Ειδα την αυτή την φώτο του Κώστα Καλαμάρα και εντυπωσιάστηκα με την όμορφη ρετρό κιθάρα του, την πενναριά της…
Γνήσια προπολεμική Λαϊκή κιθάρα.
το " ιστορικό 8άρι"!
και οπως λέει ο λαός “ρωτώντας πας στην πόλη”, έφθασα αρκετά πίσω στην ανακάλυψη αυτου του οργάνου.
βρεθηκε σε κακή κατάσταση σε παλιό σπίτι απο τον Γαβρήλο Κοκώνα και την ανέλαβε ο Γιάννης Καδόγλου.
Μέσα εχει καρτελάκι
“Μουσικός οίκος Γαϊτάνου”.?
Ο Γαϊτάνος δεν κατασκεύαζε όργανα, αλλα εμπορεύονταν όργανα των Παναγή,Παπαζιάν, Μουρατίδη και άλλων.
η πενναριά “πεταλούδα”, ειναι κατι που βλέπουμε σε μαντολίνα.(σε άβολη θέση βέβαια)
ο καβαλάρης ειναι προπολεμικός και εναν τέτοιο ίδιο, λέγεται οτι ειχε ο Μουντάκης (απο όργανο Παναγή).
παρακάτω ο Γιάννης Καδόγλου περιγράφει το ιστορικό της συντήρησης της.
<< Κατά πάσα πιθανότητα προπολεμική κιθάρα με ταμπέλα Μουσικού Οίκου Γαϊτάνου. Δεν έχει σφραγίδα ή άλλη επιγραφή που να πιστοποιεί ποιός είναι ο κατασκευαστής της. Στην ταμπέλα και στο δεύτερο καμάρι είναι γραμμένα με μολύβι το όνομα “Μασούρας” που φαίνεται να έχει γραφτεί πρόχειρα από έξω, και στην ταμπέλα κάτι ακόμα ακατάληπτο. Κάτω από την ταμπέλα υπήρχε γραμμένος ο αριθμός 1. Πάντως, είναι ένα κλασικότατο δείγμα ρεμπέτικης προπολεμικής κιθάρας.
Η κιθάρα βρέθηκε σε παλιό ετοιμόρροπο σπίτι της Αθήνας πριν καταλήξει σε παλαιοπωλείο. Είχε εμφανή σημάδια υγρασίας πάνω της που δημιούργησαν δυσκολίες στην επισκευή.
Είχε επίσης δεχτεί παλιά κακή επισκευή, ευτυχώς όμως το καπάκι της ήταν εν πολλοίς αυτούσιο.
Η αρχική ταστιέρα ήταν από βρασμένη καρυδιά, και σπασμένη στο 12ο τάστο, και αντικαταστάθηκε με έβενο.
Τα πλαϊνά είχαν μεγάλες αλλοιώσεις στο σχήμα σε μερικά σημεία, και δύο τρύπες που είχαν προκληθεί απο υπερβολικό τρίψιμο στην προηγούμενη επισκευή. Ο καβαλάρης ήταν τελείως ξεκολλημένος και κρατιόταν στο καπάκι από τρία καρφιά, και ένα ακόμη έλειπε. Κάτω από τον καβαλάρη είχε μείνει κολλημένο πανω του ένα αυτούσιο κομμάτι από το καπάκι!
Η αντικατάσταση του τάστου στον καβαλάρη από κόκκαλο κρίθηκε αναγκαία για τεχνικούς λόγους.
Χωρίς να μπω σε λεπτομέρειες, και παρά τα φαινόμενα, ήταν μια αρκετά απαιτητική επισκευή, όχι για καλλωπιστικούς λόγους, αλλά για τεχνικούς και δομικούς, γιατί η υγρασία είχε αλλοιώσει ανεπανόρθωτα κάποια εσωτερικά σημεία που επέφεραν επιπλοκές σε μια κατά τα άλλα προφανή αναπαλαίωση. >>
https://m.facebook.com/100063451578099/