Μακάμια/Δρόμοι και Εναρμόνιση στο Ρεμπέτικο(Φεστιβάλ Σκοπέλου)

Μακάμια/Δρόμοι και Εναρμόνιση στο
Ρεμπέτικο

με τον Σπύρο Δελέγκο
Πρόκειται για ένα σεμινάριο πάνω στους
μουσικούς τρόπους, τα λεγόμενα
μακάμια/δρόμους, αλλά και το φαινόμενο της
εναρμόνισης, έτσι όπως
εμφανίζονται στο προπολεμικό και
μεταπολεμικό ρεπερτόριο του ρεμπέτικου
που
στηρίζεται κυρίως στο τρίχορδο μπουζούκι,
την κιθάρα («μπασοκίθαρο») και τον
μπαγλαμά. Το σεμινάριο απευθύνεται σε
παίκτες οποιουδήποτε μουσικού οργάνου
(βιωματικούς ή μη) με ένα τουλάχιστον
στοιχειώδες μουσικό υπόβαθρο, που
ενδιαφέρονται να εμβαθύνουν στα θεμελιώδη
ζητήματα της μελωδικής τροπικότητας
(μακάμια/δρόμοι) και της εναρμόνισης
(επιλογή και σύνδεση συγχορδιών) μέσα από
την ανάλυση και την επιτέλεση σχετικών
κομματιών που θα καλύψουν όσο το
δυνατόν πιο αντιπροσωπευτικά την πλούσια
γκάμα του ρεπερτορίου. Οι
ενδιαφερόμενοι θα συμμετέχουν ενεργά
έχοντας μαζί τους και παίζοντας το
μουσικό όργανο που επιθυμούν.

Σύντομο βιογραφικό Σπύρου Θ. Δελέγκου
Ο Σπύρος Δελέγκος είναι υποψήφιος
διδάκτορας στη Μουσική Ακαδημία Sibelius
του Πανεπιστημίου Τεχνών του Ελσίνκι
(DocMus Doctoral School, Sibelius
Academy, Uniarts Helsinki), κάτοχος master
στον τομέα «Εθνομουσικολογία και
Πολιτισμική Ανθρωπολογία» του τμήματος
Μουσικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α και
πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών του
Πανεπιστημίου Πατρών. Διδάχτηκε
ελληνική παραδοσιακή μουσική και λάφτα στο
Δημοτικό Ωδείο Πατρών, θεωρητικά
της Ευρωπαϊκής Κλασικής μουσικής
(Αντίστιξη) στη Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο
Πατρών, ‘Ανατολική’ μουσική και κλασικό
μαντολίνο ιδιωτικώς. Επίσης, γνωρίζει
λαϊκή κιθάρα, τρίχορδο μπουζούκι και
μπαγλαμά. Από το 1997 ως σήμερα, έχει
εμφανιστεί σε μουσικές σκηνές και φεστιβάλ,
έχει επιμεληθεί αφιερώματα και έχει
συνθέσει μουσική για το θέατρο. Διδάσκει ως
καθηγητής μουσικών οργάνων της
ελληνικής αστικής λαϊκής μουσικής της
γραμμοφωνικής εποχής (τρίχορδο μπουζούκι,
κιθάρα, μπαγλαμάς) στη Φιλαρμονική Εταιρία
Ωδείο Πατρών από το 2012 και έχει
πραγματοποιήσει μια σειρά από μουσικά
εργαστήρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό
σχετικά με την μακάμ τροπικότητα και την
εναρμόνιση στον χώρο του ρεμπέτικου.
Από το 2016 έχει συγκροτήσει την πολυμελή
«Ορχήστρα Αστικής Λαϊκής

Μουσικής» (έγχορδα, πνευστά κ.ά.) και
έχοντας την επιμέλεια-ευθύνη αυτής έχει
πραγματοποιήσει πληθώρα συναυλιών-
αφιερωμάτων. Στο πλαίσιο της ερευνητικής
του ιδιότητας έχει λάβει μέρος με εισηγήσεις
σε διάφορα επιστημονικά συνέδρια
(εθνο)μουσικολογίας εντός και εκτός
Ελλάδας (ICTM, IMS κ.ά.), έχει δημοσιεύσει
σε διεθνή ξενόγλωσσα επιστημονικά
περιοδικά, ενώ στην παρούσα φάση
μεταφράζει
και επιμελείται τον συλλογικό τόμο «Greek
Music in America» (2019, University
Press of Mississippi). Τα ερευνητικά του
ενδιαφέροντα αφορούν κυρίως τα αστικά
λαϊκά μουσικά ιδιώματα που συνδέονται με
την ελληνική κοινότητα κατά την
περίοδο του Μεσοπολέμου, αλλά και
ευρύτερα αυτού, από εθνομουσικολογική
σκοπιά (μουσική ανάλυση,
μουσικοπολιτισμικές ωσμώσεις, ζητήματα
ιδεολογίας

3 «Μου αρέσει»

Εκτός από όλα αυτά, ο @Spiros_Delegos είναι επίσης μέλος του φόρουμ, με όχι συχνές αλλά καίριες παρεμβάσεις κυρίως σε θέματα τροπικότητας, τα οποία (το λέει και το βιογραφικό!) έχει σπουδάσει εις βάθος.

4 «Μου αρέσει»

Ήξερα για την tres guitar αλλά εδώ έχουμε τετραχορδη με διπλές ??? Λα ρε λα ρε η κάτι άλλο ;

είναι υποθέτω μια λαούτο-κιθαρα.
κούρδισμα λαούτο.

1 «Μου αρέσει»

Ναι κυριε σπυρο, η γνωστη μας λαουτοκιθαρα ειναι.