Μάρκος και λογοκρισία

Ο Τσιτσάνης;
Ποτέ δεν τον είχε επισκεφτεί στο σπίτι μας. Ακόμα και στην κηδεία του δεν είχε έρθει. Παρ’ όλο που ο Τσιτσάνης πήρε ολόκληρα κομμάτια από τα τραγούδια του και τα οικειοποιήθηκε. Στο τέλος της ζωής του, τα αναγνώρισε και είπε πως ήταν του Μάρκου. Δυστυχώς του έκλεψαν πολλά τραγούδια και το έλεγε και ο ίδιος μέχρι που πέθανε.

Αυτό με τα κλεμμένα τραγούδια έχει παραγίνει. Ο καθενας λέει και κατι , ετσι και αλλιως στοιχεία δεν υπάρχουν πολλα. δε ξερω αν έχει βαση αυτο που λέει, αλλα αμαν πια.
Οποιον και να ακουσεις παραπονο είχε. Αν ακουσουμε συγγενή του Τσιτσανη τα ίδια θα πει απο την αναποδη… :mad:
Αν βρω δυο ψευδομαρτηρες εχω ελπίδα να οικιοποιηθώ κανενα τραγούδακι; Είμαι και μικρός ρε γμτ… ποιος θα με πιστεψει… :106:

Ναι, έχεις δίκιο. Πιθανώς το να δώσουν στον Περιστέρη (χωρίς να θέλω να υποτιμήσω την αξία του ως μουσικό) κάποιο τραγούδι να ήταν το εισητήριο για τη δισκογραφία για κάποιους καλλιέχνες…

Απ’ όσα ξέρω τις περισσότερες διαμάχες για πατρότητα τραγουδιών τις είχε ο Τσιτσάνης με πολύ και διάφορο κόσμο.Απο μόνο του κάτι λέει.Όπου υπάρχει καπνός,υπάρχει και φωτιά.
Μια φορά είχα διαβάσει μια καταγραφή των τραγουδιών του Τσιτσάνη και ο συγγραφέας-δεν θυμάμαι ποιος είναι-είχε αναλωθεί να γράφει ιστορίες για διαμάχες.

Ακριβώς έτσι είναι. Με αφορμή το παραπάνω σχόλιο και κάποιες μνήμες απο κάποια παλιά τηλεοπτική εκπομπή, έκανα μια αναζήτηση στο ιντερνετ και βρήκα εδω στο φόρουμ, δημοσιευμένη απο τον Σ. Παπιστα, μια συνέντευξη του Μπαγιαντέρα στο Λ. Παπαδόπουλο, στην οποία λέει πράγματα εντελώς αντίθετα απο αυτά που λέει η γυναίκα του Μ. Βαμβακάρη. Τελικά, ο καθένας, ανάλογα με τις συμπάθειές του μπορεί να θεωρεί αληθή ή όχι κάποια πράγματα. Όμως , μάλλον, θα ήταν καλό να σταματήσουν οι αναφορές σε πράγματα που δεν αποδεικνύονται και προκαλούν σύγχυση σε ότι αφορά την πατρότητα κάποιων τραγουδιών.

Δε διαφωνω . Ξερω πχ για τη διαμαχη με τον Καλδάρα με το μαγκας βγήκε για σεργιάνι που τελικά το παραδέχτηκε… :087:

Απλα η κυρία αυτη χωρίς στοιχεία λεει κατι νομίζω απλα για να το πει…
Ξαφνικά μας επιασε το παραπονο. Δεν πηγε στην κηδεία κλπ
Οτι τον βοηθησε οταν τον είχαν για κλοτσιες οι δισκογραφικες δε μας το λεει όμως…
δε ξερω αυτες τις συνεντευξεις και τους διαφορους ¨ρεμπετολόγους¨ ποτε δε τα συμπαθησα…

Όμως , μάλλον, θα ήταν καλό να σταματήσουν οι αναφορές σε πράγματα που δεν αποδεικνύονται και προκαλούν σύγχυση σε ότι αφορά την πατρότητα κάποιων τραγουδιών.

