Λαϊκοί δρόμοι/κλίμακες

Για να ξεκαθαρίσει έστω αυτό (άμα φύγουν από τη μέση τα μικρά ζητήματα, λύνονται πιο εύκολα και τα μεγάλα):

Η κυριολεξία της λέξης βαθμίδα είναι «σκαλοπάτι». Και φυσικά κλίμακα σημαίνει σκάλα. Βαθμίδα της κλίμακας = σκαλοπάτι της σκάλας. Νομίζω άμα το δει κανείς έτσι, που έτσι είναι δηλαδή, γίνεται πολύ εύγλωττο.

Το πρώτο.

Υπάρχει μεν η θεωρητική βάση του κάθε δρόμου, και είναι έτσι όπως την εξηγεί ο Νικόλας. Αλλά στην πράξη παίζουμε στον τόνο που βολεύει το όργανο, παίζουμε στον τόνο που βολεύει τη φωνή, γενικά παίζουμε σε όποιον τόνο θέλουμε, ελεύθερα. Οπότε κάνουμε νοερά την αναγωγή από Ντο Ραστ / Ρε Ουσάκ / Μι Σεγκιάχ κλπ., που είναι οι θεωρητικές βάσεις, στην πραγματική βάση που εκάστοτε παίζουμε.



Ωστόσο σε παλιότερα βιβλία (και σε νεότερα κείμενα γραμμένα από όσους έμαθαν από εκείνα τα παλιότερα βιβλία) θα δεις πολλές φορές να είναι όλα σε θεωρητική βάση Ρε, όπως επίσης θα δεις τη βάση του δρόμου Σεγκιάχ να τοποθετείται δυο νότες παρακάτω από τη βάση του 3χ Σεγκιάχ (δηλαδή να λένε: «Ρε Σεγκιάχ = Ρε, Μι#, Φα# κλπ.», αντί για «Φα# Σεγκιάχ = Φα# κλπ.», ή το ισοδύναμο «Σεγκιάχ = 3Η, Η, Η, Τ…» ενώ τα δύο πρώτα διαστήματα είναι στην πραγματικότητα κάτω από την τονική).

Σήμερα έχουμε φτάσει να κατανοήσουμε ότι αυτό είναι λάθος. Επειδή παρά ταύτα μπορεί σε τέτοια κείμενα, βασισμένα σε λάθος αντίληψη της θεωρίας, να δεις και πράγματα που είναι σωστά, θα πρέπει να ξέρεις να τα «μεταφράσεις». Ειδεμή θα σου ‘λεγα «όπου δεις να ξεκινάνε το Σεγκιάχ με 3Η-Η ή να τα βάζουν όλα στο Ρε, κόψε λάσπη». Δε λέω όμως τέτοιο πράγμα, γιατί θα ήταν αφοριστικό. Λέω απλώς «μάθε να ξεχωρίζεις τη σαβούρα και πέτα την». Θα ταλαιπωρηθείς λίγο μ’ αυτή τη διγλωσσία, αλλά θα τη βγάλεις την άκρη.

2 «Μου αρέσει»

εδώ αναγκαστικά στα γράφω αποσπασματικά. πρέπει να τα πάρεις λίγο από την αρχή αφού σε ενδιαφέρει. βασικά στοιχεία δυτικής θεωρίας και αρμονίας (κοινά στους δρόμους), βασικά στοιχεία μακάμ. και οι δρόμοι θα φαίνονται εύκολοι μετά.

