Καλοκαιράκι πια και κάποιοι μπορεί να περάσουν από τη Σίφνο για διακοπές. Είναι δε πιθανό να τύχουν και σε κάποιο παραδοσιακό σιφνέικο γλέντι. Για όσους “ρεμπετολογούν” ίσως οι παρακάτω πληροφορίες είναι χρήσιμες. Αλλιώς, συγγνώμη για το ανούσιον του μηνύματος.
Σε ένα σιφνέικο γλέντι, με τα παραδοσιακά όργανα (βιολί – λαούτο) το ρεπερτόριο αποτελείται κυρίως βέβαια από νησιώτικα (συρτά). Όμως σημαντική θέση έχουν τραγούδια και σκοποί και από άλλα μουσικά είδη εκτελεσμένα πάντα από την παραδοσιακή αυτή ορχήστρα. Έτσι έχουν ενσωματωθεί και τραγούδια του ρεμπέτικου κύκλου τόσο από την προπολεμική όσο και από την μεταπολεμική περίοδο. Ο συνδυασμός «βιολί-λαούτο» δίνει διαφορετικό αποτέλεσμα σε σχέση με αυτό που έχουμε στην κλασσική ρεμπέτικη εκδοχή με μπουζουκομπαγλαμάδες. Έτσι η σιφνέικη εκδοχή μπορεί να ξενίσει κάποιον εξοικειωμένο με τον τυπικό ρεμπέτικο ήχο. Ακολουθεί κατάλογος με τα πιο συνηθισμένα από τα ρεμπέτικα που παίζονται στα σιφνέικα γλέντια (δεν αναφέρομαι στα τραγούδια του σμυρνέικιου-μικρασιάτικου κύκλου που και αυτά έχουν ισχυρή αντιπροσώπευση). Παραθέτω και τους συνθέτες τους με την επιφύλαξη να υπάρχουν ανακρίβειες:
- «Μʼ έκαψες τσαχπίνα», Μ. Βαμβακάρης
- «Απόψε θα περάσω» Σ. Περιστέρη
- «Η Γάτα» Μάθεση-Περπινιάδη
- «Θα σπάσει το μπουζούκι μου» Μ. Βαμβακάρης/Σ. Περιστέρη
- «Το κορίτσι σου κυρά μου» Κ. Καρίπη
- «Κάθε βραδάκι» Σ. Σκαρβέλης, Γ. Κάβουρας.
- «Το φιλί δεν είναι κρίμα» Τσιτσάνης
- «Ψηλά τη χτίζεις τη φωλιά» Μ. Βαμβακάρης
- «Η σκληρή καρδιά σου» Γ. Κατσαρός
- “Εάν είχα εκατό” Γ. Κατσαρός
- “Μ’ έχεις κάνει σαν κουρέλι”, Χ. Βασιλειάδη/Κ.Καρίπη
- «Πάνω σʼ ένα βράχο» Α. Καλδάρας
- «Στο παλιόσπιτο ετούτο» Β. Τσιτσάνης
- «Ενας διαβάτης» Σ. Τζουανάκος
- «Ο Δημητράκης» Γ. Μητσάκης
- «Άπονε Τύραννε» Γ. Μπιθικώτσης
- «Άσε με, άσε με» Γ. Παπαϊωάννου
- «Ο τραυματίας», Β. Τσιτσάνης/Μπ. Μπακάλης
- «Το δικό σου το μαράζι», Γ. Μητσάκης
- «Τρεις μάγκες είμαστε», Γ. Μητσάκης
- «Στρώσε μου να κοιμηθώ», Β. Τσιτσάνης
Τα ρεμπέτικα αυτά είναι κυρίως ζεϊμπέκικα ή χασάπικα αλλά o χαρακτήρας αυτός χάνεται στη σιφνέικη εκδοχή (άλλωστε οι οργανοπαίκτες είναι αυτοδίδακτοι ερασιτέχνες χωρίς ιδιαίτερες μουσικές γνώσεις και σπουδές). Οι χοροί αυτοί καθώς και ο «παραδοσιακότερος» καρσιλαμάς ή ο «εθνικός» μας πλέον χορός, το τσιφτετέλι δεν είναι συνηθισμένοι στα σιφνέικα γλέντια.
