Ναχαουέντ και δρόμοι

δρόμοι
νιαβέντ

(system) #1

Ναχαουέντ, ή Ναχαβέντ, ή Νιχαβέντ ή Νιαβέντ κ.ο.κ.
Στην Αραβοπερσική, σημαίνει “αυτό που πηγάζει από το Νάχαουϊ” δηλαδή σα να λέμε στα Ελληνικά Ναχαβικός!
Νάχαουϊ, στην Αραβοπερσική, σημαίνει τα εξής καταπληκτικά:

  1. Πορεία προς… Δρόμος… Μονοπάτι… Κατά κει πέρα… Έτσι πάει…
  2. Γραμματική, κανόνες γραμματικής, δηλαδή “έτσι γράφεται”.
  3. Καθαρεύουσα.
    Θα πρέπει να πω πως στην Αραβοπερσική γλώσσα, οι λέξεις περιέχουν συχνά και την έννοια του ρήματος, δηλαδή της κίνησης προς…
    Επίσης, χαρακτηριστικό είναι το παιδικό τραγούδι (κάλαντα του Μπαϊράμ, μετά το Ραμαζάνι) που αντιστοιχεί στο “Φεγγαράκι μου λαμπρό”:
    Νάχαουϊ γιά νάχαουϊ
    έγιο όοοοχα!
    (Γραμματική, γραμματική,
    βάλτε ένα χεράκι).
    Απ’ όλα αυτά προκύπτει πως Ναχαουέντ ή Ναχαβέντ είναι ο “καθαρεβουσιάνικος” ή “καθαρός” δρόμος (μακάμι) των Σούφι, ο βασιλιάς των δρόμων, ο δρόμος που περιέχει τους βασικούς γραμματικούς κανόνες όλης της Αραβοπερσικής μουσικής.
    Κι αυτό συμβαίνει διότι “δεν περιέχει στη βάση του κανέναν μικρότερο του ημίσεως τόνο”, πράγμα που επέτρεψε στον Γιοβανίκα να του κοτσάρει τις Δυτικές αρμονίες του Μινόρε.
    Έχει δίκιο λοιπόν ο Κ.Κ., και θα επανέλθω γιά να πω τη γνώμη μου γιά τις παραλλαγές που συναντάμε στην Ελληνική μουσική.

(system) #2

Μιας και τόπιασες το θέμα, Φέρρη, μπας και ξέρεις να υπάρχει καμμιά σχέση με τη λέξη “Νιγρίζ”;

Κάποιοι τον λένε κι έτσι τον “Νιαβέντ”.


(system) #3

Εχω μπροστα μου κατι σημειωσεις του Tony Klein(αγγλοεβραιος που ειναι γιατρος και μενει μονιμα στη Σουηδια)ειχε δασκαλο ενα διαστημα τον Κερομητη.Ο Κερομητης επεζε και ο Τονι εγραφε…
Νιαβεντι…απο ΡΕ ΡΕ ΜΙ ΦΑ ΣΟΛ# ΛΑ ΣΙb ΝΤΟ# ΡΕ
παραδειγματα “Ριξε τσιγκανα τα χαρτια” και το “Διαζυγιο”(εισαγογη Καρτσιγαρ)επιτελους ποιος θα τα ξαναγραψει ολα αυτα στα ελληνικα…
να μια δουλια για του θεοριτικους του Forum…
τι λετε;
Υ Γ αν σας ενδιαφερει η γνωμη ενος ξενου…ο Τονι
(που παιζει σχεδον ολα τα οργανα του κοσμου)
δεν ηθελε να παιζει τιποτε αλλο εκτος απο Μαρκο και προς τα πισω…Αυτα ειναι Ελληνικα ελεγε…


(system) #4

Επεισης να συμπληρωσω οτι το Νιαβεντι διεθνως αναφερεται ως “Ουγκαρεζικο Μινορε”