Ακριβως… ας παίζουμε τα τραγουδάκια που μας αφησαν και να πινουμε κανενα ποτηρακι εις μνήμην τους…

Δυστυχώς το αρχείο του Μάρκου δεν έχει δημοσιευτεί, ελπίζω τουλάχιστον να έχει επαρκώς ερευνηθεί. Κατά δική του μαρτυρία στην Αυτοβιογραφία, πρέπει να υπάρχουν κάποιες εκατοντάδες χειρόγραφα στιχάκια, ή καταγραφές πενταγράμμου από τον Δομένικο. Ελάχιστα από αυτά έχουν μελοποιήσει τα παιδιά του, κυρίως ο Στέλιος.

Ο Περιστέρης μάλλον έχει «οικειοποιηθεί» αρκετά τραγούδια του Μάρκου, αλλά κάποια από αυτά μάλλον έχουν να κάνουν με τα δικαιώματα, που έρχονταν στην πρώτη του γυναίκα μετά το διαζύγιο. Και μην ξεχνάμε πως σε πάρα πολλούς δίσκους το πρώτο μπουζούκι ήταν αυτός και όχι ο Μάρκος.

Για τα Καβουράκια, μόνο ένα τμήμα του κουπλέ (στου γιαλού τα βοτσαλάκια κάθονται δυο καβουράκια) είναι από το «κάποιο βράδυ με φεγγάρι» του Μάρκου, το υπόλοιπο κουπλέ και το ρεφραίν όχι. Για το βαπόρι απʼ την Περσία, ο ίδιος ο Τσιτσάνης όταν ρωτήθηκε σε κάποια συνέντευξη είπε Ε, μου άρεσε αυτό το τραγούδι και χρησιμοποίησα τη μελωδία. Έτσι, απλά. Δεν είναι ο πρώτος, ούτε ο δεύτερος.

Βέβαια, ο μεγαλύτερος «κλέφτης» των τραγουδιών του είναι ο ίδιος ο Μάρκος (!). Αναρίθμητα τα κομμάτια όπου σε παλαιότερη μελωδία του προσαρμόζει καινούργιο τραγούδι. Η «ειδικότητά του», θα μπορούσαμε να πούμε

ερώτηση: το τραγούδι ‘‘Βαγγελιώ δεν είσαι εντάξει’’ είναι του Μ. Βαμβακάρη, όπως αναφέρεται παραπάνω?

Σωστός ο Δημήτρης! Του Χατζηχρήστου είναι το Βαγγελιώ δεν είσʼ εντάξει. Δεν ξέρω αν, στις 45 στροφές όπου έχω ελλείψεις, υπάρχει κανένα τραγούδι του Μάρκου για Βαγγελιώ.

Εγώ διακρίνω και μία συνεχή αναφορά στα λεφτά από γυναίκα και γιο. Αυτό τους ενδιαφέρει μόνο;

Μάλλον αφορμή για έκφραση πίκρας είναι, Δημήτρη. Μάλλον αδικαιολόγητης, γιατί μπορεί μεν να πέρασε ο Μάρκος μια περίοδο σκληρότατης απόρριψης, που βεβαίως μεταδόθηκε στην οικογένεια, αλλά η αναγνώριση δεν ήρθε μόνο μετά θάνατον όπως λέει η κυρία Ευαγγελία. Και πάντως, είναι σκληρό να βλέπεις το τι λεφτά έκαναν άλλοι, που ο Μάρκος βοήθησε να ανέβουν, και να συγκρίνεις με την κατάσταση του Μάρκου προς το τέλος της ζωής του. Και δεν έπαιζε μπαρμπούτι…

Έτσι συμβαίνει με όλο τον κόσμο. Άλλος βγάζει λεφτά και τα μαζεύει ή τέλος πάντων, τα διαχειρίζεται σωστά και άλλος τα χαλάει.
Γιατί, δεν μπορώ να πιστέψω ότι όλοι οι άλλοι έβγαλαν λεφτά, ενώ ο μάρκος όχι.