1 «Μου αρέσει»

Εύκολα θα μπορούσε να πει κανείς ‘‘ας κάνει ότι νομίζει, που να εξηγώ τώρα’’. Επομένως ακόμη και αποσμασματικά με βοηθάει μια πιο απλοποιημένη διατύπωση συγκριτικά με αυτή των βιβλίων και το εκτιμώ από πλευράς σου και σε ευχαριστώ Νίκο όπως και εσένα Πεπε. Γιατί καλώς ή κακώς όσο και απλοϊκά να μοιάζουν τα βιβλία για έναν έμπειρο, στην περίπτωσή μου, μεχρι και πέρυσι δεν ήξερα ότι το D είναι η ρε και το Α η λα, οπότε όσο ξεφτέρι και να είσαι ε νομίζω απαιτεί χρόνο για να κατανοήσεις τη θεωρία, την τροπικότητα και όλα αυτά. Πήγα από το ένα άκρο στο άλλο για τα δικά μου δεδομένα.

Το προσπαθώ με το βιβλίο των Βουλγαρη-Βαραντάκη (Σμυρναίικα και πειραιώτικα ρεμπέτικα) και του Νίκου Ανδρίκου (Οι λαϊκοί δρόμοι στο μεσοπολεμικό αστικό τραγούδι). Καλυμμένος δεν είμαι ;

1 «Μου αρέσει»

έχω την εντύπωση πως και τα δυο βιβλία χρειάζονται ως υπόβαθρο την γνώση της βασικής θεωρίας. οπότε ξεκίνα από αυτήν, να διαβάσεις για κλίμακες, βαθμίδες, διαστήματα, μετατροπίες, κύκλο των πεμπτών. υπάρχουν άφθονα εγχειρίδια στο ίντερνετ, είχα προτείνει κάποια καλογραμμένα κάποια στιγμή αλλά πρέπει να τα ξαναβρώ τώρα. επιφυλάσσομαι γιατί κάνω μια ηχογράφηση τώρα.

1 «Μου αρέσει»

Έκανα μια αναζήτηση και βρήκα μπόλικο πράμα, χωρίς να ξέρω όμως τι είναι αυτό που χρειάζομαι στο σημείο που βρίσκομαι. :stuck_out_tongue:
Όποτε βρεις χρόνο πρότεινέ μου κανένα καλό για την περίπτωσή μου. Όποτε να 'ναι. Και μετά από καμιά βδομάδα να είναι δεν πειράζει εξάλλου μέσα κλεισμένοι θα είμαστε!

εδώ υπάρχει μια ενδιαφέρουσα πρόσφατη συζήτηση που ίσως να θυμάσαι, στο 9η Έκθεση Οργανοποιίας - Κανονίσματα έχω ένα λινκ για βασική θεωρία:

1 «Μου αρέσει»

Έκανα κάποιες απόπειρες με βάση αυτά που μου είπατε σε ελεύθερο παίξιμο και είχα την εξής απορία. Όταν παίζουμε ταξίμι σε σεγκιάχ η ακολουθία ΗΜ-Τ πάει έτσι σερί ; Δηλαδή -άσχετα με τους συνδυασμούς που θα κάνουμε- οι νότες που πρέπει να παιχτούν είναι μι-φα-σολ, λα-σι-ντο, ρε-μι-φα ;

ΥΓ: Ξέρω ότι πιθανόν να μου πείτε να αφήσω τα ταξίμια για αργότερα (όπως μ είπε ήδη ο pepe παλιότερα) αλλά δεν είναι το ταξίμι αυτό που με ‘‘καίει’’. Αυτό που ρωτάω στοχεύει στην ευρύτερη κατανόηση του πως λειτουργούν τα 3/4/5χ πάνω στην ταστιέρα γενικότερα, πέραν απο την περιοχή που περιορίζεται ένα κομμάτι. Αν και παρεπιπτόντως με την ακολουθία αυτή το αποτέλεσμα θύμισε κάπως ταξίμι και δεν ήταν απλώς ένα μάτσο άκυρες νότες όπως παλιότερα. Βάζω και τρίηχα και ακούγεται καλούτσικο χα χα

πρόσεξε! αν είσαι στην ντο μείζονα (ακκόρντο ντο ματζόρε) το 3χ σεγκιάχ είναι μόνο το μι-φα-σολ. οι υπόλοιπες νότες σχηματίζουν κάποιο άλλο 3/4/5χ αναλόγως την θέση τους. δηλαδή δεν σημαίνει πως όποτε βρίσκεις μια αλληλουχία Η-Τ έχεις σεγκιάχ.
δες το φαληρο που πλενεσαι, πως κινειται η φωνή. ή την εισαγωγή από το σακάκι του δελιά. φυσικά και δεν είναι υποχρεωτικό να τις παίξεις στη σειρά. πιο πολύ κινείσαι γύρω από την κορυφή ή την βάση, αναλόγως την φράση.