(system) #5

Στο Νιαβέντ πάλι:
Επιμένω πως είναι αυτός που αναφέρει παραπάνω ο tsispi. Τουλάχιστον έτσι τον εννοούσαν οι Πειραιώτες ρεμπέτες.
Και κάτι άλλο:
Διακρίνω μια …υποτίμηση των δρόμων, με την έννοια ότι φαίνεται κάποιοι να τους θεωρούν κάπως …περιττούς. Πιστεύω ότι πέφτετε σε σφάλμα. Η γνώση μερικών βασικών δρόμων είναι μεγάλη διευκόλυνση και γι’ αυτούς που ακομπανιάρουν και γι’ αυτούς που σολάρουν. Και μιλάω γι’ αυτούς που προσπαθούν να μάθουν να παίζουν. Κι ακόμα μεγαλύτερη διευκόλυνση γι’ αυτούς που προσπαθούν να συνεννοηθούν, να παίξουν δηλαδή μαζί.
Για τον Κώστα τον Παπαδόπουλο… Ναι. Γι’ αυτόν είναι τελείως ΑΧΡΗΣΤΟΙ.
ΑΝ

ΥΓ. Οταν λέω “έτσι τον εννοούσαν οι Πειραιώτες ρεμπέτες”, απλά ξεχωρίζω τους μπουζουξήδες. Γιατί αν μπλέξουμε με τους Μικρασιάτες βιολιτζήδες …θα χάσουμε την μπάλα! Ο Γιάννης Δραγάτσης (Ογδοντάκης) έπαιζε -λέει- πάνω από εξήντα (60) δρόμους!!! Φανταστείτε τη συνέχεια της σκέψης μου μόνοι σας…


(system) #6

Φίλοι παρακολουθώ την ωραία αυτή συζήτηση και πραγματικά τι να σας πω έχω εκπλαγεί από τις γνώσεις που έχετε.
Είναι πραγματικά κρίμα που τις κρατάτε μόνο για τον εαυτό σας και για μερικούς γνωστούς και φίλους σας και δεν μεριμνάτε να μαθευτούν προς τα έξω.Ιδίως οφείλω να ομολογήσω ότι κυριολεκτικά με αφήνει άφωνο η τρομερή σας γνώση για την ιστορία του ρεμπέτικου και τον τρόπο που την συναρτάται με την ιστορία του έθνους.Όταν δε διαβάζω αυτές τις αναλύσεις σας παντα μου έρχεται στο νου ο τελευταίος στίχος του ζεϊμπέκικου του Σαββόπουλου με την τρομερότατη ερμηνεία της αείμνηστης Σωτηρίας Μπέλλου.
Ένα ερώτημα μόνο:
Που μπορώ να βρώ και εγώ τους βασικούς δρόμους;
Αν δε κάποιος φιλοτημηθεί να μου τους ιμελίσει πολύ θα το εκτιμήσω.
Κλείνοντας θα ήθελα να πω κάτι σε όλους τους φίλτατους φίλους εδώ.
Αν κάποιος λογαριάζει το καλοκαίρι να έρθει κατά Κύπρο μεριά για διακοπές ας κάνει τον κόπο να μου στείλει ένα e-mail για να συναντηθούμε και από κοντά.(Ιδίως εσύ Κώστα Κουρούνη αν έρθεις καμμιά φορά και δεν με ειδοποιήσεις θα το φέρω πολύ βαριά).
Λοιπόν σας αφήνω τώρα και θα τα πούμε σύντομα

