Εκμάθηση απλού σκοπού σε ντουζένι

Μου είχες πει Νίκο να αφήσω τη μετατροπή κομματιών από το ρελαρε σε άλλο κούρδισμα για αργότερα.
Αν πάρω ένα τέτοιο σκοπό που είναι σχετικά απλός -λίγα θέματα έχουν όλοι από ότι πρόσεξα τα οποία επαναλαμβάνονται- και το μάθω εξ αρχής στο ντουζένι του;
Είχα κάνει μια δοκιμή για το σκοπό του κηρομύτη που παίζει στο αραμπιεν πριν κάποιους μήνες αλλά μετά το άφησα

άμα έχεις καταλάβει πώς λειτουργεί ο ρυθμός και έχεις πιάσει την μελωδία, δεν θα είναι πιο δύσκολο στο ντουζένι. ίσα ίσα που έχει σχεδόν συμμετρικούς δακτυλισμούς στις χορδές.
μόνο που άμα κουρδίσεις ψηλά όπως ο γενίτσαρης (σολ-ντο-μι) θα σπάσουν οι χορδές, καλύτερα να το χαμηλώσεις όπως ο κερομύτης (ρε-σολ-σι).

Ναι ναι, για χαμηλωμένο λέω κι εγώ. Διάβασα όμως ότι το αραμπιεν είναι από τα πιο δύσκολα στο χειρισμό. Μήπως να πιάσω σαν 1ο κάτι σε καραντουζένι; Πρακτικά όμως και τα 2 άγνωστα μου είναι τώρα στο χειρισμό οπότε ίσως να μην ισχύει αυτό και στην περίπτωσή μου.

ο χαβάς του αραμπιέν, ειδικά στο τοίχο-τοίχο, είναι αρκετά απλός. το καραντουζένι έχει πολλά να κάνεις και ίσως μπερδευτείς περισσότερο.
θα πρότεινα να διαχωριστεί το θέμα από το #19 και μετά.

1 Like

Θα δοκιμάσω αυτό τότε. Αυτή η βραχνάδα των χαλαρωμένων χορδών και η μπάσα μπουργάνα κάνουν πολύ δυνατό αποτέλεσμα. Στην τσίτα του ρε-λα-ρε χάνεται όλη η μαγεία…
ΥΓ: Ισχύει για το διαχωρισμό του θέματος αλλά δεν ξέρω πως γίνεται.

ναι, μια μελωδία που είναι γραμμένη σε ντουζένι ακούγεται πάντα καλύτερα εκεί.
τον διαχωρισμό τον κάνουνε οι συντονιστές, απλά καλύτερα να άνοιγες εξαρχής καινούριο θέμα αφού ήθελες να ρωτήσεις κάτι πιο προσωπικό.

1 Like

Από αλλού ξεκίνησε αλλού κατέληξε, κλασικά :stuck_out_tongue:
Απλά άκουγα τα κομμάτια και με παίδευε η σκέψη του “θέλω” (να ασχοληθώ με τα ντουζένια) και του τι είναι καλύτερο να γίνει (αφού θυμάμαι ακόμα το ‘‘άστα για αργότερα αυτά’’. Ε και λέω αφού σχετίζεται ρίχτο :rofl:

2 Likes

Αλήθεια αυτοί οι σκοποί υπάρχουν σε κανένα βιβλίο ή μόνο ακουστικά ότι πιάσουμε και από κανένα ήδη υπάρχον βίντεο ;

