Ερώτηση για τεχνική στο μπουζούκι τρίτο/τέταρτο δάκτυλο

Παιδιά είμαι αρχάριος στο μπουζούκι. Βλέπω συχνά τους πιο έμπειρους όταν παίζουν που κάπως κάνουν το όργανο να κλαίει ή να κελαηδάει χτυπώντας το τρίτο ή το τεταρτο δαχτυλο χωρίς ταυτόχρονα να χτυπάνε την πένα. Έχει κάποια ονομασία το κόλπο; έχει κάποιο συγκεκριμένο τρόπο που το κάνεις;

1 «Μου αρέσει»

λεγεται τακτιμ η ντακτιμ. δαχτυλισμος δλδ. παραδειγμα… λενε… ο ταδε εχει τακτιματο παιξιμο. δλδ οτι το χρησιμοποιει εντονα και συχνα! επισεις ειναι μια απο τις κλασικες τεχνικες για ανατολιτικο χρωμα…

3 «Μου αρέσει»

ωραία.
βάλε κάποιο χαρακτηριστικό παράδειγμα (εισαγωγή), να το εμπεδώσουμε. π. χ Παπαϊωάννου? η κάτι άλλο.

3 «Μου αρέσει»

τσιατσιανς κυριε σπυρο… το σημα κατατατεθεν του.

2 «Μου αρέσει»

Γιάννη καλώς ήρθες!
Στην γλώσσα των μπουζουξήδων θα το ακούσεις με πολλές ονομασίες, “λεγκάτο”, “τάι-τάι” και λοιπά ηχομιμητικά (αυτό το “τακτίμ” δεν το είχα ξανακούσει ομολογώ). Θα χρησιμοποιήσω την ορολογία της ηλεκτρικής κιθάρας που περιγράφει ακριβώς τις κινήσεις, “Hammer-on” και “Pull-off”. Η τεχνική γίνεται με όλα τα δάχτυλα, αναλόγως την απόσταση της επόμενης νότας.
Στην ουσία παίζουμε την χορδή με το αριστερό χέρι (της ταστιέρας) αντί για την πένα, χτυπώντας την χορδή στο τάστο όταν ανεβάινουμε (hammer=σφυρί) και τραβώντας προς τα κάτω την χορδή όταν κατεβαίνουμε (pull=τραβάω). Έτσι βγαίνει κάποιος ήχος αποκλειστικά από το αριστερό χέρι, βέβαια συνήθως ενισχύεται από την ταλάντωση που είχε η χορδή από το προηγούμενο χτύπημα με την πένα.
Υπάρχουν δύο τρόποι σε σχέση με την πένα, και δύο χρήσεις της τεχνικής:
Μπορούμε να παίζουμε θέσεις με πένα και αντί για άρση να παίζουμε με το αριστερό (βέβαια το δεξί κάνει την άρση στον αέρα για να μην χάσει τον ρυθμό), αλλά μπορούμε και να παίζουμε εξτρα νότες ανάμεσα σε κάθε κίνηση της πένας. Με την τελευταία τεχνική μπορούμε να παίζουμε 32α αν η πένα παίζει 16α (όπως στο χασάπικο ή στο γρήγορο ζεϊμπέκικο).