Γιώργος Παναγή


(system) #7

Γιώργη, γειά χαρά,
Δεν κρατάμε μυστικά, ίσα-ίσα που χάρη σ’ αυτό το μεγαλειώδες και ιστορικό “φόρουμ” μας δίνεται η ευκαιρία να ψαχτούμε μ’ όσα ξέρουμε, μιάς και -ξέρεις- η πρόσβαση στον επίσημο τύπο και τις τηλεοράσεις είναι εξαιρετικά δύσκολη -ακόμα και γιά μένα, όσο κι αν σου φαίνεται περίεργο.
Όσο γιά την Κύπρο, μου φαίνεται πως θάμαι ο πρώτος της παρέας, υπολογίζω γύρω στα τέλη του Μάη να είμαι εκεί.
Αυτό αφορά και σένα, Μελτέμη, και θα μπορέσουμε να συναντηθούμε γιατί, όπως λέγαμε σήμερα με τον Γιώργο (αυτοπροσώπως περικαλώ) το Ιντερνέτ αποκτά αξία κυρίως όταν συναντιόμαστε.
Είναι επίσης στην Κύπρο ο καλός μου φίλος Νέαρχος Γεωργιάδης, κάνει εκπομπές στον ʼστρα, όποιος τον δει ας του πει να μπει επιτέλους στο Φόρουμ, να κάνουμε χαρτούρα! Πείτε του επίσης να μου στείλει το Ιμέηλ του γιατί τόχω χάσει. Μπορείτε να τον πάρετε τηλέφωνο στον 'ʼστρα" εκ μέρους μου.
Τέλος, Κώστα Κουρούνη, τώρα μόλις είδα την παλαιότερη ερώτησή σου γιά το “νιγρίζ”, δυστυχώς δεν ξέρω, αλλά πάντα υποπτευόμουνα πως έχει σχέση με το “νέγρο”. Ξέρω λ.χ. πως η μουσική της Νουβίας, όπου οι Αιγύπτιοι είναι μαύροι, είναι πεντατονική και διαφέρει ριζικά από τη μουσική της “λευκής” Κάτω Αιγύπτου, που είναι η λεγόμενη “Αραβική” και η λεγόμενη “Λεβαντίνικη”.
Από σήμερα που κάναμε την αρχή με τον Γιώργο και τον Μπατσανό, μπορούμε να προγραμματίσομε κι άλλα Σι Ντι. Έχω κάμποσα (έμμεσα ή άμεσα) σχετιζόμενα με το ρεμπέτικο, όπως ταξίμια Αραβικά σε ούτι, κρουστά Σουδανέζικα, “μπούζουκ” Αράπικο, έψαχνα και την Εφταλία μα δεν τη βρήκα ακόμα, θα τη βρω, που θα μου πάει. Έχω ακόμα Ελληνόφωνα της Σικελίας, επίσης (Φρανκ) τηα ελαφρά της συλλογής του Παπαστεφάνου κ.ο.κ.
Εμπρός λοιπόν, να μας αξιώσει ο Θεός να κάνουμε ένα Μέγαρο, με τη βιβλιοθήκη, δισκοθήκη, ταινιοθήκη, και τον Γιάν Κεπούρα να κρατάει τις τσίλιες!
Φέρρης
Γ.Π.Α.Ν. (Γιά πάντα αισιόδοξος νεανίας).


(system) #8

Επαναφέρω λοιπόν το θέμα, μιά και το θίξαμε και… προφορικά με τον Γιώργο.
Όντως, ο Μάρκος δεν ήξερε με ακρίβεια τις ονομασίες των δρόμων, σε μένα τον ίδιο μου είπε πως οι 'ʼνοιξες"΄είναι χιτζάζ, κι αργότερα ανακάλυψα πως ήταν χιτζασκάρ.
Όμως στην ουσία, ΔΕΝ ΤΟΝ ΕΝΔΙΕΦΕΡΑΝ, κι αυτό είναι το μεγαλείο της Ελληνικής μουσικής.
Εξηγιέμαι: Αν το ρεμπέτικο είναι αυτό που είναι, είναι γιατί οι μεγάλοι αυτοί και ταλαντούχοι γίγαντες, κάναν ό,τι θέλανε, και δεν υπακούανε με ακρίβεια στα σούφικα μακάμια. Ρίχναν ξαφνικά ένα σι-μπεμόλ όπως το λέτε εσείς οι σπουδαγμένοι, κι αφού ήταν ωραίο, το κράταγαν. Πράγμα που δε θα τολμούσε ποτέ να κάνει ο Ανατολίτης, που καταντάει μονότονος στην αυστηρότητά του.
Από την άλλη, δούλεψε κι ο μπαρμπα Σπύρος, που ήταν ΚΑΙ Δυτικοσπουδαγμένος, ΚΑΙ γιός του δημιουργού της πρώτης Εστουδιαντίνας το 1888.
Να θυμίσω εδώ πως οι Εστουδιαντίνες άνθισαν χάρη στο Μινόρε του Γιοβανίκα, που ήταν ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟ γιά την Ανατολίτικη μουσική, μιά κι έβαζε στο νιαβέντι και τις παραλλαγές του Δυτικές ΣΥΓΧΟΡΔΙΕΣ!!! Μην ξεχνάτε ακόμα πως από το Μινόρε άνοιξε η όρεξη, και γεννήθηκαν τα Ματζορομίνορα.
Γιατί λοιπόν να σεβαστούν τα μακάμια, και να μη βάζει ο καθένας και το δικό του, αφού:

  1. Ήταν ωραίο!
  2. Ο μπαρμπα Σπύρος τους βεβαίωνε πως ΑΦΟΥ ΕΙΝΑΙ ΩΡΑΙΟ, ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΣΩΣΤΟ.
    Γιά όλους αυτούς τους λόγους, κάθε προσπάθεια να βρούμε σήμερα την αυστηρότητα του ανατολίτικου μάκαμ μέσα στον Ελληνικό δρόμο, είναι καταδικασμένη. Είναι και ο λόγος γιά τον οποίο επιμένομε πως το ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ έτσι όπως μας το κληροδοτήσανε, είναι ΑΜΙΓΩΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟ, και οι ανατολίτικες ή δυτικές ή αργεντίνικες κ.λ. πηγές, είναι απολύτως αφομοιωμένες.
    Διότι ως γνωστόν, ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΑ Ο ΤΡΑΧΗΛΟΣ ΖΥΓΟΝ ΔΕΝ ΥΠΟΦΕΡΕΙ, και προπαντός μουσικόν ζυγόν.

Φέρρης
Α.Ξ. (αυτοδίδακτος ξερόλας)


(system) #9

<FONT FACE=“Courier New”>Γειά σας κι από μένα.Να ξαναπώ ότι ό Μπαζανός υπάρχει μαζί με κάτι άλλα δισκάκια και κουνηθείτε και ρίξτε κανά μηνυματάκι να αρχίσει η διανομή.Κατά τα άλλα συμφωνώ με τον Κώστα ότι το αυτάκι είναι μεγάλη υπόθεση και όχι η πάρτα.Ότι ακύγεται όμορφο πιστεύω ότι είναι και μουσικά σωστό.Όντως η κουβέντα χθές με τον Κώστα περιστράφηκε και γύρω από το θέμα του να βρισκόμαστε περισσότερο γιατί πιστεύω πως η ζωντανή επαφή είναι αυτή που γεννάει.Δεν μπορεί να υπάρξει συνέχεια στο ελληνικό τραγούδι μόνο μέσα από καλώδια και οθόνες.Ναι ρε παιδιά το ξέρω προσπαθούν να τις αλλάξουν τις εποχές να μας κλείσουν στο καβούκι μας όμως στο χέρι μας είναι να μην μασήσουμε.Και μιας και υπήρξε λόγος για πατρότητες εγώ νομίζω ότι στην προιστορική και στην πρώιμη ιστορική εποχή του ρεμπέτικου δεν χωράνε κουβέντες για πατρότητες η δημιουργία ήταν στο μεγαλύτερό της μέρος συλλογική.Ακόμα και στους ιστορικούς χρόνους έχουμε δείγματα συλλογικής δημιουργίας.ʼντε λοιπόν μπουζουκομπαγλαμάδες ανά χείρας και πάμε για κανά Ρεμπέτικο Γούνστοκ(ακούς μπαμπάκα?)μήπως και δούμε καμμιά άσπρη μέρα.

ΓΑΡΧΤΦ (Γνωστός ʼγνωστος ΡεμπετοΧιπις Του Φόρουμ)</FONT>


(system) #10

<FONT SIZE="+1"><FONT FACE=“SYMBOL”> Egw saV thn eipa na ftiaxoume kana sullogo alla den trabhxe h idea. TeloV pantwn. Na eiste oloi kala, cairetismata apo Amerikh (ston Kourounh idiaiterwV), kai cronia polla me ugeia stouV GiwrghdeV kai sugnwmh gia thn kaqusterhsh alla den eica hmeil tiV teleutaieV mereV.
StauroV
D.A.K.B.A.A.K.K.K.M.E.S.C.
(DieqnwV AnegnwrismenoV kai BrabeumenoV AftodidactoV AtzamhV KiqaristaV kai KakoV MpouzouktzhV (m)EqismenoV sth Citzaz.)</FONT></FONT>


