Τουλάχιστον οι Αρβανίτες, απ’όσο ξέρω, δεν έχουν ξεχωριστή δικιά τους μουσική. Έχουν φυσικά δημοτικά τραγούδια στα αρβανίτικα, αλλά οι χοροί, το ύφος της μουσικής και πολλές φορές και οι ίδιες οι μελωδίες δε διαφέρουν από των ελληνόφωνων της εκάστοτε περιοχής (Αττική, Βοιοτία, Εύβοια, Άνδρο, Κορινθία κλπ κλπ -υπάρχουν σε πάμπολλα μέρη).
Γι’αυτό λέω ότι αν πιάσουμε τις εθνότητες που ανά τους αιώνες έχουν συστρωματωθεί στην Ελλάδα, στα πρώην Οθωμανικά και προπρώην Βυζαντινά εδάφη, στα Βαλκάνια, στη Μ. Ασία κλπ., θα μας πάει υπερβολικά μακριά. Έτσι κι αλλιώς οι εθνότητες αυτές μπορεί να είναι πολλές, αλλά ειδικά οι Σέρβοι με τους Έλληνες δε νομίζω να υπήρξαν ποτέ όμοροι (τουλάχιστον, σημαντικοί πληθυσμοί επί σημαντικό διάστημα). Άρα, για τα όποια κοινά στοιχεία, θα πρέπει να ψάξουμε είτε στην εν ευρεία εννοία γειτνίαση είτε σε δίκτυα κυκλοφορίας και επικοινωνίας, στους σχετικά τελευταίους αιώνες.
Εκτός από τα δίκτυα που ήδη αναφέρθηκαν, άλλα που σκέφτομαι ότι πιθανόν να υπήρχαν αλλά δε γνωρίζω τίποτε σχετικά είναι:
-Επαγγελματικές ομάδες που να ταξίδευαν από τη μία χώρα στην άλλη, π.χ. χτιστάδες
-Μεγάλες, υπερτοπικής εμβέλειας εμποροπανηγύρεις
-Πόλεμοι και εκστρατείες
Να ρωτήσω, ξέρουμε γιατί ο σέρβικος /χασαποσέρβικος χορός ονομάζεται έτσι;
Εκτός από τον (χασαπο)σέρβικο, υπάρχει και η Σίρμπα, παρεμφερής χορός (ίσως ο ίδιος σε παραλλαγή) που παίζεται σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Κάποιες σίρμπες που έχω ακούσει στα 12νησα θυμίζουν λίγο το ύφος του πρώτου κομματιού.
Και υπάρχουν και τα Ντουρνεράκια, χασαποσερβικοειδής χορός μ’ ένα συγκεκριμένο τραγούδι που μιλάει μέσα για Σέρβους και σέρβικη γλώσσα, παίζεται σήμερα κυρίως στην Κρήτη (αλλά παλιότερα και αλλού), για τον οποίο υπάρχουν κάτι αφηγήσεις ότι τον έμαθαν Έλληνες από Σέρβους σε κάποιο πόλεμο όπου συναντήθηκαν (ως εχθροί μάλιστα, νομίζω!), παρόλο που σίγουρα το ορίτζιναλ σέρβικο μάλλον θα απείχε αρκετά από τα Ντουρνεράκια που ξέρουμε σήμερα.