Ερώτηση για τεχνική στο μπουζούκι τρίτο/τέταρτο δάκτυλο

Παιδιά είμαι αρχάριος στο μπουζούκι. Βλέπω συχνά τους πιο έμπειρους όταν παίζουν που κάπως κάνουν το όργανο να κλαίει ή να κελαηδάει χτυπώντας το τρίτο ή το τεταρτο δαχτυλο χωρίς ταυτόχρονα να χτυπάνε την πένα. Έχει κάποια ονομασία το κόλπο; έχει κάποιο συγκεκριμένο τρόπο που το κάνεις;

1 «Μου αρέσει»

λεγεται τακτιμ η ντακτιμ. δαχτυλισμος δλδ. παραδειγμα… λενε… ο ταδε εχει τακτιματο παιξιμο. δλδ οτι το χρησιμοποιει εντονα και συχνα! επισεις ειναι μια απο τις κλασικες τεχνικες για ανατολιτικο χρωμα…

3 «Μου αρέσει»

ωραία.
βάλε κάποιο χαρακτηριστικό παράδειγμα (εισαγωγή), να το εμπεδώσουμε. π. χ Παπαϊωάννου? η κάτι άλλο.

2 «Μου αρέσει»

τσιατσιανς κυριε σπυρο… το σημα κατατατεθεν του.

2 «Μου αρέσει»

Γιάννη καλώς ήρθες!
Στην γλώσσα των μπουζουξήδων θα το ακούσεις με πολλές ονομασίες, “λεγκάτο”, “τάι-τάι” και λοιπά ηχομιμητικά (αυτό το “τακτίμ” δεν το είχα ξανακούσει ομολογώ). Θα χρησιμοποιήσω την ορολογία της ηλεκτρικής κιθάρας που περιγράφει ακριβώς τις κινήσεις, “Hammer-on” και “Pull-off”. Η τεχνική γίνεται με όλα τα δάχτυλα, αναλόγως την απόσταση της επόμενης νότας.
Στην ουσία παίζουμε την χορδή με το αριστερό χέρι (της ταστιέρας) αντί για την πένα, χτυπώντας την χορδή στο τάστο όταν ανεβάινουμε (hammer=σφυρί) και τραβώντας προς τα κάτω την χορδή όταν κατεβαίνουμε (pull=τραβάω). Έτσι βγαίνει κάποιος ήχος αποκλειστικά από το αριστερό χέρι, βέβαια συνήθως ενισχύεται από την ταλάντωση που είχε η χορδή από το προηγούμενο χτύπημα με την πένα.
Υπάρχουν δύο τρόποι σε σχέση με την πένα, και δύο χρήσεις της τεχνικής:
Μπορούμε να παίζουμε θέσεις με πένα και αντί για άρση να παίζουμε με το αριστερό (βέβαια το δεξί κάνει την άρση στον αέρα για να μην χάσει τον ρυθμό), αλλά μπορούμε και να παίζουμε εξτρα νότες ανάμεσα σε κάθε κίνηση της πένας. Με την τελευταία τεχνική μπορούμε να παίζουμε 32α αν η πένα παίζει 16α (όπως στο χασάπικο ή στο γρήγορο ζεϊμπέκικο).
Δες εδώ τον Γενίτσαρη (καμιά φορά παίζει και με γρήγορη πένα ενδιάμεσα):

Αλλά μπορούμε να μην παίξουμε κανονικά την νότα με το αριστερό, απλά να φιμώσουμε ελαφρά την χορδή. Τότε γίνεται αυτό το κλάμα ή κελάηδισμα που λες, και είναι ένας τρόπος να χρωματίσουμε τις νότες και ιδιαίτερα κάποιες καταλήξεις με μεγάλη χρονική διάρκεια. Η κιθάρα έχει το βιμπράτο και το μαντολίνο το τρέμολο, αλλά στο μπουζούκι λειτουργεί καλύτερα αυτή η τεχνική.
Έτσι έπαιζε συχνά ο Τσιτσάνης, όπως φαίνεται καλύτερα εδώ (χρησιμοποιεί και αρκετό τρέμολο βέβαια):

7 «Μου αρέσει»

ευχαριστώ πολύ για την αναλυτικότατη απάντηση.

1 «Μου αρέσει»

βρήκα και βίντεο μετά από τα σχόλια. Τεχνική λεγκάτο _(Μαθήματα στο τρίχορδο μπουζούκι για αρχάριους by zerlentes) - YouTube

2 «Μου αρέσει»

Καλά τα λέει γενικά ο Ζερλεντές…

3 «Μου αρέσει»

αν λέγεται daktm στα Τουρκικά = " έγραψα ".!
αν λεγεται taktim στα Αλβανικα = λεπτότητα. !

Αυτά τα βγάζει ο μεταφραστής, κύριος Γκούγκλ.

ο καραβασιλης αλλο εννοουσε ομως κυριε σπυρο…!

δηλαδή?
θυμάσαι τι σου είπε? γράψε οτι θυμάσαι.
ισως βρούμε κάποια άκρη.

1 «Μου αρέσει»

αυτα δειχνονται κυριε σπυρο… δεν γραφονται…

1 «Μου αρέσει»

ούτε εγώ ξέρω πώς λέγεται η τεχνική αυτή, θυμάμαι όμως ότι είχα γοητευτεί πολύ όταν κατάλαβα με ποιό τρόπο γίνεται και τόβαζα παντού… μέχρι που άκουσα (είδα) τον Κάρολο Μιλάνο που δεν το έκανε ποτέ, κι έπαθα πλάκα - πώς είναι δυνατόν να παίζει έτσι χωρίς το τακτίμ, ντικτούμ ή όπως αλλιώς… έκτοτε το περιόρισα αισθητά, και δεν ήταν κι εύκολο, άμα το μάθεις και το βάζεις η αντίδραση γίνεται “αυτόματη” και τα δάχτυλα πάνε μόνα τους.
Θέλω να πω, καλό είναι να το μάθεις, αλλά χρήση με μέτρο (η γνώμη μου).
Και δυο βιντεάκια με τον (αξεχαστο) Κάρολο, το δεύτερο από στούντιο, αλλά στο πρώτο φαίνεται κιόλας.

5 «Μου αρέσει»

ειναι και θεμα προσωπικης αισθητικης. αλλον του αρεσει, αλλον δεν τον αρεσει. κατι σαν την ζαχαρη στον καφε.