Σε ένα σιφνέικο γλέντι με το παραδοσιακό σχήμα (βιολί-λαούτο) εκτελούνται και τραγούδια που εντάσσονται στον ευρύτερο κύκλο που γενικά ορίζεται ως σμυρνέικος-μικρασιάτικος (ας μη μπαίνουμε τώρα σε ακριβείς ορισμούς). Πολλά από αυτά εμφανίζονται στην προπολεμική δισκογραφία ως δημιουργίες κάποιου συνθέτη (π.χ. Δραγάτση, Τούντα κλπ) αλλά έχω διαπιστώσει από σχόλια του φόρουμ αλλά και από αλλού ότι η πατρότητα τους τελικά αμφισβητείται. Μερικά από αυτά ίσως είναι παραδοσιακά. Για τα άλλα, ο Νίκος Πολίτης έχει δώσει λόγους για το πώς αυτά πέρασαν στο σιφνέικο γλέντι. Παραθέτω λίστα με τραγούδια που παίζονται ακόμη και σήμερα στα σιφνέικα γλέντια παραθέτοντας κάποια σχόλια για να είναι πιο εύκολη η αναγνώρισή τους.
- «Γιατί δε μας το λες». Νομίζω είναι ιδιαίτερα γνωστό σε όλο το Αιγαίο και έχει ηχογραφηθεί από το Γιώργο Κατσαρό.
- «Σαν πεθάνω στο καράβι». Το τραγούδι αυτό επίσης έχει ερμηνευτεί από το Γιώργο Κατσαρό.
- «Οι γιατροί». Ο Γιώργος Κατσαρός έχει ηχογραφήσει το τραγούδι αυτό (Αχ δε μου λέτε, που ’ναι αυτός ο ντόκτορ, κλπ). Στα λόγια της σιφνέικης εκδοχής δεν εμφανίζεται η λέξη «ντόκτορ» και υπάρχουν και άλλες στροφές πέρα από αυτές της ηχογράφησης του Κατσαρού.
- «Μεθυσμένος». Τραγουδισμένο από το Ρούκουνα (και άλλους αργότερα, π.χ. Γ. Λύδια) ως σύνθεση του Γ. Δραγάτση.
- «Μάγκικο (σκέρτσο πεταχτό)». Αυτό το έχουμε ως συρτό, αλλά νομίζω ότι συρτό είναι και στην πρώτη του εκτέλεση.
- « Πότε μαύρα-πότε άσπρα». Έτσι το έχει τιτλοφορήσει ο Κατσαρός. Στη Σίφνο είναι γνωστό ως «κούνα μου τα, κούνα μου τα».
- «Η Έλλη». Στη Σίφνο ο σκοπός της «Έλλης» παίζεται κατά τη μετακίνηση μιας παρέας από ένα μέρος στο άλλο. Για αυτό το λόγο αποτελεί μέρος των σκοπών του Δρόμου.
- «Μπαγλαμάδες ή Στους απάνω μαχαλάδες». Ίσως είναι το μοναδικό τραγούδι με θέμα το χασίς που πέρασε στο σιφνέικο γλέντι.
- «Χασαπάκι (Εγώ θα πάρω χασαπάκι…)».
- «Φόρα τα μαύρα»
- «Μεμέτης».
- «Χαρικλάκι»
- «Βουρνοβαλιά».
- «Πασαλιμανιώτισσα»
- «Μαρίτσα μου-κουκλιτσα μου» Παν. Τούντας
- «Στου Συγγρού (Τι όμορφα μαλλάκια)» Παν. Τούντας
- «Αιντε να πεθάνεις» Αντ. Νταλγκάς
Υπάρχει ένας σκοπός ο οποίος θυμίζει αυτού του είδους τα τραγούδια αλλά δεν έχω καταφέρει να τον ταυτοποιήσω μέχρι τώρα σε ηχογραφήσεις 78 στροφών. Θυμίζει λίγο την «Κακούργα πεθερά» του Μοντανάρη και μάλιστα λέγονται λόγια από αυτό το τραγούδι αλλά στη Σίφνο παίζεται πιο γρήγορα (πάντως όχι συρτό!) και υπάρχουν και άλλες στροφές.
Κλείνοντας, αναρωτιέμαι αν στα τοπικά γλέντια (με τις παραδοσιακές ορχήστρες) άλλων περιοχών της Ελλάδας έχουν ενσωματωθεί και επιβιώσει τραγούδια και σκοποί από το ρεμπέτικο και το σμυρνέικο χωρίς αυτό να οφείλεται στη μαζική εγκατάσταση προσφύγων της Μικράς Ασίας. Νομίζω, ότι στη Μυτιλήνη υπάρχει αυτό το φαινόμενο αλλά εκεί μπορεί να οφείλεται και στους πρόσφυγες. Στη Σίφνο πάντως, δεν υπήρξε μαζική εγκατάσταση προσφύγων.