Δημήτρη Ν -
επειδή πιστεύω , ότι σαν πτυχιούχος , σίγουρα δεν κάνεις λάθος, δεν ήθελα να απαντήσω στο προηγούμενο post για να μη ΄΄χαθεί΄΄, αλλά να το θέσω σε νέο post ώστε να έχουν την ευκαιρία και στο συγκεκριμένο σημείο αλλά και στα υπόλοιπα δύο που παραθέτω και σε άλλα που πιθανόν να θέσεις εσύ ή άλλα μέλη. Στο προηγούμενο θα θέσω αυτό το Link ώστε να μας παρακολουθήσουν.
- Οι ματζόρε πεντατονικές δεν έχουν ημιτόνια (anhemitonic) αλλά παράγονται , αρχίζοντας από οποιαδήποτε νότα με τη σειρά : ΤΟΝΟΣ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ. . Έτσι για την κλίμακα C- D – E – G – A – C =ΤΟΝΟΣ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ . Σωστό (Πρακτικά!!!) (Κείμενο Στέφανου)
1 Λάθος (θεωρητικά!!).
Διότι, τριημιτόνιο είναι το διάστημα 2ας αυξημένο (Π.χ. ντο-ρε#) και όχι το διάστημα 3ης μικρό (Π.χ. μι-σολ)
Η 5τονική κλίμακα από Ντο είναι: Ντο-Ρε-Μι-Σολ-Λα-Ντο. (Ούτε ημιτόνια, ούτε τριημιτόνια)
Υπάρχει και η 5τονική Ντο-Ρε-Φα-Σολ-Λα-Ντο που ελλείψει της 3ης δεν είναι ούτε ματζόρε, ούτε μινόρε. Παρ’ όλ’ αυτά, έχει χροιά ματζόρε λόγω του Λα. Χρησιμοποιείται στα ηπειρώτικα μοιρολόγια.
Ούτε οι 5τονικές μινόρε έχουν ημιτόνια. (κείμενο Δημήτρη)
[b][b][FONT=Calibri]Μια πιο αναλυτική προσέγγιση εκ μέρου σου θα ήταν πολύ πιο βοηθητική.
[/b][/FONT][/b]
[FONT=Calibri]2. [/FONT][b]Η πέμπτη /b είναι ένα μουσικό διάστημα που απέχει 5 διατονικές νότες {5 νότες απόσταση– 4 διαστήματα}.
Η δε καθαρή πέμπτη (PerfectFifth) είναι πέμπτη που μετράει :
· [FONT=Calibri]Εφτά ημιτόνια. [/FONT][FONT=Calibri]Σωστό (Πρακτικά !!!)[/FONT]
· [FONT=Calibri]3 Τόνους και 1 Ημιτόνιο . [/FONT]Σωστό (Θεωρητικά!!)
Έτσι για την κλίμακα C- D – E –F – G – A – B - C [FONT=Calibri]Μία 5η καθαρή (δηλαδή 5 νότες) πχ από C-G, έχει διαστήματα ανάμεσα που είναι 3 τόνοι και 1 ημιτόνιο ).
Το αναλύω ως εξης: {μαθηματικώς ναι μεν 7 ημιτόνια –όμως αν το διάστημα το διαβάζαμε με ημιτόνια, τότε θα ήταν 7ης (και όχι 5ης) –αφού θα είχε 7 ημιτόνια}.
- Στα Ελληνικά η κλίμακα ΧΙΤΖΑΖ λέγεται και mixob2 b6 {ή Μιξολύδιος με υφεση 2 και υφεση 6}
Οι ξένοι την ονομάζουν PhrygianDominant διότι μοιάζει (Οπτικά) με τον Φρύγιο Τρόπο αλλά έχει 3η μεγάλη ενώ ο Φρύγιος Τρόπος έχει 3η Μικρή .
Επίσης ο δρόμος αυτός, όπως και ο Φρύγιος Δρόμος – έχει b7.
Επίσης την Χιτζάζ άλλοι λαοί την ονομάζουν PhrygianDominant λόγω του γεγονότος ότι δίνει ανατολίτικο χρώμα όπως και η PhrygianMode (Ουσάκ), καθώς και ότι είναι η δεσπόζουσα (dominant) της μινόρε αρμονικής (έχει ίδιες νότες) μʼ αυτή. Πχ
Cm Αρμονική: C – D – Eb – F – G – Ab – B – C
G ΧΙΤΖΑΖ : G – Ab – B – C – D – Eb - F- G
Βέβαια αυτή την ονομασία πολλοί την θεωρούν λανθασμένη θεωρητικά, πρακτικά όμως όλοι καταλαβαίνουν περί τίνος πρόκειται.
Εννοώ λάθος θεωρητικά, καθώς θέτοντας το πρόθεμα "phrygian" σε μια ονομασία εννοούμε ότι η κλίμακα που περιγράφεται έχει Μικρή 3η . Αυτό όμως δεν ισχύει στην Χιτζάζ που έχει μεγάλη 3η.
Σκεφτείτε και δώστε και κάποιο δικό σας παράδειγμα που πρακτικά να είναι σωστό και θεωρητικά λάθος.
Στέφανος