Αα άρα κάνουμε τη μετατροπή και αναλόγως που πέφτει η 3η βαθμίδα; Πχ εννοώ στη ρε μείζονα έχουμε το λα-σι-ντο;
Ίσως περιττό το αρχικό ερώτημα (του προηγούμενου μηνύματος) αλλά δεν έμαθα ακόμη όλες τις ακολουθίες των 3/4/5χ, είπα να κατανοήσω αρχικά το σεγκιάχ και το ραστ που τα ξεκίνησα ήδη κ μετά να πάω στο επόμενο. Οπ’οτε αν τα είχα μάθει ήδη ίσως να μην είχα αυτή την απορία. Αλλά προτιμότερο δεν είναι που τα πάω σταδιακά; Αν τα πιάσω όλα μαζί μου φαίνεται θα χαθεί η μπάλα

οχι, στο ρε το σεγκιάχ εμφανιζεται στο φα#-σολ-λα. ειλικρινά, νομίζω ότι αποσπασματικά δεν θα βγάλεις άκρη. θες ένα δάσκαλο να στα εξηγεί βήμα βήμα και πάνω στο όργανο.

Καλά θα ήταν αλλά έτσι όπως είναι η κατάσταση ζόρικο. Και στην παρούσα φάση δεν ξέρω και κατά πόσο θα μπορέσω να βρω κενό. Ίσως από το καλοκαίρι και μετά να είναι πιο εύκολο να γίνει. Αλλά από την άλλη σκέφτομαι και το άλλο, να βρω δάσκαλο ή με τα λεφτά όταν μαζέψω να πάρω μπουζούκι και να το παλεύω έτσι μόνος; εξάλλου για το κέφι μου παίζω οπότε και καιρό αν μου πάρει να τα μάθω αυτά πρακτικά δεν είναι πρόβλημα. Δεν ξέρω ούτε κι εγώ ακόμη πως θα κάνω, το σκέφτομαι.

όργανα υπάρχουν, όταν είναι θα πάρεις. αν όμως μάθεις πράγματα στραβά και παιδεύεσαι άδικα, άντε μετά να τα διορθώσεις.

2 «Μου αρέσει»

Εμένα σαν αρχάριος πάντως που δεν έχω ξεκινήσει δρόμους,κλίμακες κτλ αυτά που διαβάζω κινέζικα μου φαίνοντε…
Μπουζούκια όπως είπε ο Νικόλας θα παίζουνε πάντα.Ακόμα και στο post που έγραψε τις προάλες ο Μυστακίδης για να εξηγήσει κάτι σε κάποιο παληκάρι για κιθάρα είπε πως και με το βιβλίο είναι δύσκολο να βγάλεις άκρη χωρίς δάσκαλο.
Προσωπική εκτίμηση καλύτερα να μάθεις κάμποσα τραγουδάκια απλά να τα παίζεις και να γουστάρεις και ας μην ξέρεις αν είναι ραστ ή χουζάμ ή ότι άλλο.Τώρα χάνεις χρόνο να κατανοήσεις πράγματα που είναι δύσκολο να το κάνεις μόνος σου.Βέβαια δεν ξέρω σε τί επίπεδο είσαι απλά σε βλέπω βαζανίζεσαι να βγάλεις άκρη.

