Ερώτηση για αναίρεση σε παρτιτούρα

Γειά σας, σχεδόν άσχετος απο πεντάγραμμο, θέλω να ρωτήσω τί ακριβώς αναιρεί το σύμβολο της φωτογραφίας?
Αφού δεν υπάρχει δίεση ή ύφεση στον οπλισμό για τη συγκεκριμένη γραμμή.

Αναιρεί την ύφεση στη νότα μι . Υπαρχει η ύφεση στη νότα μι, απλά είναι μια οκτάβα πάνω στο πεντάγραμμο ( η πάνω πάνω ύφεση στον οπλισμό στην αρχή )! Είναι όμως η ίδια νότα !

ο οπλισμός ισχύει για όλο το κομμάτι και για όλες τις οκτάβες. άρα και για το μεσαίο μι που έχεις κυκλώσει.
αντίθετα, οι τυχαίες αλλοιώσεις (έτσι είναι ο όρος για όσες μπαίνουν δίπλα στις νότες) ισχύουν μόνο για την συγκεκριμένη νότα και μόνο μέχρι το τέλος του συγκεκριμένου μέτρου.

Δεν πήγε το μυαλό μου εκεί και το έψαχνα στο διαδίκτυο, χωρίς να βρω λύση.
Σας ευχαριστώ πολύ.

Κατά καιρούς συζητάμε αν οπλισμοί δρόμων και μακαμιών, που δεν προβλέπονται από τις δυτκές κλίμακες (π.χ. όσοι περιλαμβάνουν και διέσεις και υφέσεις), είναι προτιμότερο να γράφονται ως οπλισμοί ή ως τυχαίες αλλοιώσεις.

Λοιπόν, ενώ γενικά είμαι υπέρ του οπλισμού, αυτό το σημείο χρειάζεται προσοχή. Η περίπτωση κάποιου δρόμου ή μακαμιού που την ίδια νότα στη μια οκτάβα την έχει φυσική και στην άλλη αλλοιωμένη δεν καλύπτεται από τον οπλισμό.

1 «Μου αρέσει»

ισχύει αυτό που λες, συχνά αλλάζουν τα διαστήματα εκτός της βασικής οκτάβας (πχ σαμπάχ, χουζάμ). νομίζω ότι θα μπορούσαν να μπαίνουν στον οπλισμό τα διαστήματα της βασικής οκτάβας, και οι διαφοροποιήσεις εκτός αυτής να μπαίνουν ως τυχαίες αλλοιώσεις.

1 «Μου αρέσει»

Ε ναι, αυτό είναι το λογικότερο.

Επίσης, το περίφημο κινητό Σι των δρόμων του Ρε (χιτζάζ κλπ.), που στην 6η είναι στατιστικά πολύ πιο συχνά σε ύφεση παρά φυσικό, ενώ κάτω από την τονική είναι πάντα φυσικό, το βάζουμε στον οπλισμό φυσικό και την ύφεση τη βάζουμε ως τυχαία αλλοίωση, έστω και όλη την ώρα.

κάποιοι άλλοι το βάζουν σιb και με αναίρεση όταν πηγαίνει προς το ρε (βάση ή οκτάβα).