σε βιβλίο το θεωρώ απίθανο, μόνο ο σταύρος έχει γράψει για τα ντουζένια και όχι με παρτιτούρες. δεν ξέρω όμως αν έχει γίνει καμιά πτυχιακή εργασία στην άρτα ή στο παμάκ.
έτσι κι αλλιώς το θέμα δεν είναι απλά να παίξεις νότα-νότα, αλλά να μπεις στο νόημα του δρόμου, του σκοπού, και του ντουζενιού. έτσι κι αλλιώς τα αδέσποτα ο καθένας τα έπαιζε όπως τα άκουγε, και έβαζε και ένα λιθαράκι πού και πού.
όπως το λέει πολύ ωραία ο μουφλουζέλης (σχεδόν όλα του τα τραγούδια πατάνε σε παλιές μελωδίες):
*«…Πολλές φορές παίρνω μουσικές από βαθιές, παλιές ρίζες και τις μετατρέπω ανάλογα με τα λόγια. Το κάνω και με τα λόγια αυτό. …Αυτό που κάνω εγώ γίνεται παλαιόθεν. Το έκανε ο λαός. Αυτά τα έβγαλε ο λαός και ό,τι έβγαλε ο λαός στέκονται. Γιατί ένας χαβάς , ένα τραγούδι, θέλει καιρό για να στρώσει. Πρέπει να περάσει από πολλά στόματα, από πολλά πανηγύρια, από πολλά μεράκια… Κι έρχεται και στρογγυλεύει σαν το βότσαλο στην ακρογιαλιά… Ένα ωραίο πράγμα, ένα τεφαρίκι… Μπορώ να σου πω ότι και μια γριούλα, που τηγανίζει ψάρια στην αυλή της, και της ήρθε να τραγουδήσει ένα τραγουδάκι, μπορεί κι αυτή ν’ αλλάξει δυο λέξεις και να ακούγεται καλύτερα… Αυτά που έφτιαξε παλαιόθεν ο λαός και τα βρήκαμε τελειωμένα και αδέσποτα – ελεύθερα, ωραία πράματα για όλους - πέσαμε απάνω κι όποιος προλάβει και τα δηλώσει στ’ όνομά του. Σαν τσι οικοπεδοφάγοι. Το ρεμπέτικο το περιφράξανε με τις υπογραφές. Κι αν μαράζωσε το γνήσιο ρεμπέτικο, μαράζωσε κι απ’ αυτές τις υπογραφές. Γιατί η υπογραφή σήμερα εξαργυρώνεται στις εταιρείες. Είναι επιταγή. Πού να ζυγώσεις εσύ να πιάσεις το παλιό, να τ’ αλλάξεις, να το φέρεις στον καιρό σου; Βάζει ο άλλος τις φωνές: Βγάλε, κύριε, το χέρι σου απ’ την τσέπη μου… Μερικοί από δαύτους, αδελφέ μου, δεν είναι συνθέτες, είναι μόλυνση του περιβάλλοντος…» …

2 Likes

Μεγάλα λόγια με νόημα ο Μουφλουζέλης και ωραία τραγούδια επίσης. Δυστυχώς όμως δεν έχει την αναγνωρισιμότητα που θα του άξιζε!

Αυτό έκανα κι εγώ και σε γενική βάση ο κορμός είναι σωστός αυτό έπαιζα, απλά λέω μήπως ήταν ελλιπές αν είχα χάσει καμιά νότα (που σίγουρα θα έγινε)

στον ρυθμό δεν παίζει να έχαναν, ούτε να έβγαιναν εκτός δρόμου. για παραλλαγές μιλάω, πάντα τηρώντας το ζεϊμπέκικο και την βασική μελωδία.

1 Like

Γειά σου φίλε John! Εγώ βρίσκω απλά και “φυσικά” το λεγόμενο **συριανό ντουζένι ** και το ανοιχτό σολ (μουργκάνα σολ- σολ- ρε ). Στο συριανό δεν θυμάμαι την νότα της μουργκάνας νομίζω είναι λα# οι άλλες είναι σολ(μεσαία) και ρε. Το κουρδίζω πάντα με το αυτί όταν κουρδίζω την μεσαία σε σολ και δεν θυμάμαι ποιά νότα είναι :yum: :yum: :yum:.

Στο συριανό μπορείς να παίζεις τραγουδάκια σε πειραιώτικο (και χιτζασκιαρ νομίζω) και στο ανοιχτό σολ ραστ και χουζάμ. Συγγνώμη αν κάνω κάποιο λάθος για τους δρόμους, δυστυχώς δεν ξέρω όσα θα έπρεπε αλλά νομίζω αυτοί είναι, αν κάνω λάθος ας με διορθώσει κάποιος…

Μπορείς να ακούσεις το “μάτια μου μαριολεμένα” σπιτική ηχογράφηση του Μάρκου που παίζει σε συριανό ντουζένι. Υπάρχουν επίσης άλλα δυο βίντεο, στο ένα παίζει το συριανό στον ίδιο “χαβά” με το “μάτια μου μαριολεμένα” και το δεύτερο παίζει σε ραστ (πάλι αν δεν κάνω λάθος) και νομίζω ότι είναι στο ντουζένι ανοιχτό σολ (γιουρούτικο το λέει ο Μαρκος).

Bottom line μπορείς τους σκοπούς που παίζει εδώ να τους μεταφέρεις στα δυο κουρδίσματα που είπα. Ακόμη στο συριανό ντουζένι μπορείς να παίξεις “Σκύλλα μ’ έκανες και λιώνω”, “Εφουμέρναμε ένα βράδυ”, “Ο κατάδικος” .