2 «Μου αρέσει»

Καλά πρακτικά αυτό κάνω φίλε κι εγώ. Σίγουρα μπορείς να τα μάθεις και χωρίς να ξέρεις αν είναι ραστ ή οτιδήποτε. Απλά το σκεπτικό μου -και για αυτό μπήκα στη διαδικασία να πάρω τα 2 βιβλία και να διαβάσω μόνος- είναι ότι αν ξέρεις το υπόβαθρο θα τα παίζεις πιο σωστά. Το βασικότερο, θα ξέρεις ΤΙ παίζεις και κατ’ επέκταση θα έχεις πιο όμορφο ηχητικό αποτέλεσμα.
Αυτό που είπες το σκέφτηκα και ο ίδιος κάμποσες φορές αλλά είπα να το προσπαθήσω αρχικά και όπως βγει. Αν δω ότι δεν πάει θα τα παρατήσω, αλλά θα μ άρεσε να μπω σε αυτό το τρυπάκι. Μετά ανοίγεις και άλλα παράθυρα με τα ταξίμια, τους συνδυασμούς, το κατάλληλο ντουζένι ανα δρόμο. Και όλα αυτά τα τελευταία με ενδιαφέρουν για πιο μετά οπότε θέλω όσο μπορέσω να πλησιάσω

Ναι αλλά μην πας ή του ύψους ή του βάθους:

Σίγουρα με λίγη θεωρία καταλαβαίνεις καλύτερα τι παίζεις, αλλά αυτό προϋποθέτει να έχεις παίξει πρώτα!

Η θεωρία περιγράφει την πράξη. Άρα η πράξη προηγείται.

Μια λογική σειρά είναι: πρώτα μερικά κομμάτια, σκέτο παίξιμο ή, το πολύ, μαζί με θεωρία όχι περισσότερη από το «αυτό είναι ραστ, εκείνο χιτζάζ». Και μετά, αφού έχεις μαζέψει ένα άλφα ρεπερτόριο εκκίνησης, ν’ αρχίσει και η θεωρία και να συνεχίσουν οι δυο τους παράλληλα.

(Μην ξεχνάς ότι «σκέτο παίξιμο» δε σημαίνει μόνο κομμάτια. Έχεις να μάθεις πενιές, ρυθμούς, ασκήσεις, ένα κάρο πράματα. Αν από πάνω απ’ όλα αυτά φορτώσεις και τη θεωρία, δε θα 'ναι λίγο υπέρογκος ο φόρτος;)

Καλά, δηλαδή έτσι μου φαίνεται εμένα τώρα που το συζητάμε και είμαι έξω απ’ τον χορό. Μπορεί και να μην είναι έτσι, μια κουβέντα λέω…

3 «Μου αρέσει»

Συμφωνώ με τον Περικλή (έτσι δεν σε λένε @pepe? Με τα κομμάτια θα δεις άλλα πράγματα ρυθμό πενιά κτλ.
Οι δρόμοι που λες και τα ταξίμια πιστεύω είναι αρκετά βήματα παραπέρα.Βέβαια δεν ξέρω σε τί επίπεδο είσαι.Εγώ είμαι εντελώς αρχάριος αλλά πλάκα στην πλάκα έχουμε κάνει γύρω στα 23 κομμάτια με το δάσκαλο…που αν μου το έλεγες πριν ξεκινήσω μαθήματα δεν θα το πίστευα και την πενιά ακόμα την ψάχνω.
Να σου πω και κάτι για πλάκα και ελπίζω να μην το πάρει στραβά ο δάσκαλος αν δει το post.
Έτσι και εγώ ξεθάρεψα μια μέρα σαν εσένα και του λέω του ανθρώπου θα κάνουμε κανένα τραγουδάκι του Κηρομύτη?Με κοίταξε χαμογέλασε και μου είπε πολύ ευγενικά άστα για αργότερα αυτά Λάμπρο οπότε έκατσα στο καβούκι μου :joy:.
Το τελευταίο στο έγραψα για να καταλάβεις ότι ένας δάσκαλος ξέρει τί πρέπει να μάθεις,πότε θα το μάθεις και γιατί θα το μάθεις.
Επίσης ένας δάσκαλος διορθώνει λάθη που εσύ δεν τα καταλαβαίνεις.Και τώρα να άρχιζες μαθήματα που λέει ο λόγος δεν θα σε συμβούλευα να πας σε έναν και να του πεις θέλω να μάθω τους δρόμους…άστον αυτόν να σε κατευθύνει.