Το άλλο πρόβλημα με τον οπλισμό είναι οτι ορίζει ένα βασικό τρόπο και κατα συνέπεια, ότι συμβαίνει εκτός εκείνου είναι κάποιου είδους απόκλιση απο τη βάση.
Σε περίπτωση όμως που έχουμε 2 τρόπους σε ένα κομμάτι,οι οποίοι συνυπάρχουν (όπως το χιτζαζ-σαμπα που κουβεντιάζαμε) ανακαγκαστικά ο ένας θα δείχνει ως βασικός και ο άλλος σαν μετάβαση,εκτος αν αλλάξουμε οπλισμό στη μέση του κομματιού βέβαια.
πάντως για τους εβίτς-ατζέμ περντέδες, καμιά φορά καλύτερα να μη γράφεται τίποτα.Υπάρχουν τόσες περιπτώσεις που αλλάζουν νότες και δε γράφονται.
Στο μπεστενιγκιάρ καταληκτικά δεν αλλάζουμε τη γραφή για τις νότες που παίζουμε ψηλότερα
και συνήθως στο χουζάμ, ότι και να γίνει στο πάνω 4χ απο νεβα, είτε διαστήματα χουζάμ,είτε σεγκιάχ είτε ραστ…το γράφουμε 4χ χιτζάζ!!!..που είναι μονίμως λάθος🙂
Πολλοί είναι κατά της χρήσης πενταγράμμου για τέτοιους λόγους αν και προσωπικά δεν μπορώ να σκεφτώ πως θα μπορούσαν να γραφτούν εκφραστικά διαστήματα…αφου και ο καθένας βάζει και το γούστο του απο κάποιο σημείο.
Αυτό όμως που μου κάνει εντύπωση είναι η τσαπατσουλιά και προχειρότητα σε οθωμανικές παρτιτούρες. Δεν ασχολούνται καν να γράψουν αυτά που γράφονται, όχι για να μην πατήσω εγώ ο άσχετος λάθος περντέ, αλλα για να αναγνωρίζουμε δομές.
ΠΧ: το σαμπάχ λένε κάνει χιτζάζ στην τρίτη του βαθμίδα. Γράφει κανείς σωστή δομή χιτζάζ με μαλακωμένη τρίτη; ( δηλαδή η 5τη βαθμίδα απο τη βάση)…Πολύ σπάνια. Αν παλεύω να μάθω χωρίς δάσκαλο που να το εντοπίσω το έρμο το χιτζάζ;

2 «Μου αρέσει»

Ε, ας αλλάξουμε λοιπόν!

Το αντίστοιχο δυτικό ποιο είναι; Στην κλασική μουσική, όταν ένα έργο ονομάζεται «σονάτα σε τάδε τονικότητα» και αυτή η τονικότητα θεωρείται βασική αλλά υπάρχουν και εκτεταμένες μετατροπίες, πώς σημειώνονται, με νέο οπλισμό ή με τυχαίες αλλοιώσεις;

Και εκτός κλασικής, όταν ένα κομμάτι απλώς εγκαταλείπει τελείως την κλίμακά του και πάει σε άλλην;

Νομίζω ότι αναφέρεσαι στην ίδια περίπτωση για την οποία ο @nikos_politis μας έχει μιλήσει για τον μπερντέ που λείπει από τη λάφτα, και που όταν τον υποκατέστησε μετακινώντας έναν άλλο είπε «τώρα μάλιστα, αυτό είναι σαμπάχ!», σωστά;

Δηλαδή τι ακριβνώς ισχύει εδώ στην πράξη και τι στη θεωρία;

Στην δυτική αν μιλάμε για στο στάνταρτ τονική-δεσπόζουσα, κρατάμε τον ίδιο οπλισμό. Για πιο ζόρικες ή πιο οριστικές περιπτώσεις βέβαια αλλάζουμε οπλισμό.

Για τον μπερντέ της λάφτας …ναι αν παίζουμε απο ρε, κάτι πρέπει να κουνήσουμε ίσως ή να τραβήξουμε. θα ήταν θεωρητικά 1 κόμμα χαμηλότερα απο τη λα ανοικτή χορδή. Στο πεντάγραμμο γράφεται ως Μι ύφεση 1, αλλα κανείς δεν ασχολείται να γράψει την ύφεση, γράφουν χουσεινι περντέ.
Στην θεωρία λοιπόν, αν έχεις μια δομή χιτζάζ θέλεις 5-12-5 κόμματα. στο Σαμπάχ συνήθως γράφουνε 5-13-4.
Δεν είναι νότα που ψάχνει κανείς στο παίξιμο προσεκτικά να βρει.Αν παίζουμε βασισμένοι στην τονική παίζουμε κανονικά πέμπτη καθαρή και όχι ύφεση 1. Αν ενεργοποιήσουμε το χιτζάζ της τρίτης βαθμίδας , ίσως θέλει κάποια παραπάνω ευαισθησία στους περντέδες και εκεί κολλάει το ύφεση1.

2 «Μου αρέσει»