(system) #11

Βγάζω συμπέρασμα:
Αν ισχύει αυτό που ρωτά ο ΚΚ, ότι δηλαδή ο Νιγρίζ έχει σχέση με τους Νέγρους και δη με τους Νούμιδες, τότε αυτόματα συμπεραίνεται ότι δεν είναι ο Νιαβέντ (αφού, σύμφωνα με τον ΚΦ, ακολουθούσαν πεντατονική).
ΑΝ

ΥΓ. Το “Αφτοδίδακτος” του Σταύρου ήταν καταπληκτικό. Μπορεί μάλιστα να ετοιμολογηθεί ως σωστή λέξη, με την έννοια της διδαχής μέσω του αφτιού! Αν μας άκουγε ο γέρος μου θα την …κατάβρισκε.


(system) #12

Ανταποδίδω και εύχομαι μακροημέρευση, χαρές στα σκέλια σας, στο πηρούνι και στο ποτήρι σας. Αμα έχεις αυτά, τα υπόλοιπα έρχονται μόνα τους.

Αυτά θεωρώ αδιαπραγμάτευτες αξίες της ζωής - αυτά σας εύχομαι. Τα ρέστα πάρτε τα απ’ το παπαδαριό.

Το αΦτοδίδαχτος είναι πολύ σωστό και το κρατάω.

Ι.Τ.Μ.Τ.Α.
(Ιδιαίτερα Τσαντισμένος Με Το Ασφαλιστικό)


(system) #13

<FONT FACE=“SYMBOL”>Nikolaidh kai Kourounh,
Prepei na epistrateusw opwsdhpote th bohqeia saV. Prokeitai gia ton Stauro.

Loipon, o StauroV den einai kaqolou atzamhV, oute sthn kiqara oute sto mpouzouki. Prokeitai gia megalo talento, kai den kanw kaqolou plaka. Dinei ekplhktiko crwma me thn kiqara tou, kai taximarei kataplhktika sto mpouzouki. Na mhn arcisw na lew gia th fwnh tou.

OMWS, auta den ta lew proV timh tou. To antiqeto malista. Giati, ti na ta kaneiv ola auta otan ta afhnei anekmetalleuta? Den uparcei ceirotero sfalma apo to na mhn axiopoieiV ta dwra pou phreV apo th fushV.

Xerw oti trefei megalo sebasmo se olouV sto Foroum, econtaV idiaiterh adunamia se saV tou duo. Etsi grafontaV ta auta, elpida mou einai oti kapoia fleba qa tou ctuphsw kai qa sunelqei. EseiV apo thn pleura saV, afhste katameroV ta koplimenta gia ta aftodidaktoV kai arciste to mpineliki mpaV kai sunelqei. Mono esti bazei mualo.

Malista, gia na tou dwsw kapoio kinhtro qelw na ton prokalesw anoicta sto exhV stoichma: Mecri ton Augousto, pou feugw apo thn Amerikh gia Gallia, na kanoume mia kasetoula me 20 tragoudakia kai na saV thn steiloume. Etsi otan mazeuteitai ton Septebrh na balete na akousete ena duo apo auta, wste na dwsoume kai emeiV to paron me ton diko maV tropo.

Edw se qelw Staure. Qa antapokriqeiV sthn proklhsh?

