανα που παίζω πού και πού, όπως λαούτο, ούτι, κλπ, αλλά λόγω έλλειψης γνώσεως των συγκεκριμένων τεχνικών μόνο να χαζοπαίξω μπορώ. Έχω και έναν τζουρά με ακίνητα μικροδιαστήματα (δηλ. τάστα όχι περντέδες) που μου έχει βγάλει λίγο την πίστη να τον παίξω αλλά τα καταφέρνω κουτσά στραβά :slight_smile:

Και ένα τελευταίο: διάβαζα το άρθρο που αναφέρεις και είδα προς το τέλος το κούρδισμα ντο#-σολ-λα με αναφορά στο Παλιόπαιδο του Χατζηχρήστου. Έψαχνα τις προάλλες να βρω σε ποιο κούρδισμα να το παίξω αυτό το κομμάτι και διάβασα κάπου ότι είναι ρε-σολ-λα, αλλά μου έκανε εντύπωση ότι δεν ταίριαζε πολύ στη δομή της μελωδίας και έτσι δοκίμασα μόνος μου το προαναφερθέν ντο#-σολ-λα… Εικάζω ότι ίσως έτσι και οι παλιοί λαϊκοί μουσικοί να σκέπτονταν τα κουρδίσματα, δηλαδή κούρδιζαν τις χορδές όπως τους βόλευε για το εκάστοτε κομμάτι.

Νομίζω για πιο συγκεκριμένα θέματα καλύτερα να ανοίξω νήμα στην αντίστοιχη κατηγορία (αν και μάλλον οι περισσότερες απορίες μου θα έχουν απαντηθεί τόσα χρόνια που υπάρχει το φόρουμ). Ευχαριστώ και πάλι για τη βοήθεια!

2 Likes

Ψάξε τις συζητήσεις, και ό,τι δεν βρεις ρώτα επί τόπου στο αντίστοιχο νήμα. Οι απορίες μας συνήθως είναι και απορίες αλλωνών!

2 Likes

με το ψαχτήρι (φακό) ,πάνω δεξιά βάλε ότι λέξη νομίζεις και κάτι θα βγάλει .από το ενα στο άλλο θα σε πάει σ’ αυτό που ψάχνεις.

1 Like

Καλησπέρα και καλώς ήρθες.Από περιέργεια στο ρεμπέτικο σε ενδιάφέρει το μπουζούκι περισσότερο από την κιθάρα που την γνωρίζεις καλά?Καλά κάνεις απλά μου φάνηκε λίγο περίεργο.

Ενδεχομένως και να σφάλλω, αλλά η κιθάρα στο ρεμπέτικο έχει μεν σημαντικό ρόλο αλλά όχι ιδιαίτερα απαιτητικό. Από ό,τι έχω ακούσει στις ηχογραφήσεις κυρίως παίζει απλό ακομπανιαμέντο και συχνά είτε ντουμπλάρει τη μελωδία ή κάνει μία διφωνία με αντίθετη κίνηση, σχεδόν αποκλειστικά στις πτώσεις. Υπάρχουν, από όσο γνωρίζω, και κάποιοι μουσικοί που παίζουν σόλο κιθάρα (π.χ. Κωστής) αλλά δεν μπορώ να πω ότι με συναρπάζει η συγκεκριμένη τεχνοτροπία.

Αυτό που με κεντρίζει στο ρεμπέτικο είναι η μουσική θεωρία που το περιγράφει, και τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια αυτής απαντώνται στο οριζόντιο σκέλος (μελωδία) παρά στο κάθετο, άρα περισσότερο στο μπουζούκι και λιγότερο στην κιθάρα. Έπειτα, ένα ρεμπέτικο κομμάτι μπορείς να το παίξεις και με σόλο μπουζούκι χρησιμοποιώντας τη μουργκάνα για βάθος, και ενώ με την κιθάρα μπορείς να παίξεις και ακόρντα και μελωδία, δεν είναι πιστό στο ύφος του είδους.

Ελπίζω να κάλυψα την απορία σου :slight_smile:

3 Likes

Έγινε να είσαι καλά φίλε μου.

@CheGuitarra καλωσόρισες στο Φόρουμ!

Αν και εγώ απλά ταλαιπωρώ ένα τρίχορδο, μπορώ να σου πω με περίσσια βεβαιότητα ότι αρκετοί από τους παίχτες κιθάρας ήταν σε υψηλότερα επίπεδα τόσο τεχνικής όσο και δυσκολίας παιξίματος (πχ Σκαρβέλης, Βαγγέλης Παπάζογλου κλπ). Το αυτοσυνοδευόμενο παίξιμο μπορεί να γίνει εξίσου καλά και με τρίχορδα (μπουζούκι / τζουρά / μπαγλαμά) αλλά φυσικά και με κιθάρα. Μάλιστα υπάρχουν κομμάτια που είναι γραμμένα για λαϊκή κιθάρα (χωρίς φυσικά να σου απαγορεύει κανείς να τα παίξεις σε άλλο όργανο).

Όπως και να έχει εδώ είμαστε όλοι μαζί σαν παρέα να βοηθήσουμε για οτιδήποτε χρειαστείς. Καλές συζητήσεις να έχουμε!

3 Likes

Η κιθάρα έχει πιο σημαντικό ρόλο απ’όσο νομίζαμε μέχρι πρόσφατα, και συνοδευτικό και σολιστικό. Σκαρβέλης, Περιστέρης, Παπάζογλου, Καρίπης, Χρυσίνης, Χιώτης, έχουν πολλά κομμάτια με κιθάρα για σολιστικό όργανο (κι ας λένε τα επιφωνήματα για μπουζούκι), επίσης στην συνοδεία έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι προηγούμενοι και επίσης Σταμούλης και Δέδες. Θα σου πρότεινα να μελετήσεις Σκαρβέλη κατ’αρχήν, η κιθάρα θα μπορούσε να πάρει επιπλέον τις πάρτες της μαντόλας που ντουμπλάρει ή κάνει δεύτερες. Επίσης στον Τούντα τον ρόλο του ουτιού ή του μπάντζου.
Θα έλεγα ότι χοντρικά υπάρχουν τρεις περίοδοι από το '20 μέχρι το '50: το μικρασιάτικο (χαβάδες και ντουμπλαρίσματα), πειραιώτικο (λιτή συνοδεία, στην πραγματικότητα δεν υπήρχε κιθάρα αλλά μπήκε στο στούντιο), πρώιμο λαϊκό (με περισσότερες συγχορδίες και με μπασογραμμές).

4 Likes