Λοιπόν…
Πλέον, είμαι σίγουρος! Και ο Σακαφλιάς, αλλά και το Σόλο μινόρε (από το ίδιο δισκάκι 78 στροφών) παίζονται από τον Τσιτσάνη με κούρδισμα ΡΕ-ΛΑ-ΝΤΟ (από μουργκάνα σε καντίνι)! Το δε στιλιστικό αποτέλεσμα είναι απείρως ανώτερο και το ηχητικό αποτέλεσμα πολύ πιο δεξιοτεχνικό απ’ ό,τι με το κλασικό κούρδισμα ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ. Δοκιμάστε το…
Οδηγίες:
Σακαφλιάς
Παίζουμε ταξίμι εισαγωγής από σι (στη ΛΑ χορδή) και περνάμε κατευθείαν στο καντίνι (ΝΤΟ χορδή), απ’ όπου και αναπτύσουμε τη μελωδία όλου σχεδόν του ταξιμιού σαν να παίζαμε το τραγούδι από ΣΟΛ. Από τη ΛΑ χορδή χρειαζόμαστε μόνο τους φθόγγους ΣΙ, ΣΙb και ΛΑ. για να κατέβοθμε στη βάση του δρόμου.
Ξεκινώντας το τραγούδι πατάμε ΦΑ στη μουργκάνα με μέσο και χτυπάμε ΛΑ και ΝΤΟ στον αέρα (συγχορδία). Στη συνέχεια προχωράμε τη μελωδία από τη ΛΑ χορδή πατώντας τους φθόγγους σι και ρεb, αλλά τον φθόγγο ντο τον χτυπάμε στο ελεύθερο καντίνι ντο. Στη ΛΑ χορδή προχωράμε τη μελωδία μέχρι το φθόγγο μι (χτυπώντας παράλληλα ντο με τρόπο που πρέπει να τον ψάξετε μόνοι σας), και μετά ανεβαίνουμε στο καντίνι προχωρώντας σαν να παίζαμε το κομμάτι από ΣΟΛ (σολ, λα σολb ή και ντο κάποτε). Κατεβαίνουμε το δρόμο με τον ίδιο τρόπο.
Στην “απάντηση” του μπουζουκιού στο τραγούδι, παίζουμε τη μελωδία όχι με καντίνι και μεσαία, αλλά με μουγκάνα και μεσαία (διπλοπενιά) χτυπώντας και ελεύθερο καντίνι ΝΤΟ.
Καλή διασκέδαση!
Σόλο μινόρε:
Παίζουμε τις πρώτες συγχορδίες (ΛΑ-, ΦΑ+) ως εξής: με τον αντίχειρα πατάμε στη μουργκάνα ΜΙ και κρατάμε συνεχώς πατημένο το τάστο αυτό καθόλη τη διάρκεια του πρώτου μέρους του κομματιού. Χρησιμοποιούμε το μεσαίο δάχτυλο για να πατάμε ΦΑ στη μουργκάνα (χωρίς να σηκώνουμε αντίχειρα). Με τον δείκτη και τον παράμεσο εκτυλίσσουμε την μελωδία σε ΛΑ και ΝΤΟ πατώντας σι και ρε (=δεύτερο τάστο στο ΝΤΟ καντίνι) με τον δείκτη, ενώ μι (=φα#) στο ΝΤΟ καντίνι) με τον παράμεσο. Τον φθόγγο ντο τον χτυπάμε ΠΑΝΤΑ ελεύθερα στο καντίνι ΝΤΟ! Στο τελείωμα της κάθε φράσης του πρώτου μέρους χτυπάμε πάνω κάτω ΛΑ-ντο-μι (μουργάνα)-ντο-ΛΑ συγχορδία μινόρε (τέλος πρώτου μέρους).