GiannhV </FONT>


(system) #14

ρε Αρη τι θα γινει με εκεινο το δισκακι του Μανωλακη του χιωτη θα το στηλεις


(system) #15

<FONT SIZE="+1"><FONT FACE=“SYMBOL”>DIAFORA PROS DIAFOROUS ENDIAFEROMENOUS KAI MH:
1.Geia sou Kourounh kai Nikolaidh.(Kata to <<geia sou Roukouna Kepoura>>).Mprabo Kwsta wraia ta eipeV kai se paradecomai.
2.ProV Iwannhn Sarafidhn kollhton kai…sumpaicthn:Agaphte eucaristw gia ta kala sou logia kai thn ektimhsh sto talento mou alla mono to talento den ftanei. Creiazetai kai orexh h opoia den ercetai otan eisai anagkasmenoV na douleueiV apo tiV 7 mecri tiV 5 (kai na pairneiV kai t a…a sou),otan den eceiV diko sou spiti na staqeiV(giati oute cronoV mou menei alla oute kai goustaroune oi dikoi mou na me akoune na paizw to bradu pou ercontai kai autoi kourasmenoi),otan den eceiV kanenan ellhna thV prokophV na kaneiV parea gia na qumhqeiV oti eisai ellhnaV kai su kai na sou xupnhsoune kai t alla sou ta ntertia, otan eisai kaqe mera sthn piesh apo ekato merieV, kai otan entelei eisai monoV sou h autoV me ton opoio paizeiV(esu en prokeimenw) einai stou diabolou th mana kai ton blepeiV kaqe eikosi mereV.(Kai apo panw prokeitai kai na fugeiV re gamw thn Panacaikh sou, mou thn espase polu agria auto gamw thV ghV ton axona, duo cronia edw pera efaga ton kosmo kai mono enan brhka kai auton carh sto forum kai apanw pou paei na ginei kati ola qa pane strafi.) Me ti orexh na paixw kommatia kai sthn telikh se poiouV na paw na ta paixw edw, pou den uparcei kanenaV. TeloV pantwn na mhn to rixoume kai sthn klaya twra…Oso gia thn kasseta kati pisteuw oti mporei na ginei alla oci stoichmata kai uposceseiV giati den empisteuomai to aurio. Ama th ftiaxoume me keino to paliotetrakanalo,th ftiaxame. An oci oci. Den ecoume da kai kana sumbolaio me thn MinwV MatsaV kai LinatsaV. Na pernaV kala kai qa ta poume to Sabbato, ama den paw ap steit opou prepei na kanw kati meremetia sto spiti twn dikwn mou.(Ecoume kai tiV upocrewseiV maV, kai oci oti maV anagkazei kaneiV alla den eimaste kai gaidouria na kanoume to koroido.)
3.PROS GIWRGO PANAGIWTAKOPOULO:
-An kai to lew me megalh kaqusterhsh- qewrw thn energeia tou sbhsimatoV twn postingkV tou Maikl apolutwV aparadekth kai adikaiologhth,opwV epishV kai thn…diatagh apocwrhshV tou apo to Foroum, praxeiV oi opoieV einai diametrika antiqeteV me thn idea pou upotiqetai oti oloi euaggelizomaste edw pera,oti dhladh to Foroum einai eleuqero bhma
ekfrashV kai leitourgei dhmokratika. Eidikotera epeidh ta postingkV tou den htan ubristika alla apla mia prospaqeia uperaspishV tou eautou tou apo thn epiqesh enoV neoeiselqentoV o opoioV epiase kai anesure kapoio palio tou postingk-apo thn epoch thV fagwmaraV-kai tou apanthse ep autou cwnontaV tou ta polu wma.
Einai gnwsto toiV pasi oti den ton sumpaqw idiaitera alla se authn thn periptwsh tassomai me to meroV tou.
4.ProV kaqe endiaferomeno: Ton eidame ton Agaqwna cteV mazi to Giannh to Sarafidh alla o TsomidhV den htane molonoti alla maV eipane. (Afou ecoume na kanoume me karioleV diorganwteV kala na paqoume.)Qa saV ta pw se kapoio epomeno postingk, qa saV ta pei kai o GiannhV fantazomai o opoioV eice perissotereV enstaseiV apo emena.

Ugiainete apanteV kai kalo bradu h kalo prwi analogwV.
StauroV
D.S.K.K.A.
(DieqnwV SeshmasmenoV Kai KatazhtoumenoV AlhtampouraV.)</FONT></FONT>


(system) #16

Γιά τις παραλλαγές του Νιαβέντ στην ελληνική μουσική, που γράψατε κ. Φέρρη, πολύ ενδιαφέρον… και στ’ αλήθεια περιμένω κάτι σχετικό.
Α. Ρήγας