Συγγνώμη αν κούρασα. Εγώ πάντως ότι έμαθα από μπουζούκι (ειδικά ντουζένια) το έμαθα από τον άνθρωπο που παίζει στα βίντεο… Στα πρώτα 2 είναι το συριανό και στο τελευταίο το ανοιχτό

2 Likes

Υπάρχουν ακόμα πολλά βίντεο με τον Στέλιο Βαμβακάρη που παίζει ντουζένια. Από εκεί μπορείς να ακούσεις κι άλλους σκοπούς και να πάρεις ιδέες.

1 Like

Γεια σου φιλε Tzitzi.
Συριανό είναι το ρε-σολ-σιb ναι! Στο ανοιχτό από ότι διάβασα παλιότερα ραστ/χουζαμ ακόμα και ουσακ/χιτζαζ/σεγκιαχ αν θυμάμαι καλά. Για δρόμους και κουρδίσματα υπάρχουν σχετικά άρθρα στην Κλίκα αλλά και αρκετές συζητήσεις εδώ μέσα στις οποίες συμμετέχει και ο Σταύρος Κουρούσης που έγραψε για αυτά στην κλίκα οπότε θα βρεις πολύ πράμα
Κι εγώ τώρα τα ψάχνω και είμαι αρχάριος όχι μόνο στο θέμα αυτό αλλά γενικά στο όργανο. Όσο ψάχνουμε και βλέπουμε τέτοια πράγματα καλό κάνει αν μπει το μυαλό στο λούκι θα ακολουθήσει και το χέρι που θα πάει!

Αυτό είναι τονόημα του φόρουμ οπότε αν έχεις πολλά να πεις εδώ είναι το κατάλληλο μέρος δεν έχουμε περιορισμούς στην έκταση

Επίσης μιας και αναφέρθηκες σε κανάλια τσέκαρε κι εδώ, αν δεν το έχεις ήδη βρει έχει σπάνιο υλικό

2 Likes

'Έχει λίγο καιρό ξαναπιάστηκα με το θέμα των σκοπών και προέκυψε μια απορία.
Στο βίντεο με το ΄΄μάτια μου μαριολεμένα΄΄ που λέει ο Μάρκος ότι είναι στο Συριανό, άρα το βασικό ηχόχρωμα θα δοθεί από ανοιχτή μπουργκάνα και σολ# στη 2η (τονική); Έβγαλα ακουστικά τα διαστήματα (νομίζω, κι αν όχι ακόμη κοντεύω) αλλά δεν είμαι σίγουρος αν όλη αυτή η πορεία καταλήγει στο 1ο τάστο της σολ ή σε ανοιχτή σολ. Ελπίζω να καταλάβατε τι εννοώ. Όπως και να έχει ευχαριστώ εκ των προτέρων όποιον/ους μου ‘‘καθαρίσουν το τοπίο’’ και εδώ

ΥΓ: Μου φαίνεται με τον καιρό θα προσπαθήσω να βγάλω ότι σκοπό υπάρχει, αυτό το απλό και παράλληλα βαρύ παίξιμο που βγάζουν σε λίγα κομμάτια το έχω βρει και είναι ακριβώς το ηχητικό αποτέλεσμα που ψάχνω!!

είναι συριανό ντουζένι (ρε-σολ-σιb), ή βάση είναι το σι ύφεση. βρίσκεται φυσικά στην μπουργάνα, και στο 3ο τάστο της μεσαίας χορδής. το σολ# μάλλον το έγραψες κατά λάθος.

3 Likes

Ωπα ναι, λα# ηθελα να γραψω. Ευχαριστώ Νίκο!

το φαντάστηκα! αλλά δεν είναι λα δίεση, είναι ξεκάθαρα σι ύφεση. οι νότες ονοματίζουν βαθμίδες, όχι τάστα. στο συριανό ντουζένι έχεις I=σιb, II=ντο, ΙΙΙ=ρε, IV=μιb/μι, V=φα.

Στην ουσία καταλαβαίνω για ποιο πράγμα μιλάμε (στην εκάστοτε περίσταση) αλλά ακόμα δεν έχω καταλάβει πότε μπαίνει η μια ονομασία και πότε η άλλη. Άρα όταν είναι για βαθμίδες μπαίνουν τα μπεμόλ και όταν είναι για τάστα οι διέσεις;

όχι, δεν υπάρχει καμιά συνωμοσιολογία από πίσω. όταν ανεβαίνει η λα έχουμε λα# και όταν κατεβαίνει η σι έχουμε σιb.
αν ξεκινούσες με λα# θα είχες I=λα#, II=ντο, ΙΙΙ=ρε, IV=μιb/μι, V=φα. πού πήγε η σι; και ποια νότα θα ήταν πίσω από την λα#, η σολ διπλή δίεση; ενώ όπως στα έγραψα αρχικά, κάθε βαθμίδα έχει το όνομά της με στρωτή και συνεχόμενη σειρά.

3 Likes