Ανοίγω αυτή τη συζήτηση για να δούμε τις απόψεις που επικρατούν μεταξύ μας, στο θέμα που εισάγει η επικεφαλίδα. Για πολλούς, ίσως δεν θα χρειαζόταν να εξηγήσω τίποτα παραπάνω, το θέμα είναι γνωστό, άρα περιμένουμε τις απόψεις. Για τους άλλους, ας εξηγήσω δυό πραγματάκια παραπάνω:
Το καλύτερο είναι να αρχίσουμε με ένα παράδειγμα. Εδώ είναι η πρώτη εκτέλεση του (πασίγνωστου) κομματιού “Πέντε μάγκες” του Γιοβάν Τσαούς, με τον Αντώνη Καλυβόπουλο, αποδεδειγμένα αποδεκτό από τον συνθέτη ως κατάλληλο ερμηνευτή των κομματιών του και τον ίδιο τον Γιοβάν Τσαούς στο μπουζούκι, αποδεδειγμένα και πάλι. Τα λέω αυτά για να αποκλείσουμε κάποιες περιπτώσεις, απαντώντας στα ερωτήματα που θα τεθούν.
Πηγαίνετε και πάλι στο “εδώ” (το πιό πάνω) και πατήστε το χεράκι. Συγκεντρωθείτε στο τέμπο για όσο χρόνο νομίζετε ότι χρειάζεται, προκειμένου να το “απομνημονεύσετε” και πατήστε “pause”. Το θυμάστε καλά το πόσο γρήγορα πήγαινε το κομμάτι; Τώρα, πηγαίνετε σε ένα σημείο λίγο πριν από το τέλος του κομματιού και κάντε τη σύγκριση των δύο “ταχυτήτων”. Και το ερώτημα:
Σε ποιό τέμπο νομίζετε ότι ταιριάζει περισσότερο να παιχτεί το κομμάτι, αν θέλουμε να το αποδόσουμε σεβόμενοι την ιστορία του και τους συντελεστές που συνέβαλαν στη δημιουργία του: Το (σχετικά αργό) τέμπο της αρχής, ή το πιό γρήγορο της περιοχής από (περίπου!) 00:50, που κρατιέται σχεδόν σταθερό μέχρι το τέλος; Ένα. Και, δύο: Για ποιό λόγο οι συνθέτες / ερμηνευτές του κομματιού αυτού, αλλά και των πάρα πολλών ακόμα όπου εμφανίζεται αυτό το φαινόμενο, καθώς και οι υπεύθυνοι στις δισκογραφικές εταιρείες, έκαναν αποδεκτές τις ηχογραφήσεις αυτές, χωρίς να δείχνει να υπάρχει πρόβλημα; τους πείραξε, ή δεν τους πείραξε αυτή η διαφορά;
Και για να μην “περιοριστούμε” σε ένα παράδειγμα, παραθέτω ακόμα δύο περιπτώσεις που έχω επιλέξει: Μπάτης και Μάρκος. Βέβαια, οι περιπτώσεις είναι πάρα πολλές και το ξέρουμε όλοι μας αυτό (μην αρχίσετε, τώρα, να φέρνετε και άλλα κομμάτια “εις επίρρωσιν”, εκτός αν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος).
Φυσικά, ενδιαφέρον για τη συζήτησή μας θα είχε όχι μια σκέτη απάντηση, αλλά η δικαιολόγησή της. Και κάτι ακόμα, που θα είχε ενδιαφέρον να συζητηθεί και αυτό: Τα παραδείγματα που εγώ έφερα, είναι από την “Πειραιώτικη” σχολή, με βεβαίως μουσικά απαίδευτους δημιουργούς. Όμως, δυσκολεύομαι αυτή τη στιγμή να βρώ ανάλογο (και κάπως χτυπητό) παράδειγμα από τη Σμυρναίικη σχολή της Αθήνας, ας πούμε με κάποιον από τα μεγαθήρια Τούντα, Δραγάτση, Σαλονικιό κλπ. κλπ. Λέτε να σημαίνει κάτι αυτό; Πάντως, ψάχνοντας πρόχειρα στο sealabs στις ηχογραφήσεις των ετών 1905 – 1909 δεν βρήκα κάτι. Όλα τα τέμπι, άψογα!