Μήκος κλίμακας

Καλησπέρα παιδιά, να κάνω μια ερώτηση λίγο άσχετη με το θέμα* αλλά μου κέντρισε το ενδιαφέρον… Τι σημαίνει το 70άρι, 68άρι κλπ. για ένα μπουζούκι…?


Από συντονιστική ομάδα:Τα μηνύματα #1 μέχρι #7 μεταφέρθηκαν εδώ από άλλο θέμα.

Μερικοί το λένε και “κλίμακα”, δεν ξέρω πώς έτυχε να επικρατήσει αυτό. Είναι πάντως ένα νούμερο χαρακτηριστικό του μεγέθους του οργάνου, εκφράζει το μήκος (σε εκατοστά) των χορδών μεταξύ κόκκαλου του καράουλου και καβαλάρη.

Ευχαριστώ! :088:

Συμφωνώ με Νίκο Πολίτη , να συμπληρώσω ότι ανάλογα με την κλίμακα ΙΣΩΣ να έχεις και διαφορετικό αριθμό τάστων, ή 26 ή 27(μπορεις ενίοτε να δεις και 25) Πάντως η κλιμακα αλλάζει το φάρδος των τάστων. Δεύτερον: Η κλίμακες κυρίως τις εχουμε σε μπαγλαμάδες όπου μπαγλαμάς από μπαγλαμά διαφέρουν κατα πολύ σε μήκος, σε όγκο σκάφους κτλ, ανάλογα με αυτά έχεις πιο φαρδιά ή πιο λεπτά τάστα και έχεις περισσότερο ή λιγότερο αριθμό αυτων.

κλίμακα είναι το ελεύθερο μήκος χορδής, από καβαλλάρη σε καβαλλάρη.
αυτό που λες για διαφορετικά μεγέθη/σχήματα σκαφών κλπ είναι οι αναλογίες.
το είδος των τάστων έχει να κάνει και με την κατασκευή της ταστιέρας.
καμιά φορά λέμε 60άρι/80άρι κλπ, και εννοούμε πόσες (ψεύτικες ή πραγματικές) δούγες έχει το σκάφος. αλλά αυτό δεν επηρρεάζει τον ήχο, μόνο την τσέπη. και είναι μια άλλη κουβέντα που έχει γίνει στο φόρουμ.

Το σκάαφος το είπα επειδή επηρεάζει έμμεσα το μήκος. Ενα μεγάλο σκάφος θα αυξάνει το μήκος καβαλάρη-καβαλάρη. Ενα μικρό σκάφος αντίθετα θα έχει πιο μικρο μήκος, και ανάλογα και με αυτό πάνε τα τάστα. Σύμφωνοι όμως -εχεις δικιο ότι παιζει και η ταστιέρα ρόλο.
Συνήθως όταν λέμε για μπουζούκι 40αρι, 60αρι εννοούμε ντόγιες. Η κλίμακα δεν ειναι συνήθως στρογγυλός αριθμός. Και οι ντόγιες πάνε μέχρι 60. Αρα αν πουμε για μπουζούκι 60αρι εννοούμε με 60 ντόγιες. Αν πούμε 70αρι εννοούμε σε κλιμακα :wink:

Καλήμερα,όταν λέμε 67,68,70 χαρακτηρίζεται το μήκος από τον καβαλάρη έως το κόκαλο του καράολου που ανέφερε ο κύριος Νίκος. Παλιά υπήρχαν όργανα με κλίμακα 70 σήμερα σχεδόν όλα τα τετράχορδα είναι 67( και μερικά μαζικής παραγωγής 66) και τα τρίχορδα 68.Όσο μεγαλωνη η κλίμακα εχουμε αλαγη στην πίεση του οργανου.

Δίκιο έχει ο Τρικαλινός στο ότι όσο μεγαλώνει η κλίμακα τόσο πιο μεγάλη τάση χορδών έχουμε.
Διότι όταν μεγαλώσει το μήκος της ελεύθερης χορδής, για να επιτύχουμε την ίδια τονικότητα πχ ΡΕ, θα πρέπει να κουρντίσουμε περισσότερο.

Συμβαίνει όμως και κάτι άλλο. Μεγαλώνοντας η κλίμακα, μεγαλώνει και το μήκος του μπράτσου. Πχ για την ίδια θέση καβαλάρη και το ίδιο μήκος σκάφης οργάνου, εάν πάμε από 67 στα 70, το μπράτσο θα είναι 3 εκατοστά μεγαλύτερο. Το αποτέλεσμα είναι ότι δημιουργείται μεγαλύτερη ροπή όπως λέμε στη φυσική, με αποτέλεσμα να αυξάνει ο κίνδυνος σκευρώματος. Ένας έμπειρος οργανοποιός όμως, μπορεί παίζοντας με τον οπλισμό το πάχος και την κλίση του μπράτσου να επιτύχει ισορροπία.

Όσο για την κλίμακα των 66 στα τετράχορδα δεν έχω συναντήσει.
Αντιθέτως αν και τα περισσότερα τετράχορδα είναι 67άρια, υπάρχουν κατασκευαστές όπως ο Μάτσικας που φτιάχνει 68άρια τετράχορδα. Και εγώ προσωπικά έχω φτιάξει αρκετά 68άρια τετράχορδα. Υπάρχουν πελάτες που απαιτούν 68άρι τετράχορδο.

Εγώ το σκέφτομαι αλλιώς: Αν έχεις μεγαλύτερο μανικο είναι ευκολότερο να σκευρώσει και με την ίδια τάση (οπως αντίστοιχα ενα μακρύτερο κομματι ξυλο, μπορουμε να το σπασουμε στα 2 ευκολότερα από ότι ενα μικρό).

Ενας οργανοποιος ειπε επισης οτι οσο παιζεις, προφυλασσεις το οργανο απο σκευρωμα, αυτο ισχύει ή είναι λόγια;

Παίζει τόσο μεγάλο ρόλο ένα παραπάνω ή λιγότερο εκατοστό στο όργανο…?

Φίλε Κώστα καλημέρα πως είναι η πανέμορφη Αγ. Παρασκευή; Πολλές φορές ήρθα στην Λέσβο και πάντα πέρναγα από το χωριό σου. Τετράχορδο με κλίμακα 66 εντόπισα σε ετοματζίδικο των 150 ευρώ,68αρι έχω το τετράχορδο φτιαγμένο στην Αθήνα το 1979,69αρι ειδα στο Βόλο ήταν περίπου της δεκαετίας του τριάντα και το είχε κουρδισμένο σε Ντο-//- και το σκάφος ήταν μικρότερο απο 28cm. 70αρι δεν έπιασα στα χέρια μου,και αν ξανάρθω Λέσβο θα σε περάσω να γνωριστούμε.