Όπως, επίσης διαφέρει το να λες “…δεν τού έδιναν δουλειά για να βγάλει μεροκάματο”, από το να λες “…κονόμησαν πολλοί από τον μάρκο αλλά δεν τον βοήθησε κανείς (οικονομικά)”.

Πάντως, ο ίδιος ο Μάρκος λεεί πως πολλοί έμαθαν απαυτόν μπουζούκι αλλά δεν αναφέρει κάτι για κλεμμένα τραγούδια. Νομίζω ότι όταν κάποιος έβγαζε ένα τραγούδι παρόμοιο με κάποιο δικό του, το αντιλαμβανόταν αλλά δεν το έκανε θέμα. Κατα πάσα πιθανότητα, δεν τον πείραζε καν. Κοιτούσε τη δολειά του (τραβούσε την τσάρκα του). Εξάλλου ήταν και φιλότιμος άνθρωπος. Εν τέλει, το μόνο παράπονο του Μάρκου ήταν το ότι ενώ αυτός ήταν και είναι ο πατριάρχης του ρεμπέτικου (και δάσκαλος για τους μετέπειτα μεγάλους μπουζουξήδες), δεν είχε την αντίστοιχη (κυρίως οικονομική αλλά όχι μόνο) αναγνώριση. Δεν παραπονιέται (στην αυτοβιογραφία του τουλάχιστον) για κλεμμένα τραγούδια. Ίσως πάλι, τα λόγια της γυναίκας του και του Στελλάρα νάναι ένας τρόπος με τον οποίο εκφράζουν το ίδιο παράπονο με αυτό του Μάρκου.:245::245::245::245::245::245::245::245::245::245::245::245::102::102::102::102::102::102::102::102:

…αρχίζω και πιστεύω ρε παιδιά, ότι τελικά γινόταν της “εκδιδωμένης γυναικός το κυκλίδωμα” με τις κλεψιές στα τραγούδια και ίσως δεν υπήρχε κανένας ΑΠΟΛΥΤΑ αθώος!

Χωρίς να μειώνεται η αξία όλων αυτών των ανθρώπων βέβαια…αλλά πολύ ίντριγκα ρε παιδί μου, με τα δισκογραφικά δικαιώματα…χαμός γινόταν.:106:

Έτσι ακριβώς ήταν, Σαράντο. Ο ένας έπαιρνε , ο άλλος έκλεβε κανονικά (ή έστω, αντί πενταροδεκάρων), οι άλλοι τσακώνονταν μεταξύ τους μπροστά στα δικαστήρια, μύλος. Βέβαια, άλλοι δεν είχαν καμμία απολύτως αναστολή, άλλοι λιγότερες, άλλοι περισσότερες, απʼ όλα έχει ο μπαξές. Πάντως ο Παπάζογλου π.χ., ούτε «δανείστηκε» ούτε έκλεψε ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ, αντίθετα χάρισε πάρα πολλά κομμάτια του ιδιαίτερα όταν επιβλήθηκε η λογοκρισία, ενώ απʼ την άλλη μεριά, τον κατέκλεψαν οι πάντες, μεταπολεμικά. Εκείνα τα «Λεμονάδικα» η ΑΕΠΙ τα έχει καταγράψει σε καμμιά δεκαριά διαφορετικά ονόματα.