2 «Μου αρέσει»

Μάλλον έτσι θα γίνει θα μάθω κι άλλα κομμάτια να εξασκηθώ περισσότερο και θα πιάσω το θέμα αργότερα. Γενικά στο θέμα δρόμων εσύ pepe και ο Νίκος λίγκα ήσασταν αυτοί που μ δώσατε τις πιο πολλές οδηγίες οπότε θα το ακούσω.

@Lambros.L Λάμπρο κι εγώ αρχάριος είμαι, έβγαλα γύρω στα 10 κομμάτια και τώρα ψάχνομαι για το επόμενο. Δεν βοηθάνε και οι υποχρεώσεις και έμεινα πίσω, έχω να ασχοληθώ με νέο κομμάτι αρκετό καιρό.
Σίγουρα θα σε κατευθύνει ένας δάσκαλος απλά μιας και δεν έχω έλεγα να κάνω κάτι έξτρα, πέρα απ τα κομμάτια. Μάλλον όμως είναι νωρίς από ότι βλέπω από τις γνώμες των υπολοίπων. Γενικά όσα είπες σχετικά με το δάσκαλό σου τις συμβουλές και αυτά που θα σου μάθει συμφωνώ σε όλα.

Πλάκα πλάκα κι εγώ σκεφτόμουν μπας και έπιανα του βάβουλα τη γούβα ή τον παμεινώντα χαχαχα. Να τα αφήσω δηλαδή; :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:
ΥΓ: Κρίμα πάντως αν έμενα Αθήνα θα έκανα την προσπάθειά μου και θα επέλεγα τον Νίκο @liga_rosa ως δάσκαλο, θα πρέπει να το πω αυτό. Ακόμη και απρόσωπα και μέσω μηνυμάτων από την πρώτη στιγμή ήταν σημαντική ο βοήθειά του σε διάφορες απορίες και θαυμάζω τη γνώση σου Νίκο, όπως και ότι όλες αυτές οι συμβουλές δόθηκαν τυπικά σε έναν ‘‘άγνωστο’’ που αποφάσισε να αρχίσει ένα όργανο.

2 «Μου αρέσει»

Δεν χάνεις τίποτα με το να το δοκιμάσεις.Εγώ ένα παράδειγμα έφερα απλά,δεν ξέρω τον βαθμό δυσκολίας των τραγουδιών του Κηρομύτη.
Ο @liga_rosa είναι πολύ καλό παληκάρι.Ήρθε καλοκαιριάτικα να πάμε να δούμε μπουζούκια και ας μην με ήξερε.
Από πού είσαι Γιάννη?

2 «Μου αρέσει»

Θα ακούσω τις γνώμες των πιο έμπειρων. Το θέμα είναι να κάνω κάτι με απώτερο σκοπό τη βελτίωση, κάθε πράμα έχει την ώρα του συμφωνώ εδώ.
Από Βέροια είμαι Λάμπρο

γιάννη και λάμπρο, σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια! αγαπάω πολύ το φόρουμ, και όπως όταν πρωτοήρθα με βοήθησαν πολλοί εδώ μέσα χωρίς να με ξέρουν (και συνεχίζουν ακόμα), έτσι συνεχίζω κι εγώ το γαϊτανάκι.
παρεπιμπτόντως, από κερομύτη ο βάβουλας είναι μια χαρά για κομμάτι στο ξεκίνημα. αλλά ο δάσκαλός σου ξέρει καλύτερα.

2 «Μου αρέσει»