Το «τρεις μάγκες είμαστε» είναι βέβαια χορευτικό ως σχετικά γρήγορο χασαποσέρβικο. Αλλά ούτε και ως χασαποσέρβικο χορεύεται στη Σίφνο. Εδώ, χορεύεται ως …φοξ αγκλέ και στο σιφνέικο γλέντι κατατάσσεται στην κατηγορία των λεγόμενων «Ευρωπαϊκών» (Τα «Ευρωπαϊκά» αποτελούν μια άλλη ενότητα στο σιφνέικο γλέντι και σε αυτά ανήκουν τραγούδια και χοροί από το ελαφρό τραγούδι όπως το «Ειμ’ ερωτευμένος με τα μάτια σου», «καπετάνιε καπετάνιε», βαλσάκια, πόλκες κλπ). Ως “ευρωπαϊκό” αντιμετωπίζεται και το “Εάν είχα εκατό χιλιάδες λίρες” του Γ. Κατσαρού το οποίο στη Σίφνο παίζεται πιο γρήγορα σε σχέση με την αρχική ηχογράφηση.
Από τον παραπάνω κατάλογο μακράν τα πιο δημοφιλή είναι το «Απόψε θα περάσω» (υπάρχει σχετικό video στο youtube από γλέντι σε σπίτι του Αρτεμώνα τον Ιανουάριο του 2008, http://www.youtube.com/watch?v=GvgvBNXpjXM. Δύο νέοι οργανοπαίκτες ερμηνεύουν το τραγούδι αυτό κατά το σιφνέικο τρόπο. Είναι απίθανο αυτοί οι οργανοπαίκτες να έχουν ακούσει την πρώτη ή οποιαδήποτε μεταγενέστερη ρεμπέτικη εκτέλεση. Το έμαθαν από τους παλαιότερους), «Η σκληρή καρδιά σου» και το “Εάν είχα εκατό”. Παίζονται σχεδόν σε κάθε γλέντι. Λιγότερο συνηθισμένα, είναι και τα «Σε διώξαν απʼ την Κοκκινιά» του Β. Τσιτσάνη, «Μαριγούλα-Μανταλένα», «Χατζηκυριάκειο» του Μπαγιαντέρα, «Ο Αντώνης ο βαρκάρης» του Σπ. Περιστέρη. Είναι πιθανόν να υπήρχαν και άλλα τραγούδια τα οποία κάποια στιγμή εντάχθηκαν στο Σιφνέικο γλέντι αλλά τελικά δεν παρέμειναν στο πέρασμα του χρόνου. Ένα από αυτά είναι το «στάσου στο 14» του Απ. Καλδάρα που φαίνεται να ηχογραφήθηκε στο 1958 με τον Π. Γαβαλά.
Μετά το 1960 υπήρξαν και κάποια λαϊκά τραγούδια που εντάχθηκαν στο σιφνέικο γλέντι όπως «Τα ξενύχτια κι οι όμορφες γυναίκες» του Μπ. Μπακάλη με τον Στ. Καζαντζίδη, «Πληροφορίες κακιές» του Μπ. Μπακάλη με τον Π. Αναγνωστάκη «Φύγε-Φύγε» των Ατταλίδη-Βίρβου και το «Μια του κλέφτη δυο του κλέφτη» των Βίρβου/Πολυκανδριώτη, 1969). Τέλος, υπάρχει και ένα (αριθμητικώς: 1) από τον ομάδα των μεγάλων «έντεχνων» συνθετών που εμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1960: «Η φάμπρικα» του Γ. Μαρκόπουλου.
Καλές διακοπές!