Ο Μάρκος δεν έκλεψε κανέναν, πέρασε όμως στο όνομά του στην ΑΕΠΙ, όπως και πάρα πολλοί άλλοι, παραδοσιακά κομμάτια ακόμα και ατόφια. Άλλοι έφτασαν στο σημείο να πηγαίνουν στο σινεμά, όταν έπαιζε ινδικό έργο, για να αντιγράψουν. Μέχρι και (μεταπολεμικά, εδώ) συνθέτης παγκόσμιας εμβέλειας, έχει χρησιμοποιήσει μελωδία άλλου, που έγινε και πασίγνωστη, χωρίς ποτέ να το ομολογήσει.

Τι να πεις!..

Το μόνο που μένει να ειπωθεί κ. Νίκο, είναι <<γειά μας>> και μετά να ρίξουμε καμιά πεννιά ναυχαριστηθούμε γιατί αν καθόμαστε να ψάχνουμε συνέχεια ποιος έκλεψε ποιον, δε βγάζουμε άκρη. Δε λέω, καλό είναι ναποδοθεί κάθε τραγούδι στον πραγματικό του δημιουργό αλλά αν το παρακάνουμε, κινδυνεύουμε να χάσουμε την ουσία.:089:

Για να μη μασαμε τα λογια μας ο παγκοσμιου φημης συνθετης ειναι ο Θοδωρακης ,το κομματι ειναι το σολο του ζορμπα και το ‘‘θυμα’’ ειναι ο ‘‘Αρμενοχωριανος συρτος’’ DG 6851 του μεγιστου κρητικου λαουτιερη Γ.Κουτσουρελλη!!!:092:

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 05:10 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 05:07 —

συντομα θα το ανεβασω στο utube σε γραμμοφωνο για του λογου το αληθες,αν και οσοι ψαχνουν ξερουν…

Πολύ με ιντριγκάρει να βλέπω τον εαυτό μου κατηγορούμενο σε μία αίθουσα, με φίλους στο ακροατήριο να “συμπαρίστανται ηθικώς”. Αν έχω και καλή “παρέα” στο εδώλιο, ακόμα καλύτερα!..

…να σας δω "ρεπορτάζ " σε μεσημεριανή κουτσομπολίστικη εκπομπή του star…να σας σχολιάζουν οι ξανθιές πίπες-πιπίλες-παρακμοcelebrities…και δεν θέλω τίποτα άλλο στην ζωή μου!!!:019:!

Φανταστείτε όμως μπαλοθιές που θα πέσουν στο χωριό του Κουτσουρέλλη στην Κρήτη!:088:

Ήταν τέτοιο το αλισβερίσι με τα πνευματικά δικαιώματα εκείνη την εποχή, που είναι μάλλον άνευ ουσίας να ψάχνουμε για κλέφτες και αδικημένους.Πάντως και ο Μάρκος δεν έμεινε στο απυρόβλητο, καθώς ο Γενίτσαρης επέμενε μετ’ επιτάσεως ότι το Για σένα μαυρομάτα μου είναι δικό του, ισχυρισμός που βέβαια δεν είναι δυνατόν να επιβεβαιωθεί.
Επίσης η δεύτερη καριέρα του Μάρκου, που έδωσε όμορφα τραγούδια σε μας και ήταν βάλσαμο και δικαίωση για τον ίδιο μετά τα σκληρά χρόνια της περιθωριοποίησής του,ξεκίνησε όταν ο Τσιτσάνης ανέλαβε διευθυντική θέση στην Κολούμπια.Δεν νομίζω ότι ο Μπιθικώτσης το 1959 θα είχε τη δύναμη να επαναφέρει στην επικαιρότητα τον Μάρκο, αν δεν υπήρχε από πίσω ο Τσιτσάνης.

Έτσι…Έτσι.Να καθαρίζει σιγά σιγά ο τόπος.Γιατί δεν μ’αρέσουν καθόλου τέτοιου είδους ιστορίες.Πρέπει να φανεί η αξία των απλών κατά τα λεγόμενα μουσικών και να απομυθοποιήσουμε κάποια δήθεν ιερά τέρατα της Ελληνικής μουσικής που τους έκατσε καλά η ζωή.