Καλημέρα.
Τα παραδείγματα που αναφέρεις είναι περιπτώσεις όπου αν επεκτείνουμε την κλίμακα ενός δρόμου κάμποσο πέραν της οκτάβας, και πάρουμε ως βάση μια άλλη νότα εκτός από την πρώτη, προκύπτει η κλίμακα ενός άλλου δρόμου. Αυτό στη Δυτική μουσική λέγεται «σχετικές κλίμακες». Είναι σε γενικές γραμμές σωστό, αλλά στην πράξη δεν ξέρω να πολυγίνεται, παρεκτός ίσως σε σύντομες αλλαγές (με επιστροφή μετά στον αρχικό δρόμο) σε ταξίμια.
Περνώντας από μια κλίμακα στη σχετική της αλλάζεις δρόμο, αλλάζεις τονική, αλλά δεν αλλάζεις τα τάστα που χρησιμοποιείς. Υπάρχουν και περιπτώσεις όπου αλλάζεις τάστα, είτε στην ίδια είτε σε άλλη τονική. Για την περίπτωση της ίδιας τονικής, μου έρχονται προχείρως μερικά παραδείγματα:
α) Από Χιτζάζ σε Σαμπάχ και αντιστρόφως: Κουκλάκι, Κοκαϊνοπότης.
β) Από Ραστ σε Νιγρίζ και αντιστρόφως: Χαρικλάκι, Μυστήριο (Μανταλένα).
Το γιατί αυτές οι αλλαγές είναι δόκιμες ενώ π.χ. από Ραστ σε Χιτζάζ στην ίδια βάση δε θα ήταν, φοβάμαι ότι δε γίνεται εύκολα σαφές χωρίς λίγη θεωρία μακάμ (ή άλλης αντίστοιχης τροπικής μουσικής). Ένα βασικό σημείο της τροπικής θεωρίας και πράξης, που στη θεωρία λ.δρόμων συχνά παραβλέπεται, είναι ότι κάθε τρόπος (δρόμος / μακάμι κλπ.) έχει τη δική του βάση. Κάποιοι τρόποι έχουν την ίδια βάση μεταξύ τους, άλλοι έχουν βάση που απέχει κάποιο συγκεκριμένο διάστημα από τη βάση ενός άλλου. Έτσι το Χιτζάζ και το Σαμπάχ είναι στην ίδια βάση μεταξύ τους (έστω Λα), ενώ το Ραστ και το Νιγρίζ έχουν βάση ένα τόνο πιο κάτω (Σολ).
Έχοντας υπόψη ολόκληρο το σύστημα των σχετικών βάσεων (ποιες δηλαδή απέχουν πόσο από ποιες άλλες) μπορείς να περάσεις από οποιονδήποτε δρόμο σε οποιονδήποτε άλλο, π.χ. από Σολ Ραστ σε Σολ Νιγρίζ, Νιαβέντ, Χουζάμ-Σεγκιάχ (εννοώ Σολ - Λα# - Σι κλπ.), Χιτζαζκιάρ, σε Λα Χιτζάζ, Σαμπάχ, Μινόρε, Ουσάκ κλπ…
Σε κομμάτια οι αλλαγές γίνονται απ’ όσο μπορώ να θυμηθώ μόνο μεταξύ δρόμων με κοινή βάση. Σε ταξίμια μπορείς να μετακινηθείς και σε άλλες βάσεις, αλλά θα πρέπει στο τέλος να επιστρέψεις εκεί απ’ όπου ξεκίνησες.
Εννοείται ότι όλα αυτά μπορείς να τα μεταφέρεις σε όποια άλλη βάση σε βολεύει, υπό τον όρο όμως να τα μεταφέρεις ολόκληρα (π.χ. όχι τα πάντα Ρε αλλά, ξέρω γω, Ρε Ραστ - Μι Χιτζάζ, ή Ντο Ραστ - Ρε Χιτζάζ κ.ο.κ.).
Επειδή όλα αυτά τα ξέρω κυρίως με τη μακαμίστικη ονοματολογία, ελπίζω να μην έχω κάνει κανένα λάθος στα ονόματα των δρόμων.