Όλο το 2ο μέρος το παίζουμε ανοιχτά στο καντίνι, σαν να το παίζαμε από άρμονικό ΣΙ-. Στη στάση σε ΡΕ-, παράμε το φθόγγο φα (=το τάστο σολ σε κανονικό κούρδισμα) στο καντίνι και τις άλλες χορδές (ΛΑ-ΡΕ μουργκάνα) ελέυθερα.
Το τρίτο μέρος είναι ίσως το πιο απαιτητικό (προσωπικά ψάχτηκα αρκετά να το βρώ, και δεν είμαι και εντελώς σίγουρος ότι τα κατάφερα 100%)… Λοιπόν, τώρα χρειαζόμαστε 3 συγχορδίες για την ανάπτυξη του μέρους μας: την ΜΙ+ (κάποτε και την ΜΙ7, με ρε στη μουργκάνα), την ΛΑ-, και την ΡΕ-. Στις συγχορδίες αυτές περισσότερο κινούμαστε σε κάθετο παίξιμο, χτυπώντας τους φθόγγους της συγχορδίας ξεχωριστά, παρά παράγουμε συγχρόνως συγχορδία). Εκεί που χρειάζεται, τις πατάμε ως εξής:
ΜΙ+ : σαν να παίζαμε στο κλασικό κούρδισμα ΝΤΟ#-, δηλαδή ΜΙ μουργκάνα, ΛΑ# μεσαία, ΝΤΟ# καντίνι (απλά αυτό το τελευταίο σε καντίνι ΡΕ θα ήταν σι, άρα η συγχορδία μας ΜΙ+:089:).
ΛΑ- : μουργκάνα ΜΙ, μεσαία ΛΑ, καντίνι ΡΕ (=ΝΤΟ, αν είχαμε κλασικό κούρδισμα)
Την συγχορδία ΡΕ- την χρειαζόμαστε στο πιο περίπλοκο τμήμα του 3ου μέρους, λίγο πριν το τέλος της ολοκήρωσης της πρώτης επανάληψης. Κατεβαίνουμε σε συγχορδίες ΡΕ-, ΛΑ- ως εξής: χτυπάμε πάντα ελεύθερη τη μεσαία, ενώ τη μουργκάνα σε ΦΑ (δεύτερη οχτάβα) και το καντίνι σε ΡΕ(=σαν να παίζουμε ΜΙ όμως, αφού έχουμε κουρδίσει ΝΤΟ). Μετά με τον ίδιο τρόπο παίζουμε ΛΑ- πατώντας ΜΙ (δεύτερη οκτάβα) στη μουργκάνα, ΛΑ ελεύθερο και ΝΤΟ στο καντίνι (=ΡΕ αν είχαμε κλασικό κούρδισμα!). Κάπου βάζουμε και ΜΙ7, πατώντας ΣΙ στο καντίνι (=ΝΤΟ# από ΡΕ), ΣΟΛ# στη μεσαία και ΡΕ μουργκάνα στον αέρα.
Tip: τη συγχορδία του τελειώματος του τρίτου μέρους, την ΛΑ- , μπορούμε να την χτυπήσουμε όπως ο Τσιτσάνης (δηλαδή πρώτο ΜΙ μουργκάνα, αέρας ΛΑ και ΝΤΟ καντίνι). Επειδή όμως πρέπει να μετακινηθούμε σχεδόν κατά τα δύο τρίτα της οκτάβα πάνω στην ταστιέρα, μπορούμε με παρόμοι ηχητικό αποτέλεσμα να χτυπήσουμε ΜΙ στη μεσαία, ΛΑ στη μουργκάνα και αέρα ΝΤΟ καντίνι, ώστε να μην απομακρυνθούμε από το χώρο όπου θα κινηθούμε στη συνεχεια για την επανάληψη του μέρους αυτού. Στο τελείωμα, πριν αρχίσουμε να επαναλαμβάνουμε τον κύκλο, μπορούμε να χτυπήσουμε τη ΛΑ-, όπως στην εκκίνηση του τραγουδιού!
Καλή διασκέδαση!